Gå til innhold

Heve bruktbilkjøp..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en bruktbil av et familiemedlem til 30 000. Det var ingenting som tilsa at det var noe særlig feil med bilen da vi kjøpte den og selger sa at alt av reprasjoner og servicer har vært fulgt opp. Nå viser det seg at bærebru (? ) er rusten (såpass at den MÅ skiftes), stabstang på ene siden er dårlig/rusten, noen greier med eksos og bremseslanger + noen andre smådeler. Om jeg skulle tatt alt dette på verksted blir det vel DYRT. Det jeg lurer på er jo om jeg har noen rettigheter her. For bilen er jo kanskje bare verdt halvparten av det jeg betalte. 

Det ble ikke skrevet noen kontrakt oss imellom..

Anonymkode: 3d2f3...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har kontrakt så har du egentlig sagt fra deg retten til å klage, og til å kunne heve kjøpet.

Og du burde også sjekket bilens tilstand før du kjøpte den. Selv om den du kjøpte fra sier at bilen er i god stand så kan tilstanden endre seg mye på kort tid når det gjelder bil.

Endret av C-girl
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg kjøpte en bruktbil av et familiemedlem til 30 000. Det var ingenting som tilsa at det var noe særlig feil med bilen da vi kjøpte den og selger sa at alt av reprasjoner og servicer har vært fulgt opp. Nå viser det seg at bærebru (? ) er rusten (såpass at den MÅ skiftes), stabstang på ene siden er dårlig/rusten, noen greier med eksos og bremseslanger + noen andre smådeler. Om jeg skulle tatt alt dette på verksted blir det vel DYRT. Det jeg lurer på er jo om jeg har noen rettigheter her. For bilen er jo kanskje bare verdt halvparten av det jeg betalte. 

Det ble ikke skrevet noen kontrakt oss imellom..

Anonymkode: 3d2f3...910

jeg begriper ikke folk som kjøper bil til 20 000 - 30 000 og forventer et perfekt bil. Til den prisklassen skal man væare glad om den ruller fremover og at det fortsatt er eu godkjenning på den. Alt det der er typisk på en gammel shitbox.

Anonymkode: b6e89...237

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg kjøpte en bruktbil av et familiemedlem til 30 000. Det var ingenting som tilsa at det var noe særlig feil med bilen da vi kjøpte den og selger sa at alt av reprasjoner og servicer har vært fulgt opp. Nå viser det seg at bærebru (? ) er rusten (såpass at den MÅ skiftes), stabstang på ene siden er dårlig/rusten, noen greier med eksos og bremseslanger + noen andre smådeler. Om jeg skulle tatt alt dette på verksted blir det vel DYRT. Det jeg lurer på er jo om jeg har noen rettigheter her. For bilen er jo kanskje bare verdt halvparten av det jeg betalte. 

Det ble ikke skrevet noen kontrakt oss imellom..

Anonymkode: 3d2f3...910

dette er ikke så ille som det virker som du tror. 

Helt vanlige slitedeler. Bestiller du delene selv, bruker enten noen du kjenner, prøver selv, eller et verksted som godtar at du kommer med deler selv så er det ikke mange 1000 lappene. hvilken bil er dette? type og årsmodell? evt km stand. Ja, og hvor lenge siden er det du kjøpte den?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

For bilen er jo kanskje bare verdt halvparten av det jeg betalte. 

Har du bare fått halvparten av hva du betalte for bør selger godta heving.
Men han må først få mulighet til å reparere.

Anonymkode: cf896...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amistad skrev (13 timer siden):

dette er ikke så ille som det virker som du tror. 

Helt vanlige slitedeler. Bestiller du delene selv, bruker enten noen du kjenner, prøver selv, eller et verksted som godtar at du kommer med deler selv så er det ikke mange 1000 lappene. hvilken bil er dette? type og årsmodell? evt km stand. Ja, og hvor lenge siden er det du kjøpte den?

Nei, det er forhåpentligvis ikke så ille som jeg tror. Folk sier veldig mye forskjellig. Selger har sagt at de skal få andre i familien til å reparere det, så forhåpentligvis blir det da bare delene vi må betale for. Det er en Polo 2007-modell. Kjørt 130 000. Er ca en måned siden jeg kjøpte den.

Han på verkstedet sa forsåvidt at det var mye bil igjen bare vi fikk fikset det som var feil.  

