Gå til innhold

Heve bruktbilkjøp..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns det er litt vanskelig å vite hva som er riktig fordi jeg blir fortalt noe her og noe helt annet av andre..

"Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand".. 

Jeg ser jo at lignende biler (nettopp eu-godkjent og uten feil) ligger ute på nettet til samme pris. 

Men såklart. Om de kan hjelpe meg å fikse den, så skal jeg klare å legge ut noen tusen.. Det er jo bare at det er en stor ulempe for meg i hverdagen å være uten bil. Og jeg solgte en fullt brukendes bil for å kjøpe denne nettopp fordi det ble sagt at det ikke var noen feil med den. Og nå står jeg uten noe. 

Skal få hjelp til å bestille deler, men takk for tilbudet.

Anonymkode: 3d2f3...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og ja, jeg vet veldig lite om bil. Så skal ikke si at jeg har rett.

Men til og med min far på over 60 år mente at her har jeg rett på prisavslag. Evt. heving av kjøp.

Anonymkode: 3d2f3...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Syns det er litt vanskelig å vite hva som er riktig fordi jeg blir fortalt noe her og noe helt annet av andre..

"Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand".. 

Jeg ser jo at lignende biler (nettopp eu-godkjent og uten feil) ligger ute på nettet til samme pris. 

Men såklart. Om de kan hjelpe meg å fikse den, så skal jeg klare å legge ut noen tusen.. Det er jo bare at det er en stor ulempe for meg i hverdagen å være uten bil. Og jeg solgte en fullt brukendes bil for å kjøpe denne nettopp fordi det ble sagt at det ikke var noen feil med den. Og nå står jeg uten noe. 

Skal få hjelp til å bestille deler, men takk for tilbudet.

Anonymkode: 3d2f3...910

Problemet er at du må skille mellom de ulike omtalene/uttrykkene.

Du finner ingen feilfrie biler som er 18 år gamle. Ingen. Det kan du bare legge bak deg. Men du kan finne biler hvor selger ikke vet om noen kjente feil på bilen. Det er noe annet, men blandes ofte sammen. Og det er et problem.

De fleste av oss leverer bilen på EU kontroll og service.

En EU kontroll (PKK) sjekker kun om bilen er i godkjent stand og ikke farlig å kjøre med. Den gjelder kun kontrolltidspunktet, og feil kan oppstå når den kjøres av bukken på verkstedet. Eller to uker etterpå. Så at en bil er EU-godkjent er absolutt ingen attest på at bilen er feilfri, men det er en bekreftelse på at verkstedet har sjekket ei viss kontrolliste på en gitt dato at den da ikke hadde større mangler eller feil som gjorde den farlig å kjøre for eier eller andre.

Service er ingen kontroll av at ting fungerer det er kun verkstedet som går igjennom ei kort liste over hva de bør sjekke på den modellen på ulike kilometerstander. Ofte begrenset til luftfilter, drivstoffilter, kupefilter, bremseklosser, skiver, dempere og stag. Ofte skal en innom til service hver 15-30k kjørte kilometer, eller tidsintervall, men jo eldre bilen er jo sjeldnere pleier folk å ha service på bilen. Som egentlig er litt motstridende til vanlig fornuft. I tillegg kan ting skje mellom servicer og. Og på toppen av det hele så tror folk med eldre biler at PKK/EU kontroll og service er det samme.

Skal du sikre deg så må du nesten ta en salgs/kjøptstest hos NAF. Men det koster. Og når bilen er såpass rimelig i sin helhet så er spørsmålet om testen er verdt å betale for. Kanskje, for kjøper. Men skal selger eller kjøper betale for den? Det åpenbare ville jo vært selger, men selger får sikkert solgt uten - så hvorfor bry seg?

Men kjernen i dette er at du har kjøpt en bil til 30k som er snart 18 år gammel. Feil og slitasje må påregnes. Spørsmålet er om dette er feil selger VISSTE OM, eller BURDE KJENNE TIL. Dersom svaret er nei har du lite å fare med. Spesielt uten kontrakt. Dersom svaret kan være ja så bør du dokumentere dette med uttalelse fra verksted. Og da vil du fortsatt måtte håndtere familiære relasjoner når du skal dekke det økonomiske kravet. Det er alltid noen som er enig/uenig og man kan risikere anstrengte relasjoner fremover.

Derfor handler man ikke bil fra venner og familie.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis man kjøper en bil til 30k så må man ta med i budsjettet at det vil tilkomme reparasjoner. Hadde den vært feilfri så hadde den ikke vært så billig. En "feilfri" 2007-modell av det merket jeg har koster fort 60-70k.

Anonymkode: adf22...62d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker at hvis man kjøper en bil til 30k så må man ta med i budsjettet at det vil tilkomme reparasjoner. Hadde den vært feilfri så hadde den ikke vært så billig. En "feilfri" 2007-modell av det merket jeg har koster fort 60-70k.

Anonymkode: adf22...62d

Jeg har funnet mange biler i ettertid av kjøpet som har vært både billigere og bedre.

Anonymkode: 3d2f3...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Og ja, jeg vet veldig lite om bil. Så skal ikke si at jeg har rett.

Men til og med min far på over 60 år mente at her har jeg rett på prisavslag. Evt. heving av kjøp.

Anonymkode: 3d2f3...910

Hva har det å si hvor gammel din far er?😂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har funnet mange biler i ettertid av kjøpet som har vært både billigere og bedre.

Er et stykke derfra til det du skrev om at du bare har fått halvparten av hva du betalte for.

Anonymkode: cf896...a5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har funnet mange biler i ettertid av kjøpet som har vært både billigere og bedre.

Anonymkode: 3d2f3...910

Hvordan i alle dager kan du vite at de er bedre?

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har funnet mange biler i ettertid av kjøpet som har vært både billigere og bedre.

Anonymkode: 3d2f3...910

Du har gjort en grundig mekanisk vurdering av de siden du vet det da?

Anonymkode: adf22...62d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iridium skrev (27 minutter siden):

Hva har det å si hvor gammel din far er?😂 

Han har jo kjøpt og solgt mange biler i sitt liv. Tror ikke en gutt på 13 år har gjort det akkurat.

Anonymkode: 3d2f3...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hvorfor jeg kvier meg for å selge min 12 år gamle Volvo privat. Det er jo så mange som tror de skal kjøpe en strøken, feilfri gammel bil til billig pris. Jeg kan jo virkelig ikke garantere at noe ryker på bilen 3 dager,  2 uker eller 3 mnd etter salget. Særlig ikke slitedeler. Men vil jo få veldig mye mindre hos en forhandler. 

Anonymkode: 919b4...f84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har gjort en grundig mekanisk vurdering av de siden du vet det da?

Anonymkode: adf22...62d

Nei, men når de er godkjent er det jo som regel ikke store feil på de. At de er Eu-godkjent betyr at de har blitt sjekka for sånne feil. Her kan du lese mer om EU-kontroll:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/eu-kontroll/hva-sjekkes/

Anonymkode: 3d2f3...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har jo kjøpt og solgt mange biler i sitt liv. Tror ikke en gutt på 13 år har gjort det akkurat.

Anonymkode: 3d2f3...910

Han har nok et helt annet perspektiv på hva en strøken bruktbil koster, den generasjonen (som også mine foreldre tilhører) lever ikke på samme planet som oss når det er snakk om dagens verdi av penger.

Anonymkode: adf22...62d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han har jo kjøpt og solgt mange biler i sitt liv. Tror ikke en gutt på 13 år har gjort det akkurat.

Anonymkode: 3d2f3...910

Gutt på 13 år? Hvor kom det inn i bilde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men når de er godkjent er det jo som regel ikke store feil på de. At de er Eu-godkjent betyr at de har blitt sjekka for sånne feil. Her kan du lese mer om EU-kontroll:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/eu-kontroll/hva-sjekkes/

Anonymkode: 3d2f3...910

Dette er feil. Som jeg beskrev i et tidligere innlegg. Det er en feilaktig slutning og medfører mange misforståelser.

