Gå til innhold

Dere som ikke får til amming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er ikke ment som noe kritikk, bare for å ha sagt det først som sist. Jeg har like mye respekt for ammende mødre som ikke ammende mødre. 

Hvorfor får du ikke til ammingen? Enkelte steder leser jeg at det sliter på psyken å amme,men hva er det som er grunnen til dette? Andre har for lite melk og får det rett og slett ikke til, og den er litt mer forståelig for meg.

Jeg er bare nysgjerrig :)

Anonymkode: 37b76...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde dessverre for lite melk :( og barne mitt hadde Gulsott som gjorde det ektra vanskelig. 

Anonymkode: f039b...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite melk til tross for kur med Afipran og syntocinon nesespray før hver amming. Vi delammet til 7-8 mnd.

Anonymkode: e14b5...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet storesøster i fire mnd, hun var liten av vekst og vi slet med ammetaket allerede fra start av. Mye uro, gikk ikke opp i vekt etc gjorde at jeg sluttet ammingen og gikk over til mme. Jeg var helt utslitt etter gråting og baby som aldri sov, og vi fikk "helt ny" baby etter det. 

Med lillesøster ammet jeg den første mnd, før jeg gikk over til mme. Her kunne jeg helt sikkert prøvd lengre, men det fristet ikke å streve like mye da vi også hadde storesøster å ta vare på. Alt i alt var valget mye lettere med lillesøster da det gagnet familien vår best, pappa kunne ta lillesøster også slik at jeg fikk tid sammen med storesøster. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lite melk, og utdrevingsrefleksen virket heller ikke selv om jeg til og med prøvde nesespray for det. Forsøkte å pumpe i flere uker for å få opp produksjonen, men kom som regel ingenting da jeg pumpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen fikk ikke tak. Jeg har ganske store bryster, og brystvortene ville aldri «knoppe» seg. Forsøke skjold og div teknikker med god hjelp fra de på sykehuset, men jeg har rett og slett bryster som ikke egner seg for amming. Jeg fikk pumpet littigran i starten.m, så babyen fikk da i det minste LITT mm helt i starten. Men så klarte jeg ikke å få opp eller oppretrholde produksjon med pumping heller.
Jeg elsker hun på sykehuset som sa, «det er faktisk greit å gi seg når du sliter såpass, jeg har 3 gutter som alle har måtte få mme og det går helt fint». Jeg var helt på felgen av å prøve å få det til, hun er nok den største årsaken til at jeg faktisk følte at jeg hadde forsøkt nok og heller skulle fokusere på babyen og det å bli kjent. 

Anonymkode: 32192...7bb

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er ikke ment som noe kritikk, bare for å ha sagt det først som sist. Jeg har like mye respekt for ammende mødre som ikke ammende mødre. 

Hvorfor får du ikke til ammingen? Enkelte steder leser jeg at det sliter på psyken å amme,men hva er det som er grunnen til dette? Andre har for lite melk og får det rett og slett ikke til, og den er litt mer forståelig for meg.

Jeg er bare nysgjerrig :)

Anonymkode: 37b76...b4f

Har ikke opplevd det, men det kan være hormonelt. Du kan lese mer her: https://ammehjelpen.no/d-mer/ Jeg kan også tenke meg at det er slitsomt hvis man våkner mange ganger på natta i en lengre periode. Noen barn sover jo lengre perioder når de begynner på morsmelkerstatning. 

Jeg fikk ikke til ammingen i starten fordi baby ikke skjønte hvordan han skulle suge (frisk baby, men han hadde bare ikke teknikken inne). Det gikk seg til i løpet av de første to ukene, men jeg skjønner jo at folk gir opp hvis dette pågår, baby skriker av sult  og man har andre barn å ta seg av også. 

Anonymkode: 3babf...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prematur baby som ikke fikk tak i knoppen, som forøvrig er ganske store. Forsøkt med og uten skjold. Har dog pumpet og gitt mm på flaske 100% i 3 uker, samt forsøkt å amme før hver flaske, deretter pumpet. Det ble for mye slit og sugde livsgnisten ut av meg å holde på sånn. Produksjonen gikk etterhvert kraftig ned også, så det ble en naturlig overgang til mme, og dermed var valget om å kutte ut pumping og forsøk på amming den eneste løsningen.

Anonymkode: 45023...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som fort kunne sagt at jeg ikke fikk til ammingen. For det var dritvanskelig i starten. Baby hadde dårlig sugetak, jeg fikk kjempevonde brystvorter osv. Men vi fortsatte nå og fikk også veiledning på helsestasjonen og heldigvis gikk det bedre etterhvert og etter 1-2 mnd så var det null problemer videre. Ga litt MME ved behov i starten for å avlaste da.

Venninnen min hadde det ganske likt som meg og sluttet etter noen dager på grunn av det, og var fornøyd med sitt valg.

Skulle kanskje ønske man ble mer forberedt på hvor vanskelig det kan være å amme og hvor vondt det var. Noen hadde nevnt det for meg men bare en venninne sa ifra ordentlig at det kan være sykt vondt, men at man blir herda. Så det hjalp meg å stå i det faktisk at hun hadde det likt men at det ble bedre :) Leste en del om amming og hvordan komme igang men kan ikke huske jeg fant noe særlig om hvor kjipt det kunne føles, hvor vondt det kan være og alle mulige problemer man kunne støte på. Eller at det ble tatt opp på HS før fødsel. Bare generelle utsagn om å "få til ammingen" her og der.... Kanskje flere ville fått det til om man ble litt bedre forberedt på at det kan være dritvanskelig men at det kan gå over samt hvordan man kan få hjelp (ser jo det her på KG og, veldig mange som snakker om for lite melk, men man vet jo at det ikke er så vanlig og at det ofte er andre grunner som feks dårlig sugetak, problemer med utdrivning og slikt)

Anonymkode: f7f23...2b3

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første barn så slet baby med å få tak, samme hva jeg gjorde, tok også en uke etter fødsel før melken kom. Pumpet og gav mme, syntes det var helt jævlig både fysisk og psykisk. Ble mye bedre når jeg gikk helt over til mme. 

