Gå til innhold

Hobbyer "ingen" har lengre, som du husker før?

miniomelett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 17.04):

hihi det bilde ga meg ordentlig whiplash.

Mange ymse støvsamlere vi skulle ha 😳

Trolldeig var litt kult, men var bare en kort periode vi drev med det.

Husker gips også var in! Hadde masse slike Disney-former til gips, men var bare en liten tass så malte jo stygt som juling 😂 

Anonymkode: 4236f...305

Mente du flashback?? 😂

Anonymkode: 0d286...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 18.26):

Tror du tenkte på backflash 🤭

Anonymkode: 66738...f2a

Tror dere begge tenkte på flashback 😂😂😂

Anonymkode: 0d286...b8d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Smelle kinaputter!👍 Skikkelig artig også, skremme folk for eksempel

Anonymkode: 2fda9...de6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 5.40):

Settekasser i tre, hvor man samlet små figurer og plasserte inni. Samle på kjøleskapsmagneter. Og postkort. Vi holdt også på med jojo. Lærte mange triks, bl.a "gå tur med hunden" og "vuggen ". Vi hadde konkurranser, hvor det gjaldt å holde det igang lengst og gjøre de kuleste triksene. Stort pluss med kulest jojo. 

Anonymkode: ef5a6...c43

Jeg hadde settekasse. I det største "rommet" sto det som en gang sto på toppen av bryllups-kaka til mamma og pappa. Rett og slett en liten figur av et brudepar. Mamma og pappa skilte seg kort tid etter at jeg fikk den settekassa, men jeg beholdt jo brudeparet i kassa likevel. 

AnonymBruker skrev (På 26.5.2024 den 20.07):

For en koselig tråd! Vekker mange gode minner.

Overrasket over at ingen har nevnt klistermerkesamling enda? Det var jo ganske populært og vanlig en stund. Er det en greie fortsatt kanskje?

Når det gjelder brevskriving, så hadde jeg også brevvenner, men samlet også på brevpapir. Det var alltid om å gjøre å få nytt brevpapir tilsendt og brevpapir luktet godt!

Leste mye, var medlem i TL-klubben i mange år. Der fikk man mye annet gøy. Jeg husker jeg satt ved postkassen og ventet på postdamen dagene de skulle bli levert.

Skolebøker ja, husker jeg også fikk skolebok i TL-klubben, så de fleste skolebøkene mine er derifra. Ellers kjøpte jeg TOPP skoledagbok også. Snoopy skoledagbok var vel ganske populært.

Anonymkode: caa9a...c5b

Minner... Klistremerker ble klistret på sprinkelsenga til min lillesøster, og etter hvert på den neste senga hun hadde. For ikke å snakke om på kjøleskapet til mormor og morfar :laugh:

Brevvenner og brevpapir hadde jeg i mange år, hadde vel seks-syv brevvenner på det meste. TL-klubben var en favoritt, men jeg var ikke med der så lenge. Skoledagbøker og minnebøker var også flotte å ha. Jeg husker at ei av mine venninner var så glad i det minnet jeg hadde skrevet i minneboka hennes. 

~"Heidi" er en liten pike, gid vi hadde flere slike. Steller pent med folk og dyr, både de som går og flyr. ~

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som skriver om å ha brevvenner - noe også jeg hadde - dere vet vel hva som holder på å skje idag ...?

Et eksempel: Danmark. Fra 1. januar ble det innført moms på innenlands post, noe som førte til at portoen for å sende et brev økte fra 12 danske kroner til ikke mindre enn 25, og 50 kroner for å sende noe til utlandet. Dessuten ble alle frimerker utgitt før 2022 gjort ugyldige til innenlands post, og etter juni gjelder det også"merker gitt ut i 2022 og 2023. Hilsen PostNord, som har tatt over ansvaret for posten i Danmark og Sverige.

Kort sagt koster det nå ca. 80 norske kroner for noen i Danmark å sende en julehilsen eller et postkort til Norge.

Samtidig er det i Norge billigere å sende brev enn for 40 år siden, da man kan få kjøpt ubrukte, eldre frimerker til 20-30% av prisen de i sin tid kostet på postkontoret, og disse merkene er fortsatt gyldige. I 1984 kostet det kr.2,50 å sende et brev innenlands; idag koster det i praksis rundt 5 kroner.

Anonymkode: 48085...57b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Gine skrev (På 16.3.2024 den 20.10):

Den spåen man lagde av papir og farga de i hver farge. Inni var det masse tall og når man åpnet det tallet stod det skrevet noe inni.

Jeg jobber i barnehage, og dette er populært hos ungene fortsatt 😊

Anonymkode: 4b48c...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samle og sirlig dandere en utstilling av minibrusboksene man fikk på fly. Uåpnede selvsagt. 

Lage hemmelige klubber med et par venner og kode om alfabetet med symboler og skrive lapper som alle bare kunne se, for ingen forsto hva som sto der. Funket bra helt til det florerte med lapper og eksempler, og noen hadde konsentrasjon nok til å dekode og avsløre hele alfabetet og innholdet i lappene. Som uansett var helt uinteressante. Haha.

Endret av frizzbee
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, frizzbee said:

Samle og sirlig dandere en utstilling av minibrusboksene man fikk på fly. Uåpnede selvsagt. 

Lage hemmelige klubber med et par venner og kode om alfabetet med symboler og skrive lapper som alle bare kunne se, for ingen forsto hva som sto der. Funket bra helt til det florerte med lapper og eksempler, og noen hadde konsentrasjon nok til å dekode og avsløre hele alfabetet og innholdet i lappene. Som uansett var helt uinteressante. Haha.

Åååh, nå fikk du meg til å huske at naboene våre samlet på slike rare, vridde glassflasker med brus som de alltid kjøpte når de var i syden. Selvsagt utstilt på hedersplass i stua :D

Anonymkode: d4db6...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 15.04):

Dette og samle på viskelær.

Anonymkode: 67d94...ea9

Ja , små søte❤️

Anonymkode: b4a18...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 16.38):

Beklager men sånne tråder blir litt sånn : " jeg vet ikke om noen som driver med det så da er det ingen som driver med det". Jeg vet ikke hva dagens folk , alle , har som hobby så da kan jeg ikke uttale med om at " ingen gjør det lenger" . 

Anonymkode: 9b071...73b

Du er sikkert artig på fest. Dette er jo ikke alvorlig ment. Folk drsr opp hobbyer de ikke tror/ikke vet om noen driver med mer. Trenger ikke ta alt bokstavelig.

Anonymkode: b7adb...fec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...