Gå til innhold

Småbarnsmor vinner NM på ski med 3 min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, vi snakker selvsagt om småbarnsmoren og TV-kommentatoren Therese Johaug som slenger seg med på NM og slår nr 2 med nesten 3 minutter.

Er nivået så dårlig blant de andre eller gir det så mye ny energi å få barn?

Uansett et mareritt for de som legger ned 1000 treningstimer i året 😯

Anonymkode: ef6ca...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha vanlig søndag ettermiddag tur for henne dette

Anonymkode: 0c219...5fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uansett et mareritt for de som legger ned 1000 treningstimer i året 

Anonymkode: ef6ca...5ad

Tipper denne småbarnsmoren også gjør det...? 

Hva annet skal hun bruke tiden sin på? 

Anonymkode: f452e...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger seg med? Akkurat som hun ikke har trent? Man blir ikke automatisk i dårlig form av å få barn. 

Anonymkode: 2833f...4a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, vi snakker selvsagt om småbarnsmoren og TV-kommentatoren Therese Johaug som slenger seg med på NM og slår nr 2 med nesten 3 minutter.

Er nivået så dårlig blant de andre eller gir det så mye ny energi å få barn?

Uansett et mareritt for de som legger ned 1000 treningstimer i året 😯

Anonymkode: ef6ca...5ad

Therese har teknikk og kropp som passer til løypa. Hun er lett klatrertype. Og hun har trent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig imponerende.  VG hadde en artikkel om det:
https://www.vg.no/sport/i/Llvbl1/trening-etter-foedsel-mener-foedselen-kan-ha-gjort-johaug-bedre-udiskutabel-effekt

I artikkelen står det at man ikke vet nok forskningsmessig til å si hvor mye graviditet påvirker idrettsprestasjonene. Det er  naturlignok store individuelle forskjeller siden graviditet og perioden etter fødsel kan variere enormt fra mor til mor. Noen kan trene mye helt opp til rett før fødselen, andre kan ikke. Noen kan begynne å trene tungt like etter fødselen andre ikke. 

Det står at selv om gravide trener mindre enn ikke-gravide så endres også kroppen slik at man får høyere blodvolum noe som minner om høydetrening og gjør at man kan få mer ut av hver treningstime. 

I tillegg hadde selvsagt Johaug et ekstremt bra grunnlag før hun ble gravid. 

Det står også i at artikkelen at det ikke er så mye penger i forskning på dette så det er gjort få undersøkelser slik at resultatene bør tas med en klype salt og man ikke kan konkludere om hvordan graviditet påvirker idrettsprestasjonene..  Forskerne drar "kvinnekortet" hvor de sier dette handler om at det forskes lite på kvinnehelse. Men tror nok det også handler om at det er langt viktigere å forske på felt som kreft enn på  om småbarnsmødre kan vinne VM i langrenn. Det siste er et svært smalt tema og  ikke er et liv og død spørsmål.  Ville vært veldig spesielt om det ble brukt mer penger på å forske på toppidrettsutøvere enn f.eks brystkreft. 

 

Anonymkode: 67d48...ace

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det viktig at hun er småbarns mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har trent mye både under og etter svangerskap. Har et solid grunnlag fra før. I tillegg har de andre hatt en lang sesong og var inne i siste rennhelg. Mens hun var uthvilt som til sesongstart. Men 3 min viser at hun fortsatt er best. Og at svangerskap og fødsel booster kroppen.

Ikke så uvanlig. Se bare på skiskytteren Justine Braisaz-Bouchetsom har hatt en eventyrlig sesong inkl VM. Etter å ha født i februar 2023. 

Anonymkode: 44fd8...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en fødsel der man ikke mister mye blod, går man ut av graviditeten med to liter ekstra blod i kroppen. 

Det gir mye ekstra energi! 

Har man i tillegg sovebaby og får litt avlastning, ligger forholdene godt til rette for å være i sitt livs beste form. 

Anonymkode: 5b26b...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke første gang vi ser kvinnelige toppidrettsutøvere komme tilbake mye bedre etter en fødsel, så jeg forstår egentlig ikke hvorfor media blåser det opp så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å føde og være opptatt med dette, det funger  jo som hvile for sånne kvinner.  Hun har hvilt og kommet tilbake sterk? Hva er så rart med det?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men så har jeg aldri blitt tatt med dop i kroppen heller da...      