Med andre baby så kom melken etter 6 dager, og forsvant over natten igjen. Så ble mme . Tenker veldig lite på det, mme er ikke dårlig, og barseltiden med andremann har vært helt fantastisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første slet jeg med grusomme smerter hver amming de første 3 ukene, hvert eneste måltid var forferdelig. Jeg var så sår, enda jeg prøvde alt av råd. Da var jeg nær å kaste inn håndkle, men det løsnet heldigvis.

Anonymkode: 1ed85...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort blodtap under fødsel, lang tid på post.op og blodoverføring gjorde at vi fikk en litt dårlig start på hele greia. Legg til dårlig sugetak, lite melk, unge som gikk ned i vekt, brystskjold, såre brystvorter og en gråtende mor som var utslitt 🙋‍♀️ Det var og er sårt at jeg ikke « fikk det til», men å gå over til mme var det riktige for oss. 

Anonymkode: 8fcc1...1f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er ikke ment som noe kritikk, bare for å ha sagt det først som sist. Jeg har like mye respekt for ammende mødre som ikke ammende mødre. 

Hvorfor får du ikke til ammingen? Enkelte steder leser jeg at det sliter på psyken å amme,men hva er det som er grunnen til dette? Andre har for lite melk og får det rett og slett ikke til, og den er litt mer forståelig for meg.

Jeg er bare nysgjerrig :)

Anonymkode: 37b76...b4f

Dårlig sugetak som førte til blødende betente brystvorter og bryst. Da blir det nesten umulig å amme hver 2-3 time.

Psykisk belastning med tanke på at barnet ikke kan unnvære deg i mer enn 1 time max. Man føler seg fanget. Og i tillegg ble jeg mer hormonpåvirket i negativ forstand.

For lav produksjon som ikke står i forhold til barnets behov.

Smerter, dårlig ammeteknikk, medisinbruk osv osv.

Årsakene kan være mange 😊

Anonymkode: 01837...993

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er ikke ment som noe kritikk, bare for å ha sagt det først som sist. Jeg har like mye respekt for ammende mødre som ikke ammende mødre. 

Hvorfor får du ikke til ammingen? Enkelte steder leser jeg at det sliter på psyken å amme,men hva er det som er grunnen til dette? Andre har for lite melk og får det rett og slett ikke til, og den er litt mer forståelig for meg.

Jeg er bare nysgjerrig :)

Anonymkode: 37b76...b4f

Mitt problem var at gutten min ikke fikk sugetak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene skar seg gjennom seks lag av magen min. For å heles best mulig, så gav jeg opp ammingen for å kunne gi både meg selv og babyen bedre og mer søvn. 

Anonymkode: 233d8...d76

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett ikke nok melk og baby fikk ikke skikkelig tak. Så baby ble bare frustrert. Kom bare dråper når jeg prøvde å pumpe. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ammet 2 av 3 barn. 3 barnet var født prematur og sugesvak. Fikk pustestopp under måltid og klarte ikke amme. Barnet måtte ha mat. Derfor ble det flaske. 

Anonymkode: 8b4da...6d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby og jeg var syk etter hard fødsel. Baby låg i en slags kuvøse med slanger og intravenøst på seg. Fikk ikke holde babyen, og dermed amme babyen den første uka. Baby fikk donormelk i sonde, og etterhvert  morsmelkerstatning i kopp. Prøvde noen dager med amming før vi skulle reise hjem, men ble sterkt rådet til å gi flaske. Melkeproduksjonen kom dessverre aldri skikkelig i gang. 

Anonymkode: b54ce...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en uke på sykehuset, og han klarte bare ikke å koble seg på. Det måtte to hender fra en sykepleier til, for å ham til å få grep med munnen, riktig tak. I tillegg lite melk. Fikk ikke nok hjelp til å få opp produksjon, fikk ikke riktige tips. Da vi kom hjem, slet jeg med å få ham til å gå sugetak. Begynte å pumpe innimellom, men det kom bare 10-20ml i hver flaske. Det tærte på, alt sammen. Etter en mnd var det Nan for fullt 

Anonymkode: 4efa1...554

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn har ammet alle, er glad for at eg har fått det til så bra som eg har.

barn 2 og 3 var så mye lettere, melken kom mye fortere og begge jentene var sterke, ble skrevet ut på dag 4.

men…. Barn 1, dette var ikke lett, han var litt tidlig, måtte være i lys to ganger, sondemating i nesten 14 dager, Bare sovnet ved brystet

(alle mine barn får ekstrem gulsot pga min rhesus minus og mine barn er rhesus pluss)

jeg bodde ved brystpumpen på sykehuset i 14 dager, det var så drit!!! Det forferdelige maset om for lite melk.

(gulsot barn må ha 40 ml - 80 ml på dag 1,2 for å «skylle» ut gulsot, og det er umulig der man står på dag 3 med 2 dråper råmelk…. Men jeg stod i det, og seirer, føler meg så sterk etter det der.

det var snakk om blodbytte hos baby, de med høg gulsot kan bli hjerneskadet eller verste fall dø, hadde det vært i gamle dager hadde han dødd. 

Anonymkode: 043a9...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...