Gå til innhold

Ta IVF-sprøyter på feil dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Skulle si fra til klinikken når jeg fikk mens for å starte med injeksjoner. Sendte de melding en mandag om at jeg så vidt hadde begynt å spotte, men ikke full blødning. De ba meg begynne med en gang. Så egentlig startet jeg på syklusdag 0 hvis det gir mening, før full blødning som er syklusdag 1. Leste at de medisinene jeg bruker skal tas fra syklusdag 3-4. Altså tok jeg de nesten 4 dager «for tidlig». Fikk et veldig dårlig resultat og dårlig respons på medisinen. Kan dette ha hatt noe å si for utfallet? Noen som vet? 

Anonymkode: a1e8b...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har dette skriftlig så kan du sikkert klage.

Jeg skulle ta medisinene fra dag 2-3.

Dag 0 har jeg ikke hørt om tror jeg, med mindre det var nesespray du begynte på. Tror det var litt annerledes med nesesprayen, men husker ikke helt.

Anonymkode: dfc5e...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du har dette skriftlig så kan du sikkert klage.

Jeg skulle ta medisinene fra dag 2-3.

Dag 0 har jeg ikke hørt om tror jeg, med mindre det var nesespray du begynte på. Tror det var litt annerledes med nesesprayen, men husker ikke helt.

Anonymkode: dfc5e...d5a

Nei, syns det var tidlig med tanke på at jeg presiserte til de at det ikke var full blødning, men bare lett spotting.. Spørsmålet er jo om det har noe å si for resultatet eller ikke, finner ikke noe ved å Google heller.. 

Anonymkode: a1e8b...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis du har dette skriftlig så kan du sikkert klage.

Jeg skulle ta medisinene fra dag 2-3.

Dag 0 har jeg ikke hørt om tror jeg, med mindre det var nesespray du begynte på. Tror det var litt annerledes med nesesprayen, men husker ikke helt.

Anonymkode: dfc5e...d5a

Det var forresten ikke nesespray, men Rekovelle :) 

Anonymkode: a1e8b...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, syns det var tidlig med tanke på at jeg presiserte til de at det ikke var full blødning, men bare lett spotting.. Spørsmålet er jo om det har noe å si for resultatet eller ikke, finner ikke noe ved å Google heller.. 

Anonymkode: a1e8b...389

Ikke belit deg på Google eller forum når det kommer til medisiner. Behandlingsplaner er individuelle. 

Du har nok muligens begynt tidlig, men de aller aller fleste begynner på lave doser, så kan like godt være derfor du har respondert dårlig.. 

Snakk med klinikken. Og neste gang gjør du som du skal - meld fra 1 dag i mens, ikke spotting. 

Anonymkode: 32ed3...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Snakk med klinikken. Og neste gang gjør du som du skal - meld fra 1 dag i mens, ikke spotting. 

Anonymkode: 32ed3...5fc

…? De ba meg si fra når jeg begynte å blø. Jeg skrev spesifikt at jeg hadde begynt å SPOTTE, og at det ikke var full blødning. 

Anonymkode: a1e8b...389

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

…? De ba meg si fra når jeg begynte å blø. Jeg skrev spesifikt at jeg hadde begynt å SPOTTE, og at det ikke var full blødning. 

Anonymkode: a1e8b...389

Forskjell på å blø og spotte ved mensen.. 

Kan ha skjedd en glipp fra klinikken at se ba deg begynne tidlig,

Kan være du generelt sett responderte dårlig på den type stimulering. 

Kan være feil dose. 

Heller tvilsomt at det skyldes at du begynte for tidlig. 

Men dette kan kun klinikken svare deg på. Dessverre mange som ikke treffer på første runde med stimulering. 

Det "positive" med å ikke få noen egg og innsett, er at det ikke teller som et forsøk, selv om det er kjipt å gjennomgå stimulering uten å sitte igjen med noe eller lykkes. 

