Gå til innhold

Finnes det billige elbiler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg en elbil. Men finner ingen modeller som er billig. Jeg har et budsjett på 50000 kroner og bilen bør klare Stavanger til Kristiansand uten å lade på vinteren.

Går sikkert an å presse litt opp budsjettet med 5000 kroner.

Må ha bil snarest.

Skjønner jo at elektriske biler er veien å gå men de er jo syk dyrt. Min forrige bil kostet 40000 kroner og varte nesten 12 pr uten store reparasjoner.

Ønsker meg en slik bil igjen.

Hvilken bil bør jeg lete etter?

Anonymkode: c604d...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen sier Nissan leaf eller Renault zoe. Det er visst en hake med leaf og det er at den har chademo lader. 

Anonymkode: 7eae1...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vil slite der med kun 50 000. Du trenger da en bil med rundt 350-400 km rekkevidde på sommer.

Elbil er ferskvare og en elbil i den prisklassen egner seg mer som pendlebil på korte avstander og ikke Stavanger-Kristiansand vinterstid.

Anonymkode: d8df9...8d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror du vil slite der med kun 50 000. Du trenger da en bil med rundt 350-400 km rekkevidde på sommer.

Elbil er ferskvare og en elbil i den prisklassen egner seg mer som pendlebil på korte avstander og ikke Stavanger-Kristiansand vinterstid.

Anonymkode: d8df9...8d4

Skjønner jeg det rett at du anbefaler nok en bensinbil til meg?

Anonymkode: c604d...40e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassen er det nok bare fossilt drivstoff som duger. Jeg skal selge min e-up nå og den går for mellom 50-60. Rekkevidden er 80 på vinter og 120 på sommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StumpyHero skrev (9 timer siden):

I den prisklassen er det nok bare fossilt drivstoff som duger. Jeg skal selge min e-up nå og den går for mellom 50-60. Rekkevidden er 80 på vinter og 120 på sommer.

Finnes det virkelig folk som aksepterer så lite rekkevidde på en bil?

Anonymkode: c604d...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Finnes det virkelig folk som aksepterer så lite rekkevidde på en bil?

Anonymkode: c604d...40e

Haha, ja det kan du si. Jeg kjøpte den selv for et par år siden. Jeg elsker den bilen, er som å kjøre gocart til jobb hver dag. Men nå er jeg lei av å sitte i 15 minus med kun rumpevarmer for å kunne rekke hjem om vinteren. Jeg pendlet 33 km hver vei.  I tillegg har jeg behov for varebil da vi ha gammel enebolig som det skal gjøres litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en liten bensinmotor... :) Jeg vurderte og EL, men er altfor dyrt å kjøpe inn. Kjørt feilfritt i 3år nå, kostet 40k.

Anonymkode: 8efff...d84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker mer og mer slik at vanlige folk kan ikke deltar på elbil omstillingen. Tenk at jeg kjøper en forbrenningsmotor nå, som det er fossilforbud og straffebom og straffeparketingvrett rundt hjørnet.

Jeg skjønner at boligprisene ved byene bare eksploderer. Det er jo billigere å betale mer for boligen i byen enn å ha bil for å pendle mellom byene.

grrrrrr

Anonymkode: c604d...40e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Finnes det virkelig folk som aksepterer så lite rekkevidde på en bil?

Anonymkode: c604d...40e

Jeg gjør det, jeg har hatt e-up i noen år og er strålende fornøyd. 
Ser ingen grunn til at jeg skal investere i en mye dyrere bil bare for å slippe sette den på lading hver 2-3 dag. Kun på det aller kaldeste på vinteren at jeg må lade hver dag. Bruker bilen til/fra jobb hver eneste dag. 
 

Anonymkode: 1d5c6...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Finnes det virkelig folk som aksepterer så lite rekkevidde på en bil?

Anonymkode: c604d...40e

Vi klarer oss fint med en i3 fra 2014 med 80km på vinteren og 120km på sommeren. De gangene vi er på langtur må vi lade flere ganger enn andre, men om vi skal ha noe med lenger rekkevidde må vi ut med flere hundre tusen kroner til. Jeg klarer fint å bruke litt lenger tid på lange turer for å spare såpass mye penger. 

Anonymkode: a6a76...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, nisse, du kan ikke komme med urealistiske krav og så klage over at du ikke "tar del i" omstillingen. Skjerp deg! Har du et budsjett tilsvarende en åttenårings førstebil, kan du ikke velge fra øverste hylle. Det er litt som å syte og klage over at du ikke får Chanel veske for en femtilapp. 

Anonymkode: 7d36e...24b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å, nisse, du kan ikke komme med urealistiske krav og så klage over at du ikke "tar del i" omstillingen. Skjerp deg! Har du et budsjett tilsvarende en åttenårings førstebil, kan du ikke velge fra øverste hylle. Det er litt som å syte og klage over at du ikke får Chanel veske for en femtilapp. 

Anonymkode: 7d36e...24b

Så elbiler er øverste hylle?

Anbefaler du forbrenningsbil til meg da?

Anonymkode: c604d...40e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så elbiler er øverste hylle?

Anbefaler du forbrenningsbil til meg da?

Anonymkode: c604d...40e

Med et budsjett på én gjennomsnittlig norsk månedslønn og krav om vinterrekkevidde over 100 km er du nødt til å kjøpe en fossilbil, ja. Honda Jazz eller Hyundai i20, gode biler som vil tillate deg å spare til mer enn én månedslønn for kjøp av bil.

Anonymkode: 7d36e...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoe er en ordentlig drit-bil som er nesten umulig å lade, både hjemme og på tur. Alt har sin pris. Elendig kvalitet også.

Anonymkode: 24d3b...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Zoe er en ordentlig drit-bil som er nesten umulig å lade, både hjemme og på tur. Alt har sin pris. Elendig kvalitet også.

Anonymkode: 24d3b...2b9

Zoe har hatt CCS-kontakt siden 2017, og er ikke verre lade enn hvilken  som helst annen elbil med ccs-kontakt. 
Ladetrøbbelet med Zoe var på 2016-modeller og tidligere. 

Anonymkode: 1d5c6...9a6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøp en billig Toyota Yaris - med drivstoff, (evt velg hybrid hvis det finnes i den prisklassen). 
Vi har tenkt å bytte ut Leafen vår med en sånn, men skal litt høyere opp i pris. 

Anonymkode: 7f931...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kjøp en billig Toyota Yaris - med drivstoff, (evt velg hybrid hvis det finnes i den prisklassen). 
Vi har tenkt å bytte ut Leafen vår med en sånn, men skal litt høyere opp i pris. 

Anonymkode: 7f931...948

Dette er spennende. Du tenker Auris eller Prius til 150k er gode kjøp?

 

Anonymkode: c604d...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med et budsjett på én gjennomsnittlig norsk månedslønn og krav om vinterrekkevidde over 100 km er du nødt til å kjøpe en fossilbil, ja. Honda Jazz eller Hyundai i20, gode biler som vil tillate deg å spare til mer enn én månedslønn for kjøp av bil.

Anonymkode: 7d36e...24b

Min månedslønn er rett rundt 20k.

Det er litt mer enn 2 månedslønn.

Men kan presse budsjett til 100k dersom jeg brenner alt. Men da må bilen levere uten vedlikehold det første året.

Anonymkode: c604d...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russlands angrep på Ukraina har ført til El.Bil behov i Ukraina hvor bensin er mangelvare.

I 2021 før invasjonen kunne man få Nissan Leaf 2012-2014 til rundt 35.000. Men alle "brukbare" billige el.biler blir kjøpt opp og eksportert. Det har ført til at det omtrent ikke finnes Leaf til under 50.000 igjen.

Når jeg sier "brukbar" mener jeg kurante biler ,med ok kvalitet og ok plass med rekkevidde på 10-12 mil på en varm dag.

Anonymkode: eb5c9...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...