Gå til innhold

Hva tenker dere om å bruke kollega som referanse ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal på to jobbintervjuer uken etter påske. Dette er drømmejobben min i to ulike byer. Men har ingen relasjon til avdelingsleder. Jobber veldig tett på 5 kollegaer, som jeg har god kjemi med og som kjenner meg godt. 
 

Kan disse brukes som referanse ? De vet hvordan jobben er, hva som kreves og hvordan jeg er i samarbeid med andre. 

Anonymkode: 52610...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan du!

Anonymkode: 2c336...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt vanlig å ikke bruke nåværende leder som referanse. Man vil sjeldent opplyse om at man er på jobbjakt. Bruk tidligere leder og nåværende kolleger (som du stoler på). Og ikke si til intervjuer at du har dårlig kjemi med avdelingsleder. Da lurer de bare på om det er du som er problemet.

Lykke til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sykepleierkollega som referanse. Jobbet svært lite med leder. Dessuten kunne hun virke sur i telefonen sånn generelt. Så jeg ønsket ikke at potensiell ny arbeidsgiver skulle bli møtt med en sur stemme. Da kunne ting lett misforstås. Jeg skrev bare navn og arbeidsgiver ("Ola Nordmann, Oslo kommune"). Fikk jobben. Kollega ga god referanse og de fikk nok et godt inntrykk til tross for at hun ikke var leder. Hvis det hadde stått spesifikt at hun var sykepleier og ikke leder så tror jeg de ville sett negativt på referansen. For hvorfor skal man ikke ha leder liksom....nytter ikke si noe, de vil tro det er konflikt. Altså de fikk jo vite hun ikke var leder, men da var allerede samtalen i gang og hun snakket bare positivt om meg.

Evt kan du både ha leder og kollega. Opplys gjerne om at kollega er den du har jobbet tettest med.

Anonymkode: 4736b...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt kurant, forventer aldri referanse fra nåværende leder, da det kan være uheldig for arbeidsforholdet om kandidaten ikke får jobben. Og ikke minst fordi nåvlrende leder er i en interessekonflikt når vedkommende fortsatt er en ansatt - positive skussmål kan være for å kvitte seg, negative skussmål kan være for å hindre et jobb-bytte

(unntak for bruk av nåvlrende leder, er hvis jobb-bytte har med flytting el l å gjøre). 
 

Har du en leder fra tidligere arbeidsforhold kan du ev også bruke denne.

Anonymkode: c985b...591

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt kurant, forventer aldri referanse fra nåværende leder, da det kan være uheldig for arbeidsforholdet om kandidaten ikke får jobben. Og ikke minst fordi nåvlrende leder er i en interessekonflikt når vedkommende fortsatt er en ansatt - positive skussmål kan være for å kvitte seg, negative skussmål kan være for å hindre et jobb-bytte

(unntak for bruk av nåvlrende leder, er hvis jobb-bytte har med flytting el l å gjøre). 
 

Har du en leder fra tidligere arbeidsforhold kan du ev også bruke denne.

Anonymkode: c985b...591

Ja det har jeg. Problemet er bare at dette er har blitt en nær venn 

Anonymkode: 52610...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kun brukt gode kollega som referanse som jeg stoler på. Sluttet i forrige jobben min pga lederen, så jeg vil ikke bruke hen som referanse 

Anonymkode: b3b27...a4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har kun brukt gode kollega som referanse som jeg stoler på. Sluttet i forrige jobben min pga lederen, så jeg vil ikke bruke hen som referanse 

Anonymkode: b3b27...a4c

Virkelig godt å lese at det går. Spurte de etter den lederen da? 

Anonymkode: 52610...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere erfaringer ? Vil virkelig ikke bruke en sjef som hater meg for absolutt ingen grunn 

Anonymkode: 52610...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt opp kolleger som referanser. Jeg har vært i samme jobb i snart 11 år, så har ikke så mange referanser å velge mellom 😅 dette er også første jobben min relevant for min utdanning, så virker rart å ha butikksjefen på rema jeg jobbet på for 12-13 år siden. 

