Gå til innhold

Heve bruktbilkjøp..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, men når de er godkjent er det jo som regel ikke store feil på de. At de er Eu-godkjent betyr at de har blitt sjekka for sånne feil. Her kan du lese mer om EU-kontroll:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/eu-kontroll/hva-sjekkes/

Anonymkode: 3d2f3...910

EU-kontrollen er kun en kontroll i forhold til sikkerhet. Den er ikke et generelt godkjent stempel på alt som kan gå galt i en bil.

Anonymkode: 14478...43f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

EU-kontrollen er kun en kontroll i forhold til sikkerhet. Den er ikke et generelt godkjent stempel på alt som kan gå galt i en bil.

Anonymkode: 14478...43f

Mye dårlige kontroller også, men er jo endel viktige ting som sjekkes heldigvis.

Anonymkode: 23930...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/16/2024 at 3:46 PM, AnonymBruker said:

Jeg kjøpte en bruktbil av et familiemedlem til 30 000. Det var ingenting som tilsa at det var noe særlig feil med bilen da vi kjøpte den og selger sa at alt av reprasjoner og servicer har vært fulgt opp. Nå viser det seg at bærebru (? ) er rusten (såpass at den MÅ skiftes), stabstang på ene siden er dårlig/rusten, noen greier med eksos og bremseslanger + noen andre smådeler. Om jeg skulle tatt alt dette på verksted blir det vel DYRT. Det jeg lurer på er jo om jeg har noen rettigheter her. For bilen er jo kanskje bare verdt halvparten av det jeg betalte. 

Det ble ikke skrevet noen kontrakt oss imellom..

Anonymkode: 3d2f3...910

https://www.xn--hevebilkjp-8cb.no/ansvar-privat-salg-av-bil/

Anonymkode: 2d919...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Syns det er litt vanskelig å vite hva som er riktig fordi jeg blir fortalt noe her og noe helt annet av andre..

"Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand".. 

Jeg ser jo at lignende biler (nettopp eu-godkjent og uten feil) ligger ute på nettet til samme pris. 

Men såklart. Om de kan hjelpe meg å fikse den, så skal jeg klare å legge ut noen tusen.. Det er jo bare at det er en stor ulempe for meg i hverdagen å være uten bil. Og jeg solgte en fullt brukendes bil for å kjøpe denne nettopp fordi det ble sagt at det ikke var noen feil med den. Og nå står jeg uten noe. 

Skal få hjelp til å bestille deler, men takk for tilbudet.

Anonymkode: 3d2f3...910

jeg tror jeg skjønner hvordan du tenker. 

Men jeg sliter litt med å prøve å forklare deg hvorfor du ikke skal tenke slik på en bil til 30k med lav km og noen få slitedeler som må taes. 

jeg har noen biler på tunet. en av dem kunne jeg solgt for 25 000 kr. I følge eu kontroll for en ca 6 mnd siden er den ok på den listen. Bilen har heller ingen rare lyder eller virker som det er noe feil med den. Om du kom å spurte om å få kjøpe den ville jeg sagt at ja det kan du for 25 k. den har 1,5 år igjen av eu, jeg vet ikke om noe som feiler den. Jeg bruker den ofte. Har ikke merket noe annet enn at dekkene begynner å bli slitt. Men jeg hadde ikke gitt deg noen garantier, for jeg har personlig ikke gått over alt og sjekket alt under over og inne i bilen. Jeg hadde sagt og skrevet at jeg selger den uten noen form for garanti da bilen er gammel og man vet aldri når ting skjer. Eller om det er en og annen slitedel som bør skiftes. Siden bilen har 1,5 år igjen av eu kontroll, og bilen virker hel og fin, og jeg ikke har merket noe galt med den anser jeg bilen som i god stand. Men med gamle biler kan det snu ganske raskt. man har ingen garantier.  Bilen kan gå i mange år uten en eneste feil, eller det kan balle på seg. Mange kjøper en bil til 25 - 30k for bare å bruke ut eu tid på 2 år for så å vrake dem. så kjøpe en ny for en 2 års periode. 

