Gå til innhold

Hvem var det som starta å kalle arbeiderklassen for "folk flest"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem var det som starta trenden med å kalle arbeiderklassen for "folk flest"?

Klassebegrep er flytene, men i dagens samfunn sier man heller "folk flest" enn "arbeiderklassen" selv om det er snakk om de samme menneskene.

 

Dog er det en besynderlig observasjon at det er de som er mest opptatt av å kalle en spade for en spade som ikke bruker ordet arbeiderklasse mere.

Anonymkode: ddd68...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok så jeg har søkt litt i det.

Frp begynte å bruke det på slutten av 90-tallet for å vinne velgere fra venstresiden. Det var noe de brukte for å være populistiske og nå ut til folk som "ikke hadde greie på" politikk. Vi snakker altså om en umyndiggjøring av rang.

Anonymkode: ddd68...45b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den såkalte "arbeiderklassen" i dag er jo de som jobber desidert minst i samfunnet. Så da blir det jo tåpelig å bruke dette uttrykket om dem.

"Arbeid" antyder jo at man nettopp arbeider

Anonymkode: 84c74...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den såkalte "arbeiderklassen" i dag er jo de som jobber desidert minst i samfunnet. Så da blir det jo tåpelig å bruke dette uttrykket om dem.

"Arbeid" antyder jo at man nettopp arbeider

Anonymkode: 84c74...80c

Det er lett å si når man bare har hengt med middelklassefolk hele livet, men i Norge har vi i høyeste grad en arbeiderklasse som arbeider mye og dog har mindre frihet enn middelklassen som drar på ferie med en gang de får litt fri.

Men man er også definert som arbeiderklasse hvis man ikke kan jobbe så et visst poeng har du i ditt tilsvar

Anonymkode: ddd68...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"folk flest" handlet jo om det meste. Folk flest så på Nrk selv om TV2 kom, folk flest spiste søndagsmiddag, folk flest gikk på ski i helgene, folk flest satte ikke opp juletreet før lille julaften og folk flest prøvde seg på pøskenøttene hver påske. Folk flest spiste middag klokka fem og folk flest brukte stort sett ikke mer krydder enn salt og pepper til vanlig mat. Gjorde man annerledes så var man ikke helt som folk flest.

At FRP stjal et godt brukt utrykk av det norske folk, har lite med opprinnelsen å gjøre. Og jeg husker at min egen familie vegret seg for å bruke det etterpå, da det ble FRP sitt -før det var det utrykk alle brukte om det de tenkte var normalt for deres naboer og Nordmenn generelt. Og det er jo en annen ting, tiden har endret landet. Tidligere gjorde folk mye de samme tingene, livene våre var rett og slett mye mer like og strømlinjeformet før. 

Anonymkode: 02c56...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Den såkalte "arbeiderklassen" i dag er jo de som jobber desidert minst i samfunnet. Så da blir det jo tåpelig å bruke dette uttrykket om dem.

"Arbeid" antyder jo at man nettopp arbeider

Anonymkode: 84c74...80c

Hvordan kan du få arbeiderklassen til å bli dem som jobber desidert minst? Det høres jo helt ulogisk ut. 

 

Du tenker vel ikke at navere er i arbeiderklasse? Jeg tenker at arbeiderklassen er alle som jobber for lønn og da selv ledere høyt oppe, som har jobbet seg oppover. 

 

En person som blir plassert rett i toppen fordi pappaen kjenner den og den, eller noe slikt. Anser jeg ikke som en del av arbeiderklassen dog. Det går et skille. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kikkana skrev (På 24.3.2024 den 12.58):

Hvordan kan du få arbeiderklassen til å bli dem som jobber desidert minst? Det høres jo helt ulogisk ut. 

 

Du tenker vel ikke at navere er i arbeiderklasse? Jeg tenker at arbeiderklassen er alle som jobber for lønn og da selv ledere høyt oppe, som har jobbet seg oppover. 

 

En person som blir plassert rett i toppen fordi pappaen kjenner den og den, eller noe slikt. Anser jeg ikke som en del av arbeiderklassen dog. Det går et skille. 

Sosioøkonomisk status har en klar definisjon, så hva akkurat du mener om saken er ikke veldig relevant.

Det kan tenkes at de jobber minst fordi de gjerne har jobber man ikke trenger å ta med hjem, der arbeidsdagen er ferdig når de drar fra arbeidsplassen. 

Anonymkode: 91e2d...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 0.16):

Hvem var det som starta trenden med å kalle arbeiderklassen for "folk flest"?

Klassebegrep er flytene, men i dagens samfunn sier man heller "folk flest" enn "arbeiderklassen" selv om det er snakk om de samme menneskene.

 

Dog er det en besynderlig observasjon at det er de som er mest opptatt av å kalle en spade for en spade som ikke bruker ordet arbeiderklasse mere.

Anonymkode: ddd68...45b

Du har ikke så klare klasseskiller som før, verken økonomisk eller sosialt derfor brukes vel heller folk flest, Ola Nordmann e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok jonfjas gal skjøre. 

Anonymkode: 00a27...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...