Gå til innhold

Har gipsvegger og vet ikke hvordan få skruen til å henge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppdaget at det er gipsvegger og derfor trenger jeg sånne plastdingser som skal inn i veggen som skruen skal inn i.

Kjøper jeg plastdingser og skruer i samme pakke eller må jeg kjøpe separat?

Hvordan finner jeg ut hva som passer og hva jeg trenger?

Hjelp🙉

Anonymkode: d9285...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du må ha mollyplugg men jeg vet ingenting og har gipsvegger selv. Gipsvegger er noe billig herk.

Anonymkode: 39d5f...3f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går til et byggvarehus og spør. Ha en formening om hvor tungt det du skal ha er, det gir en pekepinn på hva slags skrue du må ha. Noen av dem kan skrus rett inn. Andre må du borre først, så banke inn. 

Anonymkode: 49490...b0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare kjøpe gippsskruer?

Anonymkode: f224a...76c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du ikke bare kjøpe gippsskruer?

Anonymkode: f224a...76c

Eksisterer det?

Skal henge opp en knaggrekke av tre der det skal skrus to skruer gjennom to hull.

Ellers så er det en hylle som bilder skal stå på, som skal opp på veggen.

Ts

Anonymkode: d9285...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flintis skrev (1 minutt siden):

 

Fantastisk😃

Har bits til å borre hull men ikke bits som passer til skruen.

Kan man gjøre det manuelt med skrujern?

Ts

Anonymkode: d9285...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gips skruer ja. Det står på pakken. Hyllene er sannsynligvis delt opp etter type skrur. Du må bare vite tykkelse og lengde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler ikke på de plastgreiene, de er mer for betong og silkt, selv om det står universal på. Funker kanskje på veldig lette ting som aldri dras i.

For godt feste i gipsvegg, så foretrekker jeg mollyplugger. Plugg og skrue selges sammen. Det er disse på clas ohlson:

image.thumb.png.34e68ea4c6bceadd2d87b496f9d6cb16.png

 

Skru skruen ut av pluggen. Bor et hull til pluggen og dytt den inn. Så skrur du skruen inn helt til det strammer. Det som skjer bak er da at den pluggen som er bak gipsplaten spriker og fester seg. Når du kjenner og ser pluggen har tak (den vil jo gå inn i veggen), så skrur du skruen ut igjen. Og så skrur du fast det du nå skal skru fast. Altså inn med skruen igjen :)

Her er video som viser prinsippet de bruker en monteringstang, men det trenger du ikke. Det er bare å skru skruen, like lett det - det tar bare litt mer tid :)

 

 

 

Anonymkode: a3c96...637

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stoler ikke på de plastgreiene, de er mer for betong og silkt, selv om det står universal på. Funker kanskje på veldig lette ting som aldri dras i.

For godt feste i gipsvegg, så foretrekker jeg mollyplugger. Plugg og skrue selges sammen. Det er disse på clas ohlson:

image.thumb.png.34e68ea4c6bceadd2d87b496f9d6cb16.png

 

Skru skruen ut av pluggen. Bor et hull til pluggen og dytt den inn. Så skrur du skruen inn helt til det strammer. Det som skjer bak er da at den pluggen som er bak gipsplaten spriker og fester seg. Når du kjenner og ser pluggen har tak (den vil jo gå inn i veggen), så skrur du skruen ut igjen. Og så skrur du fast det du nå skal skru fast. Altså inn med skruen igjen :)

Her er video som viser prinsippet de bruker en monteringstang, men det trenger du ikke. Det er bare å skru skruen, like lett det - det tar bare litt mer tid :)

 

 

 

Anonymkode: a3c96...637

Edit: IKKE skru skruen ut av pluggen mente jeg 😅 Du dytter inn hele driten og så skrur du til det er fast (da har den utvidet seg bak). 

Anonymkode: a3c96...637

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tror du må ha mollyplugg men jeg vet ingenting og har gipsvegger selv. Gipsvegger er noe billig herk.

Anonymkode: 39d5f...3f2

Gips anker er det aller beste , de er solide og tåler mye vekt. De lager større "sår" i veggen når de skal fjernes, men dette fikser man ved å sparkle, pusse og male over om det blir aktuelt. Det aller beste man kan bruke. Bare vær forsiktig når man skrur de inn, og så når man setter i skruen at man ikke strammer for hardt til. Da går det som oftest veldig bra.

https://www.jernia.no/jernvare-og-verktøy/festemidler/gipsplugg/fischer-gipsplugg-driva-1-27mm-10stk/p/26154574

Bruker bare disse, og de er solide.

Endret av TomKrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stoler ikke på de plastgreiene, de er mer for betong og silkt, selv om det står universal på. Funker kanskje på veldig lette ting som aldri dras i.

For godt feste i gipsvegg, så foretrekker jeg mollyplugger. Plugg og skrue selges sammen. Det er disse på clas ohlson:

image.thumb.png.34e68ea4c6bceadd2d87b496f9d6cb16.png

 

Skru skruen ut av pluggen. Bor et hull til pluggen og dytt den inn. Så skrur du skruen inn helt til det strammer. Det som skjer bak er da at den pluggen som er bak gipsplaten spriker og fester seg. Når du kjenner og ser pluggen har tak (den vil jo gå inn i veggen), så skrur du skruen ut igjen. Og så skrur du fast det du nå skal skru fast. Altså inn med skruen igjen :)

Her er video som viser prinsippet de bruker en monteringstang, men det trenger du ikke. Det er bare å skru skruen, like lett det - det tar bare litt mer tid :)

 

 

 

Anonymkode: a3c96...637

Tack😊

Ts

Anonymkode: d9285...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere ting synes jeg det er enklest å bruke tape-oppheng på. Men hylle/knaggrekke ville jeg ha lett etter stender til det ene hullet så det henger godt. Så gipsoppheng på det andre. Spør i en byggevareforretning, så får du hjelp

Anonymkode: 80015...2e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 19.02):

Tror du må ha mollyplugg men jeg vet ingenting og har gipsvegger selv. Gipsvegger er noe billig herk.

Anonymkode: 39d5f...3f2

Det er i hvert fall ikke noe moro å montere pga støvet og sparklingen men skal man ha slette vegger er det et must. Man kan jo henge opp 100 kg skap i to skruer på gips så såååå ille er det jo ikke.

Anonymkode: bf0a9...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse, eller noe tilsvarende fungerer bra til å henge opp ting som ikke er alt for tungt, slik som bilder og pynt. https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/skiveskruer/gipsanker-med-skrue-20-stk-2000020805

Disse om du skal henge opp litt tyngre ting: 
https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/ekspansjonsbolter/plateanker-10-stk-2000047094

Skal du henge opp riktig tunge ting, som en TV eller skap og hyller, bør du finne stolpene som gipsplatene er festet på, og ha lange, grove skruer inn i disse stolpene.

Plastplugger som du nevnte, er for murstein og betong, og dårlig egnet til gips.

Men spør du meg, er gipsvegger og sponplater noe dritt. Her i huset har vi ingenting sånt. Kun heltre paneler og plank i både gulv, vegger og tak. 🙂 

Endret av aksase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...