Gå til innhold

Vaktbytte i GAT, hvem får utbetalt kveldstillegget?


Revinna

Anbefalte innlegg

En kollega ønsker å bytte vakt slik at h*n jobber dagvakt når h*n skulle jobbet kveld, og jeg går kveldsvakt istedenfor vedkommende. Har lenge lurt på hvordan det da blir med kveldstillegg og slikt. Om man får godkjent byttet i GAT, får den som faktisk har jobbet kveld automatisk kveldstillegget for den vakten, eller må man gjøre opp seg i mellom? Jobber i Oslo kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den som faktisk jobber kveld får tillegget.

Endret av myMa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer hvordan arbeidsplassen din har valgt å sette opp innstillingene i GAT. Jeg har jobbet med GAT to forskjellige steder. Den ene plassen genererte vaktbytter lønnsendringer mens den andre plassen måtte de ansatte gjøre opp seg i mellom. 

Anonymkode: f73fa...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det henger sammen med om kveldstillegg er gjennomsnittsberegnet for turnusperioden eller utbetales etterskuddsvis. Min erfaring er at om tilleggene er gjennomsnittsberegnet så er det den som har vakten opprinnelig som får tillegget. Får man etterskuddsbetalt tilleggene kan det jo justeres hvem som får det utbetalt etter hvem som faktisk jobbet kveld. 

Anonymkode: 5e148...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min erfaring er at om tilleggene er gjennomsnittsberegnet så er det den som har vakten opprinnelig som får tillegget. Får man etterskuddsbetalt tilleggene kan det jo justeres hvem som får det utbetalt etter hvem som faktisk jobbet kveld. 

Anonymkode: 5e148...a97

Takk for svar. Man bør da kanskje høre med sjefen. Og en annen ting, i og med at vedkommende som ønsket vaktbytte ikke har nevnt noe om tlllegget, hvordan skal jeg spørre om dette, synes sånt er så ubehagelig... Hos oss gjennomsnittsberegnes tilleggene, og går vel dermed til personen som opprinnelig skulle jobbet kveldsvakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revinna skrev (13 minutter siden):

Takk for svar. Man bør da kanskje høre med sjefen. Og en annen ting, i og med at vedkommende som ønsket vaktbytte ikke har nevnt noe om tlllegget, hvordan skal jeg spørre om dette, synes sånt er så ubehagelig... Hos oss gjennomsnittsberegnes tilleggene, og går vel dermed til personen som opprinnelig skulle jobbet kveldsvakt.

Spør leder / sjef . Å du, ikke vær så redd for å spør vedkommende du har byttet med heller. Har vært i dine sko , å byttet fra dag til kveld flere ganger. Selvsagt skal man da ha kveldstillegget. Rett skal være rett . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Revinna skrev (På 23.3.2024 den 14.47):

En kollega ønsker å bytte vakt slik at h*n jobber dagvakt når h*n skulle jobbet kveld, og jeg går kveldsvakt istedenfor vedkommende. Har lenge lurt på hvordan det da blir med kveldstillegg og slikt. Om man får godkjent byttet i GAT, får den som faktisk har jobbet kveld automatisk kveldstillegget for den vakten, eller må man gjøre opp seg i mellom? Jobber i Oslo kommune.

 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vil tro det henger sammen med om kveldstillegg er gjennomsnittsberegnet for turnusperioden eller utbetales etterskuddsvis. Min erfaring er at om tilleggene er gjennomsnittsberegnet så er det den som har vakten opprinnelig som får tillegget. Får man etterskuddsbetalt tilleggene kan det jo justeres hvem som får det utbetalt etter hvem som faktisk jobbet kveld. 

Anonymkode: 5e148...a97

Dette er nok riktig. Dersom dere bytter innbyrdes, vil den som opprinnelig hadde kveldsvakta får tillegget. Slik er det hos oss (UNN Tromsø). Dere må altså gjøre opp mellom dere. Selv om leder har godkjent vaktbytte, vil ikke vakttillegget tilfalle den som tar vakta. 

Vi velger å bytte like vakter, så slipper vi gjøre opp oss i mellom. Dersom jeg bytter bort en kveldsvakt med en dagvakt, bytter vi en annen dagvakt med en kveldsvakt på et annet tidspunkt. Litt mye styr, men det har med gjennomsnittsberegningen av tilleggene for måneden å gjøre. 

Anonymkode: 05358...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...