Gå til innhold

Er det trygt å ta DNA test på for eksempel My Heritage?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hmm, nå er vel en del av nyfødtscreeningen er å sjekke dna på alle spebarn som fødes... Du er kanskje for "Gammel" @Snok1 men jeg tror at om du går inn i din egen journal vil du finne at det er mye der du ikke var klar over.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om det ikke kan misbrukes i dag, så kan det potensielt misbrukes i fremtiden. 

I begynnelsen, så husker jeg det sto noe om at dna'et du leverte inn ikke kunne brukes av mundigheter. Eller du kunne krysse av. I dag betyr ikke det noen ting.

Skulle jeg valgfritt ha avgitt dna test frivillig,  hadde vært på forespørsel  av kripos, iallefall ikke til et privat firma

Anonymkode: 4bec2...6cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (19 minutter siden):

Hver gang jeg står opp om morgenen gir jeg bort DNA til sengetøyet. Hver dag jeg hoster på trikken gir jeg bort DNA.
Hva er poenget ditt?

Siden du er "redd" for at de skal gjøre noe med ditt DNA. Blodet ditt kan bli sendt rundt om i verden uten at du vet det. Så det er like "utrygt" som å ta en DNA prøve fra My heritage.

Anonymkode: e5640...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om det ikke kan misbrukes i dag, så kan det potensielt misbrukes i fremtiden. 

I begynnelsen, så husker jeg det sto noe om at dna'et du leverte inn ikke kunne brukes av mundigheter. Eller du kunne krysse av. I dag betyr ikke det noen ting.

Skulle jeg valgfritt ha avgitt dna test frivillig,  hadde vært på forespørsel  av kripos, iallefall ikke til et privat firma

Anonymkode: 4bec2...6cc

Det er heldigvis ingen som tvinger deg. 
Så kan vi som synes dette er spennende og nyttig informasjon velge å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke bare å benytte seg av muligheten til å ødelegge prøven? Kontrakten din gjør det obligatorisk for firmaet å ødelegge prøven din. Jeg gjorde ikke det, men faren gjorde det, og det var veldig lett.

Anonymkode: eff54...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 time siden):

dette minner i allefall veldig om konspirasjonsteorier siden forsikringsselskapet i dag har direkte tilgang til dine helseopplysninger som de ser på som relevante for den forsikringen du evt søker for at du skal få forsikring osv osv.. Hvis du nekter dem tilgang får du ikke tegnet forsikring, så enkelt er det - de trenger ikke din dna kode til noe da de alt har makten til å si nei slik det er for å spare penger eller til å forhøye prisen på en evt forsikring de tilbyr fordi de ser en risiko.. 

Om du har en ukjent genetisk mutasjon som signifikant øker din sannsynsynlighet for hjerte/kar-sykdom så er dette noe som teoretisk kan bli kjent for eksempelvis forsikringsselskapet før du får tegnet forsikring.  Noe som gjør at du ikke får tegnet forsikring eller får unntak når det gjelder nevnte sykdommer.
Dette er informasjon som ikke ligger i noen andre helseopplysninger en ditt DNA.

Ved innføring av LLM(AI) så vil kapasiteten til å omsette DNA informasjon til målrettet økonomiske motiv øke eksponentielt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (43 minutter siden):

hmm, nå er vel en del av nyfødtscreeningen er å sjekke dna på alle spebarn som fødes... Du er kanskje for "Gammel" @Snok1 men jeg tror at om du går inn i din egen journal vil du finne at det er mye der du ikke var klar over.. 

Du som er oppdatert får utdanne meg.

Hvilke tester tas? Hva testes det for? Hvilken informasjon lagres hvor? Hvem har tilgang til denne informasjonen?

Vær VELDIG spesifikk når du skal vise at det foretas full DNA-screening, at all informasjon lagres i helsejournal og senere at forsikringsselskapene har tilgang til min fulle DNA-profil.

På forhånd hjertelig takk for at du utdanner en gamling.😊

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (23 minutter siden):

Om du har en ukjent genetisk mutasjon som signifikant øker din sannsynsynlighet for hjerte/kar-sykdom så er dette noe som teoretisk kan bli kjent for eksempelvis forsikringsselskapet før du får tegnet forsikring.  Noe som gjør at du ikke får tegnet forsikring eller får unntak når det gjelder nevnte sykdommer.
Dette er informasjon som ikke ligger i noen andre helseopplysninger en ditt DNA.

Ved innføring av LLM(AI) så vil kapasiteten til å omsette DNA informasjon til målrettet økonomiske motiv øke eksponentielt. 

Har du lenker til info om LLM(AI)?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (7 minutter siden):

Du som er oppdatert får utdanne meg.

Hvilke tester tas? Hva testes det for? Hvilken informasjon lagres hvor? Hvem har tilgang til denne informasjonen?

Vær VELDIG spesifikk når du skal vise at det foretas full DNA-screening, at all informasjon lagres i helsejournal og senere at forsikringsselskapene har tilgang til min fulle DNA-profil.

På forhånd hjertelig takk for at du utdanner en gamling.😊

nja, nå er ikke jeg en ekspert på området men et kjapt google søk ville gitt deg svarene, de sjekker for ulike sykdommer men for å gjøre dette må de først hente ut ditt dna. for å ha noe å sammenligne med og jeg ser at dette startet langt tidligere enn jeg trodde basert på nevne googlesøk..

Sitat

Nyfødtscreeningen startet på 1960-tallet i Norge, men ble ikke landsdekkende før i 1976, da for noen få diagnoser. I 2022 markertes det 10 år for utvidet nyfødtscreening, med et program som nå omfatter 26 sjeldne sykdommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (33 minutter siden):

er denne genetiske mutasjonen med i eksempelvis mH sine DNA analyser? og vet du at mH selger denne dna opplysningen til ditt forsikringsselskap? VEt du at denne mutasjonen ikke er registrert som en følge av eksempelvis screening vi alt har her hjemme som de også kan få tilgang til via samtyket du må gi til dine helseopplysninger for å få forsikring i dag?
Jeg spør fordi jeg ikke er sikker på at det å ta en dna analyse er så problematisk som det fremtilles.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
Carrot skrev (43 minutter siden):

er denne genetiske mutasjonen med i eksempelvis mH sine DNA analyser? og vet du at mH selger denne dna opplysningen til ditt forsikringsselskap? VEt du at denne mutasjonen ikke er registrert som en følge av eksempelvis screening vi alt har her hjemme som de også kan få tilgang til via samtyket du må gi til dine helseopplysninger for å få forsikring i dag?
Jeg spør fordi jeg ikke er sikker på at det å ta en dna analyse er så problematisk som det fremtilles.. 

Det er strengt forbudt å selge slike opplysninger og det er strengt forbudt for forsikringsselskapene å kjøpe/inneha/benytte folks DNA-informasjon. Et forsikringsselskap ville fått store problemer om det kom for en dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (48 minutter siden):

nja, nå er ikke jeg en ekspert på området men et kjapt google søk ville gitt deg svarene, de sjekker for ulike sykdommer men for å gjøre dette må de først hente ut ditt dna. for å ha noe å sammenligne med og jeg ser at dette startet langt tidligere enn jeg trodde basert på nevne googlesøk..

At de tester DNA-materiale betyr på ingen måte at de gjør full DNA-Screening, og langt mindre at hele DNA-screeningen blir overført til legejournalen, og langt, langt, langt mindre at denne informasjonen (som altså neppe finnes i utgangspunktet) blir gjort tilgjengelig for forsikringsselskapene.

Du var så skråsikker på at dette visste du langt bedre enn meg som er så gammel, så derfor spurte jeg deg som en oppdatert spesialist på området.

Du må gjerne fremdeles fylle yt med konkret og spesifikk kunnskap.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (3 timer siden):

Prise forsikring ut fra min genetiske kode.

Det gjør de ikke.

Anonymkode: b4135...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snok1 skrev (8 minutter siden):

At de tester DNA-materiale betyr på ingen måte at de gjør full DNA-Screening, og langt mindre at hele DNA-screeningen blir overført til legejournalen, og langt, langt, langt mindre at denne informasjonen (som altså neppe finnes i utgangspunktet) blir gjort tilgjengelig for forsikringsselskapene.

Du var så skråsikker på at dette visste du langt bedre enn meg som er så gammel, så derfor spurte jeg deg som en oppdatert spesialist på området.

Du må gjerne fremdeles fylle yt med konkret og spesifikk kunnskap.

eeh nei? Jeg har ikke sagt jeg var skråsikker, og det var du som dro frem at du var gammel - jeg brukte " " bevisst siden jeg selv er "gammel" :D

jeg sier jeg ikke tror det er så ille som man vil ha det til - thats all.. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (3 timer siden):

Prise forsikring ut fra min genetiske kode.

Hvordan i alle dager skal de klare det? Det må du forklare helt konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 9.24):

Kan ikke forstå hva som er så spennende med å sjekke dna, alternativet er om du ikke kjenner din familie i det hele tatt og har utenlandsk utseende.

I Norge er 99,9% av oss skandinaviske med evt noe britisk.

