AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #1 Del Skrevet 21. mars 2024 Vanskelig tema, som jeg har grublet på flere ganger siden jeg selv opplevde seksuelt overgrep i tenårene. Jeg har ingen varige men, men jeg er også ganske så feministisk og mener at en kvinnes verdi ikke består i hvor mange hun har hatt sex med. Derfor opplevde jeg det seksuelle overgrepet som ethvert annet overgrep - på samme måte som at noen hadde slått meg i ansiktet, brukket en finger på meg eller lignende. Jeg snakket med flere bekjente som opplevde slike overgrep, og felles for dem er at de føler seg skitne, de føler skam. Derfor begynte jeg å tenke - hvorfor? Det kvinnelige underlivet er en kroppsdel, som blir skadet i et overgrep. Så hvorfor er mange kvinner mer skamfulle etter å ha blitt voldtatt enn hvis de hadde blitt banket opp, for eksempel? Hvordan er underlivet forskjellig fra en fot, et hode eller en arm når det gjelder skade? Anonymkode: 94f06...543 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #2 Del Skrevet 21. mars 2024 Herregud…. Kvinners verdi knyttet til underlivet? Er du seriøs?? 😂 Anonymkode: 7da26...80e 23 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #3 Del Skrevet 21. mars 2024 For en tanke - voldtekt handler ikke om kvinnens verdi eller undeliv men om det overgrepet som ble begått, mot hennes trygghet. 🙅♀️ erremulig?? Anonymkode: 414e1...f93 19 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #4 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herregud…. Kvinners verdi knyttet til underlivet? Er du seriøs?? 😂 Anonymkode: 7da26...80e Selvfølgelig er det det. Mange menn ønsker kvinner med svært få partnere, selv om de har ligget med mange selv. En kvinne med mange partnere er liksom ikke interessant som partner, kun for sex. Dydige, jomfruelige kvinner har alltid vært sett på som mer verdifulle enn "løsere" kvinner, det samme gjaldt ikke for menn. Hvorfor tror du voldtektsofre føler skam, men ikke voldsofre? Det er jo ingen som føler skam av å få seg en på trynet. Anonymkode: 94f06...543 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #5 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For en tanke - voldtekt handler ikke om kvinnens verdi eller undeliv men om det overgrepet som ble begått, mot hennes trygghet. 🙅♀️ erremulig?? Anonymkode: 414e1...f93 Men andre voldssaker handler også om offerets trygghet. Så hvorfor er det mer skam forbundet med voldtekter, hvorfor kvier flere kvinner seg for å anmelde, fortelle det til noen? Mens "vanlig" vold er det veldig lett og vanlig å snakke om, og folk anmelder uten problemer? Anonymkode: 94f06...543 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #6 Del Skrevet 21. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Men andre voldssaker handler også om offerets trygghet. Så hvorfor er det mer skam forbundet med voldtekter, hvorfor kvier flere kvinner seg for å anmelde, fortelle det til noen? Mens "vanlig" vold er det veldig lett og vanlig å snakke om, og folk anmelder uten problemer? Anonymkode: 94f06...543 Fordi alle former for seksualitet fremdeles er veldig tabulagt. Menn anmelder heller ikke voldtekt. Vet ikke tall, men vil annta at det sitter enda lenger inne hos menn enn kvinner å "innrømme" å ha bli voldtatt. Anonymkode: 6d1ec...173 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #7 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig er det det. Mange menn ønsker kvinner med svært få partnere, selv om de har ligget med mange selv. En kvinne med mange partnere er liksom ikke interessant som partner, kun for sex. Dydige, jomfruelige kvinner har alltid vært sett på som mer verdifulle enn "løsere" kvinner, det samme gjaldt ikke for menn. Hvorfor tror du voldtektsofre føler skam, men ikke voldsofre? Det er jo ingen som føler skam av å få seg en på trynet. Anonymkode: 94f06...543 Her røper du deg. Du er verken kvinne eller feminist 🧌 Anonymkode: c0f0c...3e6 9 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #8 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her røper du deg. Du er verken kvinne eller feminist 🧌 Anonymkode: c0f0c...3e6 Jepp. Da kan vi bare avslutte tråden 🤡 Anonymkode: 7da26...80e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #9 Del Skrevet 21. mars 2024 Jeg har hatt sex med flere en jeg kan telle og har aldri tenkt at dette har noen betydning. Jeg har aldri følt meg mindre pga dette eller tenkt at jeg burde hatt mindre antall. Jeg har et veldig avslappet forhold til sex. Til tross for dette så følte jeg meg ekkel, skitten og hadde mye skam etter å ha blitt voldtatt. Min daværende kjæreste som skulle være min trygge base i livet voldtok meg grovt og jeg tok på meg all skyld etterpå. Jeg brukte flere år i terapi for å komme meg ovenpå igjen. Det har absolutt ingenting med min tilknytning til underlivet mitt å gjøre 🙄 