Gå til innhold

Periodisk faste, jeg har noen spørsmål..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser det anbefales 16:8 faste for oss dødelige som ikke klarer lange faster. Men er det en spesiell grunn til at grensen er satt akkurat der? I min hverdag er det mulig å få til 13-15t nattfaste. Er det noen som helst fordeler med dette, eller må man vente 16t? Noe vektnedgang er målet, men det klarer jeg fint uten å faste. Men det skal vel være andre fordeler og?

Anonymkode: c0162...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fasting påvirker blodsukker og insulinnivået. Noen mener at insulinnivået påvirker forbrenningen. Så det er ikke bare kalorier inn og kalorier ut og at man spiser færre kalorier (for man klarer å spise for mange kalorier på 8t også), men det at insulinnivået ikke er høyt etter hyppige måltider over store deler av døgnet. Man kommer i lett ketose som forbrenner fett. Akkurat hvor grensen går mtp hvor lang faste er jeg usikker på, men får du til 15t så burde det være like bra som 16t? Ingen kropp er lik så grensen kan ikke være helt absolutt på 16t. 

Anonymkode: 96499...5a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det er forlenget nattfaste positivt uansett. Det gir fordøyelsen tid til å hvile, og kroppen kan bruke energien på andre ting. Det er jo egentlig bare å prøve det ut, og se om det fungerer for deg.

Anonymkode: f968c...df0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Slik jeg forstår det er forlenget nattfaste positivt uansett. Det gir fordøyelsen tid til å hvile, og kroppen kan bruke energien på andre ting. Det er jo egentlig bare å prøve det ut, og se om det fungerer for deg.

Anonymkode: f968c...df0

Ja jeg faster allerede 13-15t i mitt naturlige kosthold. Jeg bare lurte på om det var noen fordeler med å presse inn et par timer til. Da det er litt utfordrende logistikkmessig😊

ts

Anonymkode: c0162...e3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja jeg faster allerede 13-15t i mitt naturlige kosthold. Jeg bare lurte på om det var noen fordeler med å presse inn et par timer til. Da det er litt utfordrende logistikkmessig😊

ts

Anonymkode: c0162...e3d

Hvis du ikke går ned i vekt slik du spiser nå og 8/16 er vanskelig, så finnes det sikkert andre metoder som passer bedre for deg. 
Men i de timene du uansett faster er det viktig at du ikke feks drikker mye «tull», selv om det er uten kalorier.

Anonymkode: ba8b9...4ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte å høre en podcast om dette en gang, men slet litt med konsentrasjonsevnen på den tiden, men jeg mener å huske at antall timer, har med cellene å gjøre. Er visse prosesser som settes i gang i cellene, etter x-antall timer med fasting. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når spiser du middag? Hvis det er veldig sent kan du jo bare droppe frokost :) Før spiste vi rundt seks, da ble det allikevel 17 timer før lunsj rundt 11-12. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ikke går ned i vekt slik du spiser nå og 8/16 er vanskelig, så finnes det sikkert andre metoder som passer bedre for deg. 
Men i de timene du uansett faster er det viktig at du ikke feks drikker mye «tull», selv om det er uten kalorier.

Anonymkode: ba8b9...4ed

Er bare et par kilo jeg skal ned. Hvorfor kan man ikke drikke ulike drikker uten kalorier?

ts

Anonymkode: c0162...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (1 time siden):

Når spiser du middag? Hvis det er veldig sent kan du jo bare droppe frokost :) Før spiste vi rundt seks, da ble det allikevel 17 timer før lunsj rundt 11-12. 

jeg spiser ikke frokost uansett, første måltid er lunsjpausen på jobb kl 11.30. Men liker å spise litt kveldsmat rundt kl 20 etter barna er lagt. Vi har tidlig middag, rundt 16.30.

Ts

Anonymkode: c0162...e3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er bare et par kilo jeg skal ned. Hvorfor kan man ikke drikke ulike drikker uten kalorier?

ts

Anonymkode: c0162...e3d

mange av disse "drikkene" inneholder jo andre usunne ting som påvirker blodsukkeret ditt.. Det beste er vann.. 

Anonymkode: 70829...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er bare et par kilo jeg skal ned. Hvorfor kan man ikke drikke ulike drikker uten kalorier?

ts

Anonymkode: c0162...e3d

Fordi omtrent alt annet enn vann får kroppen til å starte prosesser som bryter fasten.

Anonymkode: a068c...345

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

mange av disse "drikkene" inneholder jo andre usunne ting som påvirker blodsukkeret ditt.. Det beste er vann.. 

Anonymkode: 70829...1f8

Beste er selvfølgelig vann. Men jeg har ganske lavt blodsukker, akkurat på grensen til normalt, så et glass lettbrus i ny og ne tror jeg går fint😊 Leser jo at man kan drikke kaffe i fasten, så er vel ikke såå stor forskjell.

Anonymkode: c0162...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fordi omtrent alt annet enn vann får kroppen til å starte prosesser som bryter fasten.

Anonymkode: a068c...345

Snakker du om insulin da? Eller at fordøyelsen setter i gang pga væske som feks kaffe i magen? Vann tas jo også opp, så sånn sett «hviler» jo ikke fordøyelsen uansett.

Anonymkode: c0162...e3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Fordi omtrent alt annet enn vann får kroppen til å starte prosesser som bryter fasten.

Anonymkode: a068c...345

Hva med vann med kullsyre? Beklager alle spørsmål, jeg er helt grønn😅

ts

Anonymkode: c0162...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med svart kaffe?

Anonymkode: c0162...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...