Dersom klinikken kun gir deg beskjeder via meldinger - be om en skriftlig behandlingsplan med dato/dager for oppstart av ulike medikamenter. Da har du noe håndfast og konkret å forholde deg til. 

 

Anonymkode: 32ed3...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke belit deg på Google eller forum når det kommer til medisiner. Behandlingsplaner er individuelle. 

Du har nok muligens begynt tidlig, men de aller aller fleste begynner på lave doser, så kan like godt være derfor du har respondert dårlig.. 

Snakk med klinikken. Og neste gang gjør du som du skal - meld fra 1 dag i mens, ikke spotting. 

Anonymkode: 32ed3...5fc

Man melder jo selvfølgelig fra ved spotting. Spotting er en blødning. Så er det opp til klinikken å følge opp frem til det er full blødning og man skal begynne med stimulering. 

Anonymkode: 46246...bd5

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man melder jo selvfølgelig fra ved spotting. Spotting er en blødning. Så er det opp til klinikken å følge opp frem til det er full blødning og man skal begynne med stimulering. 

Anonymkode: 46246...bd5

Nei.. Da har man i så tilfelle fått dårlig info fra klinikken man benytter.. Man melder fra ved første skikkelige mens blødning. I alle mine behandlingsplaner har det stått - meld fra ved første dag med mensblødning - 1.syklusdag. Spotting er ikke regnet som  mensblødning og klinikkene har så sprengt kapasitet at de følger ikke opp slike småting son pasienten bør klare selv nei. 

 

Anonymkode: 32ed3...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man melder jo selvfølgelig fra ved spotting. Spotting er en blødning. Så er det opp til klinikken å følge opp frem til det er full blødning og man skal begynne med stimulering. 

Anonymkode: 46246...bd5

Dette står det om spotting i ivf infoskriv samt første behandlingsplan. 

Screenshot_20240323_233343_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 32ed3...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette står det om spotting i ivf infoskriv samt første behandlingsplan. 

Screenshot_20240323_233343_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 32ed3...5fc

Nemlig, så står det også «ta kontakt med klinikken hvis du er i tvil» slik det ble gjort i dette tilfellet..

Anonymkode: 46246...bd5

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nemlig, så står det også «ta kontakt med klinikken hvis du er i tvil» slik det ble gjort i dette tilfellet..

Anonymkode: 46246...bd5

TS tok ikke kontakt grunnet tvil. Ts meldte inn at hun var begynt å spotte i forbindelse med innmelding av mens. 

Og den infoen som står i min info jeg har fått fra min klinikk har TS tydeligvis ikke fått fra sin klinikk. Man er dessverre litt ansvarlig for å følge med selv - det er ekstremt store forskjeller på hva kapasitet de ulike klinikkene har og man må ha tunga beint i munnen selv også ved IVF. 

Faktum er at ingen her inne kan si at hennes dårlige resultater skyldes at hun begynte på sprøytene "tidlig" eller ikke.. Kun klinikken kan gi noe form for svar på det. Mest sannsynlig har hun respondert dårlig på dose eller medikament og meldt fra om blødning for tidlig og det har vært dårlig kommunikasjon mellom TS og klinikk. 

Forum på nett kan være gull verdt - MEN man må være klar over og bevisst på de ekstreme forskjellene som er i IVF behandling, hvor individuelt det er, at alle planer er individuelle og ingen fasit på. Samt at klinikkene - privat eller offentlig - ikke har noe form for samkjørt system og behandlingsopplegg og protokoller. Noen klinikker er bedre enn andre på oppfølging og kommunikasjon, andre dårligere.. 

Ingenting ved IVF er fasit på. 

Anonymkode: 32ed3...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

TS tok ikke kontakt grunnet tvil. Ts meldte inn at hun var begynt å spotte i forbindelse med innmelding av mens. 