Anonymkode: 2be32...85f 4 11 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #10 Del Skrevet 21. mars 2024 Jeg tror det er mer komplekst. Ved voldtekt så er det mange som går i frys, og skammen kommer ofte (tror jeg) fordi man lurer på om man burde gjort noe annerledes. Skreket (mer), kjempet imot. Ofte er også overgriperen en man kjenner, og det kan påvirke tillitten til andre mennesker og tillitten til å stole på seg selv. Mange som utsettes for vold fra partner føler også skam. Det blir en suppe av "jeg skulle gått første gangen, kanskje jeg burde gjort noe annerledes, kanskje h*n har det vondt med mye mer. Ved voldtekt så blir også kroppen invadert på en annen måte enn ved slag. Anonymkode: 0d642...dc7 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #11 Del Skrevet 21. mars 2024 Tror du menn sliter med å komme seg etter en voldekt fordi de tenker verdien deres er i rumpehullet? Du høres ut som om det eneste du vet om feminisme er hva incelvennene dine sier om fenomenet. Anonymkode: 1a77e...b69 11 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #12 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tror det er mer komplekst. Ved voldtekt så er det mange som går i frys, og skammen kommer ofte (tror jeg) fordi man lurer på om man burde gjort noe annerledes. Skreket (mer), kjempet imot. Ofte er også overgriperen en man kjenner, og det kan påvirke tillitten til andre mennesker og tillitten til å stole på seg selv. Mange som utsettes for vold fra partner føler også skam. Det blir en suppe av "jeg skulle gått første gangen, kanskje jeg burde gjort noe annerledes, kanskje h*n har det vondt med mye mer. Ved voldtekt så blir også kroppen invadert på en annen måte enn ved slag. Anonymkode: 0d642...dc7 Nettopp. Men hvorfor? Hvorfor grubler ikke voldsofre om de burde ha skreket mer, kjempet mer? Hvorfor er ikke en person som får armen brukket av en voldsmann, ikke redd for å ikke bli trodd? Anonymkode: 94f06...543 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #13 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men andre voldssaker handler også om offerets trygghet. Så hvorfor er det mer skam forbundet med voldtekter, hvorfor kvier flere kvinner seg for å anmelde, fortelle det til noen? Mens "vanlig" vold er det veldig lett og vanlig å snakke om, og folk anmelder uten problemer? Anonymkode: 94f06...543 De fleste kvinner som blir fysisk eller psykisk mishandelt, anmelder ikke. Det er mye skam forbundet med vold og sexuell vold. Når man blir fortalt at det er ens egen feil at man blir utsatt for noe traumatisk, så vil dette selvfølgelig utløse en følelse av skam. Hvordan man blir behandlet etter en voldtekt er også ganske brutal, dog det har blitt litt bedre med årene. Det er også forskjell på en overfallsvoldtekt og det å bli voldtatt av en partner, venn, kollega eller familiemedlem. Samfunnet rundt vil lettere akseptere det som en voldtekt om det er en brun mann som hopper på deg i parken. Du vil ikke få samme støtten, om det er noen du kjenner. Blir man voldtatt av en man kjenner, så vil man også måtte forholde seg til denne personen i hverdagen. Spise lunsj med en som har voldtatt deg er ganske sadistisk egentlig. Anonymkode: 31b14...cb5 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #14 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tror du menn sliter med å komme seg etter en voldekt fordi de tenker verdien deres er i rumpehullet? Du høres ut som om det eneste du vet om feminisme er hva incelvennene dine sier om fenomenet. Anonymkode: 1a77e...b69 Jeg har stilt et spørsmål som jeg har tenkt på. Du trenger ikke å bli ufin. Som jeg sier, så har jeg aldri følt skam av å ha tilfeldig sex (selv om jeg ikke har hatt mange, fordi jeg rett og slett ikke hadde lyst), styrt unna menn som ser kvinnens verdi i hvor urørt underlivet hennes er, og ikke hatt varige men etter det seksuelle overgrepet. Samtidig har jeg opplevd at to venninner ble forlatt av mennene sine etter overgrep, fordi mennene ikke klarte å være nær dem og anså dem som ekle, flere føler skam, tør ikke å anmelde, er redd for å ikke bli trodd, og blir stemplet som horer av sine omgivelser. Anonymkode: 94f06...