Gå til innhold

Lydbøker, når innleser gjør ei god bok til noe man må holde ut.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører mye på lydbøker, men etter erfaring med norske innlesere, hører jeg stort sett på bok med svenske innlesere. De er faktisk mye flinkere, mer naturlige, og mindre regelrette opplesere med samme lyse barnestemme.

Det gjelder norske kvinnelige innlesere, som leser alt i sin egen barnslige stemme med gjennomført bokmål. Det er ikke noen følelser der. Kun innlesing, og selv om det er en stygg kriminell som sier noe, så leses det inn i en så lys og fin tone at jeg tror det er et lite barn som sier det, selv om det var vold det var snakk om. Stemmen er så søt og fin, og stemmer ikke overens med situasjon.

Der er de svenske bedre. De lever seg mer inn, og bruker seg mer når de leser inn. 

Det er så trasig å høre en barnslig stemme si noe som en mann skal si. Det er som å høre et eventyr for barn, og det blir fortalt med en barnslig stemme, selv om det er tøffe kriminelle som sier noe i boka. Det stemmer ikke. En omtrent barnestemme som sier at nå skal jeg drepe deg, eller beskytte deg, der det burde vært en stemme med mer tyngde, er ikke veldig troverdig. Og det har ikke bare med stemmen å gjøre, men med innlevelsen, mangel på dialekt, det blir så kunstig.

Jeg har flere ganger gått bort fra å høre lydbok på norsk, til å høre den samme på svensk. Det gir faktisk en mye bedre opplevelse av boka, ettersom de svenske innleserne  som regel er veldig gode. 

Jeg bruker stort sett Storytel, og lytter/leser flere bøker i løpet av en måned. Liker at de har både e-bøker og lydbøker, så jeg kan bytte på alt etter anledning. Jeg lytter til bøker i løpet av dagen, og fortsetter med lesing av de samme bøker når jeg legger meg. Jeg liker å lese på senga, og synes det er vanskelig med lydbok da.

Liker best bøker som er utgitt som både e-bok og lydbok, og der har Storytel mange. Jeg liker å kunne både lese og lytte til samme bok, ettersom jeg veksler mye mellom.

 

Anonymkode: a8750...76f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes de engelsk-talende er utrolig mye flinkere enn de fleste norske. Noen av mine favoritt-stemmer (sånn on the top of my head): 

Therese Plummer

Julian Whelan

Justis Bolding

Courtney Patterson

Karen Cass

Aoife McMahon

... Disse innleserne gjør en middels god bok til en skikkelig god opplevelse!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det litt sånn at jeg velger bøker etter innlesere. Noen liker jeg godt, mens andre er uutholdelige. Da hjelper det ikke hvor god boka egentlig er. 

Sånn sett har jeg også funnet bøker og forfattere jeg trolig ikke ville hørt på, men glad jeg gjorde det, på grunn av at innleseren er god.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bøker som jeg gjerne ville ha hørt på, som jeg slett ikke takler innleserstemmen til, - så takk for at du tipset meg om at jeg bør prøve å finne den på svensk. 
 

Når det gjelder gode innlesere, så klarte jeg en gang å glemme at jeg hørt på lydbok og holdt på å be Nils Ole Oftebro om å slutte å mase, en gang han etterlignet en skikkelig masete, gammel kone….dvs jeg ble såpass irritert at jeg begynte på et: « No må du altså f… med slutt å mas», før jeg temmelig lattermildt klarte å stoppe i midten av den setningen. 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp hastigheten til 1,25 eller 1,5.  Det blir litt bedre, og så slipper du å være irritert så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at Ane Dahl Torp er flink, og Charlotte Frogner. Ellers har jeg lyttet mest til mannlige opplesere, som Duc Mai-The og Anders Ribu  som mine favoritter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Christoffer Staib - så langt den beste norske jeg har hørt .

For øvrig takk for tips @Lill3My 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (7 minutter siden):

Synes at Ane Dahl Torp er flink, og Charlotte Frogner. Ellers har jeg lyttet mest til mannlige opplesere, som Duc Mai-The og Anders Ribu  som mine favoritter. 

Duc Mai The er jo et mareritt å høre på! Har prøvd å lytte til flere bøker han har lest, men ORKER bare ikke den knirkete, uengasjerte stemmen hans. 

Husker også jeg hørte på en bok der innleseren virkelig prøvde. Hun snakket både bergensk, stavangersk, molde og nordnorsk i en og samme bok. Uten å kunne en eneste av dialektene.... Et under at jeg gadd å høre gjennom hele romanen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentleman59 skrev (6 minutter siden):

Christoffer Staib - så langt den beste norske jeg har hørt .

For øvrig takk for tips @Lill3My 

Da bør du sjekke ut Ivar Nergaard også, fabelaktig lesing. Synes også Kim Haugen er dyktig

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokia skrev (5 minutter siden):

Duc Mai The er jo et mareritt å høre på! Har prøvd å lytte til flere bøker han har lest, men ORKER bare ikke den knirkete, uengasjerte stemmen hans. 

Husker også jeg hørte på en bok der innleseren virkelig prøvde. Hun snakket både bergensk, stavangersk, molde og nordnorsk i en og samme bok. Uten å kunne en eneste av dialektene.... Et under at jeg gadd å høre gjennom hele romanen!

Har du hørt Tante Ulrikkes vei? Den synes jeg var veldig godt lest. Og Reis hvis du kan,  bli hvis du må.  Veldig bra med flere innlesere i samme bok.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokia skrev (8 minutter siden):

Duc Mai The er jo et mareritt å høre på! Har prøvd å lytte til flere bøker han har lest, men ORKER bare ikke den knirkete, uengasjerte stemmen hans. 

Husker også jeg hørte på en bok der innleseren virkelig prøvde. Hun snakket både bergensk, stavangersk, molde og nordnorsk i en og samme bok. Uten å kunne en eneste av dialektene.... Et under at jeg gadd å høre gjennom hele romanen!

Mener du virkelig det? Jeg liker Duc Mai The, han klarer å få bøker som i utgangspunktet er ganske kjedelige til å bli engasjerende.

Anonymkode: 1ae65...889

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (3 timer siden):

Anders Ribu  som mine favoritter. 

Jeg hører fra så mange at de elsker ham, men jeg klarer ikke høre fem minutter en gang. Han leser på en så merkelig måte. Vet ikke hvilket ord jeg skal bruke annet enn merkelig. Det er synd for han har lest inn mange bøker jeg har lyst til å høre på. 
Kan jeg spørre hva du liker med ham? 

Anonymkode: ece7d...b75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mener du virkelig det? Jeg liker Duc Mai The, han klarer å få bøker som i utgangspunktet er ganske kjedelige til å bli engasjerende.

Anonymkode: 1ae65...889

Så rart at vi er så ulike i oppfatning! Jeg synes han presser frem ordene på en veldig slitsom måte, og uten innlevelse. Men ok, jeg skal gi ham en ny sjanse! 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håvard Bakke er min favoritt når det kommer til lydbok stemme.

Anonymkode: 944c1...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nergaard anbefales, jeg har begynt å søke på bøker lest av han fremfor å random velge en bok. Han er utrolig behagelig å høre på. 

Anonymkode: a2255...e67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 11.32):

Ivar Nergaard anbefales, jeg har begynt å søke på bøker lest av han fremfor å random velge en bok. Han er utrolig behagelig å høre på. 

Anonymkode: a2255...e67

Kan jeg spør hvor du hører på lydbøker? Lurer på å begynne å abonnere:) 

Anonymkode: 0cd88...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nokia skrev (På 26.3.2024 den 9.59):

Så rart at vi er så ulike i oppfatning! Jeg synes han presser frem ordene på en veldig slitsom måte, og uten innlevelse. Men ok, jeg skal gi ham en ny sjanse! 😉

Helt enig med deg... Begynte å høre en bok lest av Duc MT, og har samme opplevelse som deg. Orker ikke mer!

Anders Ribu, Kim Haugen og Nils Ole Oftebro er mine favoritter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...