Er liksom så kjedelig å få bekreftet 😂

Anonymkode: b2656...e14

Hæ?

99.9% er ikke engang hvite..

Tror du ville blitt veldig overrasket over egne gener..

Anonymkode: 75527...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Freydis
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjør de ikke.

Det er strengt forbudt - jeg tviler på at et forsikringsselskap hadde tatt sjansen på å tilegne seg dette materiale på ulovlig vis. Tenk på de erstatningene de måtte ut med til folk. 

Men forsikringsselskapene innhenter opplysninger andre steder fra helt lovlig. Dersom man forsikrer hunden sin så vil forsikringsselskapet reservere seg mot erstatning for sykdom/skader som skyldes en plage den var blitt behandlet for hos veterinæren. 
Vet at tidligere rusavhengige må vente flere år før de får tegne visse forsikringer:

https://www.dagensmedisin.no/debatt-og-kronikk/forsikringsselskapene-gir-avslag-pa-manglende-grunnlag/252673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke gjort det.
Nå som vi ser hva som skjer med et pennestrøk fra diktatorene, så er det plutselig noen som skal ha utlevert alt og finner en måte å få det til på om det gagner dem. Jeg tar blodprøver i helsevesnet når jeg må, men sender det ikke frivillig ut til disse databasene nei. Selvsagt legger man igjen DNA, men sjelden noen kommer og sveiper glasset mitt på kontoret og kobler navnet mitt til det. Å legge igjen DNA er jo uproblematisk så lenge du ikke legger igjen navnelapp og adresse sammen med det. Så er noe med kombinasjonen som er litt vel spennende. Gode muligheter for å kunne utnyttes, om noen klikker på rett nivå. Og det har jo aldri skjedd før...eller...

Anonymkode: 2da0e...036

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ikke gjort det.
Nå som vi ser hva som skjer med et pennestrøk fra diktatorene, så er det plutselig noen som skal ha utlevert alt og finner en måte å få det til på om det gagner dem. Jeg tar blodprøver i helsevesnet når jeg må, men sender det ikke frivillig ut til disse databasene nei. Selvsagt legger man igjen DNA, men sjelden noen kommer og sveiper glasset mitt på kontoret og kobler navnet mitt til det. Å legge igjen DNA er jo uproblematisk så lenge du ikke legger igjen navnelapp og adresse sammen med det. Så er noe med kombinasjonen som er litt vel spennende. Gode muligheter for å kunne utnyttes, om noen klikker på rett nivå. Og det har jo aldri skjedd før...eller...

Anonymkode: 2da0e...036

Hva konkret kan diktatorene bruke DNAet ditt til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Callisto83 skrev (På 23.3.2024 den 14.02):

Jeg er 5% redd for DNA testing i forbindelse med slektsforskning, og 95% redd for de digitale fotavtrykkene folk etterlater seg, gjerne frivillig, hver eneste dag. På sosiale medier, på forum, på mobilen, i smart hjemmet, i bilen osv.

Det er større sjanse for at hvis noen får tilgang til ALLE bilder du har lagt ut på sosiale medier, alle innlegg du har skrevet, og alle samtaler du har hatt i nærhet av mikrofoner gjennom tidene, at denne informasjonen kan ha langt verre konsekvenser for deg på sikt. F.eks under et totalitært regime. Internett er forever. Det du synes var kult å dele eller like når du var 18 år kan potensielt hjemsøke deg når du blir 30.

Gjennom DNA testing kan man forske på slektsforhold og reisemønstre. Jeg synes dette er veldig interessant. Spesielt hvis man interesserer seg for genealogi, og ikke kommer særlig langt bakover i kirkebøker etc fordi kildene begynner å bli sparsomme.

Sannsynligvis har noen få fått seg noen sjokk gjennom DNA testing. Kanskje noen "familiehemmeligheter" de har blitt skånet for. Jeg mener det er disse oppdagelsene som er interessante, så får man ta det som det er. Hvis noen selskaper i fremtiden ønsker å klone de i min familie som har tatt en slik test, så sier jeg bare lykke til.:fnise:

Etnisk rensing skjer i dag, og det ville være selve drømmescenarioet for Nazi-Tyskland. Verden er fullstendig bananas, og det som for noen år siden var mer fiksjon er ikke bare virkelighet. Virkeligheten overgår til og med fiksjonene. 

Og så må folk slutte med dette dersom noen vil ha DNAet ditt så får de tak i det uansett. Er selvfølgelig 800 ganger enklere om folk bare gir det fra seg helt ukritisk. 

Anonymkode: c0bb6...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...