Gå til innhold

Hvor mye kan man prute når man skal kjøpe bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe min første bil, er helt grønn på dette. Bilen ligger ute til 289k og det er hos en forhandler. Er liknende biler ute, men de legger seg jo til rundt samme pris. Hjelp. Vil ikke være frekk heller, men vil jo evt få den litt billigere.

Anonymkode: 42979...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanlig å prute litt.  Men erfaringsmessig er det lettere å få til  en deal hvor man f.eks får med en takboks eller lignende på kjøpet. Er sommerdekkene  slitt, forlang at de leverer nye dekk til bilen.  Ekstrautstyr er noe de får billig ,og kan slenge som en deal.  Du kan også foreslå at du tar forsikring og finansiering via de.  Hvor de får god provisjon fra selskapene.   Da kan det være lettere å få en god pris. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å prute noe særlig hos forhandler. Lettere å få med ekstrautstyr o.l. 

Men ville nå prøvd meg uansett med noe titusen. 

Anonymkode: e30b0...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Skal kjøpe min første bil, er helt grønn på dette. Bilen ligger ute til 289k og det er hos en forhandler. Er liknende biler ute, men de legger seg jo til rundt samme pris. Hjelp. Vil ikke være frekk heller, men vil jo evt få den litt billigere.

Anonymkode: 42979...e43

Umulig å svare på når man ikke vet hvor mye utstyr den har, blank i lakken, falmede lykteglass, skader i frontrute, rails, dekktype, hvor mange del? om prisene du sammenligner med er private eller firma, garanti osv. osv. 
Så alt fra 3-10-15% 🤷‍♀️

Anonymkode: 10556...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hvor mange dekk»…

Anonymkode: 10556...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte forespørsel på en bil til 190 om hva frakten ble, svaret var de kunne sende den gratis, kostet 5500 egentlig. 
 

Om det er lenge siden service eller EU-kontrollen er om noen få måneder kan du be dem om å fikse det. 

Anonymkode: be9d0...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja å kjøpe bil usett er det beste, da mister du også mange rettigheter. Smarte penger.

Anonymkode: 8c27f...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inni granskauen. Nærmest 300k? Tidene har forandret seg så utrolig mye. Min første bil kostet 5k. Var en Mazda 929 1984 modell. Kræsjet den etter et 5-6 måneder. Derfor også "Førstebil bør være billig" den trenden gjelder tydeligvis ikke lenger. Da er man vell taper,eller fattig 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange fine nybegynnerbiler til rundt 100k. Det er absolutt ikke nødvendig å bruke tre ganger så mye på bil.

 

Anonymkode: bedda...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts trenger ikke være nybegynner som sjåfør selv om hun ikke har handlet bil selv før! 

Anonymkode: be9d0...24f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Fant80 said:

Inni granskauen. Nærmest 300k? Tidene har forandret seg så utrolig mye. Min første bil kostet 5k. Var en Mazda 929 1984 modell. Kræsjet den etter et 5-6 måneder. Derfor også "Førstebil bør være billig" den trenden gjelder tydeligvis ikke lenger. Da er man vell taper,eller fattig 😱

Tja, vi som kjøper ny bil som første bilen vi eier, betyr jo ikke at vi ikke har kjørt noe særlig bil før? 

Samtidig som jeg forstår tanken din. I mitt tilfellet har jeg hatt lappen i over 10 år, men først nylig inntraff behovet for å ha sin egen. Har ikke noen i nettverket mitt som skrur bil, og jeg orket ikke å tenke tanken på å måtte kjøpe ett vrak som gikk til det stoppet for å så få vrakpant og kjøre samme regla på nytt. Derav kjøpte jeg en ny bil til 250k med fabrikkgaranti, slik at alt er "ikke mitt problem" så lenge jeg følger serviceprogrammet.

 

TS: Som flere andre nevner, enklere å få med ekstrautstyr enn å gå ned i pris. Jeg fikk med nye sommerdekk. 

Anonymkode: 351f4...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over 40 og hatt sertifikatet halve livet. Bodd så sentralt at det har gått fint med kollektiv transport. Nå har jeg flyttet, og trenger bil merker jeg. Er så ræva på pruting, det er så kleint. Men nå skjønner jeg jo at det kanskje ikke er så mye å prute hos forhandler. Ts.

