Gå til innhold

Er det trygt å ta DNA test på for eksempel My Heritage?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ville ikke gjort det.
Nå som vi ser hva som skjer med et pennestrøk fra diktatorene, så er det plutselig noen som skal ha utlevert alt og finner en måte å få det til på om det gagner dem. Jeg tar blodprøver i helsevesnet når jeg må, men sender det ikke frivillig ut til disse databasene nei. Selvsagt legger man igjen DNA, men sjelden noen kommer og sveiper glasset mitt på kontoret og kobler navnet mitt til det. Å legge igjen DNA er jo uproblematisk så lenge du ikke legger igjen navnelapp og adresse sammen med det. Så er noe med kombinasjonen som er litt vel spennende. Gode muligheter for å kunne utnyttes, om noen klikker på rett nivå. Og det har jo aldri skjedd før...eller...

Anonymkode: 2da0e...036

Men jeg er så interessert i hva dere tenker det kan misbrukes til? 

Dessuten, alle blodprøver og resultat loggføres på navn og fødselsnummer, og all data ligger på HelseNorge-appen. 

Anonymkode: eff54...74a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan i alle dager skal de klare det? Det må du forklare helt konkret.

Anonymkode: b4135...9d2

Dersom jeg er disponert for spesifikke sykdommer vil forsikringen min bli radikalt dyrere. Alle forsikringsselskaper risikobaserer prisen på kundenes dekning basert på tilgjengelig informasjon.

En fullstendig DNA-profil vil gi masse helseinformasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
Snok1 skrev (2 minutter siden):

Dersom jeg er disponert for spesifikke sykdommer vil forsikringen min bli radikalt dyrere. Alle forsikringsselskaper risikobaserer prisen på kundenes dekning basert på tilgjengelig informasjon.

En fullstendig DNA-profil vil gi masse helseinformasjon. 

Og hva tror skjer den dagen et forsikringsselskap kjøper denne informasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det gjør de ikke.

Anonymkode: b4135...9d2

….og siden jeg ikke gir dem min DNA vil de heller ikke være i stand til det den dagen de får tilbud om å kjøpe slik informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (13 minutter siden):

Og hva tror skjer den dagen et forsikringsselskap kjøper denne informasjonen?

Mener du den dagen de kjøper informasjonen, eller den dagen det blir avslørt at de kjøper denne informasjonen?

Dette er to forskjellige dager.

Svaret er at det vil aldri min DNA finne ut.

Endret av Snok1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
Snok1 skrev (1 minutt siden):

….og siden jeg ikke gir dem min DNA vil de heller ikke være i stand til det den dagen de får tilbud om å kjøpe slik informasjon.

Dersom feks din mor dør av brystkreft - og gjerne din mormor også - da bli du spurt om å ta en gentest på sykehuset. I slike tilfeller sier legen at folk må tenke om de har tenkt å tegne en livforsikring, event ufør, alvorlig syk el. Da får man beskjed om å tenke over om man skal tegne forsikringen før man tar gentesten - det er nemlig ikke så enkelt å holde tilbake opplysninger når man først har dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 9.24):

Kan ikke forstå hva som er så spennende med å sjekke dna, alternativet er om du ikke kjenner din familie i det hele tatt og har utenlandsk utseende.

I Norge er 99,9% av oss skandinaviske med evt noe britisk.

Er liksom så kjedelig å få bekreftet 😂

Anonymkode: b2656...e14

Tok dna-test. Og ble forbauset over at jeg bare hadde ca. 50% scandinavisk, men rundt 20% engelsk, 20% finsk og faktisk 4-5% sentralasiatiske gener i meg. Så det mener jeg var spennende.

Anonymkode: c2d64...10d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 8.25):

Jeg er skeptisk, men samtidig veldig nysgjerrig. 

Hvordan kan jeg vite at ikke info kommer på avveie?

Anonymkode: b56c8...cef

hva skulle komme på avveie ? hvor du er fra ? jeg tok en fra 23 and me og .. de kan dele info så mye de vil, det er ingenting som jeg ser som hemmelig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tok dna-test. Og ble forbauset over at jeg bare hadde ca. 50% scandinavisk, men rundt 20% engelsk, 20% finsk og faktisk 4-5% sentralasiatiske gener i meg. Så det mener jeg var spennende.

ja, det er gøy. Jeg fant ut at jeg hadde mer Neanderthal i meg enn 71% av alle på 23 and me også :)) Har lyst å kjøpe pelsete booties nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (15 minutter siden):

Dersom feks din mor dør av brystkreft - og gjerne din mormor også - da bli du spurt om å ta en gentest på sykehuset. I slike tilfeller sier legen at folk må tenke om de har tenkt å tegne en livforsikring, event ufør, alvorlig syk el. Da får man beskjed om å tenke over om man skal tegne forsikringen før man tar gentesten - det er nemlig ikke så enkelt å holde tilbake opplysninger når man først har dem. 

Dette illustrerer mine poenger, og en slik test avslører bare en ørliten brøkdel av hva en full screening vil kunne avsløre.

Endret av Snok1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspertmening fra massevis av professorer som jobber med slikt til daglig: Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (18 minutter siden):

en slik test avslører bare en ørliten brøkdel av hva en full screening vil kunne avsløre.

Du anbefaler full screening?

Anonymkode: 7e461...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du anbefaler full screening?

Jeg har ikke behov for den kunnskapen. Mitt utgangspunkt i tråden her er at jeg stoler ikke på at myHeritage kan forvalte min fulle DNA-profil med den fulle integriteten jeg vil forlange at en informasjonsforvalter gjør.

De erklærer at de aldri vil selge brukerinformasjon, men det er en lovnad som holder helt til de ikke holder den lenger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Freydis skrev (5 timer siden):

Det er heldigvis ingen som tvinger deg. 
Så kan vi som synes dette er spennende og nyttig informasjon velge å gjøre det. 

Her står det vel at du gir tilgang til akkurat det jeg påpekte. At de kan fritt endre vilkår 

"Som om ikke det var nok, gir de seg selv en ubegrenset mulighet til å endre vilkårene etter at du har godtatt dem. De er også tilbakeholdne om hva de vil gjøre med svært intime opplysninger om deg, og hvem de vil gi dem videre til."

Og forbrukerrådet advarer mot dem https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/forbrukerradet-rapporterer-inn-myheritage-for-ulovlige-vilkar/

Hvorfor  i all verden skulle jeg ha behov for å la et komersielt firma  la meg betale for min informasjon.  Burde vært omvendt.  Ser ikke poenget med å gi fra meg dna heller.

Anonymkode: 4bec2...6cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle data vil, før eller siden, være tilgjengelig på nettet. Ingen kan i dag forestille seg hvordan de kan bli brukt.

Utrolig nok har My Heritage hatt et så usikkert system at de ble hacket.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
K.B. skrev (1 time siden):

My Heritage og lignende sider er veldig ullene når det kommer til hvordan de bruker dataene de samler inn. Jeg holder meg i hvert fall langt unna..
Forbrukerrådet/My Heritage

Dette visste jeg ikke. Dette er jo dritt alvorlig!

Da var min ryggmargsrefleks ikke helt off.

Takk for at du deler!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke hovedpoenget i tråden, men merk at disse prosent-tallene ikke er til å stole på i det hele tatt.

Jeg har drevet mye med slektsgranskning og med 3 unntak i en danske og to svensker, så er alt 7-15 generasjoner bakover kun fra indre østland.

Jeg har tatt dna-test hos FamilyTreeDNA, og er i følge den, 83% skandinavisk, 13% sentraleuropeisk (som inkluderer England) og 4% Magyar. Dette stemmer rimelig bra med det jeg selv har funnet fra slektsgranskning.

Jeg har så lastet opp den samme DNA-prøven til MyHeritage, og der sier de at jeg er over 40% fra de britiske øyer, noe jeg som både bryter sterkt med FamilyTreeDNA og min egen slektsgranskning.

Jeg antar at MyHeritage sitt datagrunnlag for England, er "forurenset" av alt for mange engelskmenn som har viking-aner, slik at resultatet dermed blir helt feil for oss med slike gener her fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
Snok1 skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke behov for den kunnskapen. Mitt utgangspunkt i tråden her er at jeg stoler ikke på at myHeritage kan forvalte min fulle DNA-profil med den fulle integriteten jeg vil forlange at en informasjonsforvalter gjør.

De erklærer at de aldri vil selge brukerinformasjon, men det er en lovnad som holder helt til de ikke holder den lenger. 

Forstår ikke problemet. Er man så skeptisk så er det bare til å holde seg unna. Jeg for min del har hatt og har fortsatt stor glede av DNA-testing ifm slektsgransking. Jeg elsker historie, er nysgjerrig og vil finne ut så mye som mulig av hvor og hvem jeg kommer fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NatNat skrev (2 timer siden):

ja, det er gøy. Jeg fant ut at jeg hadde mer Neanderthal i meg enn 71% av alle på 23 and me også :)) Har lyst å kjøpe pelsete booties nå

Da jeg tok test, lenge siden, da hadde jeg mer Neanderthal i meg enn 98% av alle på 23andme 😒 Dessverre har flere tatt test siden, og nå er jeg sånn på 80% ca. 😥 Ikke så spesiell lengre altså. 

Men nei, jeg tror ikke "I Norge er 99,9% av oss skandinaviske med evt noe britisk." utsagnet stemmer. Samboeren min kommer fra kystby i sør norge, og han hadde norske, men også britiske, spanske og til og med askenazi jødiske aner. Han er høy og blond og ser 100% norsk ut. Jeg tror det kommer av at hele slekta er fra kystby - og derfor er historisk sett mer mobile. 
Jeg derimot, ja, jeg er forøvrig slik at hele min slekt i siste 500 år bodde på samme, relativt begrenset område, i skoger på grensa mellom norge og finland, og selv om jeg er verken blond eller høy, men jeg hører visst til her. 😒 Men tror ikke det viser så mye annet enn at min slekt hadde mye mindre muligheter for mobilitet. 

Anonymkode: 0aafc...f5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...