Gå til innhold

Har arbeidsgiver lov å ringe første uka og spørre om jeg kan jobbe når jeg er 100 prosent sykemeldt


krieli

Anbefalte innlegg

Jeg ble 100 prosent sykemeldt i 2 uker på slutten av mitt svangerskap, og ble ringt opp av min arbeidsgiver etter 3 dager med spørsmål om jeg kunne jobbe litt. Syns det var veldig merkelig da jeg ble 100 prosent sykemeldt av en grunn. Samme uke ble jeg ringt opp en gang til. Følte meg rett og slett presset til å prøve å jobbe redusert. Men etter 50 prosent arbeidsdag er jeg helt ferdig, og klarer ikke ta vare på min 2  og 4 åring. Min samboer må både levere og hente i barnehagen, og lage middag hver dag da jeg bruker det lille overskuddet mitt på jobb. Jeg har og fått legeerklæring på at jeg må ha 100 prosent hjemmekontor. Likevel spør AG om når jeg kommer på kontoret når jeg har vært åpen om bekkenløsning og lav blodprosent. Da jeg sa ifra om dette fikk jeg til svar at de tilrettelegger for handikappende, og de kan både hente og levere meg hjem. For det første er jeg ikke varig handikappet da dette kun er snakk om noen uker av mitt yrkesliv. For det andre er jeg syk i motsetning til en frisk rullestolbruker. På min forrige arbeidsplass fikk jeg kun høre lykke til da jeg ble sykemeldt på slutten av mitt svangerskap, og det syns jeg var veldig godt. Det at jeg ikke trengte å bli påført dårlig samvittighet, og kun kunne konsentrere meg om å bli frisk, og føde. Hva er egentlig normen i arbeidslivet med henhold til oppfølging av sykdom i et svangerskap?

Endret av krieli
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo an på hvordan du ble spurt. Men ja, arbeidsgiver har faktisk plikt til å ta kontakt med den som er sykmeldt, finne ut om man kan tilrettelegge på jobb for at man skal komme tilbake litt (gradert sykmelding) eller raskere enn man ellers ville ha gjort. Det er klart at ved et svangerskap har sykmeldingen en naturlig slutt. Men avhengig av hva du jobber med kunne det jo hende at det var noe de kunne gjøre på arbeidsplassen din så du kunne ha jobbet noen få timer i uka, hvis formen hadde tillatt det.

Anonymkode: 9c099...8c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er arbeidsgiver helt tonedøv. Du får bare svare at du er 100 prosent sykemeldt for en grunn.  Ja i teorien plikter arbeidsgiver å tilrettelegge hvis det er mulighet for det, her er det ingen mulighet får du bare svare. Har aldri hørt maken. 

Anonymkode: c9bbb...831

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel lov til det ja. Men du burde svart at "nei jeg er 100% sykemeldt fordi jeg har 0% arbeidsevne akkurat nå, derfor kan jeg dessverre ikke jobbe selv redusert"

Anonymkode: f73ff...a7a

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...