Gå til innhold

Anbefaler "Filmoteket.no" for den som vil se film og serier


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Jeg fant meg litt Wallander med den eneste ene skuespilleren (!) og jeg skal dykke ned i det universet,
selv om jeg selvsagt har sett dem noen ganger før. :D  Kan ikke bli for mye med "ham". 
Mye annet severdig der også og i mange sjangere. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er dessverre ubrukelige hvis man liker film på grunn av begrensningene man setter på hvor mye man kan låne.

Hos Deichman er grensen maks. 4 filmer eller episoder i måneden, og man kan vel selv tenke seg hvor populært NRK eller YouTube hadde vært om man nektet folk å se mer enn "hele" 4 filmer pr. måned.

Anonymkode: 53b52...4b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det kan jo være et avslappet tillegg om en finner enkelte filmer og ikke serier. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (Akkurat nå):

Jo, men det kan jo være et avslappet tillegg om en finner enkelte filmer og ikke serier. :) 

Som tillegg kan nok dette brukes, men uten at jeg har studert utvalget deres i detalj, skulle jeg tro at det aller meste er blitt gitt ut på DVD, som biblioteket ikke har begrensinger for med tanke på utlån.

Når det gjelder Wallander, som du nevnte i åpningsinnlegget, har jeg en kopi av hele serien trygt lagret på harddisken fra nettopp DVD-er jeg har lånt på biblioteket; åndverkloven gjør dette helt lovlig tii privat bruk, og da sier det seg selv at en slik løsning blir mer praktisk enn å bruke Filmoteket. Da jeg først hørte om dette, tenkte jeg "wow", men kalddusjen kom med de maks. 4 eksemplarene man kan låne i måneden - litt som NRK i riktig gamle dager da man satte av en bestemt dag til en ukentlig film.

Men uansett takk for forslaget, og fortsatt flott dag.

Anonymkode: 53b52...4b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som tillegg kan nok dette brukes, men uten at jeg har studert utvalget deres i detalj, skulle jeg tro at det aller meste er blitt gitt ut på DVD, som biblioteket ikke har begrensinger for med tanke på utlån.

Når det gjelder Wallander, som du nevnte i åpningsinnlegget, har jeg en kopi av hele serien trygt lagret på harddisken fra nettopp DVD-er jeg har lånt på biblioteket; åndverkloven gjør dette helt lovlig tii privat bruk, og da sier det seg selv at en slik løsning blir mer praktisk enn å bruke Filmoteket. Da jeg først hørte om dette, tenkte jeg "wow", men kalddusjen kom med de maks. 4 eksemplarene man kan låne i måneden - litt som NRK i riktig gamle dager da man satte av en bestemt dag til en ukentlig film.

Men uansett takk for forslaget, og fortsatt flott dag.

Anonymkode: 53b52...4b6

Kan også legge til at man har ubegrenset gratis streaming av kortfilm og andre ting med bibliotekets lånekort på Filmbib:

https://filmbib.no

Anonymkode: 53b52...4b6

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager. Takk for tipset. Nå ble jeg glad!  :hoppe: Ha en flott resten-av-helga til deg også.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker filmoteket og biblioteket😍

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De er dessverre ubrukelige hvis man liker film på grunn av begrensningene man setter på hvor mye man kan låne.

Hos Deichman er grensen maks. 4 filmer eller episoder i måneden, og man kan vel selv tenke seg hvor populært NRK eller YouTube hadde vært om man nektet folk å se mer enn "hele" 4 filmer pr. måned.

Anonymkode: 53b52...4b6

So? Det er jo gratis. Jeg har en svært liste med favoritter og har ingen problemer med å se de 4 filmene pr mnd som jeg streamer som en hvilken som helst annen strømmetjeneste.

Anonymkode: 2b983...063

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

So? Det er jo gratis. Jeg har en svært liste med favoritter og har ingen problemer med å se de 4 filmene pr mnd som jeg streamer som en hvilken som helst annen strømmetjeneste.

Anonymkode: 2b983...063

Gratis og gratis; det finnes ingen gratis lunch i streamingsverdenen.

Vet ikke hvor mye bibliotekene betaler for lisenskostnaden knyttet til Filmotekets filmer, men det er tydeligvis såpass at man bare har råd til å la folk se 4 filmer i måneden; disse utgiftene er løpende, og går ut over andre av bibliotekets tilbaud.

Når de derimot kjøper inn et fysisk medium, som en bok, en DVD, eller en Blu-Ray, har de en enganskostnad for kjøpet, men deretter kan tilby fri, ubegrenset utlån av materialet uten at dette koster ett øre. Derfor kan man låne alle bøkene, DVD-ene eller Blu-Ray-filmene man måtte ønske uten begrensinger, og uten at dette koster biblioteket noe.

Med 4 filmer/episoder hver måned tar det ikke mindre enn et halvt år å se en 24-episoders TV-serie på Filmoteket. Ved å låne materialet fysisk, kan man få med seg 30 sesonger/serier i ett lån, og attpåtil helt lovlig ta en kopi av dette på harddisken.

De som har veldig god tid, kan gjerne velge Filmoteket. Men skulle jeg i Filmotekets tempo med 4 filmer/episoder hver måned se alt jeg har liggende hjemme, regner jeg med at jeg ville bruke godt over 120 år på å se dette; så god tid har jeg dessverre ikke.

Anonymkode: 53b52...4b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

åndverkloven gjør dette helt lovlig tii privat bruk

I alle dager, er "piratkopiering" faktisk tillatt?  Det hadde jeg aldri trodd, men det ser jo ut til å stemme. Takk for tipset! 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gratis og gratis; det finnes ingen gratis lunch i streamingsverdenen.

Vet ikke hvor mye bibliotekene betaler for lisenskostnaden knyttet til Filmotekets filmer, men det er tydeligvis såpass at man bare har råd til å la folk se 4 filmer i måneden; disse utgiftene er løpende, og går ut over andre av bibliotekets tilbaud.

Når de derimot kjøper inn et fysisk medium, som en bok, en DVD, eller en Blu-Ray, har de en enganskostnad for kjøpet, men deretter kan tilby fri, ubegrenset utlån av materialet uten at dette koster ett øre. Derfor kan man låne alle bøkene, DVD-ene eller Blu-Ray-filmene man måtte ønske uten begrensinger, og uten at dette koster biblioteket noe.

Med 4 filmer/episoder hver måned tar det ikke mindre enn et halvt år å se en 24-episoders TV-serie på Filmoteket. Ved å låne materialet fysisk, kan man få med seg 30 sesonger/serier i ett lån, og attpåtil helt lovlig ta en kopi av dette på harddisken.

De som har veldig god tid, kan gjerne velge Filmoteket. Men skulle jeg i Filmotekets tempo med 4 filmer/episoder hver måned se alt jeg har liggende hjemme, regner jeg med at jeg ville bruke godt over 120 år på å se dette; så god tid har jeg dessverre ikke.

Anonymkode: 53b52...4b6

Filmoteket har knapt serier, så det ser jeg på andre strømmetjenester. Det blir kun filmer, så funker ypperlig for min del 🤩

Anonymkode: 2b983...063

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow...jeg klarer ikke å se dette som et problem. Kun et lite filmtillegg i hverdagen som gleder og kun det. 
Så rart at noen ser på livet som et billøp og det gjelder å få med seg ALT og komme først i mål.
I min verden lever jeg her og nå. I morgen eksisterer ikke og i går er borte allerede. 
Disse gratisfilmene tas i mot med takk. Godmorgen til alle sammen. :)  

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dried Mangoliano skrev (7 timer siden):

I alle dager, er "piratkopiering" faktisk tillatt?  Det hadde jeg aldri trodd, men det ser jo ut til å stemme. Takk for tipset! 

Vi betaler 54 millioner årlig (økt til 58 millioner i 2024) over statsbudsjettet for rettigheten til å kopiere materiale til eget bruk, så det skulle bare mangle at man ikke får noe vi alle har betalt for gjennom skatten. Kort sagt er dette ikke "piratkopiering", men en lovfestet rettighet.

Kopiering til privat bruk

Kultur er til for å deles

https://www.norwaco.no/privatkopiering

Sitat

Som privatperson kan du kopiere åndsverk og annet beskyttet materiale som f.eks. musikk, film, TV-innhold, lydbøker, tekst og visuelle verk gratis og dele med nære venner og familie. Denne retten er fastsatt i åndsverkloven for å sikre allmennhetens tilgang til kultur.

Rettighetshaverne får økonomisk kompensasjon gjennom en årlig bevilgning i statsbudsjettet. For 2023 har Norwaco mottatt 54,6 millioner kroner til individuell fordeling til norske og europeiske rettighetshavere. Som følge av høyere prisvekst enn lagt til grunn i statsbudsjettet for 2023 er det foretatt en ekstraordinær prisjustering av budsjettet i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2023, som innebærer en økning i dette beløpet på ca. 1,2 millioner kroner.

I Statsbudsjettet for 2024 er det bevilget 58 090 000 kroner til individuell fordeling til norske og europeiske rettighetshavere gjennom Norwaco.

Anonymkode: 53b52...4b6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig fornøyd med Filmoteket ♥️

Har akkurat sett Døden på Oslo S, som jeg ikke har funnet noen andre steder. 
 

Anonymkode: ffca6...2fa

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne og kikket gjennom innholdet og jeg så flere titler jeg ikke har sett andre steder. Positivt overrasket 😊 

Takk for tips!

Endret av Etk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som jeg får sett siden jeg ikke er låner ved et bibliotek som er tilknyttet dem, det står ikke på lista deres i allefall. 

Anonymkode: 7abf4...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...