Gå til innhold

47 år og har blitt naturlig gravid!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut at mensen var forsinket å har kjent endel "rare" ting med kroppen min siste uken, men har tenkt at jeg har kommet i overgangsalderen og at mensen begynner å bli uregelmessig, så har ikke tenkt så mye på at jeg kan være gravid pga. alderen og hvor liten sjanse det er å bli gravid på naturlig måte. Tok å kjøpte en test bare for å utelukke graviditet, men fikk helt sjokk når jeg leste av resultatet! Det gikk 1000 tanker gjennom hodet og jeg vart sittende helt i sjokk! Nå har det seg slik at jeg har verdens fineste kjæreste som er 14 år yngre enn meg, vi har vært sammen i 3 år og har det veldig fint. Han har ingen unger fra før og vi tenkte at det toget var nok gått for oss siden jeg er så "gammel". Men nå har altså mirakelet skjedd å jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg tenker på hva de rundt oss/ familie/kolleger osv. kommer til å reagere. Men samtidig så tenker jeg at dette er nok den eneste sjansen til min samboer å få egne biologiske barn.  Selv om jeg også vet at det er større sjanse for både å spontanabortere og få barn med "skader". Trenger litt "råd og støtte" om det er mulig å få med tanke på min alder. Jeg er bare 5+3 på vei.

Anonymkode: 1c7c9...4b3

  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har jo tydeligvis hatt sex uten prevensjon og da kan faktisk graviditet forekomme, selv i slutten av 40 åra. 

Hva andre tenker og tror, er noe jeg virkelig ikke hadde ofret en tanke. 

Vil dere ha barnet, kjør på! 

Kjenner flere godt oppe i førtiåra som har fått friske og fine barn. Og vet om et par det ikke har gått så bra for, det er en sjanse man uansett må ta. Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 76064...4d4

  • Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for deg/dere og gratulerer🎉🎈

Drit fullstendig i hva folk tenker!

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er mulig. Selv om du har en kraftig forhøyet risiko for kromosomavvik sammenlignet med en kvinne på 20, er likevel sannsynligheten for et friskt barn (og det er jo det som teller for deg, ikke å sammenligne med ei på 20) stor. Hvis du kunne tenke deg å beholde, snakk med kjæresten din. Du vil få tilbud om full fosterdiagnostikk hvis dere ønsker det. Snakk om hva dere vil gjøre hvis dere får beskjed om kromosomavvik. Og ta det derfra? 

Anonymkode: 7f118...177

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerne mine da jeg gikk på vgs, hun i omtrent samme alder som deg, han 10ish år yngre, fikk ei velskapt og nydelig jente like før vi var ferdige på skolen. 

Ikke bry dere om hva andre tenker og tror, det kommer aldri noe godt med seg. Dere gjør hva som passer best for dere, basert på dere selv 🫶

Svangerskapet blir jo betraktet som et risikosvangerskap (om jeg husker rett), men uansett så dere vil jo få masse ekstra oppfølging pga alderen din. Så får dere diskutere før prøvesvar og ul foreligger, om hvor dere står i forhold til å bære frem et barn med "skader" eller ikke. Der er det heller ingen gale avgjørelser, så lenge dere tar den avgjørelsen basert på dere selv og ikke hva andre skulle tenke og mene 🫶

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gratulerer forresten ❤️

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere har jo tydeligvis hatt sex uten prevensjon og da kan faktisk graviditet forekomme, selv i slutten av 40 åra. 

Hva andre tenker og tror, er noe jeg virkelig ikke hadde ofret en tanke. 

Vil dere ha barnet, kjør på! 

Kjenner flere godt oppe i førtiåra som har fått friske og fine barn. Og vet om et par det ikke har gått så bra for, det er en sjanse man uansett må ta. Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 76064...4d4

Ja, jeg hadde spiral i starten, men fikk problemer med den å tok den ut. Å tenkte at det er så liten sjanse for å bli gravid pga. tidligere erfaringer, så har bare tenkt at skjer det så skjer det  ❤️ Tusen Takk - må vel bli litt flinkere til å la være å bry oss om hva andre tenker ja. Har tenkt at vi vil beholde det om alt går bra ❤️ 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

strawberry88 skrev (1 minutt siden):

Og gratulerer forresten ❤️

Tusen Takk  ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiril44 skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg hadde spiral i starten, men fikk problemer med den å tok den ut. Å tenkte at det er så liten sjanse for å bli gravid pga. tidligere erfaringer, så har bare tenkt at skjer det så skjer det  ❤️ Tusen Takk - må vel bli litt flinkere til å la være å bry oss om hva andre tenker ja. Har tenkt at vi vil beholde det om alt går bra ❤️ 

Gratulerer! Da er det bare å snakke med kjæresten din, og bestille legetime. 

Anonymkode: 7f118...177

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiril44 skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg hadde spiral i starten, men fikk problemer med den å tok den ut. Å tenkte at det er så liten sjanse for å bli gravid pga. tidligere erfaringer, så har bare tenkt at skjer det så skjer det  ❤️ Tusen Takk - må vel bli litt flinkere til å la være å bry oss om hva andre tenker ja. Har tenkt at vi vil beholde det om alt går bra ❤️ 

Gratulerer😊

Folk tenker hva de vil uansett så det er iallefall ingen ting å bry seg om. Jeg fikk siste barnet da jeg var omtrent på din alder og alderen min har ikke vært noe problem for henne overhodet. 

