Gå til innhold

Sønner av norden - om høyreekstremisme

Perine

Anbefalte innlegg

Serie i 4 deler på nrk.

jeg så denne serien i dag. Tankevekkende, men ikke sjokkerende. De fleste har vel hørt disse meningene hos folk vi kjenner. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der er noe som blir kalt psyop i USA. Fornorsket kan det kalles psykologisk operasjon. Målet fra lederne våre sin side er å påvirke folkeopinionen. Ikke fall for det.

Lederne våre er onde.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett den, men skal absolutt gjøre det. Jeg er veldig interessert i grupperinger i samfunnet, og spesielt de som velger det ekstreme, og det er veldig interessant å se at de som søker slike grupperinger egentlig er veldig like. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nærmest enkelte mennesker jeg kjenner. De er veldig OK. De har samme jobb som meg,de har familje,de gjør alle tingene jeg gjør og liker. Der det skjærer seg er disse mørke holdningene. Jeg kan leve godt med at de har de forsåvidt,men det er svært vanskelig for meg som venn,når de får såkalte utbrudd. Altså det kan f.eks komme en svært upassende kommentar i rommet,mens en ikke vestlig kollega sitter i samme rom. Sånne ting gjør meg bare kvalm,og tar bare mer avstand av disse holdningene.

Sånne som han karen fra Stord er i hvertfall en man kan ha en dialog med. Jeg er 100% enig med han i at det nok at grunnen for at mange er langt mer radikale en han,er fordi de ikke har et nettverk som stiller spørsmål,eller setter vedkommende på plass når de ytrer disse tankene sine. Har man et godt,sundt nettverk rundt seg så blir man også et bedre menneske. Det blir i hvertfall lettere å holde retningen for å være det.

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adriana1987 skrev (15 timer siden):

Det der er noe som blir kalt psyop i USA. Fornorsket kan det kalles psykologisk operasjon. Målet fra lederne våre sin side er å påvirke folkeopinionen. Ikke fall for det.

Lederne våre er onde.

Hvem er "lederne våre"?? Støre og co? Eller samtlige 500+ topp-politikere i landet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ganske mange med slike holdninger, dvs. det er bare i kjeften, for ingen av dem er utagerende. Mest menn 50+.  De sier  ikke til utlendinger eller skeive, bare snakker om dem.  De stemmer Frp eller mikroparti. De har forskjellige yrker.  Mange er vaksinemotstandere.

Jeg orker ikke å si noe, for da får de bare vann på mølla og fortsetter å snakke om sosialistyngel og resten av den endeløse regla..  men når de spør hva jeg vil stemme på så svarer jeg tydelig at det blir sosialistisk, og at jeg stemmer AP.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker meg at det stort sett er menn som får så ekstreme politiske meninger, og har en hypotese på at det har sammenheng med hvordan menn og kvinner sosialiseres annerledes. Sier ikke at det er den eneste faktoren, men det er en faktor jeg synes veldig få snakker om. Jeg tror for det første at det er vanskeligere for kvinner å utvikle så menneskefiendtlige holdninger som man ser i serien fordi kvinner er mye flinkere til å sosialt disiplinere hverandre. Hvis en kvinne sier noe som er out of pocket eller lite sensitivt så vil hun fort å tilbakemelding fra sine venninner om at hun må prøve å sette seg i andres sko osv. Det er ikke innafor å være ufølsom og usympatisk som kvinne, mens menn har mye lettere for å trekke på skuldrene og tenke at den uttalelsen handler ikke om meg, angår ikke meg osv når de feks sitter i lunsjpausen med sine mannlige kollegaer og de vil derfor ikke kjenne noe behov for å korrigere en annen manns drøye kommentarer og holdninger. I tillegg virker det som at det er langt mer utbredt blant menn å gå veldig dypt inn i et snevert tema. Selvsagt fins det kvinner som også kan veldig mye om begrensede områder, men jeg tror at det er vanskeligere for kvinner å skulle gå så dypt inn i destruktive kaninhull ettersom det er mye innenfor det «tredje skiftet» som faller på dem, og dermed må de fordele fokuset sitt på flere områder for at hverdagen skal gå opp - å bli høyreekstrem vil for mange kreve mye tid foran pcen. I tillegg til at kvinner som ikke har stiftet familie som regel er mer sosialt orientert enn mange menn som ikke har stiftet familie. Med sosialt orientert mener jeg at det oppleves som viktig og verdifullt å handle i tråd med verdiene til samfunnet, venner og familie for å kjenne tilhørighet og tilbringe tid med venner og familie, og at det virker å være særlig viktig for yngre kvinner mens en del yngre menn  gjerne sitter mye alene foran pcen og etterhvert leter etter noe som kan bekrefte deres opplevelser av ensomhet og utenforskap