Og den infoen som står i min info jeg har fått fra min klinikk har TS tydeligvis ikke fått fra sin klinikk. Man er dessverre litt ansvarlig for å følge med selv - det er ekstremt store forskjeller på hva kapasitet de ulike klinikkene har og man må ha tunga beint i munnen selv også ved IVF. 

Faktum er at ingen her inne kan si at hennes dårlige resultater skyldes at hun begynte på sprøytene "tidlig" eller ikke.. Kun klinikken kan gi noe form for svar på det. Mest sannsynlig har hun respondert dårlig på dose eller medikament og meldt fra om blødning for tidlig og det har vært dårlig kommunikasjon mellom TS og klinikk. 

Forum på nett kan være gull verdt - MEN man må være klar over og bevisst på de ekstreme forskjellene som er i IVF behandling, hvor individuelt det er, at alle planer er individuelle og ingen fasit på. Samt at klinikkene - privat eller offentlig - ikke har noe form for samkjørt system og behandlingsopplegg og protokoller. Noen klinikker er bedre enn andre på oppfølging og kommunikasjon, andre dårligere.. 

Ingenting ved IVF er fasit på. 

Anonymkode: 32ed3...5fc

Gi deg. Man skal ta kontakt med klinikken når man får noe annet ut av fiffi enn utflod. Jeg har fått behandling to steder og kjenner mange som går andre steder enn der jeg har gått.

Det er klinikken som har det fulle ansvaret for å gi deg riktig informasjon, selv om man skal følge med selv. Jeg har måttet rette opp i utallige feil, spesielt da jeg gikk offentlig. Privat er det bedre, da man faktisk får snakket med noen på direkten. Ved første forsøk vet man ikke alt, det er vanskelig å følge opp ting man ikke vet noe om.

Men vi vet ikke om det er derfor ts fikk dårlig respons, det er riktig.

Anonymkode: dfc5e...d5a

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gi deg. Man skal ta kontakt med klinikken når man får noe annet ut av fiffi enn utflod. Jeg har fått behandling to steder og kjenner mange som går andre steder enn der jeg har gått.

Det er klinikken som har det fulle ansvaret for å gi deg riktig informasjon, selv om man skal følge med selv. Jeg har måttet rette opp i utallige feil, spesielt da jeg gikk offentlig. Privat er det bedre, da man faktisk får snakket med noen på direkten. Ved første forsøk vet man ikke alt, det er vanskelig å følge opp ting man ikke vet noe om.

Men vi vet ikke om det er derfor ts fikk dårlig respons, det er riktig.

Anonymkode: dfc5e...d5a

Gi meg? Ingenting av det jeg har skrevet er feil. Så nei. 

Ikke uenig i at TS har fått dårlig informajson/kommunikasjon av sin klinikk. Men man får beskjed om å melde ved første mens dag. Spotting er ikke første mensdag. 

Anonymkode: 32ed3...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gi meg? Ingenting av det jeg har skrevet er feil. Så nei. 

Ikke uenig i at TS har fått dårlig informajson/kommunikasjon av sin klinikk. Men man får beskjed om å melde ved første mens dag. Spotting er ikke første mensdag. 

Anonymkode: 32ed3...5fc

Det vet man ikke alltid dersom det feks er første IVF-forsøk. Får man beskjed om å si fra ved blødning gir man selvfølgelig beskjed ved spotting, også følger klinikken det opp videre…. 

Anonymkode: 46246...bd5

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gi meg? Ingenting av det jeg har skrevet er feil. Så nei. 

Ikke uenig i at TS har fått dårlig informajson/kommunikasjon av sin klinikk. Men man får beskjed om å melde ved første mens dag. Spotting er ikke første mensdag. 

Anonymkode: 32ed3...5fc

Som sagt, jeg fikk beskjed om å melde når jeg hadde alt annet enn utflod. Det inkluderer altså spotting. Og blødning, selv om det var på kveldstid.

Anonymkode: dfc5e...d5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...