På mange områder tvert imot egentlig, jeg er voksen og trygg og stiller opp for henne i barneidrett og på alle andre arenaer hun ferdes. Har vel mer blitt til at jeg har blitt reservefar for flere av venninnene hennes som har det turbulent hjemme..pga umodne fedre ofte..😬

Hvis barnet er friskt og dere ønsker det er det bare å kjøre på ts.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor fikk mannen min i en alder av 47. Det gikk veldig fint og han har hatt en super oppvekst. Du vil få god oppfølging i svangerskapet og tilbud om fosterdiagnostikk. Om du er veldig bekymret for avvik, så kan du bestille NIPT-test fra utlandet da de tester for mye mer enn i Norge. Det kan jo hende det er betryggende. 

Gratulerer med graviditeten og lykke til! Håper spiren sitter ❤

Anonymkode: 957a2...ed0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (31 minutter siden):

Gratulerer😊

Folk tenker hva de vil uansett så det er iallefall ingen ting å bry seg om. Jeg fikk siste barnet da jeg var omtrent på din alder og alderen min har ikke vært noe problem for henne overhodet. 

På mange områder tvert imot egentlig, jeg er voksen og trygg og stiller opp for henne i barneidrett og på alle andre arenaer hun ferdes. Har vel mer blitt til at jeg har blitt reservefar for flere av venninnene hennes som har det turbulent hjemme..pga umodne fedre ofte..😬

Hvis barnet er friskt og dere ønsker det er det bare å kjøre på ts.

Det er en vesentlig forskjell å bli far i en alder av 47 og å bli mor i en alder av 47. Det er ikke din kropp som belastes med svangerskapet og fødselen 🫣

Anonymkode: 5f2f7...d84

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Klart det er mulig. Selv om du har en kraftig forhøyet risiko for kromosomavvik sammenlignet med en kvinne på 20, er likevel sannsynligheten for et friskt barn (og det er jo det som teller for deg, ikke å sammenligne med ei på 20) stor. Hvis du kunne tenke deg å beholde, snakk med kjæresten din. Du vil få tilbud om full fosterdiagnostikk hvis dere ønsker det. Snakk om hva dere vil gjøre hvis dere får beskjed om kromosomavvik. Og ta det derfra? 

Anonymkode: 7f118...177

Folk trenger å vite de faktiske tallene om kromosomavvik fra en pålitelig kilde.

"Forekomsten av trisomier avhenger av kvinnens alder, og varierer fra cirka 0,4 prosent når moren er yngre enn 35 år til 5 prosent når hun er 45 år ved termin."

Tatt herfra https://sml.snl.no/kromosomavvik

Svært lav ELLER svært høy alder er en risikofaktor.

"– Svært lav og høy alder er kjente risikofaktorer for å få barn med trisomi. Utviklingen med økende alder for gravide kvinner og økende andel svangerskap registrert med trisomi fortsetter også i 2022, sier Liv Cecilie Vestrheim Thomsen, overlege ved Medisinsk fødselsregister ved FHI."

Tatt herfra https://www.fhi.no/nyheter/2023/nedgang-i-antall-barn-fodt-med-kromosomavvik/

 

Til ts, takk for at du deler. Dette er for meg bare enda et bevis på propagandaen rundt kvinners fertilitet, for vi er indoktrinert til å tenke at man faller av en klippe når man blir 35 år.

Så lenge du har mensen og eggløsning, er muligheten for graviditet tilstede. Punktum.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusjpenn skrev (32 minutter siden):

Folk trenger å vite de faktiske tallene om kromosomavvik fra en pålitelig kilde.

Så utrolig enig i dette. Folk slenger rundt seg med vage uttrykk som høres mest mulig dramatisk ut (ti ganger så høy risiko etc), og skjuler de reelle tallene. 95% sjanse for ingen kromosomfeil er gode odds, altså, og bør kommuniseres bedre til eldre gravide. Og til diverse kjeftesmeller ellers... 

Anonymkode: 23458...0d5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye❤️🌸

Anonymkode: 35e8b...27c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer og lykke til 💪🏼 Fødsel, barseltid og småbarnstid er hektisk, intenst og altoppslukende, så all respekt til de som setter i gang med det som 47 åringer 🍼🍼🍼🍼🍼🍼

Anonymkode: 8163b...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 10.29):

Det er en vesentlig forskjell å bli far i en alder av 47 og å bli mor i en alder av 47. Det er ikke din kropp som belastes med svangerskapet og fødselen 🫣

Anonymkode: 5f2f7...d84

Det er 9 mnd, et barn er 18 år, så alder på far er like relevant!

Anonymkode: 5f8cd...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 9.31):

(...)Men samtidig så tenker jeg at dette er nok den eneste sjansen til min samboer å få egne biologiske barn.  

Anonymkode: 1c7c9...4b3

Hvorfor det? Han er en mann på 33 år, han har ikke hastverk. Er det realistisk at dere fortsetter å holde sammen med den aldersforskjellen? 

Anonymkode: f31df...31e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 14.50):

Det er 9 mnd, et barn er 18 år, så alder på far er like relevant!

Anonymkode: 5f8cd...f1d

Selvsagt er ikke fars alder like relevant. Kvinnen har et vindu hun er fruktbar i, nytter ikke å bli gravid utenfor dette vinduet samme hvor ung eller gammel partneren er.

Anonymkode: 5f2f7...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...