Gå til innhold

Klær blir ødelagt over tid, selv uten bruk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har flere ganger oppdaget klær som blir ødelagt selv om de bare henger i skapene? Da er det snakk om plagg som har hengt der i noen år. Typ at sømmer går opp, at materialene "flasser" osv. Er dette noe som skjer bare med enkelte type stoff, eller alle? Har ikke vært klar over dette tidligere, men vil det si at klær/stoff har en slags holdbarhetstid?

Anonymkode: c80a4...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja klær har en holdbarhetstid, men hvor fort det forfaller er avhengig av miljø, temperatur, luftfuktighet og type stoff. Tørt og kaldt er bedre enn varmt og fuktig. 

Noen stoffer "morkner" fortere enn andre. At klærne går opp i sømmene er antageligvis fordi tråden begynner å morkne, selv om stoffet er av bra kvalitet.

Nå er ikke jeg  ekspert på temaet, men jeg har ullklær hengede i skapet som er nesten 50 år gamle og som fortsatt ser kjempefine ut etter masse bruk, mens den finvevde bommulsgenseren fra H&M kjennes ut som om den kommer til å revne fullstendig om jeg tar den på meg, selv om den "bare" er 7 år gammmel. Antageligvis dårlig kvalitet på stoffet. 

Anonymkode: 4b42d...13a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt vil tilbake til jord, som man sier. Sokker og strikken i dem spesielt, synes jeg morkner. Noen raskere enn andre. Har fortsatt noen fullt brukbare og gamle (90-talls) tubesokker gravegruppe spilte håndball, som er like myke og gode, mens andre bare råtnet nesten. Knitret om man prøvde ta de på. Samme med joggebukse strikk i livet. De morkner uten bruk. Gensere tåler mye, om den er av kvalitet. Skjorter kan henge i årevis føler jeg, men noen av dem falmer, selv i mørke rom. Somme med t-skjorter. Muligens fordi vaskemaskinen ikke klarer vaske ut all svette? Særlig kragen som falmer føler jeg. 

Anonymkode: 3c6b7...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker dette fra jeg var ung og brukte klær med mye elastan. De bare gav opp om de ble liggende for lenge. Kanskje det ville skjedd uansett, men det kan også hende at elastikken på en måte må holdes aktiv for ikke å morkne?

Jeg opplever ikke "skapslitasje" på klærne jeg eier nå. Fordi de er av naturmaterialer og generelt bedre kvalitet, antar jeg.

Anonymkode: 5efa1...a4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...