Gå til innhold

Kontantstøtten

Gjest anonym

Er du for eller i mot kontantstøtten?  

1. 1. Er du for eller i mot kontantstøtten?

• I mot
      14
    • Vet ikke
      1
    • For
      12

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Mange mener at det er både positivt og negativt med kontantstøtte.

Jeg takker kontantstøtta, slik at jeg kan redusere arbeidstiden for å være hjemme til mine barn.

Hvilke meninger har dere om kontantstøtten?

Bør den brukes anneledes eller er det bedre at det er slik som det er i dag?

Bør summen revurderes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja... Egentlig synes jeg det er helt feil å betale folk for å ikke benytte offentlige tjenester som barnehage. Når det også viser seg at foreldre som mottar kontantstøtte ikke bruker mer tid sammen med barna, men jobber like mye som før og bruker kontantstøtten til dagmamma, synes jeg hele greia er ganske feilslått. Dersom kontantstøtten forbeholdes de som er hjemme med barna sine blir det en litt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Enig med Labella! For å motta kontantstøtte må man dokumentere at man ER hjemme med barnet. Jeg syns det er tull å bruke kontantstøtten på å betale dagmamma "svart" fordi "det er så dyrt med barnehage". Nei, bort med kontantstøtten - fortest mulig! (Oisann, SÅ hissig pleier jeg da ikke å være...) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den er helt topp. Det er takket være den at jeg kan være hjemme med barna mine.

Håper den aldri aldri blir tatt vekk, for den kommer utrolig godt med.

To tomler opp for den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke små barn lenger(mine 3 er voksne), men synes kontantstøtten er fin slik at mødre kan være hjemme med barna når de er små...hadde jeg fått bestemt skulle den ha vart til ungene beg. på skolen :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantstøtten er ikke bare for at man skal få være hjemme.

Den er også ment for å fordele ressursene likt. Slik at ikke bare de som er så heldige å få barnehageplass skal få støtte fra staten. Siden det ikke er plasser til alle som ønsker det, så synes jeg det er helt greit å motta kontantstøtte for å betale dagmamma.

Dersom det var slik at man var sikret plass i barnehage, så ville jeg kanskje ment noe annet. Men slik er det tross alt ikke.

Jeg synes summen er helt grei. Ikke nødvendig å øke den. Bruk da heller pengene på flere barnehageplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lilletroll

TAKK OG PRIS FOR KONTANTSTØTTEN!!! Takket være den kan jeg være hjemme hos min kjære datter de årene hvor det skjer mest, og hun trenger foreldrene sine mest!! Ideelt sett skulle systemet vært lagt opp sånn at enten får man gratis barnehageplass, og hvis man ikke har barnet i barnehage får man den summen en barnehageplass koster. På den måten ville man fått et reelt valg, men SELVFØLGELIG skal IKKE kontantstøtten brukes svart på en dagmamma!!!! DA er hele vitsen borte, men for oss som bruker den på riktig måte er den uvurderlig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantstøtten er ikke bare for at man skal få være hjemme.

Den er også ment for å fordele ressursene likt. Slik at ikke bare de som er så heldige å få barnehageplass skal få støtte fra staten. Siden det ikke er plasser til alle som ønsker det, så synes jeg det er helt greit å motta kontantstøtte for å betale dagmamma.

Det blir en veldig lettvint måte for politikerne å oppnå "full barnehagedekning" på. Fordi foreldre taper utrolig mye penger på å sende barna i barnehage fremfor dagmamma blir etterspørselen etter barnehageplasser mindre og tallene penere.

Jeg synes vi burde ha barnehageplasser til alle som ønsker det. Forskjellen i pris på barnehage og dagmamma er i utgangspunktet ikke veldig stor, men når dagmamma betales med kontantstøtte blir prisforskjellen enorm, og foreldre fratas muligheten til å velge det som de mener er best for barnet. Jeg mener kontantstøtte, hvis den skal fortsette å eksistere, kun bør gis til de som er hjemme med barna sine.

