Gå til innhold

IVF, politiattest og sittet i fengsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Min mann gjennom 8 år har sittet i fengsel når han var 19 år for å ha hatt sex(hadde kjæreste som var 15) og foreldrene  hennes anmeldte han. 
Dette er ca 17 år siden. 
For 4 år siden drakk han for mye og han dyttet meg ute på byen noe som ble observert av andre og ble dermed anmeldt av politet hvor mannen fikk noen timer samfunnstraff. 
 

Nå har vi prøvd å få barn i over 1 år og begge er over 35 år. Vil hans vandelsattest stå i vegen for å kunne få hjelp til å få barn? Noen andre som har vært i liknende situasjon og vet hvordan dette fungerer? 
 

Anonymkode: ba0ba...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri hørt at man trenger vandelsattest for IVF? Men du bør tenke deg nøye om om dette er en mann du ønsker å starte familie med. Er dette eneste gangen han har vist voldelige tendenser og/eller drukket for mye?

  • Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette visste jeg ikke. Men hvorfor stille slike krav til de få som får kunstig befruktning når alle som er fruktbare i prinsippet kan få så mange barn de vil? Har IVF-barn større behov for egnede foreldre enn andre barn?

Og dersom det er mannen som ikke kvalifiserer, kan jo dette omgås ved at kvinnen søker ivf som enslig? Eller drar til utlandet?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (4 minutter siden):

Dette visste jeg ikke. Men hvorfor stille slike krav til de få som får kunstig befruktning når alle som er fruktbare i prinsippet kan få så mange barn de vil? Har IVF-barn større behov for egnede foreldre enn andre barn?

Og dersom det er mannen som ikke kvalifiserer, kan jo dette omgås ved at kvinnen søker ivf som enslig? Eller drar til utlandet?

Det står i bioteknologiloven hva som skal til for å kunne bli godkjent for å kunne ‘kjøpe’ et barn. Akkurat slik som både adoptivforeldre, og fosterforeldre, også må godkjennes

Anonymkode: a5f5e...a34

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg planlegger IVF med en utledning som har bodd i Norge i 3 år. Kontakte Interpol da?

Anonymkode: ee896...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (52 minutter siden):

Dette visste jeg ikke. Men hvorfor stille slike krav til de få som får kunstig befruktning når alle som er fruktbare i prinsippet kan få så mange barn de vil? Har IVF-barn større behov for egnede foreldre enn andre barn?

Og dersom det er mannen som ikke kvalifiserer, kan jo dette omgås ved at kvinnen søker ivf som enslig? Eller drar til utlandet?

Når det offentlige bidrar til å skape et barn, har det også et visst ansvar for å sjekke at foreldrene er egnet, jeg synes ikke det er så urimelig. I dette tilfellet er den potensielle faren dømt for sex med mindreårig og vold mot partner,  jeg kan ikke si det provoserer meg så voldsomt om det gjør at han ikke får hjelp til å få barn... Selv om man står fritt til å lage barn når man kan, risikerer man jo fortsatt å bli fratatt dem - barn har rett til egnede foreldre uansett unnfangelse. 

Anonymkode: 1e6d3...d7d

  • Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Thyra said:

Dette visste jeg ikke. Men hvorfor stille slike krav til de få som får kunstig befruktning når alle som er fruktbare i prinsippet kan få så mange barn de vil? Har IVF-barn større behov for egnede foreldre enn andre barn?

Og dersom det er mannen som ikke kvalifiserer, kan jo dette omgås ved at kvinnen søker ivf som enslig? Eller drar til utlandet?

Det er kjempebra at man gjør det. Å lage et barn på et laboratorium, som det offentlige bistår med, bør man sjekke hvem man lager barn til. Skulle bare mangle. 

Anonymkode: a95c8...a53

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleit med å få barn, vi sku begynne med Ivf men fant cyste som måtte opereres først. Dro den tilden til Psykolog også, så sjekket overlegen på sykehuset dette og ga meg beskjed om at hu mente jeg ikke er klar for IVF! Grunnen var for at jeg sørget over min bror som valgte å ende livet sitt. Snakket es psykologen om problemet, han bekreftet på at jeg er klar for barn. Leverte dokumentasjonen på sykehuset, så sku de hjelpe meg videre med det. Heldigvis så ble jeg gravid 2 måneder etter cyste operasjonen min. Så tror nok var det som gjorde at jeg sleit, har endemitriose også. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde din mann dratt til psykologen å fått time der fortalt ting og tang så vil det hjelpe litt. Men igjen han dyttet deg, hva om det vil gjenta seg? Har du lyst å få barn med han? Men dette skjedde lenge siden og det har ikke gjentatt seg? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde en gammel dom fra da han var 18, men den hadde ikke noe med sex med mindreårige å gjøre. Det kan bli et problem fordi det de ser etter er jo ting som har med barn  å gjøre. Uansett, det er gratis å søke politiattest så det er jo bare å prøve.

 

Anonymkode: 67cad...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er dømt for sex med en mindreårig, akkurat slike ting håper jeg de er veldig strenge på! 
Og samfunnsstraff for «bare» å ha dyttet deg? Han må ha dyttet hardt.. 

Anonymkode: ecb2c...d75

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er kjempebra at man gjør det. Å lage et barn på et laboratorium, som det offentlige bistår med, bør man sjekke hvem man lager barn til. Skulle bare mangle. 

