Gå til innhold

Voksen uten venner

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg ikke har så mange venner er at de jeg hadde i 20-årene (mange og veldig gode!) flyttet til en helt annen kant av landet, dessverre. Synes det er vanskelig å finne venner i en alder av 48. Omgangskretsen min består av barna sine venners foreldre og kollegaer. De er jo på sett og vis venner, ettesom vi omgås ofte og sender meldinger osv. Men ikke sånn venner at jeg kunne bedt de med på hytta for eksempel….

Anonymkode: 3a11a...2e5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du/dere noen gang tenkt på hvor mange idioter, slemme, treige, hva enn du vil kalle dem,.. som har venner? Det er ikke nødvendigvis et grønt flagg å ha venner eller omgangskrets med andre ord. 🤪

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Red flag? Overhodet ikke. Jeg er selv ikke veldig sosial eller har et ønske om det, derfor er det også vanskelig å  opprettholde vennskap med mindre man har venner som både forstår og aksepterer at man er sånn. Men, i forhold til dating er det kanske lurt å poengtere om det er selvvalgt eller ikke? 🤷🏻‍♀️

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Disney Adult skrev (2 minutter siden):

Idk, jeg trives så godt alene at jeg som regel mister kontakt med folk etter hvert. 
Rimelig lei av folk som skal fortelle meg at det er noe alvorlig galt fordi jeg ikke har samme sosiale behov som dem. Jeg syns kanskje det er mer red flag hvis du alltid må ha noen rundt deg, og aldri klarer å være alene.

Det siste her….. det høres så ufattelig slitsomt ut å være den som alltid må ha andre rundt seg. I mitt hode sammenligner jeg det med narkomani…. Alltid på jakt, alltid på leting etter neste «skudd». Og en vannvittig uro i kroppen når ikke rusen er å finne.

Vet det ikke er sånn altså, kaller ikke ekstroverte mennesker for narkomane overhodet😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 5 venner i en vennegjeng. Plutselig gikk alle sammen samtidig samme dagen. De har blokkert meg overalt. Jeg vet ikke hvorfor. Jeg vet ikke hva galt jeg har gjort.

Dette ødela meg helt. Så nå orker jeg ikke ha noen venner mere. Dette var for 5 år siden. Det gikk veldig dårlig etter flere forsøk og sånn og havna på sykehus.

Anonymkode: 9ecd7...9a6

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde 5 venner i en vennegjeng. Plutselig gikk alle sammen samtidig samme dagen. De har blokkert meg overalt. Jeg vet ikke hvorfor. Jeg vet ikke hva galt jeg har gjort.

Dette ødela meg helt. Så nå orker jeg ikke ha noen venner mere. Dette var for 5 år siden. Det gikk veldig dårlig etter flere forsøk og sånn og havna på sykehus.

De hadde avtalt å skvise meg helt ut siden alt sammen skjedde samme dag samtidig. Jeg hadde vært venner med dem i 13 år.

Så jeg har blitt enda mere usikker på hva venner er når voksne folk gjør sånn. Tør ikke mere. Blir bare dårlig psykisk av det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

De hadde avtalt å skvise meg helt ut siden alt sammen skjedde samme dag samtidig. Jeg hadde vært venner med dem i 13 år.

Så jeg har blitt enda mere usikker på hva venner er når voksne folk gjør sånn. Tør ikke mere. Blir bare dårlig psykisk av det.

Så leit å høre. Du vet ikke grunnen, evt kan tenke deg frem til en evt grunn?

Anonymkode: 9030b...1b8

Gjest Fillerye
Skrevet (endret)

Bare hold deg vekke du. Det plager ikke meg ☺️

Jeg kan godt ha bekjente, men vennskap krever investering i tid. Noe som ofte går på bekostning av ting som er viktigere for meg. Hadde f.eks aldri droppet ei treningsøkt for å lage tid til andre, eller endret planer fordi det passet bedre for den andre da.

Liker bedre gode bekjentskaper. Mindre «plikt» å vedlikeholde. Ofte hyggelige samtaler og gode diskusjoner.  Har noen få gode slike, og det holder lenge for meg. Ellers trives jeg så godt i eget selskap, at jeg heller vil gjøre ting alene. Vinkveld med venninner f.eks, er noe av det kjedeligste jeg kan tenke meg. 
Da ville jeg heller vært på jobb.

Endret av Fillerye
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Er det et red flag?

Hva tenker uten de med venner eller annet sosialt nettverk rundt seg? Er de attraktiv? Hva har gjort at de står uten venner? Sånn jeg tenker det må dem ha vært rimelig sleip og grusomt slem som har gjort at de ikke har venner.

Jeg hadde holdt meg vekke fra dem.

Anonymkode: 0d18e...239

Merkelig antagelse. I de periodene der jeg har hatt kontakt med folk jevnlig, pleide jeg å få kommentarer på at jeg er snill og trivelig. Jeg er en som aldri sprer rykter eller baksnakker, og blir jeg spurt om hjelp til noe sier jeg alltid ja såfremt jeg kan.

