Gå til innhold

Tantebarna oppfører seg som egoistiske bortkjemte barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ditt argument faller på sin egen urimelighet. Du gir råd om å ikke oppdra, men likevel er du streng. Så da oppdrar du, mens Ts, som er litt fortvilet over hva hun har sagt ja til, sier du bare skal la stå til og finne seg i galskapen. Du lar vel heller ikke gjestene (som er barn) gå rundt ute uten klær fordi de ikke ville ta de på? 

Anonymkode: bd04a...732

Haha, du er jo litt sprø... 

Jeg oppdrar ikke - i form av at jeg henter mat og vann, pusser tenner, kler på, om det er det de er vant med.

Jeg har regler i mitt hus - i form av at vi ikke spiser mat i (dyr) sofa. Men hadde vi vært hos mitt søsken kunne barna selvfølgelig spist der. 

Jeg har ikke sagt hva TS skal gjøre. Jeg har beskrevet hvordan jeg praktiserer det når vi har små gjester. 

Anonymkode: 846ca...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje de bare tester degå

Anonymkode: 28f13...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra barnas perspektiv, så er jo dette sånn de er vant med å oppføre seg. Barn blir sånn når voksne ikke stiller noen krav til dem. Det hjelper kanskje litt på tålmodigheten?

Det sagt, de kan helt fint stilles noen krav til. Sitt ned med dem, ta en prat om hva du forventer. Stort sett klarer barn da å innrette seg. Det du forventer er helt normalt at barn på den alderen klarer selv.

Så kan du jo vurdere om du skal formidle til søsteren din hvordan de oppleves. Vil det bli tatt som konstruktiv kritikk, og bidra til positiv endring? Eller vil hun ta det som et angrep, og det blir dårlig stemning mellom dere?

Anonymkode: 069a2...53b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt hjem, dine regler. Hadde aldri giddet noe av det der med 10 åringer. Min niese var litt sånn, men hun lærte veldig fort at slik er det ikke i vårt hus, her er det samme forventninger til alle barn. 

Anonymkode: e77df...240

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fra barnas perspektiv, så er jo dette sånn de er vant med å oppføre seg. Barn blir sånn når voksne ikke stiller noen krav til dem. Det hjelper kanskje litt på tålmodigheten?

Det sagt, de kan helt fint stilles noen krav til. Sitt ned med dem, ta en prat om hva du forventer. Stort sett klarer barn da å innrette seg. Det du forventer er helt normalt at barn på den alderen klarer selv.

Så kan du jo vurdere om du skal formidle til søsteren din hvordan de oppleves. Vil det bli tatt som konstruktiv kritikk, og bidra til positiv endring? Eller vil hun ta det som et angrep, og det blir dårlig stemning mellom dere?

Anonymkode: 069a2...53b

Jeg vokste opp i et hjem der mor var som en tjener som ordnet alt, og det ble veldig tydelig på en negativ måte når vi barna var på besøk hos andre der det var andre forventninger. Det var flaut, og ikke minst vondt å kjenne på skammen inni seg når man innså at man hadde oppført seg helt hinsides frekt. For eksempel var det helt innafor hjemme hos meg og be min mor hente saft til meg, og jeg skjønte fort at det ikke var i nærheten av å være innafor hjemme hos andre. 

Gjør tantebarna dine en tjeneste og ta en prat med dem, og forklar deg hvilke regler som gjelder!

Anonymkode: 760d6...1c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang moren spør om du kan passe, si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...