Gå til innhold

Hadde flere klart å komme seg etter en voldtekt hvis kvinnens verdi ikke var så knyttet mot hennes underliv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Før 1974 var det ingenting som het ekteskapsvoldtekt eller voldtekt av en partner. En mann kunne ta seg til rette som han ville i sitt eget hjem.

1974!

Vi er ikke kommet så veldig langt, når det gjelder kvinners eierskap til egen kropp. I de aller fleste land, så er det menn som bestemmer. De bestemmer at en voldtekt = sex. De bestemmer at en voldtekt kan bli framprovosert av kvinners skjønnhet, klær og sminke = kvinner er skyld i sin egen voldekt (som er det samme som sex) = kvinnens skam.

Anonymkode: 31b14...cb5

Du vet at det er 50 år siden 1974? De fleste nordmenn var ikke engang født.

Anonymkode: 6d1ec...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Herregud…. Kvinners verdi knyttet til underlivet? Er du seriøs?? 😂

Anonymkode: 7da26...80e

 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

For en tanke - voldtekt handler ikke om kvinnens verdi eller undeliv men om det overgrepet som ble begått, mot hennes trygghet. 🙅‍♀️ erremulig??

Anonymkode: 414e1...f93

Tydelig at her er foeståelen av hva TS mener lik 0.

Anonymkode: f8959...2de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du vet at det er 50 år siden 1974? De fleste nordmenn var ikke engang født.

Anonymkode: 6d1ec...173

Denne holdningen er da virkelig ganske normal enda.

Anonymkode: 31b14...cb5

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er det det. Mange menn ønsker kvinner med svært få partnere, selv om de har ligget med mange selv. En kvinne med mange partnere er liksom ikke interessant som partner, kun for sex. Dydige, jomfruelige kvinner har alltid vært sett på som mer verdifulle enn "løsere" kvinner, det samme gjaldt ikke for menn. Hvorfor tror du voldtektsofre føler skam, men ikke voldsofre? Det er jo ingen som føler skam av å få seg en på trynet.

Anonymkode: 94f06...543

 

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Men andre voldssaker handler også om offerets trygghet. Så hvorfor er det mer skam forbundet med voldtekter, hvorfor kvier flere kvinner seg for å anmelde, fortelle det til noen? Mens "vanlig" vold er det veldig lett og vanlig å snakke om, og folk anmelder uten problemer?

Anonymkode: 94f06...543

Du har ikke peiling på vold. Det er kjempevanlig å føle skam over å bli utsatt for vold. Og samfunnet er ikke akkurat forståelsesfulle. Hvorfor går du ikke fra han?? 

Og det er ikke vanlig å snakke om at man er utsatt for vold! Eller anmelde. 

Og et overgrep er vel ikke akkurat bare en skade på underlivet. 

Tror du bør tenke mer på dette.. 

Anonymkode: a62a0...b1c

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir rusmisbrukere bare syke av kjemien i dopet de puttet i seg, eller blir de også syke av den skammen og tabuet som narkotikamisbruk gir fra andre?

Det kan godt tenkes at måten vi tenker på kvinnelig seksualitet og kvinners rolle i sex gir en ekstra byrde for voldtektsoffer. Det er litt vanskelig å se for seg hvordan vi skulle ha tenkt annerledes for at en slik faktor evt skulle reduseres.

Jeg tror uansett at sex biologisk og kulturelt er forbundet med noe nært og intimt som man har med noen man er trygg med, og at det vil føles ekstra nedverdigende om noen kommer og «tar» det med makt.

Forøvrig så vil jeg heller bli voldtatt enn drept. Jeg er mann. Mange kvinner jeg snakker med ville foretrekke å bli drept. Det synes å være en kjønnsforskjell?

Anonymkode: 55a94...9fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sammenligne en voldtekt med å brekke en finger.

Det er noe helt annet,  kjønnsorganer er en intim del av kroppen og misbruk vil gi verre psykiske plager.

Er jo en grunn til at vi dekker de til 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min verdi er ikke knyttet til fitta mi, men jeg hadde jo blitt traumatisert uansett om en mann forgrep seg på meg. For en jævla idiotisk tråd, TS er enten et troll eller mangler noen skruer i topplokket. De burde uansett skamme seg så sykt. Gå og les HI høyt til morra di. Håper moderatorer sletter denne idiottråden.

Anonymkode: b5d17...ce1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blir rusmisbrukere bare syke av kjemien i dopet de puttet i seg, eller blir de også syke av den skammen og tabuet som narkotikamisbruk gir fra andre?

Det kan godt tenkes at måten vi tenker på kvinnelig seksualitet og kvinners rolle i sex gir en ekstra byrde for voldtektsoffer. Det er litt vanskelig å se for seg hvordan vi skulle ha tenkt annerledes for at en slik faktor evt skulle reduseres.

Jeg tror uansett at sex biologisk og kulturelt er forbundet med noe nært og intimt som man har med noen man er trygg med, og at det vil føles ekstra nedverdigende om noen kommer og «tar» det med makt.

Forøvrig så vil jeg heller bli voldtatt enn drept. Jeg er mann. Mange kvinner jeg snakker med ville foretrekke å bli drept. Det synes å være en kjønnsforskjell?

Anonymkode: 55a94...9fe

Selvfølgelig. Samtidig som en mann med mange partnere ikke blir kalt "hore" og "helt uaktuell for seriøse relasjoner". Som sagt, vi må tabuet til livs. Det er fortsatt tabu med kvinnelig seksualitet, og mange menn anser kvinnens verdi i hennes "renhet", altså hvor mange som har vært inne i henne. Dette er skadelig.

Anonymkode: 94f06...543

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er det det. Mange menn ønsker kvinner med svært få partnere, selv om de har ligget med mange selv. En kvinne med mange partnere er liksom ikke interessant som partner, kun for sex. Dydige, jomfruelige kvinner har alltid vært sett på som mer verdifulle enn "løsere" kvinner, det samme gjaldt ikke for menn. Hvorfor tror du voldtektsofre føler skam, men ikke voldsofre? Det er jo ingen som føler skam av å få seg en på trynet.

Anonymkode: 94f06...543

Jeg har kun ligget med 1 kvinne, og er ikke hyklersk eller dobbeltmoralsk på noen måte. Hvis jeg noen gang ser etter en kvinne så skal hun ha max 1-2 partnere fra tidligere. Det er ikke alle menn som er hyklere, vet du, selv om du tror det.

Anonymkode: 9ade5...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For en tanke - voldtekt handler ikke om kvinnens verdi eller undeliv men om det overgrepet som ble begått, mot hennes trygghet. 🙅‍♀️ erremulig??

Anonymkode: 414e1...f93

Les hi. Hun spør hvorfor ofrene føler skam etter å ha blitt utsatt for dette. Er jo ikke noe man skal føle skam for

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har kun ligget med 1 kvinne, og er ikke hyklersk eller dobbeltmoralsk på noen måte. Hvis jeg noen gang ser etter en kvinne så skal hun ha max 1-2 partnere fra tidligere. Det er ikke alle menn som er hyklere, vet du, selv om du tror det.

Anonymkode: 9ade5...2f2

Hva gjør du når du nærmer deg 50-60 og er på utkikk etter en ny partner? Tror du at du vil ha mange å velge mellom i den alderen om de kun skal ha hatt en eller to partnere før deg?

Jeg er 40+ og har hatt samme fyren i over 20 år.  Til og med jeg har da mer enn 1-2 om jeg skal ut på markedet igjen..

Du vil få det vanskelig tror jeg .

Anonymkode: 6c78d...c80

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt sex med flere en jeg kan telle og har aldri tenkt at dette har noen betydning. Jeg har aldri følt meg mindre pga dette eller tenkt at jeg burde hatt mindre antall. Jeg har et veldig avslappet forhold til sex.

Til tross for dette så følte jeg meg ekkel, skitten og hadde mye skam etter å ha blitt voldtatt. Min daværende kjæreste som skulle være min trygge base i livet voldtok meg grovt og jeg tok på meg all skyld etterpå. Jeg brukte flere år i terapi for å komme meg ovenpå igjen. Det har absolutt ingenting med min tilknytning til underlivet mitt å gjøre 🙄

Anonymkode: 2be32...85f

Men hvorfor skammet DU deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor skammet DU deg? 

Det ser ut som at flere i tråden går rett i forsvarsposisjon og blir ufine i stedet for å diskutere HI. Det er også et tegn på virkningen av tabuet som gjelder kvinnelig seksualitet og deres verdi. I uminnelige tider har kvinnens verdi ved ekteskap bestått i at hun var jomfru. Ingen tilsvarende krav gjaldt for menn som giftet seg. Dessverre sitter mye av det i oss fortsatt i 2024. 

Anonymkode: 94f06...543

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Min verdi er ikke knyttet til fitta mi, men jeg hadde jo blitt traumatisert uansett om en mann forgrep seg på meg. For en jævla idiotisk tråd, TS er enten et troll eller mangler noen skruer i topplokket. De burde uansett skamme seg så sykt. Gå og les HI høyt til morra di. Håper moderatorer sletter denne idiottråden.