Den bilen du kjøpte var og EU godkjent regner jeg med?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er hvorfor jeg kvier meg for å selge min 12 år gamle Volvo privat. Det er jo så mange som tror de skal kjøpe en strøken, feilfri gammel bil til billig pris. Jeg kan jo virkelig ikke garantere at noe ryker på bilen 3 dager,  2 uker eller 3 mnd etter salget. Særlig ikke slitedeler. Men vil jo få veldig mye mindre hos en forhandler. 

Anonymkode: 919b4...f84

Nei, du kan ikke garantere at noe ryker, men du kan jo sjekke at slitedeler ikke er rustne.

Om f.eks batteriet plutselig hadde klikka så hadde jo ikke jeg skylda på tidligere eier for det. 

Anonymkode: 3d2f3...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men når de er godkjent er det jo som regel ikke store feil på de. At de er Eu-godkjent betyr at de har blitt sjekka for sånne feil. Her kan du lese mer om EU-kontroll:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/eu-kontroll/hva-sjekkes/

Anonymkode: 3d2f3...910

Såvidt jeg kan se av det du ramser opp i HI, er det ingenting av dette som kontrolleres på PKK/EU-kontroll.

Anonymkode: adf22...62d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, men når de er godkjent er det jo som regel ikke store feil på de. At de er Eu-godkjent betyr at de har blitt sjekka for sånne feil. Her kan du lese mer om EU-kontroll:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/eu-kontroll/hva-sjekkes/

Anonymkode: 3d2f3...910

Altså, bilen min har så rustne opphengsfjær at det er like før de knekker, men den gikk nå gjennom EU-kontroll med null feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 15.46):

Jeg kjøpte en bruktbil av et familiemedlem til 30 000. Det var ingenting som tilsa at det var noe særlig feil med bilen da vi kjøpte den og selger sa at alt av reprasjoner og servicer har vært fulgt opp. Nå viser det seg at bærebru (? ) er rusten (såpass at den MÅ skiftes), stabstang på ene siden er dårlig/rusten, noen greier med eksos og bremseslanger + noen andre smådeler. Om jeg skulle tatt alt dette på verksted blir det vel DYRT. Det jeg lurer på er jo om jeg har noen rettigheter her. For bilen er jo kanskje bare verdt halvparten av det jeg betalte. 

Det ble ikke skrevet noen kontrakt oss imellom..

Anonymkode: 3d2f3...910

Jeg er SÅ LEI av folk som ikke har greie på kjøp og salg.....

Kjøper du en bruktbil privat har du 2års reklamasjon, da tar man også hensyn til alder på bilen. Samt om det er slitedeler og skjulte feil. Så her kommer du svært sjelden noe vei, spesielt med eldre bilder.

I tillegg vil du skape dårlig forhold til et familiemedlem, bilen kunne tatt en NAF-test eller lignende før salg. Kjøper har også et ansvar, du virker klønete dessverre.

Anonymkode: 23930...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (På 16.3.2024 den 20.50):

Hvis du ikke har kontrakt så har du egentlig sagt fra deg retten til å klage, og til å kunne heve kjøpet.

Og du burde også sjekket bilens tilstand før du kjøpte den. Selv om den du kjøpte fra sier at bilen er i god stand så kan tilstanden endre seg mye på kort tid når det gjelder bil.

TS har jo kontrakt. En muntlig avtale er også en kontrakt. Det de eventuelt ikke har avtalt, vil utfylles av reglene i kjøpsloven.

Når det er sagt så er jeg enig med det i at det påligger kjøperen å undersøke bilen grundig før man kjøper. Hvis dette er en mangel man med rimelighet ville kunne oppdaget ved å sjekke bilen, så er det ts sitt ansvar. Hvis den ikke kunne vært oppdaget, selv om man har foretatt en ordentlig sjekk, så vil det være selgers ansvar.

Anonymkode: 14478...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...