Anonymkode: 76d9d...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften kunne også vært "fjorten ganger verdensmester på ski vant sitt 18. nasjonale mesterskap like etter å ha tatt sin 82. verdenscup seier" ... 

Når hun ligger på tredjeplass av de mestvinnende langrennsutøverne på verdensbasis igjennom historien, så synes jeg egentlig ikke ett nasjonalt renn er veldig stort... 

Anonymkode: 7df08...313

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/27/2024 at 8:26 AM, AnonymBruker said:

Overskriften kunne også vært "fjorten ganger verdensmester på ski vant sitt 18. nasjonale mesterskap like etter å ha tatt sin 82. verdenscup seier" ... 

Når hun ligger på tredjeplass av de mestvinnende langrennsutøverne på verdensbasis igjennom historien, så synes jeg egentlig ikke ett nasjonalt renn er veldig stort... 

Anonymkode: 7df08...313

Er selvsagt sant det du sier. Samtidig så kreves det jo også en sterk vinnermentalitet for å  fortsette å trene når man har vunnet så mye som Johaug har vunnet.  Er nok mange som hadde tenkt: Hvorfor skal jeg satse på å vinne mitt 18. nasjonale mesterskap? Jeg har allerede vunnet 17, er fjorten ganger verdensmester, har vunnet 82 verdenscuprenn, har mann, er en baby, har et eget klesmerke, osv. 

Du sier jo selv at å vinne enda ett nasjonalt renn ikke er så stort. Men Johaug har åpenbart mentaliteten at alt skal vinnes. 

Anonymkode: 67d48...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er selvsagt sant det du sier. Samtidig så kreves det jo også en sterk vinnermentalitet for å  fortsette å trene når man har vunnet så mye som Johaug har vunnet.  Er nok mange som hadde tenkt: Hvorfor skal jeg satse på å vinne mitt 18. nasjonale mesterskap? Jeg har allerede vunnet 17, er fjorten ganger verdensmester, har vunnet 82 verdenscuprenn, har mann, er en baby, har et eget klesmerke, osv. 

Du sier jo selv at å vinne enda ett nasjonalt renn ikke er så stort. Men Johaug har åpenbart mentaliteten at alt skal vinnes. 

Anonymkode: 67d48...ace

Krever egentlig ikke så mye av henne nå, arbeidskapasitet er der, hun trenger kun å vedlikeholde 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er selvsagt sant det du sier. Samtidig så kreves det jo også en sterk vinnermentalitet for å  fortsette å trene når man har vunnet så mye som Johaug har vunnet.  Er nok mange som hadde tenkt: Hvorfor skal jeg satse på å vinne mitt 18. nasjonale mesterskap? Jeg har allerede vunnet 17, er fjorten ganger verdensmester, har vunnet 82 verdenscuprenn, har mann, er en baby, har et eget klesmerke, osv. 

Du sier jo selv at å vinne enda ett nasjonalt renn ikke er så stort. Men Johaug har åpenbart mentaliteten at alt skal vinnes. 

Anonymkode: 67d48...ace

Jeg mistenker at Johaug ikke trenger like mye motivasjon for å trene som den jevne nordmann. Jeg tipper det har vært vanskeligere for henne å trappe ned 😜

Anonymkode: e40bd...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis dere spør folk i Frankrike,usa,Japan Kina etc,så aner ingen hvem som er gode på langrenn 😂Man snakker om "verdensmestere i langrenn"! Altså,nå må nordmenn ta seg en pille. Det er jo omtrent bare vi som går på langrenn! Hadde en hel verden gått på ski,hadde det vært andre som hadde lagt i ledelsen. Vi er så navlebeskuende at det er flaut. Se feks på fotball som en hel verden spiller hvor bra vi gjør det der🙁. For all del,hun er godt trent,men come on a folkens😏

Anonymkode: efaad...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er hennes heltidsjobb. Det står et stort team bak som hjelper. Hun har barnevakter, skismørere, fysioterapeut, kokk og en mann som passer babyen. Johaug klarer dette da. Vi andre dødelige må dra oss på jobben før vi kan trene og har ingen team rundt oss.

Heldige Johaug. 

Anonymkode: 0feff...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...