Jeg har blitt innkalt til flere jobbintervju og takket nei til to jobber, så det har tydeligvis gått fint med kolleger. 

Anonymkode: d8bab...e9d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en nær kollega som gjorde det. Følte ikke jeg kunne si nei, selv om jeg synes det var rart. 

Han som ringte har nok ansatt en del. Han spurte først om det var årsaker til at det ikke var leder som var oppgitt, og gravde litt i hennes relasjon til ledere. Han hadde også søkt opp at vi var venner på facebook. 

Så tror hele situasjonen virket mot sin hensikt for henne. 

Anonymkode: 74643...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Flere erfaringer ? Vil virkelig ikke bruke en sjef som hater meg for absolutt ingen grunn 

Anonymkode: 52610...bcc

Det er ganske normalt at man ikke har nåværende leder som referanse. Ikke naturlig at leder vet at man er på vei ut hvis man ikke får jobben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestandig blitt spurt om å oppgi leder som referanse. De ønsket ikke kollegaer. Så her er det mange som faktisk ønsker ledere. Man kommer ikke så langt dersom man ikke har en leder som kan gå god for seg. 

Anonymkode: ca92d...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er leder og godtar ikke kollegaer som eneste referanse. Dersom man ikke kan oppgi leder  som referanse, så er det en grunn for det og det må man vær ærlig på. Når det er sagt så har jeg selv ikke  oppgitt referanse for jeg er på 2.gangs intervju. Nettopp fordi jeg ikke ønsker at nåværende leder skal vite at jeg er på jobbsøk før jeg er kommet langt i prosessen.

Anonymkode: 29e24...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forbud mot dette i min bedrift. Kun leder kan oppgi referanser. 

Anonymkode: ee585...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig i min bransje. Mange som blir uglesett om ledelsen vet de er på vei bort, og det er vanskelig å ansette nye. Ergo må man holde det skjult for ledelsen, slik at man slipper å skape uro.

Anonymkode: 4eac3...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 10.03):

Jeg er leder og godtar ikke kollegaer som eneste referanse. Dersom man ikke kan oppgi leder  som referanse, så er det en grunn for det og det må man vær ærlig på. Når det er sagt så har jeg selv ikke  oppgitt referanse for jeg er på 2.gangs intervju. Nettopp fordi jeg ikke ønsker at nåværende leder skal vite at jeg er på jobbsøk før jeg er kommet langt i prosessen.

Anonymkode: 29e24...78b

Ja, det er en grunn til at mange ikke vil oppgi leder som referanse der jeg jobber. Og det er rett og slett fordi hun har en personlighetsforstyrrelse og liker å terrorisere og stikke kjepper i hjula for medarbeiderne. Hu prøver å skvise dem ut, og når de så søker ny jobb, så klarer hun jaggu meg å snakkke drit om dem til ny arbeidsgiver også, slik at de ikke kommer seg videre.

Så det skyldes ikke alltid medarbeiderne når de ikke vil oppgi leder som referanse. 

Anonymkode: 9fb82...fb5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte jobber før jul, oppga både nåværende leder og en kollega som referanse på de stillingene jeg ble innkalt til intervju på. Det var kun leder som ble kontaktet. 

Anonymkode: c3221...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/24/2024 at 10:03 AM, AnonymBruker said:

Jeg er leder og godtar ikke kollegaer som eneste referanse. Dersom man ikke kan oppgi leder  som referanse, så er det en grunn for det og det må man vær ærlig på. Når det er sagt så har jeg selv ikke  oppgitt referanse for jeg er på 2.gangs intervju. Nettopp fordi jeg ikke ønsker at nåværende leder skal vite at jeg er på jobbsøk før jeg er kommet langt i prosessen.

Anonymkode: 29e24...78b

Det kan være veldig gode grunner til det som ikke er arbeidstakers feil... 

Anonymkode: bffe7...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...