Gå til innhold

Friluftsområder som blir/ føles som om de blir ødelagt av tilrettelegging for friluftsliv. Har du opplevd dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et av mine absolutte yndlingssteder har for en tid tilbake blitt bebygd med badstue med tilhørende toalett og bålplass og jeg klarer nesten ikke å dra dit mer, fordi jeg synes de har ødelagt et naturområde som var kjempeflott i seg selv. - Det ligger i fjøra.  Før var jeg der ukentlig, men nå har jeg vært der bare noen få ganger pr år og føler på den samme sorgen hver gang. For det første har dette bygget ødelagt en del av sjarmen, for det andre føles det som om jeg må ta ekstra hensyn til de som besøker badstua, slik at jeg ikke kan sette meg ned i nærheten av der den er, uten at det blir veldig merkelig. 

Dette har alltid vært et rimelig godt besøkt sted, men mens det før var naturen i seg selv som var målet, er det nå rundt bebyggelsen ting foregår og jeg synes det har tapt seg som friluftsområde, - i tillegg til at det foregår en del ulovlig villcamping med bobil. 
 

Noen fler som har slike opplevelser med fine turområder som har blitt ødelagt av « tilrettelegging» 

Anonymkode: 97e3c...1f8

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare tilføye at jeg vanligvis ikke er spesielt sentimental og at jeg vanligvis også er et menneske som takler forandring veldig godt, men dette føles som tyveri og jeg blir nesten på gråten bare jeg tenker på det. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan kommunen kunne tillate dette og vet samtidig  at et par av grunneierne bare skrev under for ikke å bli upopulære og beskyldt for å være i mot utvikling. - Dette var godt i gang, lenge før jeg fant ut om planene. 

Anonymkode: 97e3c...1f8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 22.31):

Må bare tilføye at jeg vanligvis ikke er spesielt sentimental og at jeg vanligvis også er et menneske som takler forandring veldig godt, men dette føles som tyveri og jeg blir nesten på gråten bare jeg tenker på det. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan kommunen kunne tillate dette og vet samtidig  at et par av grunneierne bare skrev under for ikke å bli upopulære og beskyldt for å være i mot utvikling. - Dette var godt i gang, lenge før jeg fant ut om planene. 

Anonymkode: 97e3c...1f8

Skjønner godt hva du mener og det er trist. Intensjonen er jo god. Folk kommer seg ut og opplever naturen. Problemet er bare at i iveren etter å gi folk naturopplevelser så raserer vi den opprinnelige naturen. Det blir som å hugge ned en skog for å lage golfbane. Litt må vi tåle, men vi bør i størst mulig grad bruke arealer som på en eller annen måte allerede er "ødelagt". For det vi ødelegger ødelegges som regel for godt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt.

Anonymkode: b87fe...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skjønner deg  godt, her anlegger de grusveier overalt, selv om det er gamle anleggsveier milevis i alle retninger, tilrettelagt med rastebord,, bålplasser og gapahuker. Folk som trenger tilrettelegging for rullestol etc kan rulle i 10 talls timer på grusveier som allerede er anlagt, likevel velger kommunene å rasere en flott hellelagt sti rundt ett uberørt vann rett ved siden av. 
Likeså med gapahuker som står i skogen eller på fjellet, legger grusvei attpåtil fra flere plasser, det kan gå tre grusveier til samme gapahuk, forskjellig startsted. Altså… Jeg synest det er tragisk og trist. Jeg er dårlig til bens innimellom, men da går jeg der jeg kan gå, klager ikke fordi jeg ikke kommer meg frem/opp, jeg har milevis av veier jeg kan gå uansett.

De badstuene dukker opp overalt, håper det bare er en trend som går over. 

 

Anonymkode: cda1d...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...