Gå til innhold

Diskusjoner i religion.


Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på en ting? Hvorfor må jeg som en liberalteologisk og tolerant kristen støtt og stadig stå til ansvar for at mørkemenn og idioter har misbrukt religion opp gjennom årene? Helvetes eksistens er ikke engang sikkert, og dens skriftlige bevis i Bibelen er stort sett en referanse til Gehenna som historisk sett var et sted man brant søppel utenfor Jerusalem. 
 

De som fyrer seg opp stort og lar meg stå til ansvar for mørkemenn har ofte ikke lest Bibelen selv. Påstandene deres om hva som står i boken er ofte feilaktige og enkelt tatt fra nettet. 
 

Der er også mye misbruk i andre religioner som for eksempel New Age med sekter, teletorg og medaljonger til grasalt mye penger. 
 

Det er ofte penger det går i og som opp gjennom årene har vært motivasjonen for å misbruke religion. Jeg er da innforstått med at kirken tjente grasalt med penger på avlat i middelalderen og håvet inn ved å spille på frykt. Det er rovdyr som står bak og ikke ærlige, gode mennesker. 
 

Jeg må da kunne kose meg med litt teologi på privaten uten å stå til ansvar for all elendighet andre folk har drevet på med? 
 

Jeg synes bare nivået på diskusjoner av og til blir vel hissige og usaklige. Det er Det Gylde Bud som bør telle for en kristen og teksten bør i høy grad tolkes i lys av dette. Ellers bør man bruke historisk forskning for å sette ting i perspektiv. Det er nestekjærligheten som virkelig bør veie tyngst. 

Anonymkode: bc130...172

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

endo skrev (13 minutter siden):

Takk :) som ateist er dette det beste innlegget jeg har sett. 

Takk for takken :) 

Anonymkode: bc130...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi folk flest ikke evner å skille mellom sak og person. 

Jeg arbeider f.eks i bank. Jeg sitter langt nede på stigen - jeg har ikke det fjerneste ansvar for hverken sentralbankens rentesetning eller hvilken utlånsrente vi legger oss på. 

Likevel blir jeg stilt til veggen vedr. renta gang på gang 

Anonymkode: a94be...93b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

fordi folk flest ikke evner å skille mellom sak og person. 

Jeg arbeider f.eks i bank. Jeg sitter langt nede på stigen - jeg har ikke det fjerneste ansvar for hverken sentralbankens rentesetning eller hvilken utlånsrente vi legger oss på. 

Likevel blir jeg stilt til veggen vedr. renta gang på gang 

Anonymkode: a94be...93b

Huff! Det må være vanvittig plagsomt. 

Anonymkode: bc130...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

sentralbankens rentesetning

æsj - en skriveleif.. 

rentesetting selvsagt. Ikke rentesetning

 

Anonymkode: a94be...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel samme for muslimer. Terrorister som gjemmer seg bak koranen for sine avskyelige angrep der det er om å gjøre å drepe flest mulig sivile folk.  

Ofte blir fredelige muslimer som aldri har tenkte sånne tanker satt til veggs for det noen få har utført som misbruker religionen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 18.28):

æsj - en skriveleif.. 

rentesetting selvsagt. Ikke rentesetning

 

Anonymkode: a94be...93b

Synd! Jeg som håper at Sentralbanken hadde en rentesetning! ;)

Anonymkode: e39ab...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...