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #15 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste kvinner som blir fysisk eller psykisk mishandelt, anmelder ikke. Det er mye skam forbundet med vold og sexuell vold. Når man blir fortalt at det er ens egen feil at man blir utsatt for noe traumatisk, så vil dette selvfølgelig utløse en følelse av skam. Hvordan man blir behandlet etter en voldtekt er også ganske brutal, dog det har blitt litt bedre med årene. Det er også forskjell på en overfallsvoldtekt og det å bli voldtatt av en partner, venn, kollega eller familiemedlem. Samfunnet rundt vil lettere akseptere det som en voldtekt om det er en brun mann som hopper på deg i parken. Du vil ikke få samme støtten, om det er noen du kjenner. Blir man voldtatt av en man kjenner, så vil man også måtte forholde seg til denne personen i hverdagen. Spise lunsj med en som har voldtatt deg er ganske sadistisk egentlig. Anonymkode: 31b14...cb5 Men hvorfor blir voldtektsofre spurt i retten hvordan de gikk kledd, om de flørtet, om de ga signaler osv? Hvorfor er det greit å utbrodere offerets "seksuelle vandel" (for et begrep, altså!) i retten? Mens det selvfølgelig ikke er innenfor å problematisere hvorvidt en mann som har blitt slått grovt ned på byen, hadde vært utsatt for vold i barndommen eller sloss med en kompis på videregående? Hvorfor blir ikke mennesker utsatt for blind vold på gata, spurt hvordan de gikk kledd, om det var nødvendig å gå alene i mørke, om de gjorde alt for å beskytte seg mot volden? Anonymkode: 94f06...543 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #16 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvorfor blir voldtektsofre spurt i retten hvordan de gikk kledd, om de flørtet, om de ga signaler osv? Hvorfor er det greit å utbrodere offerets "seksuelle vandel" (for et begrep, altså!) i retten? Mens det selvfølgelig ikke er innenfor å problematisere hvorvidt en mann som har blitt slått grovt ned på byen, hadde vært utsatt for vold i barndommen eller sloss med en kompis på videregående? Hvorfor blir ikke mennesker utsatt for blind vold på gata, spurt hvordan de gikk kledd, om det var nødvendig å gå alene i mørke, om de gjorde alt for å beskytte seg mot volden? Anonymkode: 94f06...543 Før 1974 var det ingenting som het ekteskapsvoldtekt eller voldtekt av en partner. En mann kunne ta seg til rette som han ville i sitt eget hjem. 1974! Vi er ikke kommet så veldig langt, når det gjelder kvinners eierskap til egen kropp. I de aller fleste land, så er det menn som bestemmer. De bestemmer at en voldtekt = sex. De bestemmer at en voldtekt kan bli framprovosert av kvinners skjønnhet, klær og sminke = kvinner er skyld i sin egen voldekt (som er det samme som sex) = kvinnens skam. Anonymkode: 31b14...cb5 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #17 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Før 1974 var det ingenting som het ekteskapsvoldtekt eller voldtekt av en partner. En mann kunne ta seg til rette som han ville i sitt eget hjem. 1974! Vi er ikke kommet så veldig langt, når det gjelder kvinners eierskap til egen kropp. I de aller fleste land, så er det menn som bestemmer. De bestemmer at en voldtekt = sex. De bestemmer at en voldtekt kan bli framprovosert av kvinners skjønnhet, klær og sminke = kvinner er skyld i sin egen voldekt (som er det samme som sex) = kvinnens skam. Anonymkode: 31b14...cb5 Nettopp. Derfor blir ofrene spurt i retten hvor mange de har hatt (frivillig!) sex med før, det er nesten umulig å dømme en mann for voldtekt, men mye lettere å dømme ham for vold. Kvinnens verdi er fortsatt knyttet til hvor "rent" og "ubrukt" underlivet hennes er, i Norge i 2024. Noe som er helt hårreisende. Anonymkode: 94f06...543 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #18 Del Skrevet 21. mars 2024 Hadde flere kommet seg etter å ha fått juling tilsvarende voldtekt om ikke kvinner var så knyttet til egen kropp? Anonymkode: d79c7...084 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #19 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men andre voldssaker handler også om offerets trygghet. Så hvorfor er det mer skam forbundet med voldtekter, hvorfor kvier flere kvinner seg for å anmelde, fortelle det til noen? Mens "vanlig" vold er det veldig lett og vanlig å snakke om, og folk anmelder uten problemer? Anonymkode: 94f06...543 Hvorfor? Fordi omtrent alle slike saker blir henlagt, og man beskylder offeret for å ha vært kledd på en måte som oppfordrer til voldtekten. Har du noen gang hørt om en slik beskyldning mot offeret i andre voldssaker? Anonymkode: 6131c...73b 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #20 Del Skrevet 21. mars 2024 Voldtekt er ikke som ethvert annet overgrep, ikke fordi kvinners verdi ligger i vagina (det er det dummeste jeg har hørt på en god stund) men fordi voldtekt går langt forbi vold. Voldtekt er det ytterste av overgrep, de som voldtar er ikke engang alltid voldelige, voldtekt kan gjøres ved tvang, makt eller trusler også og er ikke automatisk voldelig. Vold er voldelig. Ved voldtekt der det er penetrering er det en fysisk inntrenging inn i kroppen til offeret av overgriperen, man kan aldri glemme eller viske ut den erfaringen, det er ikke som et bein som kan gro. Det er ikke en ytre skade, det er i en. Det er ikke bare fysisk, det er ikke bare ytre skader, det er det mest intime som taes ved tvang, makt, vold eller trusler. Anonymkode: 7dc2a...9b6 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå