Gå til innhold

Hadde flere klart å komme seg etter en voldtekt hvis kvinnens verdi ikke var så knyttet mot hennes underliv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Majer skrev (37 minutter siden):

Jeg tror det er et større problem at kvinner får høre hva de kan gjøre for å unngå overgrep samtidig som de også får høre at det ikke er deres egen feil om det skjer noe. For de fleste føles det nok da ut som at de kunne gjort noe annerledes og at de ikke burde satt seg i den situasjonen osv. 

Skal rådene for å forhindre overgrep ha noen hensikt må samfunnet endre seg etter de anbefalingene. Det kan ikke oppleves som et personlig valg. 

Eksempler på råd: ikke gå alene hjem, ikke dra på nasj med gutter, ikke drikke seg overstadig beruset, ikke være hjemme alene med en kompis, passe på drinken så ingen putter noe i den osv. 

Det skyldes at mennesker ikke forstår forskjellen mellom «sammenheng» og «ansvar».

Hvis jeg kjører inn i en rundkjøring så antar jeg at de andre kjørende er idioter, og kjører deretter. Dvs defensivt. Det samme vil jeg anbefale barna mine.

Hvis de møter en bilist som ikke har fulgt med under opplæringen og som kjører på dem så er det vedkommendes feil. Ikke barna mine som evt glemte å ta høyde for at denne andre bilen var komplett idiot.

Anonymkode: 55a94...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min verdi er ikke knyttet til fitta mi, men jeg hadde jo blitt traumatisert uansett om en mann forgrep seg på meg. For en jævla idiotisk tråd, TS er enten et troll eller mangler noen skruer i topplokket. De burde uansett skamme seg så sykt. Gå og les HI høyt til morra di. Håper moderatorer sletter denne idiottråden.

Anonymkode: b5d17...ce1

Er refleksen din at all diskusjon du ikke ser poenget med burde slettes??

Anonymkode: 55a94...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Første setning = spikeren på hodet.

Anonymkode: f8959...2de

Nei. 

Anonymkode: 7da26...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ..vagina er ikke der som gjør at kvinner føler seg mindre ogs voldtekt. Vi er ikke knyttet til den...

Det ned voldtekt et ofte at man blir dopet, holdt nede, kansje av noen man kjenner. Vondt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så en kvinne blir overfalt av en mann, kanskje til og med en hun kjenner som bryter tilliten hun hadde til ham, som holder henne fast og har sex med henne under tvang og mot hennes vilje. Noe av det fineste og mest intime som kan foregå mellom to mennesker blir her altså brukt som en form for kontroll, tvang og vold. Og hvis hun etterpå ikke klarer å takle dette så bra så mener du det er fordi hun knytter sin verdi til underlivet sitt? Herregud, du kan ikke være riktig vel bevart?!?

Anonymkode: 92eec...ffa

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei. 

Anonymkode: 7da26...80e

Jo. At du ikke forstår poenget, er ingen nytte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så en kvinne blir overfalt av en mann, kanskje til og med en hun kjenner som bryter tilliten hun hadde til ham, som holder henne fast og har sex med henne under tvang og mot hennes vilje. Noe av det fineste og mest intime som kan foregå mellom to mennesker blir her altså brukt som en form for kontroll, tvang og vold. Og hvis hun etterpå ikke klarer å takle dette så bra så mener du det er fordi hun knytter sin verdi til underlivet sitt? Herregud, du kan ikke være riktig vel bevart?!?

Anonymkode: 92eec...ffa

Og så klarer ikke TS å si om "hun" mener at menn som skammer seg etter voldtekt gjør det fordi de legger verdien sin i rektum eller om det er andre regler for menn.

Anonymkode: 1a77e...b69

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig er det det. Mange menn ønsker kvinner med svært få partnere, selv om de har ligget med mange selv. En kvinne med mange partnere er liksom ikke interessant som partner, kun for sex. Dydige, jomfruelige kvinner har alltid vært sett på som mer verdifulle enn "løsere" kvinner, det samme gjaldt ikke for menn. Hvorfor tror du voldtektsofre føler skam, men ikke voldsofre? Det er jo ingen som føler skam av å få seg en på trynet.

Anonymkode: 94f06...543

Ehhh.. jo; det er mange som føler skam av å «få seg en på tryne». Mennesker som lever i voldelige forhold gjør ofte stor umake for å skjule volden de utsettes for. 

