AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #41 Del Skrevet 17. mars 2024 xQueenKx skrev (Akkurat nå): Bestemt deg. Stresser de eller ikke. Du vet heller ikke hvor mye det koster søstera du å besøke dem. Å ha mye stress og å stress ser jeg som to ulike ting. Jeg kunne brukt andre måter å formulere meg på. La meg prøve igjen. De har en del oppgaver de tar ansvar for i forbindelse med deres foreldres sykdom og alderdom. Deres hus og eiendommer, helsehjelp o.l. Jeg forbinder det å "stresse fælt" med å være oppkavet, og jeg mener ikke de er oppkavet, men de har en del oppgaver som naturlig hadde vært fint å være flere om. Og at alle kan bidra og hjelpe til. Men hvor mye kan det koste da å kjøre en halvtime hver vei, og ta et times besøk? Når man uansett ikke har noe jobb o.l. TS Anonymkode: 73c27...eca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #42 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det handler ikke om å være et "eksemplarisk" menneske. Det handler om å bidra, og å sette pris på de som har gitt henne livet, og bidratt til hennes liv økonomisk og praktisk gjennom mange år. TS Anonymkode: 73c27...eca Det er ikke hun som har valgt å bli satt til verden, det er heller ikke hennes ansvar å bidra i gjengjeld som voksen! Anonymkode: e13e7...ecb 12 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #43 Del Skrevet 17. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det har praktiske hensyn. Jeg bor flere timer unna, min søster bor nærme. TS Anonymkode: 73c27...eca Det forklarer jo også hvorfor hun ikke "følger opp sine plikter som tante". Anonymkode: fc65f...34d 23 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #44 Del Skrevet 17. mars 2024 fru Alving skrev (2 minutter siden): Søsteren din har kanskje en annen oppfatning av familien deres og oppveksten. Hun kan ha opplevd ting anderledes og har kanskje ikke blitt møtt i sine behov slik hun hadde trengt. Kanskje har hun en annen personlighet enn det du har og har hatt andre behov? Jeg tror og at det å være enslig i en familie der alle er par kan være litt sårt. Jeg har en venninne som er enslig, hennes to søsken er begge gift med barn og barnebarn. Hun forteller meg at de for eksempel alltid forventer at hun kommer og besøker dem, mens de synes det er så langt til henne. (de bor et par timer vekk fra hverandre) De forventet og at hun brukte tid med gamle foreldre mens de var opptatt med egen familie, for hun var jo alene uansett.. Kanskje dette er holdninger din søster og har kjent på, vi har jo lett for å gå ut ifra at alle skal finne seg en partner og få egen barn, kanskje hun er innerst inne litt lei for det. Det kan godt være at hun er lei for det, samtidig så er jo dette noe hun har valgt selv? Og jeg tenker at det du beskriver er naturlig. Jeg må naturligvis prioritere mine barn fremfor mine foreldre og besteforeldre, enda jeg prioriterer dem også. Men for min søster blir det jo bare selvopptatthet i stedet for å prioritere familie? TS Anonymkode: 73c27...eca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xQueenKx Skrevet 17. mars 2024 #45 Del Skrevet 17. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Å ha mye stress og å stress ser jeg som to ulike ting. Jeg kunne brukt andre måter å formulere meg på. La meg prøve igjen. De har en del oppgaver de tar ansvar for i forbindelse med deres foreldres sykdom og alderdom. Deres hus og eiendommer, helsehjelp o.l. Jeg forbinder det å "stresse fælt" med å være oppkavet, og jeg mener ikke de er oppkavet, men de har en del oppgaver som naturlig hadde vært fint å være flere om. Og at alle kan bidra og hjelpe til. Men hvor mye kan det koste da å kjøre en halvtime hver vei, og ta et times besøk? Når man uansett ikke har noe jobb o.l. TS Anonymkode: 73c27...eca Om hun sliter med noe - veldig mye. Har hun ikke jobb? Er det en grunn til det? Kanskje det henger sammen med psykisk og fysisk energinivå. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #46 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å ha mye stress og å stress ser jeg som to ulike ting. Jeg kunne brukt andre måter å formulere meg på. La meg prøve igjen. De har en del oppgaver de tar ansvar for i forbindelse med deres foreldres sykdom og alderdom. Deres hus og eiendommer, helsehjelp o.l. Jeg forbinder det å "stresse fælt" med å være oppkavet, og jeg mener ikke de er oppkavet, men de har en del oppgaver som naturlig hadde vært fint å være flere om. Og at alle kan bidra og hjelpe til. Men hvor mye kan det koste da å kjøre en halvtime hver vei, og ta et times besøk? Når man uansett ikke har noe jobb o.l. TS Anonymkode: 73c27...eca Om du syns det er så ille at hun ikke gjør noe får du ta deg et par dager ferie og dra for å hjelpe til selv da! Anonymkode: e13e7...ecb 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #47 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor skal jeg anerkjenne hennes "opplevelse" av barndommen? Det er ikke som at hun driver og anerkjenner min opplevelse av barndommen. Er ikke det litt barnslig å trenge det når man er over 30? TS Anonymkode: 73c27...eca Jeg håper at dette er trolling. Dersom det ikke er det, håper jeg at du leser deg opp på utviklingsteori og barnepsykologi, av hensyn til dine egne barn. Anonymkode: ec0b6...bd8 26 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #48 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det forklarer jo også hvorfor hun ikke "følger opp sine plikter som tante". Anonymkode: fc65f...34d Jeg har aldri beskrevet plikter, det var ditt ord. Å følge opp som tante kan man gjøre digitalt, på videosamtale, med gaver, å komme på besøk o.l. TS Anonymkode: 73c27...eca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 17. mars 2024 #49 Del Skrevet 17. mars 2024 Synes du får mye pes TS, enig i at din søster godt kan besøke besteforeldrene sine og bruke tid på familiens eldre om disse har stilt opp for henne og oppført seg bra. Men folk som sliter psykisk og er uten jobb kan fort bli litt "såre" og går kanskje mye alene og kommer noen ganger inn i litt destruktive spor. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #50 Del Skrevet 17. mars 2024 xQueenKx skrev (Akkurat nå): Om hun sliter med noe - veldig mye. Har hun ikke jobb? Er det en grunn til det? Kanskje det henger sammen med psykisk og fysisk energinivå. Hun sier hun er syk. Hun har ikke hatt jobb på mange år. Hun sier "jeg har dessverre ikke kapasitet" og sliter med "utmattelse". Men greia er at hun har alltid slitt siden tenårene. TS Anonymkode: 73c27...eca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #51 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har aldri beskrevet plikter, det var ditt ord. Å følge opp som tante kan man gjøre digitalt, på videosamtale, med gaver, å komme på besøk o.l. TS Anonymkode: 73c27...eca Å hjelpe foreldre med å hjelpe gamle besteforeldre kan også gjøres digitalt, så du kan jo bidra selv fremfor å klage over at søsteren ikke gjør noe! Anonymkode: e13e7...ecb 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #52 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun sier hun er syk. Hun har ikke hatt jobb på mange år. Hun sier "jeg har dessverre ikke kapasitet" og sliter med "utmattelse". Men greia er at hun har alltid slitt siden tenårene. TS Anonymkode: 73c27...eca Men da sliter hun jo med noe da og du bør heller vise forståelse over at hun ikke orker å hjelpe gamle besteforeldre... Anonymkode: e13e7...ecb 25 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #53 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan godt være at hun er lei for det, samtidig så er jo dette noe hun har valgt selv? Og jeg tenker at det du beskriver er naturlig. Jeg må naturligvis prioritere mine barn fremfor mine foreldre og besteforeldre, enda jeg prioriterer dem også. Men for min søster blir det jo bare selvopptatthet i stedet for å prioritere familie? TS Anonymkode: 73c27...eca Hun er ikke i stand til å jobbe og forsørge seg selv. Du forventer at hun påtar seg omsorgsoppgaver som kanskje svekker helsa hennes enda mer. Anonymkode: ec0b6...bd8 25 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #54 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun sier hun er syk. Hun har ikke hatt jobb på mange år. Hun sier "jeg har dessverre ikke kapasitet" og sliter med "utmattelse". Men greia er at hun har alltid slitt siden tenårene. TS Anonymkode: 73c27...eca Hva så? Det er normalt å slite med ulike ting som tenåring og som voksen. Det gjør henne ikke mindre troverdig. Det virker som dette temaet kan være kjernen til familiekonflikten Anonymkode: 86a85...f31 23 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #55 Del Skrevet 17. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hun sier hun er syk. Hun har ikke hatt jobb på mange år. Hun sier "jeg har dessverre ikke kapasitet" og sliter med "utmattelse". Men greia er at hun har alltid slitt siden tenårene. TS Anonymkode: 73c27...eca Dine foreldre har klart å oppdra (minimum) to døtre til å bli egoistiske og selvsentrerte. Du er nokså ufyselig i måten du snakke om din søster Anonymkode: fc65f...34d 21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 17. mars 2024 #56 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan godt være at hun er lei for det, samtidig så er jo dette noe hun har valgt selv? Og jeg tenker at det du beskriver er naturlig. Jeg må naturligvis prioritere mine barn fremfor mine foreldre og besteforeldre, enda jeg prioriterer dem også. Men for min søster blir det jo bare selvopptatthet i stedet for å prioritere familie? TS Anonymkode: 73c27...eca Verden er nok ikke fullt så svart hvitt som du ser den. Tror du alle som er enslige egentlig har valgt det selv? For mange var det nok sånn det ble, av ulike grunner. Jeg prøvde å vise hvordan det kan oppleves å være den av søsknene som er singel. Jeg synes ikke det er naturlig at den av søsknene som er singel har mer ansvar for familie, eller for å reise enn de som har "egen" familie. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xQueenKx Skrevet 17. mars 2024 #57 Del Skrevet 17. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hun sier hun er syk. Hun har ikke hatt jobb på mange år. Hun sier "jeg har dessverre ikke kapasitet" og sliter med "utmattelse". Men greia er at hun har alltid slitt siden tenårene. TS Anonymkode: 73c27...eca Og da tenker du at beste medisin er å gi henne dårlig samvittighet på toppen av det hele? Det kan jo faktisk hende hun ønsker å bidra, men faktisk ikke har kapasitet. Da bør du jo heller vise forståelse. Er hun deprimert, kan det hende det låser seg helt. Det kan hun isåfall ingenting for. 23 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #58 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke hun som har valgt å bli satt til verden, det er heller ikke hennes ansvar å bidra i gjengjeld som voksen! Anonymkode: e13e7...ecb AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du syns det er så ille at hun ikke gjør noe får du ta deg et par dager ferie og dra for å hjelpe til selv da! Anonymkode: e13e7...ecb AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å hjelpe foreldre med å hjelpe gamle besteforeldre kan også gjøres digitalt, så du kan jo bidra selv fremfor å klage over at søsteren ikke gjør noe! Anonymkode: e13e7...ecb Går det bra? Jeg hjelper mine foreldre allerede. Jeg kan ikke ta ferie i hytt og pine. Men jeg drar dit i helger og besøker med barna. Jeg forstår ikke den tankegangen. Ingen av oss har bedt om å bli født, men det er da naturlig å ha kontakt med familien likevel? Og å vise litt takknemlighet i stedet for å melde seg helt ut. Min hensikt er uansett ikke å klage over min søster. Jeg er mektig provosert over hennes oppførsel, og forsøk på å sverte mine foreldre, men aller mest ønsker jeg at hun skal ta del i familien igjen. TS Anonymkode: 73c27...eca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #59 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det handler ikke om å være et "eksemplarisk" menneske. Det handler om å bidra, og å sette pris på de som har gitt henne livet, og bidratt til hennes liv økonomisk og praktisk gjennom mange år. TS Anonymkode: 73c27...eca Veldig interessant at du kun påpeker at de har "gitt henne livet" og "bidratt til hennes liv økonomisk og praktisk". Det skulle faktisk bare mangle at foreldre bidrar til barnas liv økonomisk og praktisk, ettersom at alle barn blir tvunget ut i verden. Ingen har spurt om livet sitt, og dessverre så er det ikke alltid at folk mestrer det. Da er det også vanskelig å sette pris på det livet man ufrivillig har blitt pushet inn i. Har de stilt opp for henne emosjonelt? Vært tilgjengelige for henne på det planet? Det er svært viktig for barns emosjonelle og sosiale utvikling. Anonymkode: 573e0...b83 23 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #60 Del Skrevet 17. mars 2024 Ser dette mønsteret gå igjen i flere familier, den yngste blir rett og slett bortskjemt, og lærer ikke i like stor grad at andre også har behov og følelser. De lærer at sine behov er viktigst, og da er de fornøyde. Jeg hadde spart meg for energien, for du får nok dessverre ikke forandret henne så sent. Det er litt sent å lære empati i voksen alder. Fokuser heller på de andre søskenene, og at ditt yngste barn ikke skal bli slik selv. Anonymkode: e1b79...3c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå