Gå til innhold

Hormonprøver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan tolke disse svarene på hormonprøve?

AMH: 4,2, Jeg vet at dette betyr eggreserve. Denne var en god del høyere for noen mnd siden. Litt overrasket.. 😕 

FSH: 6

Østradiol: 0,16

Det står en del annet også, men har forstått at disse verdiene er viktigst? 

 

Anonymkode: a0168...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antar at du tok prøvene etter henvisning fra en lege? Har du ikke fått noe time til gjennomgang med dem? Vanligvis får man også med referanseområdet fra laboratoriet - amh finnes det to ulike enheter man måler i og utifra det kna det være ulik tolkning. Og referanserammet et ulik i ulike deler av syklusen igjen, så man trenger mye mer info enn det du oppgir her for å kunne tolke noe som helst (selv som lege, som de flere på KG ikke er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeleneHS skrev (5 minutter siden):

Antar at du tok prøvene etter henvisning fra en lege? Har du ikke fått noe time til gjennomgang med dem? Vanligvis får man også med referanseområdet fra laboratoriet - amh finnes det to ulike enheter man måler i og utifra det kna det være ulik tolkning. Og referanserammet et ulik i ulike deler av syklusen igjen, så man trenger mye mer info enn det du oppgir her for å kunne tolke noe som helst (selv som lege, som de flere på KG ikke er).

Skjønner. Prøvene er tatt på dag 1 i syklus, evt. dag 0 for mens kom ikke skikkelig i gang før dagen etter. Jeg vet ikke om det kan si mye for resultatet, leser meg frem til at de burde vært tatt på dag 1-3.

Jeg skal til lege senere, men lurer jo veldig. Så dersom noen hadde erfaring med dette (antar mange her inne måler hormonverdier :) ) hadde det vært fint. 

Anonymkode: a0168...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Og om noen velger å tolke dem her inne bør du ta det med en klype salt. Du er på et random forum. Snakk med lege/gyn. 

Anonymkode: 25efa...cee

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner. Prøvene er tatt på dag 1 i syklus, evt. dag 0 for mens kom ikke skikkelig i gang før dagen etter. Jeg vet ikke om det kan si mye for resultatet, leser meg frem til at de burde vært tatt på dag 1-3.

Jeg skal til lege senere, men lurer jo veldig. Så dersom noen hadde erfaring med dette (antar mange her inne måler hormonverdier :) ) hadde det vært fint. 

Anonymkode: a0168...495

Se, her er det allerede forskjeller - etter råd fra mine leger (ja flere, både fastlege, lokalt gyn og fertilitetsseksjonen), burde prøvene taes dag 3-5. Og mtp AMH har det vel lite å si, men definitivt for diverse andre hormoner. Progesteron burde taes 7dpo (dvs etter eggløsning). 

Skjønner godt at du er spent og vil vite så mye som mulig, men vil anbefale deg å vente til legetimen. Du kan jo allerede begynne å skrive ned alle spørsmålene du måtte ha? Slik at du ikke glemmer å stille dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...