Gå til innhold

Ord er farlig. Et hjertesukk og en advarsel!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en nært familiemedlem som for flere år siden satte ut noen helt grusomme påstander om meg. Disse påstandene rev hele familien i stykker. Påstandene har ikke rot i virkeligheten og dette familiemedlemmet har i senere tid innrømmet det, men andri unnskyldt seg eller tatt "oppvasken" for skadene hun har gjort. Samtidig sitter hun nå i den situasjonen at hennes mann nekter å tro på at påstandene var usanne. Det er derfor umulig for henne å invitere meg med på disse settingene, kun barna mine.

Jeg for min del overlever alt dette, men hvert år i sosiale settinger så går dette ut over barna mine som hele tiden får spørsmål i selskapene om hvorfor jeg ikke er der. (begge er i tenårene og har stått i denne situasjonen i årevis). Det smerter meg å se hvordan det påvirker barna. Det har tvunget meg til å måtte forklare barna ut i fra modenhet år etter år hvorfor jeg ikke blir invitert. Nå for et par år siden i samråd med barnas psykolog har jeg fortalt hele sannheten. Det har faktisk lettet barna sin forståelse for situasjonen, så jeg er glad jeg gjorde det.

Nå er det igjen en ny situasjon og jeg har fått spørsmål fra barna om hva de kan si når de får spørsmål fra andre om at jeg ikke er der. Jeg har sagt at de kan velge hva de vil si selv, og om de velger å si at jeg ikke var invitert eller hva som helst annet så det det ok. De trenger ikke beskytte meg.

Er det noe annet jeg kan foreslå for de?

Noen vil kanskje si at jeg burde holdt de unna i utgangspunktet, men det har ikke latt seg gjøre. Det er forsøkt før og som en følge av det har dette familiemedlemmet satt inn alle kluter for å gjøre det verre for meg uten å ta hensyn til at det er mine barn det går ut over.

Hadde det ikke vært for at barna er glad i dette vedkommende så hadde jeg kuttet henne helt ut på alle måter. Jeg har brukt årevis på være åpen for å bedre situasjonen uten nytte. For meg personlig så er hun bare giftig for meg og barna sin personlige utvikling.

Heldigvis så er disse sammenkomstene begrenset til feiringer. Skal andre feire og jeg kommer så holder hun seg unna.

Anonymkode: 5f258...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste for barn er å få vite sannheten, om noe alderstilpasset. Å skjule sannheten gjør at de blir forvirret da de ofte skjønner at de blir løyet til. 

Anonymkode: 2274c...302

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det beste for barn er å få vite sannheten, om noe alderstilpasset. Å skjule sannheten gjør at de blir forvirret da de ofte skjønner at de blir løyet til. 

Anonymkode: 2274c...302

Har du lest HI? Ts har gjort akkurat fet du sier. 

Anonymkode: b0e16...f7c

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen situasjoner er og forblir vanskelige uansett hva man gjør. Du har gjort det eneste du kan slik jeg ser det. Hva andre gjør rår du ikke over.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde holdt de hjemmr, tenker det er bedre det går utover deg enn barna

Anonymkode: 60111...2ec

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du lest HI? Ts har gjort akkurat fet du sier. 

Anonymkode: b0e16...f7c

Prøvde bare å gi deg støtte. 

Anonymkode: 2274c...302

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner en familie hvor dette skjedde. En opprørsk tenåring bestemte seg for å lage helvete og beskyldte et familiemedlem for noe helt grusomt. Det som skjedde var at familiemedlemmet mistet jobb, venner og familie. Det tok bare noen dager før h*n ikke orket mer og tok livet av seg. Først etter hn var død innrømmet tenåringen at alt var oppspinn. 

Så ja, ord kan være farlige. Og det kan gjøre mye med et menneske. Vær snill mot hverandre folkens....

Anonymkode: ade10...72d

  • Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dine barn være glad i  dette mennesket?  Hadde noen spredt usanne påstander om mine foreldre hadde ikke Jeg vært glad i den personen.  

Barna dine får være ærlige og si at du ikke er invitert. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner en familie hvor dette skjedde. En opprørsk tenåring bestemte seg for å lage helvete og beskyldte et familiemedlem for noe helt grusomt. Det som skjedde var at familiemedlemmet mistet jobb, venner og familie. Det tok bare noen dager før h*n ikke orket mer og tok livet av seg. Først etter hn var død innrømmet tenåringen at alt var oppspinn. 

Så ja, ord kan være farlige. Og det kan gjøre mye med et menneske. Vær snill mot hverandre folkens....

Anonymkode: ade10...72d

Håper den ungen er ivaretatt av psykiatrien…

Anonymkode: 2b738...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! Jeg vil bare svare litt på de gode kommentarene 🙂
 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det beste for barn er å få vite sannheten, om noe alderstilpasset. Å skjule sannheten gjør at de blir forvirret da de ofte skjønner at de blir løyet til. 

Anonymkode: 2274c...302

Jeg er helt enig. Jeg ble "trent" i dette når jeg ble alene med barna og det har helt klart båret frukter. Ikke bare om dette. Alt som kom som en følge av at jeg valgte å ta barna å gå har vært håndtert på denne måten når barna ble store nok til å stille spørsmålene. Det var ett av de beste rådene jeg kunne få. Forvirrende for barna der og da men etter hvert som de har blitt større har alt gitt mer mening for de. 

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du lest HI? Ts har gjort akkurat fet du sier. 

Anonymkode: b0e16...f7c

Akkurat, og jeg tolker svaret som om at ...302 var enig og ville støtte det. Helt innafor 🙂

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde holdt de hjemmr, tenker det er bedre det går utover deg enn barna

Anonymkode: 60111...2ec

Det var det som ble løsningen i starten. Men dette familiemedlemmet gjorde da sitt for at ting skulle bli enda verre for meg, men som et resultat var det barna som fikk det verre. Derfor måtte jeg ta den avgjørelsen at barna måtte få dra dit så lenge de var under oppsyn av andre trygge voksne. 

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjenner en familie hvor dette skjedde. En opprørsk tenåring bestemte seg for å lage helvete og beskyldte et familiemedlem for noe helt grusomt. Det som skjedde var at familiemedlemmet mistet jobb, venner og familie. Det tok bare noen dager før h*n ikke orket mer og tok livet av seg. Først etter hn var død innrømmet tenåringen at alt var oppspinn. 

Så ja, ord kan være farlige. Og det kan gjøre mye med et menneske. Vær snill mot hverandre folkens....

Anonymkode: ade10...72d

Dette er jo helt tragisk for alle, og ikke minst tenåringen det gjelder. Det kan umulig være lett å håndtere i ettertid. Håper han fikk støtte og oppfølging i etterkant. Jeg vet også om en lignende hendelse, men heldigvis uten dødsfallet.

 

cafflatte skrev (3 timer siden):

Hvordan kan dine barn være glad i  dette mennesket?  Hadde noen spredt usanne påstander om mine foreldre hadde ikke Jeg vært glad i den personen.  

Barna dine får være ærlige og si at du ikke er invitert. 

Barna mine hadde allerede mistet en hel side av familien som følge av samlivsbruddet. Jeg måtte ta barna å gå og som en følge av det så kuttet den siden av familien barna mine helt ut. Barna har derfor vært veldig opptatt av å holde på den familien som er igjen. Dette familiemedlemmet lar det ikke gå direkte ut over barna der og da, spesielt ikke så lenge de har med seg en trygg voksen de stoler på. 


Jeg spurte barna selv om hva de tenkte om de fikk det spørsmålet. De ville lyve og dikte opp en historie, men etter jeg spurte om hva de ville sagt om de ikke skulle beskytte noen så sa de begge at de ville si at jeg ikke var invitert og at de kunne spørre meg eller hun det gjelder. Det var jeg helt enig i. De er trygget på at de ikke trenger å beskytte meg. 

Anonymkode: 5f258...882

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kjenner en familie hvor dette skjedde. En opprørsk tenåring bestemte seg for å lage helvete og beskyldte et familiemedlem for noe helt grusomt. Det som skjedde var at familiemedlemmet mistet jobb, venner og familie. Det tok bare noen dager før h*n ikke orket mer og tok livet av seg. Først etter hn var død innrømmet tenåringen at alt var oppspinn. 

Så ja, ord kan være farlige. Og det kan gjøre mye med et menneske. Vær snill mot hverandre folkens....

Anonymkode: ade10...72d

Litt på siden, men min umiddelbare tanke da jeg leste dette, var at den tenåringen der snakket sant. Uansett hvilke grusomme handlinger man blir beskyldt for, er det ikke normalt å ta livet sitt innen noen få dager dersom man er uskyldig. Et usant rykte vil kunne føre til selvmord over tid pga belastningen, men den første tiden er det vel mer normalt å prøve å bevise sin uskyld og ha et håp om at sannheten seirer, dersom man faktisk er uskyldig. En som er skyldig vil selvsagt se annerledes på det og vil kunne tenke at "nå er jeg avslørt, nå er det over" og vil være troende til å ta livet sitt innen kort tid. Innrømmelsene fra tenåringen i etterkant kan også være et resultat av dårlig samvittighet for at vedkommende tok livet sitt, og ikke nødvendigvis sannheten. Og hvorfor var tenåringen så opprørsk? Kanskje hen hadde det vanskelig nettopp pga dette familiemedlemmet. Det er snakk om et seksuelt overgrep, er det ikke? 

Anonymkode: 0199c...284

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Litt på siden, men min umiddelbare tanke da jeg leste dette, var at den tenåringen der snakket sant. Uansett hvilke grusomme handlinger man blir beskyldt for, er det ikke normalt å ta livet sitt innen noen få dager dersom man er uskyldig. Et usant rykte vil kunne føre til selvmord over tid pga belastningen, men den første tiden er det vel mer normalt å prøve å bevise sin uskyld og ha et håp om at sannheten seirer, dersom man faktisk er uskyldig. En som er skyldig vil selvsagt se annerledes på det og vil kunne tenke at "nå er jeg avslørt, nå er det over" og vil være troende til å ta livet sitt innen kort tid. Innrømmelsene fra tenåringen i etterkant kan også være et resultat av dårlig samvittighet for at vedkommende tok livet sitt, og ikke nødvendigvis sannheten. Og hvorfor var tenåringen så opprørsk? Kanskje hen hadde det vanskelig nettopp pga dette familiemedlemmet. Det er snakk om et seksuelt overgrep, er det ikke? 

Anonymkode: 0199c...284

Ikke enig med deg. Om hele verden går i grus, man mister absolutt alt og er uskyldig i det hele kan veien til selvmord være kort.

Anonymkode: 16875...772

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må barns gå til psykolog pga dette? De må jo være veldig skadelidende. Jeg hadde brutt all kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nå er det igjen en ny situasjon og jeg har fått spørsmål fra barna om hva de kan si når de får spørsmål fra andre om at jeg ikke er der. Jeg har sagt at de kan velge hva de vil si selv, og om de velger å si at jeg ikke var invitert eller hva som helst annet så det det ok. De trenger ikke beskytte meg.

Er det noe annet jeg kan foreslå for de?

Kan de ikke bare si sannheten da?? Det er vel stort sett voksne folk der de er??

Skjønner ikke helt det med å beskytte deg. Det er jo de som inviterer dette går på:

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Samtidig sitter hun nå i den situasjonen at hennes mann nekter å tro på at påstandene var usanne. Det er derfor umulig for henne å invitere meg med på disse settingene, kun barna mine.

Du er ikke invitert fordi mannen tror på de usanne påstandene hun kom med for alle disse årene siden...

Anonymkode: 318bd...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan de ikke bare si sannheten da?? Det er vel stort sett voksne folk der de er??

Skjønner ikke helt det med å beskytte deg. Det er jo de som inviterer dette går på:

Du er ikke invitert fordi mannen tror på de usanne påstandene hun kom med for alle disse årene siden...

Anonymkode: 318bd...ef3

Å beskytte sine tillitspersoner fordi de ikke vil at det skal komme mer sårende i den retning ligger ofte i naturen til barna. Det trenger ikke være rasjonelt.

Det er det som er unnskyldningen hennes nå ja. Spør du meg så er dette et veldig usunt forhold. Ikke bare på grunn av dette men mannens holdninger generelt.

Er spent på hva hun gjør om dette ekteskapet tar slutt. Lurer på om hun forventer støtte fra meg som hun ikke ga selv. Hun skal være veldig glad for at jeg ikke er en hevnlysten person.

Anonymkode: 5f258...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...