Gå til innhold

Ufrivillig barnløs - så sårt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, trenger kanskje bare å lufte tankene, og kanskje høre andres erfaringer. 

Jeg er 35 år, og har prøvd å få barn en god stund, uten hell. Har hatt en MA for 6 måneder siden, ikke blitt gravid siden. Har ekstremt lange sykluser, den lengste på hele 70 dager, så det er også utrolig frustrerende at det går så lang tid mellom hver gang vi har sjans til å prøve (venter på innkalling til utredning nå). 

"Alle" rundt meg er gravide føles det ut som. Har ingen venner igjen uten barn, og på jobben er det den ene etter den andre ut i mammapermisjon. 

Jeg er redd for at det aldri skal skje for oss. Og sliten av alle tankene rundt dette, det er så altoppslukende. Prøver å leve vanlig og ikke sette livet på vent, men det er ikke alltid like enkelt. 

Jeg lurer på hvordan det må føles å bare bestemme seg for barn en dag, og vipps der satt den på første forsøk. 

Anonymkode: 49efb...e8e

  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig at det tar opptil ett år å bli gravide. Har dere prøvd lengre enn et år ville jeg kontaktet lege/gynekolog for utredning. Er det pcos der man har lange sykluser? Det kan hende det er lurt å kontakte lege uansett med så lange sykluser. Føler med deg, er vondt å prøve uten å bli gravid❤️ Og særlig med MA i bagasjen i tillegg. 

Anonymkode: 87a30...ec2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo medisinsk hjelp her. Og med tanke på alder haster det litt. Med så lange sykluser er det raskt noe som ikke er ok med tanke på eggløsningene dine. Tror du har rett på hjelp etter 6mnd pga alder. 

Jeg trengte ikke vente i det hele tatt. Med veldig lange sykluser så var det jo opplagt at det ikke ville gå av seg selv, så lege, så gyn. sa det ikke var vitsen å vente året før man prøvde ulike ting. 

Anonymkode: e0b58...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er 35 år så du har fremdeles tid. Jeg kan fortelle min historie. Ble gravid på 3 pp som 34 åring, mistet i SA i uke 10 (hadde da fylt 35). Så tok det faktisk 11 måneder før det klaffet på nytt og jeg hadde stabile sykluser hele veien. Hadde bestilt time til fastlege for å få i gang IVF måneden jeg ble gravid, så slapp unna det. Da fødte jeg som nesten 37-åring. Nå ble jeg gravid på første prøveperiode (faktisk en ulykke) og er 38 nå som endte i MA i uke 12. Utrolig kjipt. Men uansett poenget er at ting skjer og kan ta tid, men ikke gi opp. Jeg stresser mest nå pga alder for 38 innebærer enda større sjanser for kromosomfeil osv. Du kan jo få utredning nå for å sjekke om det er noe feil. Vi sjekket privat fordi ønsket ikke komme inn i noen kø. Men da har man en indikasjon om det skulle være et eller annet. Forhåpentligvis klaffer det snart for deg😊

Anonymkode: b736d...e96

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster 1200kr for mannen å sjekke sædkvalitet. Jeg ville aldri ventet ett år på å utrede mannen hvertfall. 

Anonymkode: 2e837...6be

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere startet med utredning? Hvis ikke så gjør det med en gang. Husk at begge må utredes, ikke bare du. Så send mannen til legen slik at han får tatt en test av sædkvaliteten og du til gynekolog som er god på ufrivillig barnløshet. 

Anonymkode: e8b6e...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det koster 1200kr for mannen å sjekke sædkvalitet. Jeg ville aldri ventet ett år på å utrede mannen hvertfall. 

Anonymkode: 2e837...6be

Ville du gjort det hvis du har klart å bli gravid 2 ganger ila 1,5 år og? Men to spontanaborter og lange sykluser.  

Anonymkode: f4e59...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville du gjort det hvis du har klart å bli gravid 2 ganger ila 1,5 år og? Men to spontanaborter og lange sykluser.  

Anonymkode: f4e59...5b2

Mannen skal alltid sjekkes ut først. Sædkvalitet kan endre seg mye, på kort tid.

Har ei venninne som ble gravid på første forsøk. Neste gang prøvde de et år. Da han ble sjekket så var det så godt som dødt, de trengte ICSI med inngrep for å hente ut sperm av pungen. 

Anonymkode: e0b58...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen skal alltid sjekkes ut først. Sædkvalitet kan endre seg mye, på kort tid.

Har ei venninne som ble gravid på første forsøk. Neste gang prøvde de et år. Da han ble sjekket så var det så godt som dødt, de trengte ICSI med inngrep for å hente ut sperm av pungen. 

Anonymkode: e0b58...893

Okei, så det finnes muligheter likevel? Tipper samboeren min sier at det ikke er vits siden vi har blitt gravide to ganger og det har vært andre utfordringer, sånn feks manglende eggløsning.. 

Anonymkode: f4e59...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Okei, så det finnes muligheter likevel? Tipper samboeren min sier at det ikke er vits siden vi har blitt gravide to ganger og det har vært andre utfordringer, sånn feks manglende eggløsning.. 

Anonymkode: f4e59...5b2

Mannen tok selv initiativ til test, etter å ha søkt litt på nett.  Han var jo også interessert i å få dette til, og han ønsket ikke at jeg måtte gjennom mer enn nødvendig når test av mannen er en rask sak. 

Er det en grunn til at mannen bare blåser det opp som "ikke noen vits"? 