Mennesker som utsettes for vold kan også få ofte ulike langvarige psykiske utfordringer; utrygghet i gitte situasjoner, angst, depresjon m.m.

Også mennesker utsatt for psykisk vold opplever både skam, skyld m.m

Seksualiteten vår er for øvrig noe av det mest intime med oss. På hvilken måte mener du kvinners verdi er knyttet til underlivet? Jeg ser du mener kvinner med mange seksualpartnere er mindre attraktive enn kvinner med færre. Dette kjenner jeg meg ikke igjen i, snarere tvert imot så har både kvinner og menn med høy seksuell status ofte høy verdi også som en partner hos motsatt kjønn, spesielt fordi samfunnet vårt har blitt mer åpen ovenfor seksualitet…  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vanskelig tema, som jeg har grublet på flere ganger siden jeg selv opplevde seksuelt overgrep i tenårene. Jeg har ingen varige men, men jeg er også ganske så feministisk og mener at en kvinnes verdi ikke består i hvor mange hun har hatt sex med. Derfor opplevde jeg det seksuelle overgrepet som ethvert annet overgrep - på samme måte som at noen hadde slått meg i ansiktet, brukket en finger på meg eller lignende. 

Jeg snakket med flere bekjente som opplevde slike overgrep, og felles for dem er at de føler seg skitne, de føler skam. Derfor begynte jeg å tenke - hvorfor? Det kvinnelige underlivet er en kroppsdel, som blir skadet i et overgrep. Så hvorfor er mange kvinner mer skamfulle etter å ha blitt voldtatt enn hvis de hadde blitt banket opp, for eksempel? Hvordan er underlivet forskjellig fra en fot, et hode eller en arm når det gjelder skade? 

Anonymkode: 94f06...543

Tror flere kvinner hadde klart seg bedre og kommet seg lettere etter en voldtekt DERSOM slike saker ble tatt alvorlig både av politi, påtalemyndigheter, media og samfunnet generelt! 

Om man blir trodd eller ikke - påvirkes nærmest av ens tidliger FRIVILLIGE sexliv. Etter en voldtekt - DERSOM man anmelder og blir en sak - dras ens FRIVILLIGE sexliv inn.. Det har ingenting med saken å gjøre. 

Og en kvinnes verdi er IKKE knyttet til hennes underliv.. Slike tanker og holdninger er med på å dra kvinner ned. 

At voldtektsoffere  - uavhengig av kjønn - for ja menn blir også voldtatt - føler seg skitten, uren og skam har ikke noe med kjønn å gjøre. Det tror jeg har med handlingen de opplevde. Krenkelsen, mangelen på kontroll over egen kropp. Det at kroppen blir tvunget, brukt.. 

Anonymkode: 8b02c...316

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Og så klarer ikke TS å si om "hun" mener at menn som skammer seg etter voldtekt gjør det fordi de legger verdien sin i rektum eller om det er andre regler for menn.

Anonymkode: 1a77e...b69

Hva tror du selv her???

Jøss, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Ehhh.. jo; det er mange som føler skam av å «få seg en på tryne». Mennesker som lever i voldelige forhold gjør ofte stor umake for å skjule volden de utsettes for. 

Mennesker som utsettes for vold kan også få ofte ulike langvarige psykiske utfordringer; utrygghet i gitte situasjoner, angst, depresjon m.m.

Også mennesker utsatt for psykisk vold opplever både skam, skyld m.m

Seksualiteten vår er for øvrig noe av det mest intime med oss. På hvilken måte mener du kvinners verdi er knyttet til underlivet? Jeg ser du mener kvinner med mange seksualpartnere er mindre attraktive enn kvinner med færre. Dette kjenner jeg meg ikke igjen i, snarere tvert imot så har både kvinner og menn med høy seksuell status ofte høy verdi også som en partner hos motsatt kjønn, spesielt fordi samfunnet vårt har blitt mer åpen ovenfor seksualitet…  

Ts mener ikke det hun sier en del menn mener det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Okei, du sier at jeg har en verdi basert på underlivet mitt?

var sikker på at det var en mann som hadde skrevet det… 

Har du sett for mye på a handmaids tale, kanskje?? 😅

Anonymkode: c5687...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...