Fordele ressursene likt? Vel, synes du gamle mennesker som ikke får sykehjemsplass skal få "kontantstøtte"? Hva med de som ikke kjører bil - skal de få penger for at de ikke sliter på veiene? De som holder seg friske - skal de få penger for å ikke ligge på sykehus? Og de som ikke går i operaen skal vel få penger for det, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

poenget er at barnehageplassene blir sponset av det offentlige.. det blir altså gitt støtte indirekte til det å ha barn i barnehage.

dette mener jeg er feil fordi man da gjør barnehage til en mer "riktig" type barnepass enn andre alternativer.

jeg synes folk selv skal kunne velge fritt hvilken type pass de vil ha av barna; dagmamma, barnehage, praktikant osv

da må det kuttes å støtte barnehagene eller det må gis kontantstøtte.

jeg synes derfor at kontantstøtten (dersom det er alternativet man velger) burde være likes stor som støtten til barnehageplassene og gis til alle barn under skolealder.

jeg særlig ikke at barn under 3 år har noe i barnehage å gjøre.. dagmamma er etter min mening et mye bedre alternativ..

og da blir det jo veldig urettferdig at jeg får støtte fra staten til å sette barn i barenehage men ikke til å ha dem hos dagmamma eller passe dem selv..

det er altså skeivt og urettferdig å gi barnehagestøtte og ikke kontantstøtte (som er like stor osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

poenget er at barnehageplassene blir sponset av det offentlige.. det blir altså gitt støtte indirekte til det å ha barn i barnehage.

dette mener jeg er feil fordi man da gjør barnehage til en mer "riktig" type barnepass enn andre alternativer.

jeg synes folk selv skal kunne velge fritt hvilken type pass de vil ha av barna; dagmamma, barnehage, praktikant osv

da må det kuttes å støtte barnehagene eller det må gis kontantstøtte.

jeg synes derfor at kontantstøtten (dersom det er alternativet man velger) burde være likes stor som støtten til barnehageplassene og gis til alle barn under skolealder.

jeg særlig ikke at barn under 3 år har noe i barnehage å gjøre.. dagmamma er etter min mening et mye bedre alternativ..

og da blir det jo veldig urettferdig at jeg får støtte fra staten til å sette barn i barenehage men ikke til å ha dem hos dagmamma eller passe dem selv..

det er altså skeivt og urettferdig å gi barnehagestøtte og ikke kontantstøtte (som er like stor osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lett å si at det skulle vært flere barnehageplasser, det skulle vært påbudt å være hjemme med barna osv. Men slik er det altså ikke!

I forhold til få barnehageplasser må jo kontantstøtten være et godt tilbud, da noen velger å ha barnet hjemme eller til private, så de som ønsker å ha barnet sitt i offentlig barnehage kan ha mulighet for det (altså mindre ventetid!).

Jeg takker absolutt ikke nei takk til kontantstøtten. Det gir meg muligheten til å studere ferdig og ha barnet til private. Annet alternativ ville være og sitte hjemme 365 dager i året. Sikkert ikke til det beste for noen parter. Og med flere års ventetid i det offentlige skulle det bare mangle!!

Vil tro de fleste vil gjerne ha plass i barnehage når barnet blir stort nok. Men når det ikke er sånn må vi ha muligheten til å tenke alternativt.

Å sammenligne å vente på barnehageplass med å ikke kjøre bil blir jo helt på trynet. Men jeg fatter poenget ditt. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den form kontantstøtten er idag er jeg imot den...har selv mottat kontantstøtte i to år nå. Selvsagt tar man imot når man får...!!!

Intensjonen med kontantstøtten var at en av foreldrene skulle være mer hjemme med barna. Sånn som det fungerer i dag kan begge være ute i full jobb, ha dagmamma og heve full kontantstøtte!!

Jeg har i hele kontantstøtteperioden gått 50 % stilling og hatt dagmamma der vi betaler alt fra 1000-2500 pr mnd....varierende fordi min mann er hjemme i perioder. Dette har vi jo dermed fått subsidiert gjennom kontantstøtten. Jeg har ikke gått redusert stilling pga. kontantstøtten...det hadde jeg gjort uansett.

Jeg er mer for den løsningen arbeiderpartiet har med 2 års svangerskapspermisjon med lønn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er helt enig med diddi og gjest her, for det første har de som ønsker det en mulighet til å være helt eller delvis hjemme med barna. Noe jeg benyttet meg av i et år etter permisjonen, deilige måneder.

Men pga økonomi er vi nødt til å være to i jobb desverre og derfor begynte jeg fult igjen nå i høst.

Selv har jeg et barn i kommunal barnehage og et hos svart dagmamma og jeg synes faktisk at det er urettferdig at ALLE barnehageplasser blir subsidiert med 3000,- i mnd, hvis ikke alle de andre barna kan få tilsvarende. Det fordeler faktisk godene noe jeg synes er godt.