Anonymkode: b5d17...ce1

TS har et godt poeng, om en bare vil skjønne det og diskutere ut derfra. Dessverre ser man den samme rullegardinmentaliteten igjen her.

Anonymkode: f8959...2de

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det ser ut som at flere i tråden går rett i forsvarsposisjon og blir ufine i stedet for å diskutere HI. Det er også et tegn på virkningen av tabuet som gjelder kvinnelig seksualitet og deres verdi. I uminnelige tider har kvinnens verdi ved ekteskap bestått i at hun var jomfru. Ingen tilsvarende krav gjaldt for menn som giftet seg. Dessverre sitter mye av det i oss fortsatt i 2024. 

Anonymkode: 94f06...543

Første setning = spikeren på hodet.

Anonymkode: f8959...2de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er et større problem at kvinner får høre hva de kan gjøre for å unngå overgrep samtidig som de også får høre at det ikke er deres egen feil om det skjer noe. For de fleste føles det nok da ut som at de kunne gjort noe annerledes og at de ikke burde satt seg i den situasjonen osv. 

Skal rådene for å forhindre overgrep ha noen hensikt må samfunnet endre seg etter de anbefalingene. Det kan ikke oppleves som et personlig valg. 

Eksempler på råd: ikke gå alene hjem, ikke dra på nasj med gutter, ikke drikke seg overstadig beruset, ikke være hjemme alene med en kompis, passe på drinken så ingen putter noe i den osv. 

 

Endret av Majer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Majer skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det er et større problem at kvinner får høre hva de kan gjøre for å unngå overgrep samtidig som de også får høre at det ikke er deres egen feil om det skjer noe. For de fleste føles det nok da ut som at de kunne gjort noe annerledes og at de ikke burde satt seg i den situasjonen osv. 

Skal rådene for å forhindre overgrep ha noen hensikt må samfunnet endre seg etter de anbefalingene. Det kan ikke oppleves som et personlig valg. 

Eksempler på råd: ikke gå alene hjem, ikke dra på nasj med gutter, ikke drikke seg overstadig beruset, ikke være hjemme alene med en kompis, passe på drinken så ingen putter noe i den osv. 

 

Altså. De fleste voldtekter begås av noen offeret kjenner - en far, en kjæreste, en ektemann, en trener, en mannlig slektning, en familievenn. Skal en kvinne aldri være alene med noen menn, inkludert sin egen far og sin egen ektemann? Ikke gå alene hjem? Hvordan skal alle kvinner klare å få seg "anstand" hver gang de går hjem fra jobb, fest, besøk, skole osv? 

Anonymkode: 94f06...543

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså. De fleste voldtekter begås av noen offeret kjenner - en far, en kjæreste, en ektemann, en trener, en mannlig slektning, en familievenn. Skal en kvinne aldri være alene med noen menn, inkludert sin egen far og sin egen ektemann? Ikke gå alene hjem? Hvordan skal alle kvinner klare å få seg "anstand" hver gang de går hjem fra jobb, fest, besøk, skole osv? 

Anonymkode: 94f06...543

Det er nettopp det. Voldtekt må ikke forbindes med skyld

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig er det det. Mange menn ønsker kvinner med svært få partnere, selv om de har ligget med mange selv. En kvinne med mange partnere er liksom ikke interessant som partner, kun for sex. Dydige, jomfruelige kvinner har alltid vært sett på som mer verdifulle enn "løsere" kvinner, det samme gjaldt ikke for menn. Hvorfor tror du voldtektsofre føler skam, men ikke voldsofre? Det er jo ingen som føler skam av å få seg en på trynet.

Anonymkode: 94f06...543

Du vet svært lite om voldsofre når du tror at ofre for fysisk vold ikke føler skam...!

Det er dessuten færre kvinner som "får seg en på trynet" enn kvinner som blir utsatt for fysisk (og psykisk) vold i forhold eller nære relasjoner.

Anonymkode: f6280...f3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du vet svært lite om voldsofre når du tror at ofre for fysisk vold ikke føler skam...!

Det er dessuten færre kvinner som "får seg en på trynet" enn kvinner som blir utsatt for fysisk (og psykisk) vold i forhold eller nære relasjoner.

Anonymkode: f6280...f3c

Jeg har vært utsatt for både seksuelle overgrep og vold i nære relasjoner, så jeg vet ikke "svært lite". Dessverre.

Anonymkode: 94f06...543

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...