Anonymkode: 3d2f3...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

jeg begriper ikke folk som kjøper bil til 20 000 - 30 000 og forventer et perfekt bil. Til den prisklassen skal man væare glad om den ruller fremover og at det fortsatt er eu godkjenning på den. Alt det der er typisk på en gammel shitbox.

Forventer jo ikke en perfekt bil.. Men jeg har desverre ikke råd til en dyrere bil. 

Anonymkode: 3d2f3...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er forhåpentligvis ikke så ille som jeg tror. Folk sier veldig mye forskjellig. Selger har sagt at de skal få andre i familien til å reparere det, så forhåpentligvis blir det da bare delene vi må betale for. Det er en Polo 2007-modell. Kjørt 130 000. Er ca en måned siden jeg kjøpte den.

Han på verkstedet sa forsåvidt at det var mye bil igjen bare vi fikk fikset det som var feil.  

Anonymkode: 3d2f3...910

130.000km er ikke mye. Har den stått ekstra utsatt til? Mye salting på veiene der den har vært kjørt?

Anonymkode: 89538...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

130.000km er ikke mye. Har den stått ekstra utsatt til? Mye salting på veiene der den har vært kjørt?

Anonymkode: 89538...7aa

Den har vel stått ute en stund da den ikke var i bruk. 

Anonymkode: 3d2f3...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og en 2007-modell (min har gått 180k). Kjøpte den for 40k, og satte også av 20k til å reparere "alt". Nå har jeg en knallgod bil som kommer til å holde lenge.

Anonymkode: adf22...62d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har egentlig ikke fått helt svar på det jeg lurte på. Er det mulig at vi har rett på prisavslag? Eller at selger betaler deler og evt. andre utgifter? Både selger og andre i familien sa at det ikke skulle være noe feil med bilen og at vi ikke trengte å bekymre oss for eu-godkjenning (som er om et halvt år). Så sånn vi forstod det så skulle bilen igrunnen være "strøken".. 

Anonymkode: 3d2f3...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, du forventer strøken bil til 30.000? Godt mulig men da må du lete gjennom hele bilmarkedet og være bilkyndig. Nedre grense for normalt inkompetente går vel rundt 100.000,-

Anonymkode: c6f4c...2be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men jeg har egentlig ikke fått helt svar på det jeg lurte på. Er det mulig at vi har rett på prisavslag? Eller at selger betaler deler og evt. andre utgifter? Både selger og andre i familien sa at det ikke skulle være noe feil med bilen og at vi ikke trengte å bekymre oss for eu-godkjenning (som er om et halvt år). Så sånn vi forstod det så skulle bilen igrunnen være "strøken".. 

Anonymkode: 3d2f3...910

Nei

Anonymkode: 37e9c...c5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men jeg har egentlig ikke fått helt svar på det jeg lurte på. Er det mulig at vi har rett på prisavslag? Eller at selger betaler deler og evt. andre utgifter? Både selger og andre i familien sa at det ikke skulle være noe feil med bilen og at vi ikke trengte å bekymre oss for eu-godkjenning (som er om et halvt år). Så sånn vi forstod det så skulle bilen igrunnen være "strøken".. 

Anonymkode: 3d2f3...910

Nei. Bilen er så gammel at slike feil må forventes. Slike feil er heller ikke helt opplagt å se ved en lettere visuell befaring. Høres uansett ut som du har fått mye bil for pengene. 

Anonymkode: 7f464...245

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men jeg har egentlig ikke fått helt svar på det jeg lurte på. Er det mulig at vi har rett på prisavslag? Eller at selger betaler deler og evt. andre utgifter? Både selger og andre i familien sa at det ikke skulle være noe feil med bilen og at vi ikke trengte å bekymre oss for eu-godkjenning (som er om et halvt år). Så sånn vi forstod det så skulle bilen igrunnen være "strøken".. 

Anonymkode: 3d2f3...910

Så lenge dette ikke er feil som selger MÅ ha vært klar over eller har prøvd å skjule så har du ikke krav på noe som helst, de feilene du nevner er slitedeler og et koster ikke allverden å fikse på verksted.

Rust på bærebru kan være godkjent uten anmerkning på en PKK-kontroll til å være alvorlig 3'er feil på den neste kontrollen, skal du forresten bytte bærebru så lønner det seg å bytte den på andre siden samtidig. 