Hvis ikke det hadde vært for kontantstøtten hadde vi måttet betale 7000,- i mnd for pass av to barn, hadde vi fått barnehageplass til yngstemann hadde dette blitt redusert til 5000,-, men i vår kommune kan en nesten drømme om barnehageplass for barn under 3 år. Da synes jeg det er helt fair at de uten barnehageplass får den samme støtten, som de enten kan bruke til annen pass eller være hjemme med ungene selv.

Det er vanskelig å drive med rettferdighet, men barn er akkurat like mye verdt enten de går i barnehage eller ikke, så det er kjempe greit at ALLE får likt i fra staten. Til dere som er imot kontantstøtten: Er det bedre at staten trekker alle susidier og at foreldre må betale fullt i barnehagen da??

Dere er vel imot at alle får det samme i barnetrygd også??

Hvorfor er det viktigere at barnehagebarna blir subsidiert??

Er det ikke foreldrene selv som må få bestemme hvor barna skal være og når de ikke har noe valg, hvorfor skal da ikke disse få støtte fra staten??

Jeg synes at når barna er over 3 år har de veldig godt av å være i barnehage og foretrekker dette da, men før det er det ok med dagmamma eller aller helst å være hjemme. Men jeg synes at barn burde få støtte helt frem til de begynner på skolen, da kan foreldre ha mulighet til å være enda lengre hjemm med dem, jeg hadde ivertfall ikke vært i tvil hvis så hadde vært tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie

Jeg mener at innføring av kontantstøtte er et alvorlig angrep på kvinners posisjon i samfunnet og et stort tilbakeslag for kvinnekampen.En bedre måte å frigjøre tid til familien på er å innføre 6-timers normalarbeidsdag, og å ta et krafttak for å heve kvinnelønna. Dette vil sikre kvinners tilknytning til arbeidslivet og dermed kvinners økonomiske sjølstendighet, og det vil sikre mer tid for barna med hele familien, ikke bare mor, gjennom at menn i større grad vil måtte bruke tid på barn og familie. Kontantstøtte vil ikke føre til reell valgfrihet i omsorgsform, men at den derimot legger sterke økonomiske føringer på folk til å velge bort barnehage til fordel for dagmamma/andre private løsninger.

Barnehager er det beste tilbudet for barn, og at gode tilsynsordninger for barn er en grunnleggende forutsetning for kvinners deltakelse i arbeidslivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labella:

Jeg er helt enig i at kontantstøtten ikke må bli en sovepute for politikerne. Målet må fotsatt være full barnehagedekning for de som ønsker det.

Det siste avsnittet ditt er imidlertid for dumt til å kommenteres. :roll:

Selv vil jeg mye heller ha mulighet til å få barnehageplass enn å få kontantstøtte til å dekke en dagmamma jeg ikke aner noe om. Men når det er slik at vi ikke får plass, så synes jeg det er helt greit at vi mottar statsstøtte. Om vi bruker den til å være hjemme eller til å betale dagmamma må være helt opp til oss.

Dersom det var slik at det var full dekning, slik at man ikke trengte å bekymre seg for å få plass. Da ville nok jeg også ment at kontantstøtten kun skulle være til dem som faktisk var hjemme.

Men slik er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantstøtten gir jo ikke reell valgfrihet, da. Hvis man har valget mellom dagmamma (f. eks. 4000 kr og få kontantstøtte på 3000kr = utgift til barnepass= 1000 kr) eller barnehageplass (f. eks. 3000 kr/mnd, mister kontantstøtten = utgift til barnepass = 6000 kr) kan man ikke akkurat snakke om valgfrihet. Mange føler seg tvunget til å velge dagmamma selv om de egentlig føler at barnet vil få et tryggere og bedre tilbud i barnehage. Det som må være interessant er vel de reelle utgiftene foreldrene har? Og at foreldrene kan velge det tilbudet de selv ønsker for sine barn.

Ideelt burde barnehagene vært subsidiert så mye at de var gratis, og det burde vært plasser til alle som ønsket det.

Over alt ellers i samfunnet er det jo slik at man må betale dersom man velger private løsninger, mens offentlige tilbud er billige eller gratis (eksempelvis skole og helsevesen).

Er man virkelig tjent med at dagmamma blir en billig løsning man tyr til fordi man ikke har råd til å sende barnet i barnehage? Kontantstøtten bidrar også til å pynte på tallene, barnehageutbyggingen stopper opp fordi etterspørselen blir mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke enig i regnestykkene dine.

Er du i jobb, så har du 2 valg:

* Barnehage: til den vanvittige sum av 3-4000 (Og enda verre dersom du har 2 barn, men ikke fikk den siste inn i offentlig slik at du ikke får søskenmodrasjon og dermed ender opp med 7-8000 totalt!!)