Men, jeg er også hardcore introvert. Fra barndommen av var mine (få) venner unger som "adopterte" meg og dro meg med på ting. Alltid hyggelig det, men jeg har aldri klart å snu på det til å være den som tar kontakt med nye mennesker eller inviterer meg selv med på noe som helst. Jeg hadde også hva jeg vil kalle "venner" blant de jeg gikk på skole, senere studier med. Men, å videreføre kontakten med folk når vi forlot situasjoner der vi av praktiske årsaker hadde jevnlig kontakt fungerte ikke, hjernen min fungerer rett og slett ike slik. Samme med jobb, jeg kom veldig godt overens med kolleger, deltok på jobbrelaterte arrangementer, men det gikk aldri utenom den arenaen.

Nå er jeg ufør og har ikke kolleger lenger, så da har jeg heller ikke daglig kontakt med noen spesifikke personer. Ergo er jeg "venneløs". Det plager meg ikke, for jeg trives godt med meg selv. Men, skulle noe endre seg og det dukker opp et menneske som jeg av praktiske grunner ender opp med å ha jevnlig kontakt med, så er de også velkommen inn i "venneboblen" min.  Det er god plass der.

Anonymkode: 6ba78...64d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
xQueenKx skrev (1 time siden):

Hvorfor tenker du det er den venneløse sin feil? Noen vokser opp på forskjellige steder, og rekker aldri å få seg nettverk. Noen liker å være alene etc. Når man er voksen er det ikke bare å få seg venner heller, spesielt ikke hvis man er nyinnflytter.

Enig i denne. 

Jeg har mange bekjente, men kun en person jeg vil kalle venn. Delvis selvvalgt da jeg er en person som ikke liker å slippe andre innpå meg. 

Er sosial mht jobb og jobber også som frivillig i organisasjon. Har derfor en stor bekjentskapskrets, men det er ikke venner, bare bekjente og perifere bekjente. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde noen gode venner i 20-årene. De har enten flyttet og vi snakkes en gang i året eller «driftet ut». Etter det har jeg jobbet, vært familiefar og drevet med hobbyer. De arenaene hvor det ville være naturlig å få nye venner (barnehage, skole, fotball…) så har jeg fått bekjente og ikke venner.

Jeg kan noen ganger kjenne på et savn etter noen som synes det er ok å henge med meg. Samtidig så har jeg nok å gjøre og er kanskje litt sær. Eller sosialt usikker.

Anonymkode: 40a51...60c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er dette forumet med på mobbing? Det er jo mobbing ved å skrive at alle de som ikke har venner er slemme.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er dette forumet med på mobbing? Det er jo mobbing ved å skrive at alle de som ikke har venner er slemme.

Tror ikke folk tar det så tungt? Jeg ble ikke støtt av det hvertfall, ble mer nysgjerrig på tankegangen enn noe annet...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så leit å høre. Du vet ikke grunnen, evt kan tenke deg frem til en evt grunn?

Var ingen grunn. De sa ingenting.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Var ingen grunn. De sa ingenting.

Utrolig råttent gjort da. Er du ung? Og dette var for 5 år siden? Unge folk er jo ofte idioter sammen i klikker.

AnonymBruker
Skrevet

Folk med mange venner er utrolig slitsomme. De klarer aldri være alene og er masete synes jeg. 

Anonymkode: dd206...98e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det et red flag?

Hva tenker uten de med venner eller annet sosialt nettverk rundt seg? Er de attraktiv? Hva har gjort at de står uten venner? Sånn jeg tenker det må dem ha vært rimelig sleip og grusomt slem som har gjort at de ikke har venner.

Jeg hadde holdt meg vekke fra dem.

Anonymkode: 0d18e...239

Man trenger ikke å vere sleip eller slem for å ikke ha venner. De kan helt enkelt være så sjenerte at de ikke klarer å få nye venner. Men jeg liker folk som er litt mer utadvendte så må ærlig si jeg foretrekker folk som har egne venner osv

Anonymkode: 65526...920

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De største drittsekkene jeg har møtt har tilsynelatende hatt stor omgangskrets. Noen av de beste folka jeg har møtt har hatt liten. Så…

Anonymkode: 02346...03e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har mange bekjente men vennelisten er i grunnen fraværende. På VGs flyttet alle til hver sine kanter og ingen hadde mobiltelefon og hustelefon tok man seg ikke råd til. Mange flyttet aldri hjem igjen og de få som gjorde det etablerte nye venner via jobb ol. Jeg fikk nye venner men de gikk ikke overens så jeg måtte møte en og en. Når jeg skulle kombinere full jobb, eneansvar for barn og sykdom hadde jeg ikke overskudd til å vedlikeholde tre venner på hver sin kant. Nå er jeg godt fornøyd med gode bekjente, naboer osv.

Anonymkode: e564c...dce

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Utrolig råttent gjort da. Er du ung? Og dette var for 5 år siden? Unge folk er jo ofte idioter sammen i klikker.

Neida. De var fra 30-45 år den gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...