Alle lover og regler og gjør slik og henvis slik forlang ditt og krev datt ... alt dette faller vekk hvis det bare er småtterier som nå grunnet den lave prisen. Hadde girkassen vært fylt med kjøttdeig og motoren sto med en fot i graven ville det stilt seg annerledes. 

I dine sko hadde jeg tenkt at jeg angret på at jeg solgte en annen bil som du skriver var helt i orden for så å kjøpe denne. For den du solgte visste du standen på, du ønsket deg kanskje bare noe bedre eller nyere eller rimeligere i drift. Men å kjøpe biler fra 10k til 50 60k klassen aner du dessverre ikke hva som er i vente. Men jeg hadde ikke hatt det i meg å løpe rundt å pusse paragrafer og rettigheter på folk fordi jeg måtte ta noen slitedeler. Spesielt ikke om jeg i tillegg fikk gratis hjelp til å skifte dem. 

 

HVA SA SELGER TIL DEG DA NÅR DU NEVNTE FEIL OG MANGLER ? oi beklager caps look

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen du hadde var så bra, hvorfor byttet du? 

Anonymkode: e2f92...735

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette er hvorfor jeg kvier meg for å selge min 12 år gamle Volvo privat. Det er jo så mange som tror de skal kjøpe en strøken, feilfri gammel bil til billig pris. Jeg kan jo virkelig ikke garantere at noe ryker på bilen 3 dager,  2 uker eller 3 mnd etter salget. Særlig ikke slitedeler. Men vil jo få veldig mye mindre hos en forhandler. 

Anonymkode: 919b4...f84

Ingen problem, sjelden man kommer noe vei med en så gammel bil. Du skal opplyse om kjente feil, det er så mange urimelige kjøpere som prøver seg...ikke gi etter. Bruk NAF sin kontrakt.

Du kan også ta en NAF-test før salg om du føler for det.

Anonymkode: 23930...80e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis bilen du hadde var så bra, hvorfor byttet du? 

Anonymkode: e2f92...735

Den var bra, men den var for liten og upraktisk. 

Anonymkode: 3d2f3...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (På 16.3.2024 den 20.50):

Hvis du ikke har kontrakt så har du egentlig sagt fra deg retten til å klage, og til å kunne heve kjøpet.

Og du burde også sjekket bilens tilstand før du kjøpte den. Selv om den du kjøpte fra sier at bilen er i god stand så kan tilstanden endre seg mye på kort tid når det gjelder bil.

Hvis du skal gi juridiske råd på internettet, så fordrer det at du faktisk har innsikt i det du snakker om. En skriftlig kontrakt er bare et håndterlig bevis på en allerede inngått avtale om kjøp/salg, og du har like gode rettigheter til å reklamere på et kjøp uten kontrakt. 

Anonymkode: 8ce87...2c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 13.23):

Forventer jo ikke en perfekt bil.. Men jeg har desverre ikke råd til en dyrere bil. 

Anonymkode: 3d2f3...910

nei vel, men slik er det med bil. Enten så må man kjøpe nyere bil færre problemer, men enten være bundet av et lån eller et høyt verdifll eller så kan man kjøpe en eldre og billigere bil som krever mer vedlikhold. Finnes sjeldent noe som heter billig bil. Alt det du nevner er relativt vanlige ting på en eldre bil. Er du handy greier du å fikse det selv for et par tusen lapper. Kjøpte selv en billig bil til 35 000 for 2 år siden. Har kjørt 40 000 kilomterer med den og den har vært pålitelig, men den har absolut trengt løpende vedlikhold. Eneste grunnen til at den har vært billig i drift er at jeg fikser og gjør alt på den selv.

 

Men bil koster nesten uansett en del penger. Er du heldig finner du en billig bil som aldri må fikses, men det er mer unntaket en regelen.

Anonymkode: b6e89...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ihvertfall at regler og rettighetene som kjøper  ganske nylig ble strengere. Til fordel for kjøper og forbrukere. Bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, MicoH01 said:

Vet ihvertfall at regler og rettighetene som kjøper  ganske nylig ble strengere. Til fordel for kjøper og forbrukere. Bra. 

Veldig bra, få de billige bilene bort fra markedet.

 

Anonymkode: c6f4c...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...