Gregarious Skrevet 22. mars #41 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg gidder ikke diskutere med folk som ikke klarer å holde seg saklig. Jeg kan også bare si at du bare prater bullshit og misforstår totalt. Koster meg ingenting. Trenger jo ikke komme med motargumenter, bare si at du tar feil og jeg har rett. Veldig enkelt, ikke sant? Utrolig komisk å klare gå gå på person i hvert eneste avsnitt du lirer av deg. Anonymkode: b4135...9d2 Nå sa jeg ikke bare det, jeg argumenterte også hvorfor jeg synes påstanden var BS. Å si at en påstand er BS er overhodet ikke å gå på person, men det er jo greit å ta på seg offerrollen når en mangler motargument. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #42 Del Skrevet 22. mars Gregarious skrev (Akkurat nå): Nå sa jeg ikke bare det, jeg argumenterte også hvorfor jeg synes påstanden var BS. Å si at en påstand er BS er overhodet ikke å gå på person, men det er jo greit å ta på seg offerrollen når en mangler motargument. Du starter hvert eneste avsnitt med "Du ditt.." og "Du datt...". Er ikke det å gå på person så vet ikke jeg. "Offerrollen"?? Herre gud, bli voksen. Anonymkode: b4135...9d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 22. mars #43 Del Skrevet 22. mars (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du starter hvert eneste avsnitt med "Du ditt.." og "Du datt...". Er ikke det å gå på person så vet ikke jeg. "Offerrollen"?? Herre gud, bli voksen. Anonymkode: b4135...9d2 Seriøst? Er det personangrep å skrive "Du" i en diskusjon og nå? Hva skal jeg gjøre da? Starte å grine for det du skrev "så utrolig dårlig eksempel" eller "bli voksen". Snakk om skyte seg selv i foten. Endret 22. mars av Gregarious 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 22. mars #44 Del Skrevet 22. mars (endret) Jeg har brukt det men har ikke noe å være redd for akkurat. Om du har barn der ute og er redd for å bli utpekt som forelder så tenker jeg det er greit å hoppe over dette. Vet om flere foreldre som har funnet donorne eller familien til donoren til sine barn via denne nettsiden. De som har gjort noe alvorlig kriminelt i sin fortid bør heller ikke sende inn DNA om de ikke vil bli sterkt mistenkt, man kan ikke bruke dette i en rettsak men man får jo visshet om hvilken person dette kan være og dermed få undersøkt og tatt en DNA av denne på et eller annet grunnlag tenker jeg. Endret 22. mars av Fighter83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 22. mars #45 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): slippe dna ut i verden? Hva tror du at du gjør når du ER ute i VERDEN sånnt il vanlig om ikke å legge igjen ditt DNA overalt? Anonymkode: fa167...6ff Det er også fullt av ANDRES DNA, så det er ikke SÅ enkelt (jeg har analysert DNA mange ganger) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 22. mars #46 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg tenker at hvis det er noen som er interessert i ditt DNA, så får de tak i det uansett. Ved for eksempel å ta et krus du har drukket av. Anonymkode: 898af...603 Nei, da skal man sikle MYE, og gjerne jevnlig bite seg i kinnene 🤨 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 23. mars #47 Del Skrevet 23. mars (endret) Jeg er 5% redd for DNA testing i forbindelse med slektsforskning, og 95% redd for de digitale fotavtrykkene folk etterlater seg, gjerne frivillig, hver eneste dag. På sosiale medier, på forum, på mobilen, i smart hjemmet, i bilen osv. Det er større sjanse for at hvis noen får tilgang til ALLE bilder du har lagt ut på sosiale medier, alle innlegg du har skrevet, og alle samtaler du har hatt i nærhet av mikrofoner gjennom tidene, at denne informasjonen kan ha langt verre konsekvenser for deg på sikt. F.eks under et totalitært regime. Internett er forever. Det du synes var kult å dele eller like når du var 18 år kan potensielt hjemsøke deg når du blir 30. Gjennom DNA testing kan man forske på slektsforhold og reisemønstre. Jeg synes dette er veldig interessant. Spesielt hvis man interesserer seg for genealogi, og ikke kommer særlig langt bakover i kirkebøker etc fordi kildene begynner å bli sparsomme. Sannsynligvis har noen få fått seg noen sjokk gjennom DNA testing. Kanskje noen "familiehemmeligheter" de har blitt skånet for. Jeg mener det er disse oppdagelsene som er interessante, så får man ta det som det er. Hvis noen selskaper i fremtiden ønsker å klone de i min familie som har tatt en slik test, så sier jeg bare lykke til. Endret 23. mars av Callisto83 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #48 Del Skrevet 3. mai Utsatt for hacker-angrep, og ble frastjålet blant annet DNA og slektstrær! Og dette er bare en av de sakene folk faktisk får vite om. Det kan jo være drøssevis med andre saker hvor brukerne aldri får vite hva som egentlig foregår, og i enkelte situasjoner kan det jo være at selskapene selv ikke har peiling. Flinke hackere utbasunerer vel ikke alt de holder på med, før i alle fall LEEEENGE etter at skadene allerede har skjedd. På toppen av dette har man alle sakene hvor selskapene frivillig selger all denne informasjonen til Gud og hvermann, for å tjene enda mer penger. Noe de gjør med brukernes velsignelse, selvfølgelig. Ettersom folk tydeligvis betaler dem for å holde på sånn. Anonymkode: 49e13...498 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #49 Del Skrevet 3. mai Altså DNA er på ville veier med en gang man åpner munnen og snakker, for da kommer det sytt. Jeg tenker om noen har så lite å gjøre og fatter interesse for mitt DNA så er det helt i orden. Det må man vel nesten ta som et kompliment. Har for dårlig fantasi for å skjønne hva det kunne ha blitt brukt til eller for. Anonymkode: 3a1d1...93f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 1. juni #50 Del Skrevet 1. juni Jeg har hatt lyst, men har faktisk ikke turt jeg heller. Utviklingen skjer så ekstremt fort nå. Man ser det bare med bilder på sosiale medier og ellers. For få år siden var det ikke egentlig et problem, bortsett fra at man som oppegående forelder burde beskytte barna sine og ikke legge ut for mye rart. Men nå har vi faktisk KI i omløp som enhver kan få fatt på og bruke, til det rareste man kan tenke seg. Hvem vet hva som kan gjøres om 10 år? Jeg er ikke konspiratorisk eller redd på noe vis, men jeg har blitt veldig mye mer tilbakeholden på å dele privat informasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #51 Del Skrevet 3. juni Er det i det hele tatt noe å lure på? Det er bare spørsmål om tid før det meste, om ikke alt, som finnes på nettet vil være tilgjengelig og gjennomanalysert med KI. DNA data er noe av det mest verdifulle. Ikke engang fantasi strekker til for å forestille seg hva konsekvensene kan bli for de som bidrar. Anonymkode: 7e461...f4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #52 Del Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 17.55): Jeg var 5% finsk og har mye DNA fra nord i både Norge, Sverige og Finland. Det visste jeg ikke. Har lite kjennskap til min fars slekt. Jeg har spesielle trekk og da fikk jeg jo bekreftet hvorfor. Anonymkode: 2b230...7c2 Jeg har også finsk, noe som også kan indikere samisk. Tok test på MyHeritage fordi mange i min familie er veldig mørke, og også har en annerledes personlighet enn gjennomsnittet. Vanskelig å forklare. Ble bla spurt som barn av kompiser om «er det lenge siden faren din kom til Norge»🤣 Spurte i sin tid en tante om grunnen, og da mente hun det var en bestefar av henne som stammet fra østeuropeiske arbeidsinnvandrere… hun nevnte Ungarn. Resultat på testen bekreftet jo dette, jeg har ca 12% typisk østeuropeisk DNA, fordelt på halvparten Baltikum og halvparten øst-Europa (Polen, Ungarn, Russland, Tsjekkia osv). Var gøy og interessant, og fikk meg til å studere området oldefar kom fra og ca hva som kunne ha skjedd. Anonymkode: fe035...546 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #53 Del Skrevet 8. juni Callisto83 skrev (På 23.3.2024 den 14.02): Jeg er 5% redd for DNA testing i forbindelse med slektsforskning, og 95% redd for de digitale fotavtrykkene folk etterlater seg, gjerne frivillig, hver eneste dag. På sosiale medier, på forum, på mobilen, i smart hjemmet, i bilen osv. Det er større sjanse for at hvis noen får tilgang til ALLE bilder du har lagt ut på sosiale medier, alle innlegg du har skrevet, og alle samtaler du har hatt i nærhet av mikrofoner gjennom tidene, at denne informasjonen kan ha langt verre konsekvenser for deg på sikt. F.eks under et totalitært regime. Internett er forever. Det du synes var kult å dele eller like når du var 18 år kan potensielt hjemsøke deg når du blir 30. Gjennom DNA testing kan man forske på slektsforhold og reisemønstre. Jeg synes dette er veldig interessant. Spesielt hvis man interesserer seg for genealogi, og ikke kommer særlig langt bakover i kirkebøker etc fordi kildene begynner å bli sparsomme. Sannsynligvis har noen få fått seg noen sjokk gjennom DNA testing. Kanskje noen "familiehemmeligheter" de har blitt skånet for. Jeg mener det er disse oppdagelsene som er interessante, så får man ta det som det er. Hvis noen selskaper i fremtiden ønsker å klone de i min familie som har tatt en slik test, så sier jeg bare lykke til. Sier det samme 🤣 Lykke til med å klone min familie også 😂😂 Anonymkode: fe035...546 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #54 Del Skrevet 8. juni Jeg er ganske pragmatisk anlagt, og ser ikke helt hvilken fare det er å ta en slik test. Er passe nøye med hva jeg legger ut på nett og har nettvett. Har vært på internett siden 1996 og mener jeg har god innsikt. Tok test på My Heritage og fikk opp 24 % italiensk. Så DER var min ukjente bestefar! Mormor holdt tyst frem til sin død. Mamma har funnet to halvsøsken og stor slekt. Morsomt Anonymkode: b85ff...478 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #55 Del Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 8.43): slippe dna ut i verden? Hva tror du at du gjør når du ER ute i VERDEN sånnt il vanlig om ikke å legge igjen ditt DNA overalt? Anonymkode: fa167...6ff 23andme har jo nylig blitt tatt i å selge alle DNA resultatene sine til regjeringen i USA. Anonymkode: 6c569...c8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 8. juni #56 Del Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 9.24): Kan ikke forstå hva som er så spennende med å sjekke dna, alternativet er om du ikke kjenner din familie i det hele tatt og har utenlandsk utseende. I Norge er 99,9% av oss skandinaviske med evt noe britisk. Er liksom så kjedelig å få bekreftet 😂 Anonymkode: b2656...e14 Så høy er ikke prosentdelen, selv om den er godt over 90. MyHeritage brukes ikke bare for avsløre egen etnisitet. Det brukes også i forbindelse med slektsgranskning og funn av ukjente slektninger, men også til å oppklare kriminalsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå