Gå til innhold

Er det trygt å ta DNA test på for eksempel My Heritage?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Freydis skrev (1 minutt siden):

Jeg for min del har hatt og har fortsatt stor glede av DNA-testing

Så langt.
Men har du tenkt på om denne informasjonen kan bli misbrukt i fremtiden? Både ift deg, din familie og etterkommere?
Hva om en diktator får tilgang til DNA for alle mennesker som lever og har levd...

Anonymkode: 7e461...f4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Freydis
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så langt.
Men har du tenkt på om denne informasjonen kan bli misbrukt i fremtiden? Både ift deg, din familie og etterkommere?
Hva om en diktator får tilgang til DNA for alle mennesker som lever og har levd...

Du tør kjøre bil og gå over gaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
K.B. skrev (Akkurat nå):

Nå er ikke en sånn tanke om at informasjon kan brukes mot en folkegruppe helt fjern..
Informasjon samlet inn om jøder i Norge av politiet.

Ja, hva skal man si? Jeg råder deg til å holde deg langt unna dna-testing, google, bomstasjoner, betalingsautomater, netthandel, blodprøver (du har ingen kontroll for hva som kan skje), mobiltelefon, PC osv, osv

https://teknologiradet.no/slik-blir-du-overvaket-2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (7 timer siden):

er denne genetiske mutasjonen med i eksempelvis mH sine DNA analyser? og vet du at mH selger denne dna opplysningen til ditt forsikringsselskap? VEt du at denne mutasjonen ikke er registrert som en følge av eksempelvis screening vi alt har her hjemme som de også kan få tilgang til via samtyket du må gi til dine helseopplysninger for å få forsikring i dag?
Jeg spør fordi jeg ikke er sikker på at det å ta en dna analyse er så problematisk som det fremtilles.. 

Ja slike genetiske mutasjoner er fult mulig for dem å påvise, men dette handler om hvor mye du er villig til å stole på et kommersielt utenlandsk selskap. 
Screening som gjøres her hjemme ser bare etter spesifikke avvik og gjør ikke en hel-sekvensering.  

Så er det også slik at en stoler mer på vårt offentlige helsevesen en mH og lignende. 

Se for deg at din arbeidsgiver vet at du har 75% sannsynlighet for å utvikle demens før du er 60, du derimot aner ingen ting. Kanskje et ekstremt eksempel, men jeg tror få er klar over hvor mye informasjon kommer til å bli verd når en nå har maskin modeller som kan behandle dette effektivt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
Gregarious skrev (21 minutter siden):

Ja slike genetiske mutasjoner er fult mulig for dem å påvise, men dette handler om hvor mye du er villig til å stole på et kommersielt utenlandsk selskap. 
Screening som gjøres her hjemme ser bare etter spesifikke avvik og gjør ikke en hel-sekvensering.  

Så er det også slik at en stoler mer på vårt offentlige helsevesen en mH og lignende. 

Se for deg at din arbeidsgiver vet at du har 75% sannsynlighet for å utvikle demens før du er 60, du derimot aner ingen ting. Kanskje et ekstremt eksempel, men jeg tror få er klar over hvor mye informasjon kommer til å bli verd når en nå har maskin modeller som kan behandle dette effektivt. 

Jeg må tydeligvis si at disse testene du nevner ikke inngår i en vanlig dna-test hos MyHeritage. Dersom du ønsker helse-opplysninger så må du betale mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Freydis skrev (16 timer siden):

Og hva skal forsikringsselskaper gjøre med dette?

Hva kan et forsikringsselskap gjøre dersom det viser seg at dine gener har eller er disponert for sykdom? Jo, du kan bli nektet forsikringer, du kan ha betalt forsikringer i årevis og ikke få utbetalinger om du trenger det. 
Her er rikelig med advarsler og har vært det i flere år fra både genetikere, dataeksperter, og andre. 

Hva er dna? Jo, en kode for hvem du er. Alt hva en dna kode kan brukes til om 10 år, 50. År eller enda lengre frem, vet vi ikke svarene på i dag.

Legemiddelindustrien kan bruke den og misbruke den. Personer med visse gener kan bli utestengt fra behandlinger andre får. Her er mye som kan skje. 