Anonymkode: e0b58...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler så med deg, ts! Var ufrivillig barnløs i 4,5 år og har fem SA og en MA bak meg. Var noen forferdelige år, hvor jeg følte på ensomhet, fortvilelse, utenforskap, sorg og sinne. Alle mine venner ble gravide på 1. eller 2. forsøk, og flere av de har fått to barn på den tiden vi har prøvd. Det har vært noen forferdelige år, men nå er jeg endelig gravid i uke 18. ❤️

Mitt tips er at du bør oppsøke hjelp for å få stabilisert syklusen din slik at du har mer regelmessig og hyppigere eggløsninger. Sjekk sæden til mannen og be ev om henvisning til ivf (det tar lang tid). Masse lykke til!!

Anonymkode: 52b67...8e3

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt en privat utredning slik at dere får klarhet i om dere trenger hjelp eller ikke. Nå er du 35 og IVF forsøk kan også ta litt tid. Skal dere få utredning gjennom det offentlige tar det også tid. 

Vi bestilte time hos Medicus. Kostet rundt 4-5000 kroner. Vi hadde bare prøvd et halvt år da vi bestilte utredningen, men jeg merket at det var noe som ikke var riktig så tenkte at det var like greit å få klarhet i det med en gang. Jeg var 36 da jeg tok utredningen. 

Anonymkode: b4161...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen. Som nevnt er vi i gang med utredning, eller det vil si vi venter på innkalling. Mannen er veldig støttende og bestilte på eget initiativ time hos fastlege for å sjekke sædkvalitet. Jeg har vært hos gynekolog privat 2 ganger gjennom prosessen pga lange sykluser (og en gang offentlig etter MA/SA) de fant ikke noe fysisk galt, ikke pcos og fikk bare råd om å spise sunt (som jeg allerede gjør) og fortsette med prøvingen. Håper ikke det tar for lang tid før vi får time, men kjenner jeg gruer meg innmari til den videre prosessen også. 

TS

Anonymkode: 49efb...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar alle sammen. Som nevnt er vi i gang med utredning, eller det vil si vi venter på innkalling. Mannen er veldig støttende og bestilte på eget initiativ time hos fastlege for å sjekke sædkvalitet. Jeg har vært hos gynekolog privat 2 ganger gjennom prosessen pga lange sykluser (og en gang offentlig etter MA/SA) de fant ikke noe fysisk galt, ikke pcos og fikk bare råd om å spise sunt (som jeg allerede gjør) og fortsette med prøvingen. Håper ikke det tar for lang tid før vi får time, men kjenner jeg gruer meg innmari til den videre prosessen også. 

TS

Anonymkode: 49efb...e8e

Bra dere er i gang, men synes det er tull at du bare skal gå å vente når det åpenbart ikke funker. Det hjelper ikke å spise sunt. Still krav, be om å få prøve ut Letrozol for å stabilisere syklus. Jeg kastet bort to år med prøving fordi fastlegen nektet å gi meg medisiner (hadde ikke mensen), og angrer veldig på at jeg ikke pusha mer på. De fant ikke noe galt hos meg heller, men hadde allikevel ingen menstruasjon. 

Anonymkode: 52b67...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bra dere er i gang, men synes det er tull at du bare skal gå å vente når det åpenbart ikke funker. Det hjelper ikke å spise sunt. Still krav, be om å få prøve ut Letrozol for å stabilisere syklus. Jeg kastet bort to år med prøving fordi fastlegen nektet å gi meg medisiner (hadde ikke mensen), og angrer veldig på at jeg ikke pusha mer på. De fant ikke noe galt hos meg heller, men hadde allikevel ingen menstruasjon. 

Anonymkode: 52b67...8e3

Ble veldig skuffet over privat gynekolog som bare sa spis sunt, tenker på alle millioner av kvinner som blir gravide som neppe alle sammen spiser så innmari sunt at det er det som gjør de gravide. Jeg veier noen kilo for mye (i øvre sjiktet av normalvekt), og vet at vekt også kan spille en rolle i fertilitet, men det er neppe hele forklaringen det heller, blir så frustrert over at det er det eneste rådet jeg får. 

Så takk for pushen, jeg skal stå litt mer på. Aner ikke hvor lang tid man må vente på time til utredning (henvisning er sendt), men jeg skal ringe selv og høre litt, og kanskje be om blodprøver hos fastlegen så noe er i gang! 

Anonymkode: 49efb...e8e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forstår godt du blir frustrert. Alle sa til meg at jeg skulle slappe av og det ville skje, men jeg hadde en sterk følelse av at noe var galt. Jeg ble aldri naturlig gravid.

Hvis dere har råd - gjør utredningen privat og bli henvist til offentlig IVF mye fortere. Vi ordnet hele testingen og henvisningen på 1 måned.

Jeg orket ikke offentlig IVF pga så mye usikkerhet rundt ventetid, så gjorde alt privat til slutt (og ble gravid), men du er over 35 år og blir nok prioritert raskere enn jeg ble. 

Anonymkode: 9f259...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en forferdelig situsjon å stå i - jeg kan med hånden på hjertet si at jeg forstår deg❤️ Mitt beste råd; kom i gang med utredning og få henvisning til assistert befruktning. Jeg angrer sårt på at vi ikke kom i gang med utredning tidligere. Det tok oss 2,5 år fra vi begynte prøvingen til ønskebarnet vårt kom (som i og for seg er «kort tid» i ønskebarnverden..), men, det kan ta tid, og klokka vår går ikke evig. 

Anonymkode: 08902...aa8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten solskinnshistorie: Fikk 2 barn i 40-åra etter å ha gitt opp fertiliteten min. Naturlig. 

Anonymkode: edad3...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...