Gå til innhold

Kan man skrive:"Du blir aldri glemt ××××" på en gravstøtte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Minnes i kjærlighet er å fint 🥰

Anonymkode: 0f92f...ace

Der er veldig fint ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo kort og godt med "Du glemmes aldri", men syns òg det er litt uhøytidelig (for mine nærmeste sin del). Det kommer jo helt an på hvilken person han var og hva etterlatte ønsker selvfølgelig. 

Syns disse er fine og kanskje litt mer høytidelige: 
"I hjertet gjemt, aldri glemt"
"Minnes i kjærlighet"
"Alltid med oss"
"I våre hjerter vil du alltid være"
"Din godhet og glede minnes alltid"
"Du er aldri lengre borte enn en kjærlig tanke"
"Savnet av deg er tungt å bære, i våre hjerter vil du alltid være"

Anonymkode: e4657...f79

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (På 18.3.2024 den 21.31):

Jeg ville heller ha skrevet: I våres hjerter for evig og alltid. 

våres? eller våre? 

Anonymkode: 17452...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 23.11):

Jeg skjønte ikke helt hva du prøvde å forklare her.

Hva var det beste minneordet da mente du?

Mulig jeg er trøtt eller litt treg i kveld🙈

Ts

Anonymkode: fe4bd...fce

Det blir mer sant om dere skriver «Vi glemmer deg aldri» istedenfor «du blir aldri glemt». For etter ett par generasjoner blir de aller fleste av oss glemt, så lenge man ikke står skrevet om i historiebøkene. 
 

Men jeg er litt usikker på hva du mener med poetisk? Alle de setningene som er nevnt her, er normalt å ha på en gravstøtte. Usikker på hvor poetisk de er, og i hvilken grad de er personlig ut fra hva du mener er personlig. 
 

Var avdøde som var poetisk av seg? Om vedkommende feks hadde favorittbøker, favorittfilmer eller lignende med poetisk innhold, går det jo an å ta et fint sitat derfra som kanskje handler om å ikke glemme en person. Da blir det mer personlig.

Anonymkode: cc543...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting folk ser ut til å glemme er at etterhvert blir grav og gravstein brukt av ektefelle, barn eller andre som begraves der. Da kan man ikke ha noe så personlig at det blir feil for de andre som ligger der. Veldig personlige ting er for minneord på nett eller i avisa, på gravstøtta er det fint med enkle fraser som er relevant uansett. Vi har " minnene lever evig" , det er varmt men samtidig passe nøytralt. 

Anonymkode: af9de...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det blir mer sant om dere skriver «Vi glemmer deg aldri» istedenfor «du blir aldri glemt». For etter ett par generasjoner blir de aller fleste av oss glemt, så lenge man ikke står skrevet om i historiebøkene. 
 

Men jeg er litt usikker på hva du mener med poetisk? Alle de setningene som er nevnt her, er normalt å ha på en gravstøtte. Usikker på hvor poetisk de er, og i hvilken grad de er personlig ut fra hva du mener er personlig. 
 

Var avdøde som var poetisk av seg? Om vedkommende feks hadde favorittbøker, favorittfilmer eller lignende med poetisk innhold, går det jo an å ta et fint sitat derfra som kanskje handler om å ikke glemme en person. Da blir det mer personlig.

Anonymkode: cc543...c3f

Med poetisk mener jeg en litt tung og formell måte å skrive det på som:"Du glemmes aldri" eller "I hjertet glemt, aldri glemt".

Det er ingen som snakker slik i dag mener jeg

Ts

Anonymkode: fe4bd...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her

Kom på grunnen til at avdøde sa han ikke ville bli glemt, og det var at han var redd for at kollegaer, venner og bekjente glemte han når han var borte. Hva som egentlig står på steinen er det samme, siden vi i familien ikke glemmer han.

Anonymkode: fe4bd...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv liker jeg godt «Høyt elsket, dypt savnet» 

 

Anonymkode: 8fdfc...278

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjært er minnet" 

Anonymkode: 76e58...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 22.01):

Hva mener du med at det ikke er sant?

Ts

Anonymkode: fe4bd...fce

det er ikke sant at man aldri blir glemt. Med mindre man er en historisk person.

Man blir glemt når alle ens samtidige også er døde.

Anonymkode: cb9a3...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...