Anonymkode: 45bf3...813

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge dette ikke er feil som selger MÅ ha vært klar over eller har prøvd å skjule så har du ikke krav på noe som helst

Det er feil. Har man ikke fått det man kan forvente ut fra kjøpesum kan man ha rett på reklamasjon. En viktig grunn til at de fleste ikke tør å selge bilen privat.

Trådstarter skrev:

AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 15.46):

For bilen er jo kanskje bare verdt halvparten av det jeg betalte. 

Anonymkode: cf896...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, AnonymBruker said:

Men jeg har egentlig ikke fått helt svar på det jeg lurte på. Er det mulig at vi har rett på prisavslag? Eller at selger betaler deler og evt. andre utgifter? Både selger og andre i familien sa at det ikke skulle være noe feil med bilen og at vi ikke trengte å bekymre oss for eu-godkjenning (som er om et halvt år). Så sånn vi forstod det så skulle bilen igrunnen være "strøken".. 

Anonymkode: 3d2f3...910

Jeg vil si du ikke har rett på noe, en 18år gammel bil kan ha mye feil. "Strøkne" 2007 modell VW er ganske uvanlig. Det du har listet opp er 3 kvelder i garasjen, ca10000 på verksted. 

Men snakk med din slektning, mulig dere kan bli enige om å dele regningen? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, det er forhåpentligvis ikke så ille som jeg tror. Folk sier veldig mye forskjellig. Selger har sagt at de skal få andre i familien til å reparere det, så forhåpentligvis blir det da bare delene vi må betale for. Det er en Polo 2007-modell. Kjørt 130 000. Er ca en måned siden jeg kjøpte den.

Han på verkstedet sa forsåvidt at det var mye bil igjen bare vi fikk fikset det som var feil.  

Anonymkode: 3d2f3...910

nå har jrg holdt på med biler i alle år. Du får nok mange forskjellige svar her, men jeg står for det jeg skrev. dette er ikke så ille som du tror. 

rett på noe prisavslag? jeg tenker moralsk sett at du ikke skal prøve på det. Sett fra et ståsted fra min side så er du veldig urimelig. Du har betalt 30 000 kr for en bil med lite feil og lav km stand. Bedre kan det ofte ikke bli. At et verksted har funnet slitasje på noe slitedeler, garantert ingen har prøvd å skjule for deg, er vanlig på alle biler. Skal man vite om alle slanger stag foringer bærebru er i orden før salg må nesten bilen inn på et verskted eller naf test. det koster jo noen tusenlapper og er ikke vanlig å gjøre på biler under 50 til 100 k i salgspris.

 

når selger i tillegg sier at du trenger bare å kjøpe delene, så skal de få noen til å fikse det, og du vil enda ha prisavlsag? 

jeg velger å legge det på uvitenhetskalaen og ikke at du er kravstor og urimelig. 

 

prøv å se på dette som noe annet du har kjøpt eller solgt. noe som du kan. Ta et eksempel ... 

Du selger en stålampe. den er noen år gammel, men meget lite brukt.

 

etter noen uker ringer kjøper til deg og sier han vil ha prisavslag fordi pærene var røket, og støpselet var løst. 

Du sier han kan kjøpe et støpsel på biltema til 49 kr pluss to nye pærer til kr 50 og du kan skifte pærer for ham, og støpsel. ( noe han fint kunne gjort selv siden han kjøpte lampen meget billig, og det er forventet å ryke grunnet alder. 

Han vil i tillegg til at du gjør jobben også ha prisavslag ...

 

helt urimelig.

 

jaja tenker du, dette er ikke en lampe men en bil til 30k 

men jo 

 

det blir det samme. i bilverden er 30k for en såpas god bil med lav km såpass billig at du bør forvente å måtte legge ut noen ekstra lapper på å få den helt tipp topp.  

 

bestill delene dine på skruvat eller autodoc så kommer du meget rimelig i fra det. Men vær sikker på alt du trenger først. Hvis du ønsker hjelp kan du liste opp så kan jeg finne til deg. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøpe så billige biler og ikke forvente noen overaskelser  bør du ta den med på en NAF test.  Koster noen tusen, min erfaring er at selger er villig til det, og at man kanskje kan få selger til å betale halvparten.  Da vet man litt mer hva man kjøper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike kranglefanter gjør at folk

1. Vraker bilen, eller 2. tar den i innbytte og forhandler selger den for 60.000,- Er det slik du ønsker det i fremtiden?

Anonymkode: c6f4c...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...