Se bare til Hitler og hans utvelgelse av hvem som skulle formere seg og hvem som skulle utryddes, det var og på grunn av gener. 

Det er ikke uten grunn at de som kan mer om dette advarer sterkt mot å bruke slike gentester.Fordi informasjonen kan misbrukes om den havner i feile hender. Slik info er og kjøp og salg info, der firmaer betaler myyye for å få infoen. 

Carrot skrev (20 timer siden):

men hva mener du de kan bruke den informasjonen til som ikke alt er "kjent"? Hven vil ha nytte av å kjøpe den? Det lukter liksom veldig konspirasjonsteori... 

Følger du så lite med i verden at du ikke forstår eller har fått med deg uttalige innslag i media om slike saker? Eller er det noe annet som gjør at du svarer slik du gjør på i det siterte innlegget ditt og de andre innleggene dine? 

Tro gjerne på konspirasjonsteorier men jeg håper du klarer å forstå at du tar feil der, en dag.

Anonymkode: 87b48...824

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva kan et forsikringsselskap gjøre dersom det viser seg at dine gener har eller er disponert for sykdom? Jo, du kan bli nektet forsikringer, du kan ha betalt forsikringer i årevis og ikke få utbetalinger om du trenger det. 
Her er rikelig med advarsler og har vært det i flere år fra både genetikere, dataeksperter, og andre. 

Hva er dna? Jo, en kode for hvem du er. Alt hva en dna kode kan brukes til om 10 år, 50. År eller enda lengre frem, vet vi ikke svarene på i dag.

Legemiddelindustrien kan bruke den og misbruke den. Personer med visse gener kan bli utestengt fra behandlinger andre får. Her er mye som kan skje. 

Se bare til Hitler og hans utvelgelse av hvem som skulle formere seg og hvem som skulle utryddes, det var og på grunn av gener. 

Det er ikke uten grunn at de som kan mer om dette advarer sterkt mot å bruke slike gentester.Fordi informasjonen kan misbrukes om den havner i feile hender. Slik info er og kjøp og salg info, der firmaer betaler myyye for å få infoen. 

Følger du så lite med i verden at du ikke forstår eller har fått med deg uttalige innslag i media om slike saker? Eller er det noe annet som gjør at du svarer slik du gjør på i det siterte innlegget ditt og de andre innleggene dine? 

Tro gjerne på konspirasjonsteorier men jeg håper du klarer å forstå at du tar feil der, en dag.

Da burde du kanskje forstå at det er forskjell på gen-test og dna-test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (Akkurat nå):

Jeg må tydeligvis si at disse testene du nevner ikke inngår i en vanlig dna-test hos MyHeritage. Dersom du ønsker helse-opplysninger så må du betale mer. 

Hva de analyserer har du absolutt ingen kontroll på, så det å stole på slike selskaper er ekstremt naivt. 
Vi vet teknologiselskaper lyver kontinuerlig til forbrukerne, de samler inn vesentlig mer informasjon en de sier samt at denne dataen blir solgt videre. 

Når et selskap blir oppløst havner dette hos ukjente tredjeparter. 

Noen selskaper som er tatt i direkte løgn til forbrukerne: 

• Apple
  • Google
  • Facebook
  • Microsoft
  • Tiktok
  • Sony
  • Samsung

Men stol for all del på MyHertage som eies av et amerikansk equity-selskap med rufsete historie som omhandler overvåkingssystemer solgt til autoritære regier som Hviterussland og Algerie. Samt Israelsk spionutstyr til overvåking av blant annet journalister og politiske motstandere. 
Men du kan "helt sikker" stole på hva de sier. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
Gregarious skrev (2 minutter siden):

Hva de analyserer har du absolutt ingen kontroll på, så det å stole på slike selskaper er ekstremt naivt. 
Vi vet teknologiselskaper lyver kontinuerlig til forbrukerne, de samler inn vesentlig mer informasjon en de sier samt at denne dataen blir solgt videre. 

Når et selskap blir oppløst havner dette hos ukjente tredjeparter. 

Noen selskaper som er tatt i direkte løgn til forbrukerne: 

• Apple
  • Google
  • Facebook
  • Microsoft
  • Tiktok
  • Sony
  • Samsung

Men stol for all del på MyHertage som eies av et amerikansk equity-selskap med rufsete historie som omhandler overvåkingssystemer solgt til autoritære regier som Hviterussland og Algerie. Samt Israelsk spionutstyr til overvåking av blant annet journalister og politiske motstandere. 
Men du kan "helt sikker" stole på hva de sier. 

Det gjør jeg. 

Men jeg lurer litt på hvilke forhåndsregler du tar i dagliglivet for å unngå denne "overvåkingen" av dine data? Du tar ikke gen-tester eller dna-tester. Hva annet gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (Akkurat nå):

Det gjør jeg. 

Men jeg lurer litt på hvilke forhåndsregler du tar i dagliglivet for å unngå denne "overvåkingen" av dine data? Du tar ikke gen-tester eller dna-tester. Hva annet gjør du?

Jeg prøver å begrense risiko, jeg trenger ikke eliminere alt for at det skal ha effekt.

Din argumentasjons-linje er noe slikt : "Det er ikke poeng å slutte å røyke når en enda drikker alkohol".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (4 timer siden):

Dersom jeg er disponert for spesifikke sykdommer vil forsikringen min bli radikalt dyrere. Alle forsikringsselskaper risikobaserer prisen på kundenes dekning basert på tilgjengelig informasjon.

En fullstendig DNA-profil vil gi masse helseinformasjon. 

Du svarte ikke på spørsmålet, HVA konkret er det i DNA-resultatene forsikringsselskapene ser på? Du må jo komme opp med noe konkret fra et prøveresultat. Eller har du bare ikke peiling på dette?

Anonymkode: b4135...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så langt.

Helseinformasjon om deg som er verdt 10 millioner ganger mer enn en enkel DNA-test er allerede kun et tastetrykk unna neste diktator i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Typisk konspirasjonsteoretiker du ja. Langt innlegg som ikke sier et skvatt om hvordan et forsikringsselskap helt konkret skal bruke denne informasjonen. Vet du i det hele tatt hva en DNA-test er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Typisk konspirasjonsteoretiker du ja. Langt innlegg som ikke sier et skvatt om hvordan et forsikringsselskap helt konkret skal bruke denne informasjonen. Vet du i det hele tatt hva en DNA-test er?

Helt konkret så kan en DNA-analyse påvise genetiske mutasjoner som eksempelvis,  APOE4, HTT, LDLR,APOB,PCSK9, MLH1,MSH2, MSH6, FBN1 og utallige flere.  Det ville vert svært verdifullt for et forsikringsselskap å kunne innhente informasjon om slike mutasjoner som samtlige øker sannsynligheten for vesentlige utgifter for et forsikringsselskap.  Slik ville en kunne fått enten avslag eller manglende dekning for visse sykdommer. 

Vet du hva en DNA-test er?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, hvilke haplogrupper er mest utsatt tenker du?

Jeg tror at du skjønner godt hva jeg mener, spesielt om du tar en titt på lenken. Men det er også masse annen informasjon som kan hentes ut fra ditt DNA og jeg kan se for meg mange scenarioer der denne informasjonen ikke brukes til din fordel..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du svarte ikke på spørsmålet, HVA konkret er det i DNA-resultatene forsikringsselskapene ser på? Du må jo komme opp med noe konkret fra et prøveresultat. Eller har du bare ikke peiling på dette?

Alle genetisk betingede sykdommer og alle sykdommer man i løpet av få år vil finne en genetisk disposisjon for. Listen er ikke uttømmende fordi den blir stadig lengre.

Hvorfor tror DU forsikringsselskaper IKKE skal ha tilgang til informasjonen i en DNA-profil? Fordi myndighetene liker å være kjipe?

Hva slags kompetanse er det du demonstrerer nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelpes, jeg lurte så veldig på hvordan fol her mente dette kunne bli misbrukt, men jeg ser jo nå at dere bare er konspirasjonsteoretikere som ser diktatorene lure i buskene utenfor huset ditt! Bare tull. Dere har sett for mye på film.

Anonymkode: eff54...74a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
Gregarious skrev (5 timer siden):

Jeg prøver å begrense risiko, jeg trenger ikke eliminere alt for at det skal ha effekt.

Din argumentasjons-linje er noe slikt : "Det er ikke poeng å slutte å røyke når en enda drikker alkohol".

Ikke jeg heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...