* Dagmamma: 4500, hvorav du får dekket 3000 gjennom kontanmtstøtte. I realiteten sitter du igjen med 1500 i utgift, usikkerhet om hvordan dagmamma er (for DU kjenner henne selvfølgelig ikke fra før, hun er noen du griper til i desperasjon de siste ukene før du må begynne å jobbe igjen. og du har kanskje bare møtt henne et par ganger, etter å ha svart på en annonse på en lyktestolpe).

Det er dette som er "tapet" mellom barnehage og dagmamma: 1500-2500 kr per mnd.

Er man i barnehage har man ikke rett på kontantstøtte, og denne støtten blir istedet tildelt gjennom barnehagen (I motsetning til hos dagmamma).

Dette gapet på 6000 som du viser til, det er en del av en vurdering man står ovenfor når det gjelder valget mellom å være hjemme eller ikke.

Ellers er jeg enig i det du sier.

Men det at folk velger en usikker dagmamma i stedet for barnehage, det håper jeg for all del ikke skyldes økonomien for de fleste. Jeg håper og tror det skyldes at man ikke får plass i barnehage. Selvfølgelig kan det være fristende å spare 2500 i måneden i to år. Men jeg tror at for de aller aller fleste er det ikke derfor de velger dagmamma. De har bare ikke noe annet valg. Og skulle de derfor "straffes" ved at de ikke får dekket noe, i motsetning til de som velger å være hjemme, eller de som er så heldige å få plass i barnehagen?

Og dessuten så vet dagmammaene å skru prisene opp. Nå ligger det vel på rundt 5000 ++ for "hvite" dagmammaer i fulltidsplass. Så for vår del utgjør "tapet" nå kr 1000,-. Noe det er vel verdt for tryggheten om at dagmamma ikke er syk, slik at du kan bruke sykedagene på de gangene ditt eget barn er sykt (og det er jo ofte nok!), tryggheten om at noen har kontroll slik at det ikke skulle hende noe galt, tryggheten du opplever ved foreldremøtene når du ser engasjementet og alle ideene de kommer med. Det er vel verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er en ganske bastant påstand å si at barnehage er det beste for barn. FEIL.

Det er veldig individuelt hva som er best for et barn, jeg vet om flere barn som virkelig har misstrivs i barnehage og andre barn kunne ikke tenkt seg noe annet.

Jeg tror ikke at barnehage er det eneste riktige, men jeg kan bare uttale meg på mine egne erfaringer. Sønnen min på 5 1/2 går i barnehage på 3 året og trivs veldig godt, men det er alikevel ting jeg som mor reagerer på og kunne tenkt meg var annerledes. Bare for å nevne et eksempel: kontroll på hva ungene kler på seg når de går ut og om de er våte når de går inn igjen. Selv om barna skal lære seg å regulere og kontrollere dette selv kan det fort glemmes når de har det kjekt og travelt.

Yngste jenta er hos dagmamma (har brukt den samme dama til begge ungene og hun har vært dagmamma i 20 år) og der har hun det som plommen i egget, selvfølgelig er det ting å slå ned på ting der og, men jeg mener faktisk at mine barn ikke kunne hatt det så bra i en barnehage i den alders gruppen hvor jeg har benyttet henne.

Det er mange dårlige dagmammaer i Norge, jeg har observert et par tilfeller, men alikevel kan man ikke ta alle under samme kam, faktisk er mange av dagens dagmammaer tidligere arbeidere i barnehager/familiebarnehager og jeg synes det blir for dumt å si at de ikke kan ta så godt vare på barna som de kan i en barnehage eller for den saks skyld at vi som mødre/fedre ikke kan tilfredstille barnas behov på lik linje med barnehagene? Nei, hva som er best kan være mangt.

Likestilling...........Ja, kanskje det er mest mødre som blir hjemme med barna sine, kanskje de vil det selv?? Kanskje det er et større ønske blant mødre rundt i landet om å få muligheten til å følge våre egne barn opp.

Samfunnet er ikke tilegnet at vi skal det. Det er ikke alle i dette landet som er strebere og ønsker å gjøre karriere, men vi har ikke noe valg. De fleste er avhengige av 2 lønninger, og dermed er vi nødt til å overlate oppdragelsen til andre.

Jeg tror vi er voksne mennesker når vi har fått barn og kan ta egne beslutninger om hvem som eventuelt skal være hjemme med dem, så ikke kom her med det vrøvlet om likestilling. Ikke undervurder norske kvinners sterkhet og beslutsomhet så sterkt. Det er bra at noen tar ansvar for egne barn og ikke bare plasserer dem vekk, skulle ønske at flere som ønsker det hadde hatt mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg synes at det er en ganske bastant påstand å si at barnehage er det beste for barn. FEIL.

Det er veldig individuelt hva som er best for et barn, jeg vet om flere barn som virkelig har misstrivs i barnehage og andre barn kunne ikke tenkt seg noe annet.

Jeg tror ikke at barnehage er det eneste riktige, men jeg kan bare uttale meg på mine egne erfaringer. Sønnen min på 5 1/2 går i barnehage på 3 året og trivs veldig godt, men det er alikevel ting jeg som mor reagerer på og kunne tenkt meg var annerledes. Bare for å nevne et eksempel: kontroll på hva ungene kler på seg når de går ut og om de er våte når de går inn igjen. Selv om barna skal lære seg å regulere og kontrollere dette selv kan det fort glemmes når de har det kjekt og travelt.

Yngste jenta er hos dagmamma (har brukt den samme dama til begge ungene og hun har vært dagmamma i 20 år) og der har hun det som plommen i egget, selvfølgelig er det ting å slå ned på ting der og, men jeg mener faktisk at mine barn ikke kunne hatt det så bra i en barnehage i den alders gruppen hvor jeg har benyttet henne.

Det er mange dårlige dagmammaer i Norge, jeg har observert et par tilfeller, men alikevel kan man ikke ta alle under samme kam, faktisk er mange av dagens dagmammaer tidligere arbeidere i barnehager/familiebarnehager og jeg synes det blir for dumt å si at de ikke kan ta så godt vare på barna som de kan i en barnehage eller for den saks skyld at vi som mødre/fedre ikke kan tilfredstille barnas behov på lik linje med barnehagene? Nei, hva som er best kan være mangt.

Likestilling...........Ja, kanskje det er mest mødre som blir hjemme med barna sine, kanskje de vil det selv?? Kanskje det er et større ønske blant mødre rundt i landet om å få muligheten til å følge våre egne barn opp.

Samfunnet er ikke tilegnet at vi skal det. Det er ikke alle i dette landet som er strebere og ønsker å gjøre karriere, men vi har ikke noe valg. De fleste er avhengige av 2 lønninger, og dermed er vi nødt til å overlate oppdragelsen til andre.

Jeg tror vi er voksne mennesker når vi har fått barn og kan ta egne beslutninger om hvem som eventuelt skal være hjemme med dem, så ikke kom her med det vrøvlet om likestilling. Ikke undervurder norske kvinners sterkhet og beslutsomhet så sterkt. Det er bra at noen tar ansvar for egne barn og ikke bare plasserer dem vekk, skulle ønske at flere som ønsker det hadde hatt mulighet.

Hei

Jeg syns du har skrevet et bra inlegg og er helt enign i det jeg syns ikke barn under 3 år har noe i en barnehage og gjøre jeg kan ikke se at de har noe utbytte av det jeg begynte selv der når jeg var tre år og da var jeg klar for det det var ikke utrykt og vere hjemmefra og ikke skummelt

det er mange kvinner som ikke er strebere og ikke ønsker seg en karriere men det tar ikke kvinnesaksbeveglsen hensyn til desverre

det er normalt at man vil følge opp sine barn det er sykt at man heller vil ha foreldrene ut i arbeidslivet i stenden for det

med likestilling børde man heller se å fått mannen mer inn på hjemmebane og goså ta hånd om sine barn

men bør til slutt gis de samme rettigheter til sine barn som kvinner uansett omde er gift eller ikke da blir kanskje motivasjonen bedre er forøvrig enig i kontaktstøtten jeg syns den er et fint tiltak :lol:

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det er flott med en ordning som gjør det mulig for folk å være hjemme med barna. Men jeg synes det er totalt feilslått når man kan jobbe fullt og ha dagmamma og motta full kontanstøtte. Hvorfor skal det være forskjell på hvem som passer barna av barnehage og dagmamma? Som noen har vært inne på er det reelle valget da å ha en utgift på 3000-4000 kr pr barn pr måned for barnehageplass eller å betale langt mindre for dagmamma (de som jobber svart er veldig billige...) og i tillegg få 3000 kr og kanskje t o m gå i pluss! Selv om jeg synes dette er riv ruskende galt, kommer jeg til å utnytte systemet selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...