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant dokumentar. Jeg er veldig for ytringsfrihet og at folk er forskjellig. At de har tanker og meninger er vel helt i orden - problemet er om de agerer på de. Heldigvis er det de færreste som ender opp som ABB. Sammenligner det litt med radikaliserte islamister, er jo i grunn mye av de samme holdningene.

Heldigvis er jo de fleste langt unna slike holdninger, men jeg tar meg i å lure på hvordan Hitler fikk med seg flertallet inn i slike holdninger for snart 100 år siden. Kan det dukke opp en lignende figur innen slike miljøer i dag?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
FruKine skrev (27 minutter siden):

Tam serie, ikke akkurat de mest ekstreme hun hadde kontakt med. Hvorfor var han første fyren med som ble sensurert? Han ville jo ikke en gang snakke, så ble det en sak om at han var avbildet på en leir? Han hadde jo ingen relevant rolle i dokuentaren så skjønner ikke hvorfor det ble en greie.

Hitler appellerte til massene gjennom å utnytte det sinnet som lå i folket grunnet de ekstreme sosioøkonomiske forholdene i Tyskland på den tiden. De var ikke engang Tyskland, de var en polarisert republikk med kriseregjeringer hvor det var mange politiske attentat og mange faksjoner som kjempet om å få makten. Hitler brukte konspirasjonen om at det var fiender innenfra som hadde overgitt seg til de allierte i den 1.verdenskrig og at de ble dolket i ryggen og han lovet å stille de skyldige til ansvar. Republikken var i oppløsning, men han var den eneste som pekte ut en fiende og lovet folket en hevn. Man må først forsøke å forstå psyken i et fortapt Tyskland før man kan forstå hvorfor hitler fikk sånn momentum.

Det som er skremmende er at det er akkurat de samme forholdene vi begynner å få her i Norge, med en dalende valuta og politikk som drives totalt mot folkeinteressene og radikale ideer på venstresiden som bestrider alt av virkelighet. Media skygger også over de stadige store bondeopprørene rundt om i Europa som er mye mer omfattende og drastiske enn det vi får høre om.

Meget gode poenger. Alt det du nevner i siste avslitt er noe av årsaken til at jeg stilte spørsmålstegn ved nettopp dette. En slik type kan se sitt snitt, om ikke i Norge, så kanskje i Sverige, Finland eller Frankrike til å komme til makten. Og hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hva er galt med å ville forsvare sitt eget folk og opphav? Alle andre kulturer og land er villig til å gjøre det, men det er kun Europeere som ikke får lov til å elske seg selv

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Tiholt skrev (2 timer siden):

Hva er galt med å ville forsvare sitt eget folk og opphav? Alle andre kulturer og land er villig til å gjøre det, men det er kun Europeere som ikke får lov til å elske seg selv

Det er ikke akseptert å drepe eller fordrive minoriteter i eget land.  Det å forsvaret sitt opphav er diplomatisk språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Akryl said:

Det er ikke akseptert å drepe eller fordrive minoriteter i eget land.  Det å forsvaret sitt opphav er diplomatisk språk.

Hvem er det som dreper hvem? Om jeg flyttet til et land jeg er minoritet i som hvit Europeisk kvinne er det ingen som vil beskytte meg. Er så vidt trygt for meg i mitt eget land. Nors/vest/øst og sentral Europa er ment for etniske Europeere, ikke afrikanere og sentral øst asiatere. Det er kun i Europa at visse etnisiteter har lov å ødelegge land og kultur. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utviklingen i Europa er jo ekstrem...ikke rart det blir slike grupperinger da. Våre politikere bryr seg ikke om Norge.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...