Anonymkode: a95c8...a53

Enig. Det er ikke rart i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det står i bioteknologiloven hva som skal til for å kunne bli godkjent for å kunne ‘kjøpe’ et barn. Akkurat slik som både adoptivforeldre, og fosterforeldre, også må godkjennes

Anonymkode: a5f5e...a34

Jeg vet det er strenge regler for fosterforeldre og adoptivforeldre. Men ved IVF er det jo biologiske barn, og det kan jo alle som er fruktbare få så mange de vil av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er kjempebra at man gjør det. Å lage et barn på et laboratorium, som det offentlige bistår med, bør man sjekke hvem man lager barn til. Skulle bare mangle. 

Anonymkode: a95c8...a53

Hva med de som går privat, er reglene annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når det offentlige bidrar til å skape et barn, har det også et visst ansvar for å sjekke at foreldrene er egnet, jeg synes ikke det er så urimelig. I dette tilfellet er den potensielle faren dømt for sex med mindreårig og vold mot partner,  jeg kan ikke si det provoserer meg så voldsomt om det gjør at han ikke får hjelp til å få barn... Selv om man står fritt til å lage barn når man kan, risikerer man jo fortsatt å bli fratatt dem - barn har rett til egnede foreldre uansett unnfangelse. 

Anonymkode: 1e6d3...d7d

Man kan bli fratatt dem, ja. Men terskelen for å bli fratatt barn er i utgangspunktet mye høyere enn det den er for å ikke bli godkjent som adoptivforeldre, ihvertfall. Regner med det samme gjelder ved IVF. 

Om noen som har barn fra før ikke blir godkjent som adoptivforeldre, så mister de ikke barna de allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 minutt siden):

Hva med de som går privat, er reglene annerledes?

Nei, lovverket er det samme og godt er det. Egentlig skulle jo alle ha måttet levert politiattest for å kunne få barn, så kanskje man hadde luket ut litt. Og det er ikke bare politiattest som vurderes for IVF, men også andre ting som kan si om man er skikket til å være forelder. Jeg tipper at TS og mannen ikke får IVF.

Anonymkode: 345fc...f05

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (25 minutter siden):

Jeg vet det er strenge regler for fosterforeldre og adoptivforeldre. Men ved IVF er det jo biologiske barn, og det kan jo alle som er fruktbare få så mange de vil av...

Ivf er ikke alltid biologiske barn nei. Noen trenger sperm donor eller eggdonor. 

Og selvsagt skal det offentlige sjekke at dersom de hjelper til og betaler store deler av utgiftene for et par å få barn at de er skikket til det. 

Samme gjelder de som går privat - heldigvis. 

Supert at det er strenge krav til å få barn. Burde vært det ellers også, men vanskelig å kontrollere hver eneste par som får et barn - så helt supert at de sjekker ser det kan sjekkes. 

Anonymkode: af477...500

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei. Min mann gjennom 8 år har sittet i fengsel når han var 19 år for å ha hatt sex(hadde kjæreste som var 15) og foreldrene  hennes anmeldte han. 
Dette er ca 17 år siden. 
For 4 år siden drakk han for mye og han dyttet meg ute på byen noe som ble observert av andre og ble dermed anmeldt av politet hvor mannen fikk noen timer samfunnstraff. 
 

Nå har vi prøvd å få barn i over 1 år og begge er over 35 år. Vil hans vandelsattest stå i vegen for å kunne få hjelp til å få barn? Noen andre som har vært i liknende situasjon og vet hvordan dette fungerer? 
 

Anonymkode: ba0ba...566

Dette kommer med på en barneomsorgsattest: 

Lovbruddene som omfattes er:

  • Seksuallovbrudd: Paragrafene 291, 293, 294, 295, 296, 299, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 309, 310, 311, 312 og 314)
  • Voldslovbrudd med mer: Paragrafene 257 menneskehandel, 258 grov menneskehandel, 274 grov kroppsskade, 275 drap, 282 og 283 mishandling og grov mishandling i nære relasjoner
  • Narkotikalovbrudd: Paragrafene 231 narkotikaovertredelse og 232 grov narkotikaovertredelse
  • Vinningslovbrudd: Paragrafene 327 ran og 328 grovt ran

(I politiregistertloven §39 er det også vist til de aktuelle paragrafene i den gamle straffeloven som gjaldt frem til oktober 2015.)

Noen av disse lovbruddene forsvinner etter en stund, mens andre (drap og de aller fleste seksuallovbrudd) vil alltid stå på attesten. De som forsvinner fra denne attesten etter en stund er:

  • Narkotikalovbrudd
  • Vinningslovbrudd
  • Alle voldslovbrudd utenom drap
  • Paragraf 309 kjøp av seksuelle tjenester fra mindreårige (alle andre seksuallovbrudd vil alltid bli stående på politiattesten.)

Er man dømt til fengsel over 6 måneder (inkludert som «subsidiær fengselsstraff» ved samfunnsstraff/samfunnstjeneste) vil lovbruddet normalt stå på politiattesten i ti år etter man er løslatt eller ferdig med straffen.

Er man dømt til en straff på under 6 måneder, vil lovbruddet normalt stå på politiattesten i tre år etter at man er dømt. Dersom man var under 18 år da lovbruddet ble utført, vil lovbruddet normalt stå på politiattesten i 2 år etter at handlingen skjedde.

På barneomsorgsattesten skal det anmerkes om personen er siktet, tiltalt, har vedtatt forelegg eller er dømt for overtredelse av flere straffebestemmelser som for eksempel seksualforbrytelser mot barn og voksne, drap, narkotikaforbrytelser og grov volds- og ranskriminalitet.

Anonymkode: af477...500

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...