Anonymkode: 42979...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 23.31):

Skal kjøpe min første bil, er helt grønn på dette. Bilen ligger ute til 289k og det er hos en forhandler. Er liknende biler ute, men de legger seg jo til rundt samme pris. Hjelp. Vil ikke være frekk heller, men vil jo evt få den litt billigere.

Anonymkode: 42979...e43

Hva slags bil er det? Jeg tenker umiddelbart at de egentlig ber om 250k, men det spørs jo om det er en populær model.

Prinsipielle pruteråd:

- Sjekk markedet, snakk gjerne med noen som akkurat har solgt tilsvarende bil om du får anledning.

- Vær grei, alltid. Om folk ikke får lyst til å selge bil til deg, har du tapt allerede.

- Vær forberedt til å gå fra selger. Jeg har ofte fått 20-25% avslag fordi jeg har kjøpt mye upopulære biler (folk flest er jo idioter og skal ha SUV/tysk bil/bestemte farger og betaler mye for det) og da har jeg gjerne fått en tlf én måned senere: "Du har rett, alle byr det samme som deg, men du var den eneste som var hyggelig og derfor ringer jeg deg først". Ofte har jeg allerede kjøpt en annen bil, men vi tar da en hyggelig prat og jeg skjønner at min tilnærming virker.

- En forhandler vil gjerne tjene minimum 30000 kr, også fordi de har en strammere oppfølgingsplikt. Går de ikke lengre ned enn innbyttepris + 30k? Da ber du om nye dekk/bremser/andre slitedeler inkludert i prisen. Husk at verkstedarbeid er rimeligere for dem enn for deg, fire nye bremser er ikke "verdt 15000 kr", heller halvparten.

- Gode tidspunkt mot forhandler: Mot slutten av måneden, særlig året. En lørdagsformiddag, sett dere ved forhandlingsbordet like før stengetid. Vær streng. Sier forhandler "2000 kr til og vi er der" så kan du fint si at "dette klarer dere", med et smil. Ikke bli nervøs og snakk deg ut av, få ord er på din side. Husk at forhandler ofte har omregistrering med i sin pris, i motsetning til private selgere.

Anonymkode: 3cd1c...7dd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 23.31):

Skal kjøpe min første bil, er helt grønn på dette. Bilen ligger ute til 289k og det er hos en forhandler. Er liknende biler ute, men de legger seg jo til rundt samme pris. Hjelp. Vil ikke være frekk heller, men vil jo evt få den litt billigere.

Anonymkode: 42979...e43

Let etter alt som kan trekke prisen ned. Slitte dekk, dekk av billig kvalitet, matte lykteglass, skraper, bulker, slitte seter, dårlig lukt i kupeen, slitte knapper og spaker. Alt du kan komme på, så lenge det er riktig. Bruk dette som "pressmiddel" for å få rabatt, eller, siden det er en forhandler, be forhandleren om å fikse det du påpeker før utlevering av bilen. Sleng på en understellsbehandling og en lakkforsegling eller annet for å shine opp bilen. Et sett nye dekk, bytte et lykteglass eller fikse en liten bulk, det koster ikke så mye for forhandleren, men den kan være mye verd for deg. Får du ikke den prisen, eller de ekstra-tingene du mener er riktig, finner du en annen bil.

Anonymkode: b0e8d...d0c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prutet ned prisen med 10000 hos forhandler. Det var ikke noe problem siden de hadde hatt bilen inne 4-5 mnd uten å få solgt den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansx skrev (1 time siden):

Prutet ned prisen med 10000 hos forhandler. Det var ikke noe problem siden de hadde hatt bilen inne 4-5 mnd uten å få solgt den. 

10000 av hvor mye?

Anonymkode: 3cd1c...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjekk hvor mange eiere den har hatt og om den har gått som leiebil eller leasingbil. Prut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

10000 av hvor mye?

Anonymkode: 3cd1c...7dd

250000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er under 5%...du kom jo dårlig ut av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...