Gjest Freydis Skrevet 16. februar #61 Del Skrevet 16. februar Snok1 skrev (2 minutter siden): De kan selge informasjonen, selvsagt. Hva tror du skjer med sporene du legger fra deg hver dag på f.eks. google? https://www.online.no/google/personvern/ Jeg driver med slektsgranskning og har derfor hatt stor nytte av min dna test. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 16. februar #62 Del Skrevet 16. februar Freydis skrev (Akkurat nå): Hva tror du skjer med sporene du legger fra deg hver dag på f.eks. google? https://www.online.no/google/personvern/ Jeg driver med slektsgranskning og har derfor hatt stor nytte av min dna test. Jeg har ingen illusjoner om integriteten til mine digitale spor. Derfor er jeg på KG heller enn X. Jeg aksepterer den gerelle risikoen med noen selvpålagte begrensninger. Én åpenbar begrensning er å ikke la globale kommersielle aktører ha mitt genetiske fotavtrykk som de så kan selge til mitt forsikringsselskap er kroneksemplet på en slik begrensning. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #63 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 8.25): Jeg er skeptisk, men samtidig veldig nysgjerrig. Hvordan kan jeg vite at ikke info kommer på avveie? Anonymkode: b56c8...cef Trygt å dele/selge din og hele slekten din sitt DNA, med mennesker som du tillater at gjør nøyaktig hva de vil med dette DNAet? Hvor lite opplyst og korttenkt er det mulig å være? Anonymkode: 87b48...824 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #64 Del Skrevet 16. februar Snok1 skrev (2 minutter siden): Jeg har ingen illusjoner om integriteten til mine digitale spor. Derfor er jeg på KG heller enn X. Jeg aksepterer den gerelle risikoen med noen selvpålagte begrensninger. Én åpenbar begrensning er å ikke la globale kommersielle aktører ha mitt genetiske fotavtrykk som de så kan selge til mitt forsikringsselskap er kroneksemplet på en slik begrensning. Ikke bare ditt DNA, men dine etterkommere og alle dine forfedre, søsken, og søskens barn, ja, hele stamtreet ditt. Anonymkode: 87b48...824 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #65 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 8.40): Jeg har vært på nippet mange ganger, men det kjennes ut som at mitt dna er like privat som fødselsnummeret og dem må jeg ha kontroll over. Anonymkode: dc93c...0df Fødselsnummer er IKKE sensitiv og privat informasjon. Anonymkode: 16147...425 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 16. februar #66 Del Skrevet 16. februar Snok1 skrev (7 timer siden): De kan selge informasjonen, selvsagt. men hva mener du de kan bruke den informasjonen til som ikke alt er "kjent"? Hven vil ha nytte av å kjøpe den? Det lukter liksom veldig konspirasjonsteori... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 16. februar #67 Del Skrevet 16. februar Carrot skrev (2 timer siden): men hva mener du de kan bruke den informasjonen til som ikke alt er "kjent"? Hven vil ha nytte av å kjøpe den? Det lukter liksom veldig konspirasjonsteori... Forsikringsselskaper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Freydis Skrevet 16. februar #68 Del Skrevet 16. februar Snok1 skrev (1 time siden): Forsikringsselskaper. Og hva skal forsikringsselskaper gjøre med dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 17. februar #69 Del Skrevet 17. februar Freydis skrev (5 timer siden): Og hva skal forsikringsselskaper gjøre med dette? Prise forsikring ut fra min genetiske kode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 17. februar #70 Del Skrevet 17. februar (endret) Snok1 skrev (34 minutter siden): Prise forsikring ut fra min genetiske kode. dette minner i allefall veldig om konspirasjonsteorier siden forsikringsselskapet i dag har direkte tilgang til dine helseopplysninger som de ser på som relevante for den forsikringen du evt søker for at du skal få forsikring osv osv.. Hvis du nekter dem tilgang får du ikke tegnet forsikring, så enkelt er det - de trenger ikke din dna kode til noe da de alt har makten til å si nei slik det er for å spare penger eller til å forhøye prisen på en evt forsikring de tilbyr fordi de ser en risiko.. Endret 17. februar av Carrot 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 17. februar #71 Del Skrevet 17. februar (endret) Carrot skrev (14 minutter siden): dette minner i allefall veldig om konspirasjonsteorier siden forsikringsselskapet i dag har direkte tilgang til dine helseopplysninger som de ser på som relevante for den forsikringen du evt søker for at du skal få forsikring osv osv.. Hvis du nekter dem tilgang får du ikke tegnet forsikring, så enkelt er det - de trenger ikke din dna kode til noe da de alt har makten til å si nei slik det er for å spare penger eller til å forhøye prisen på en evt forsikring de tilbyr fordi de ser en risiko.. Jeg er litt enig med deg. Saken er ikke den at jeg ser dette som en fare for meg personlig. Jeg har såpass tillitt til styringen av norske forsikringsselskaper at jeg ikke er redd for at de vil kjøpe og misbruke min info. Dette vil altså ikke ramme meg personlig. Jeg har derimot IKKE like stor tillit til at MyHeritage vil behandle min helseinfo med den integriteten de lover, eller at amerikanske forsikringsselskaper ikke forsøker å få hendene sine på slik informasjon selv om det er ulovlig. Er jeg et paranoid konspihode? Nei, men jeg ser at adferden min tildels indikerer det. Selv om det ikke rammer meg, har det vært såpass mange tech-selskaper som trader bruker-info at jeg rett og slett har fått avsmak for hele sektoren og ønsker at mitt liv og mine data i minst mulig grad skal være gratis råvare i deres forretningsmodell. Dette er mer en generell vurdering enn en spesifikk vurdering av MyHeritage. I tillegg kommer det det fatum at genetisk info er så personlig og sårbart som det kan få blitt. Når det først er der ute, så….. Gir dette mening? Resonnerer det hos deg? Endret 17. februar av Snok1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 17. februar #72 Del Skrevet 17. februar Snok1 skrev (1 minutt siden): Når det først er der ute, så….. Gir dette mening? Resonnerer det hos deg? Når det først er der ute, fra før du er født faktisk i din helsejournal for eksempel, hva får deg til å tro at den er bedre beskyttet med alle lekasjer og datainnbrudd osv osv osv jeg tror ikke det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 17. februar #73 Del Skrevet 17. februar (endret) Carrot skrev (10 minutter siden): Når det først er der ute, fra før du er født faktisk i din helsejournal for eksempel, hva får deg til å tro at den er bedre beskyttet med alle lekasjer og datainnbrudd osv osv osv jeg tror ikke det.. Det er masse helseopplysninger i min helsejournal, men ingen genetisk kode. Å legge ut mer informasjon vil alltid øke risikoen. Sikkerheten for min helsejournal er en viss bekymring, men jeg bekymrer meg ikke for at mine offentlige helseopplysninger blir misbrukt kommersielt. Endret 17. februar av Snok1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Freydis Skrevet 17. februar #74 Del Skrevet 17. februar Snok1 skrev (1 time siden): Prise forsikring ut fra min genetiske kode. Det gjør de selvsagt allerede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 17. februar #75 Del Skrevet 17. februar Freydis skrev (1 minutt siden): Det gjør de selvsagt allerede. Nei. De har ikke min genetiske kode, JEG har ikke min genetiske kode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #76 Del Skrevet 17. februar Snok1 skrev (5 minutter siden): Det er masse helseopplysninger i min helsejournal, men ingen genetisk kode. Å legge ut mer informasjon vil alltid øke risikoen. Sikkerheten for min helsejournal er en viss bekymring, men jeg bekymrer meg ikke for at mine offentlige helseopplysninger blir misbrukt kommersielt. Hver gang du tar blodprøve så gir du bort ditt DNA, har du tenkt på hva som skjer når de sender det rundt omkring? Anonymkode: e5640...8a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Freydis Skrevet 17. februar #77 Del Skrevet 17. februar Snok1 skrev (1 minutt siden): Nei. De har ikke min genetiske kode, JEG har ikke min genetiske kode. De har hele din sykehistorie (evetuelle rushistorie) og priser forsikringene dine utifra dette. Dine eventuelle kjæledyrs forsikring prises til enhver tid utifra deres skader/sykdom. Har du en rushistorie så nektes du f-eks endel forsikringer i flere år. Jeg vet at mange frykter disse dna-testene - og det står man fritt til å gjøre. For meg som slektsgransker er det et fantastisk hjelpemiddel til å finne ut av slekten min - og meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 17. februar #78 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hver gang du tar blodprøve så gir du bort ditt DNA, har du tenkt på hva som skjer når de sender det rundt omkring? Anonymkode: e5640...8a1 Hver gang jeg står opp om morgenen gir jeg bort DNA til sengetøyet. Hver dag jeg hoster på trikken gir jeg bort DNA. Hva er poenget ditt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 17. februar #79 Del Skrevet 17. februar (endret) Freydis skrev (3 minutter siden): De har hele din sykehistorie (evetuelle rushistorie) og priser forsikringene dine utifra dette. De har den sykehistorien jeg har gitt dem. Forsikringsselskapet har ikke tilgang til min helsejournal. Denne tråden er uansett om DNA. Men jeg forstår at det er nyttig i slektsgransking. Endret 17. februar av Snok1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Freydis Skrevet 17. februar #80 Del Skrevet 17. februar Snok1 skrev (Akkurat nå): De har den sykehistorien jeg har gitt dem. Forsikringsselskapet har ikke tilgang til min helsejournal. Det må du gjerne tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå