Gå til innhold

Finnes det billige elbiler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min månedslønn er rett rundt 20k.

Det er litt mer enn 2 månedslønn.

Men kan presse budsjett til 100k dersom jeg brenner alt. Men da må bilen levere uten vedlikehold det første året.

Anonymkode: c604d...40e

Det gir jo litt slingringsmonn. Husk at du kan prute ned 20% på de fleste bilene her:

https://www.finn.no/car/used/search.html?battery_capacity_from=30&fuel=4&model=1.792.2000183&model=1.777.2000300&model=1.772.2000393&price_to=115164&sort=PUBLISHED_DESC&year_to=2020

Dessuten, holy macaroni, du har hatt bil i 12 år og har fortsatt så lav lønn? En svært liten deltidsstilling? Da er det desto viktigere å holde bilutgiftene nede.

Anonymkode: 7d36e...24b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er spennende. Du tenker Auris eller Prius til 150k er gode kjøp?

 

Anonymkode: c604d...40e

De er i hvert fall høy priset. Toyota eieren mener de har de mest attraktive bilene og de er priset betydelig høyere en andre asiatiske merker. Konkurrenten til Yaris fra Hyundai eller KIA koster betydelig mindre. Nå det er sagt ville jeg ALDRI kjøpt en yaris som pendlerbil. Bitteliten motor, mye støy, høy turtall på motorveg 10 mil hver dag. Finnes knapt mer uegnet bybil til motorvegpendling. 

En Prius ville vært bedre, men 0 hengerfeste trekker ned i tilhengerlandet Norge.

Anonymkode: eb5c9...65f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Zoe er en ordentlig drit-bil som er nesten umulig å lade, både hjemme og på tur. Alt har sin pris. Elendig kvalitet også.

Anonymkode: 24d3b...2b9

Whaaaat?? 

Har min Zoe nummer to nå. Lader med medfølgende lader når det er mulig, bruker "hytteladeren" ellers. Ingen problemer det. 

Kjøpte egen lader for et par år siden da borettslaget investerte i ladere. 

Litt kort rekkevidde på vinteren, men ikke noe jeg ser på som et problem til mitt bruk. 

Liten bil som er større enn den ser ut til. God komfort og enkel skjerm å forholde seg til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De er i hvert fall høy priset. Toyota eieren mener de har de mest attraktive bilene og de er priset betydelig høyere en andre asiatiske merker. Konkurrenten til Yaris fra Hyundai eller KIA koster betydelig mindre. Nå det er sagt ville jeg ALDRI kjøpt en yaris som pendlerbil. Bitteliten motor, mye støy, høy turtall på motorveg 10 mil hver dag. Finnes knapt mer uegnet bybil til motorvegpendling. 

En Prius ville vært bedre, men 0 hengerfeste trekker ned i tilhengerlandet Norge.

Anonymkode: eb5c9...65f

Prius er det beste du får i den prisklassen ja, hvis man ikke har behov for hengerfeste.

Anonymkode: 98f0e...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du finner en batterielektrisk bil koster inntil 50 000 kr og klarer Stavanger - Kristiansand uten å lade. Mitt råd er å finne en med så mye gjenværende batteri og lade i f.eks Lyngdal. En førstegenerasjons BMW i3 klarer fremdeles turen fra Ålgård til litt før Lyngdal uten å lade på sommerstid, men da er farten lav underveis, og batteriet tomt ved ankomst. . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia515 skrev (12 timer siden):

Jeg tror ikke du finner en batterielektrisk bil koster inntil 50 000 kr og klarer Stavanger - Kristiansand uten å lade. Mitt råd er å finne en med så mye gjenværende batteri og lade i f.eks Lyngdal. En førstegenerasjons BMW i3 klarer fremdeles turen fra Ålgård til litt før Lyngdal uten å lade på sommerstid, men da er farten lav underveis, og batteriet tomt ved ankomst. . 

Det er ikke bra nok.

Tror jeg skal se på bensinbil til 150k. Og det skal jeg spare på. 

Spørsmål er bare om en hybrid eller ren bensinbil bør velges. Ser at hybrider er noko dårligere på langdistansen.

Anonymkode: c604d...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror jeg skal se på bensinbil til 150k. Og det skal jeg spare på.

tenor.gif

Du troller, sant? Fordi du ikke finner egna elbil til 50k skal du kjøpe fossilbil til 150k - og spare penger på det?

Anonymkode: 7d36e...24b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

tenor.gif

Du troller, sant? Fordi du ikke finner egna elbil til 50k skal du kjøpe fossilbil til 150k - og spare penger på det?

Anonymkode: 7d36e...24b

Vis meg den til 150k da?

Jeg finner kun 300k oppover.

Anonymkode: c604d...40e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 13.44):

Det gir jo litt slingringsmonn. Husk at du kan prute ned 20% på de fleste bilene her:

https://www.finn.no/car/used/search.html?battery_capacity_from=30&fuel=4&model=1.792.2000183&model=1.777.2000300&model=1.772.2000393&price_to=115164&sort=PUBLISHED_DESC&year_to=2020

Dessuten, holy macaroni, du har hatt bil i 12 år og har fortsatt så lav lønn? En svært liten deltidsstilling? Da er det desto viktigere å holde bilutgiftene nede.

Anonymkode: 7d36e...24b

Skru slideren opp til 180k og prut.

Anonymkode: 7d36e...24b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke bra nok.

Tror jeg skal se på bensinbil til 150k. Og det skal jeg spare på. 

Spørsmål er bare om en hybrid eller ren bensinbil bør velges. Ser at hybrider er noko dårligere på langdistansen.

Anonymkode: c604d...40e

Hybrid er vel det eneste som er enda teitere enn å kjøpe en fossilbil. Er jo uselgbar allerede nå jo, sjekk Finn. 

Anonymkode: 653c6...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hybrid er vel det eneste som er enda teitere enn å kjøpe en fossilbil. Er jo uselgbar allerede nå jo, sjekk Finn. 

Anonymkode: 653c6...cde

Synes at toyota hybrid ligger ganske god an, ikke du?

Anonymkode: c604d...40e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Skru slideren opp til 180k og prut.

Anonymkode: 7d36e...24b

Jeg ønsker ikke å kjøpe privat. Merkeforhandler er minimum.

Anonymkode: c604d...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvert fall merkeforhandler når bilen koster mer enn 100k

Anonymkode: c604d...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ønsker ikke å kjøpe privat. Merkeforhandler er minimum.

Anonymkode: c604d...40e

Du betaler jo minimum 30kkr ekstra for bilen på den måten?

Anonymkode: 7d36e...24b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hybrid er vel det eneste som er enda teitere enn å kjøpe en fossilbil. Er jo uselgbar allerede nå jo, sjekk Finn. 

Anonymkode: 653c6...cde

Ja, kjempeteit å kjøpe en bensinbil som nesten ikke bruker bensin, og som heller ikke er avhengig av ekstern lading :fnise: Totota-hybridene er i tillegg nærmest udødelige, så der har du billig bil i hvertfall 20 år.

Anonymkode: 98f0e...c6a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, kjempeteit å kjøpe en bensinbil som nesten ikke bruker bensin, og som heller ikke er avhengig av ekstern lading :fnise: Totota-hybridene er i tillegg nærmest udødelige, så der har du billig bil i hvertfall 20 år.

Anonymkode: 98f0e...c6a

Jepp. Prius er nok den mest effektive drivlinje man finner. Reise på Europa ferie uten lade angst med 0.3 i forbruk. Og en batteripakke som klarer 5 mil på lokal kjøring. Prius er utviklet over 30år, mye brukt som taxi, og kvalitet er det. Kjip for de som liker litt spreke biler og ikke Mercedes følelse bak rattet. 

Men kvalitet, holdbarhet og forbruk er det vanskelig å slå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det lurt med en plug-in prius eller en som ikke har plug-in muligheten?

 

Anonymkode: c604d...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen din er rett, el-bil er for de med god økonomi. Det er mange som er "fattige" i norge som hele livet kun har råd til til biler  under 50.000.
Kjøp en bensin eller diesel bil med god samvittighet, du finner enda biler i den prisklassen som varer mange år.
Som en fornuftig miljøverner fortalte, det er bedre miljøvern i å bruke opp gamle biler enn å produsere en ny el-bil.

Anonymkode: d30a1...18f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er det lurt med en plug-in prius eller en som ikke har plug-in muligheten?

Anonymkode: c604d...40e

PHEVen har i praksis ikke bagasjerom, dessverre.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Som en forvirra miljøverner fortalte, det er bedre miljøvern i å bruke opp gamle biler enn å produsere en ny el-bil.

Anonymkode: d30a1...18f

Dessverre var det følelsesbasert vrøvl uten belegg. Alle som jobber med dette forstår at for at den gamle bilen skal være mer miljøvennlig, må du kjøre svært, svært lite.

Anonymkode: 7d36e...24b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er det lurt med en plug-in prius eller en som ikke har plug-in muligheten?

 

Anonymkode: c604d...40e

Min har ikke plug-in, og det er ikke noe jeg har savnet heller. Plug-in har vel i praksis bare større batteri som kan (må?) lades eksternt, men det betyr jo også at den er tyngre så vinninga går litt opp i spinninga der.

Anonymkode: 98f0e...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...