Gå til innhold

Hvordan utføre håndhygiene på fagprøve ( helsefag )


Ksifvsln45

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha fagprøve i år og en ting jeg stresser med er hvordan jeg skal kunne gjøre skikkelig håndhygiene på fagprøve. Har eksem mellom fingrene så kan derfor ikke bruke sprit. 
 

hvordan skal det gjøres på riktig måte dersom man ikke kan bruke håndsprit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vaske hendene godt 🙂

Anonymkode: 6a7ba...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er jo ren allmennkunnskap. Er du helt sikker på at du er egnet til å gjennomføre en fagprøve - når du ikke vet hvordan du skal gjøre en håndvask?

Selv på offentlige toaletter, henger det opp plakater hvordan det skal gjøres. 

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/trykksaker/handhygiene/handhygiene--handvask-plakat-bokmal-pdf.pdf

Anonymkode: 4cf7a...514

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vasker hendene. Det er jo helt grunnleggende kunnskap om hygiene 

Anonymkode: 11335...258

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ksifvsln45 skrev (9 minutter siden):

Hei, skal ha fagprøve i år og en ting jeg stresser med er hvordan jeg skal kunne gjøre skikkelig håndhygiene på fagprøve. Har eksem mellom fingrene så kan derfor ikke bruke sprit. 
 

hvordan skal det gjøres på riktig måte dersom man ikke kan bruke håndsprit?

Kan det vere at du tåler en annen type håndsprit? Ellers er det håndvask, da begrunner du det på fagprøven

Anonymkode: 7be3a...4e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig ikke ille ment, men hvordan skal du klare å jobbe i helsesektoren hvis du ikke kan bruke sprit? 

Anonymkode: 5b906...560

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal opp til fagprøven, og vet ikke hvordan du skal utføre normal håndhygiene? Dette er for det første allmennkunnskap, og for det andre var det sannsynligvis det første du lærte da du startet utdanningen din!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo tenkes at ts skal ta fagprøven i hjemmesykepleien, og der er det ikke alle hjem det er så egnet å bruke håndvask..

Anonymkode: 4c5e5...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Virkelig ikke ille ment, men hvordan skal du klare å jobbe i helsesektoren hvis du ikke kan bruke sprit? 

Anonymkode: 5b906...560

Det lurer jeg også på. Det er en helt essensiell del av å jobbe i helsevesenet. Man vil ikke alltid kunne vaske hendene sine. Og skal man vaske hendene sine istedenfor å sprite dem i hver situasjon man ville brukt sprit - da vil jeg tro eksemen vil bli mye verre. Håndvask tørker ut huden. Spriten har i det minste glyserol. 

Uansett, for å svare på spørsmålet om hvordan man vasker hendene:

https://sml.snl.no/håndhygiene

Litt nede på siden der er et bilde med trinn for hvordan man gjør det. Det henger oppe over hele arbeidsplassen min. 

Men... dette er vel noe dere går gjennom på skolen? Det gjorde i hvert fall vi da jeg gikk helsefag på vgs.

Anonymkode: ed47a...11e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det lurer jeg også på. Det er en helt essensiell del av å jobbe i helsevesenet. Man vil ikke alltid kunne vaske hendene sine. Og skal man vaske hendene sine istedenfor å sprite dem i hver situasjon man ville brukt sprit - da vil jeg tro eksemen vil bli mye verre. Håndvask tørker ut huden. Spriten har i det minste glyserol. 

Ja, jeg jobber selv i helsesektoren og sliter med atopisk eksem, jeg ble rådet til å bruke håndvask så lite som mulig, og aller helst bruke hånddesinfeksjon så godt det lot seg gjøre, fordi det ville være bedre for eksemen min. 

Anonymkode: 5b906...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...