Gå til innhold

I tidlig overgangsalder, og veldig ensom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 
 

Jeg er diagnostisert med ovarialsvikt i tidlig 30-årene, og er derfor i tidlig overgangsalder. Jeg er dessverre barnløs, og har over lengre tid følt meg så fortapt og ensom i sorgen over min alt for tidlige overgangsalder og ufrivillige barnløshet. 

Jeg har prøvd å komme i kontakt med andre som er i samme situasjon og aldersgruppe som meg, men opplever egentlig at jeg er ganske alene om akkurat dette, eller at mine "medsøstre", hvis det er noen der ute, kanskje holder seg litt i det skjulte. I så fall er det fult forståelig. 
Selv er jeg svært privat rundt egen helse, og ønsker ikke på noen måte å stå fram i offentligheten med fult navn og diagnose. 

Jeg lurer derfor på om det er noen der ute som har noen gode råd om hvor jeg kan henvende meg, eller møte folk som er i samme situasjon som meg, uten å måtte blottlegge meg helt for omverdenen? F.eks vil jeg ikke melde meg inn i Ønskebarn-gruppen på FB, fordi jeg er redd for at venner og nysgjerrige naboer skal finne meg som medlem der.. Jeg er heller ikke så veldig delaktig i Ønskebarn sine aktiviteter, fordi jeg opplever at de fleste medlemmene der er i IVF-behandling, som igjen ikke er aktuelt for meg.. 
Finnes det noen andre møtesteder for slike som meg? Alle tips og råd setter pris på. 
 

Anonymkode: 1256b...1cd

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke så gode råd selv, men jeg fikk beskjed om at jeg var i tidlig overgangsalder når jeg var 29-30. Vi hoppet på IVF toget og fikk barn. Da kjente jeg omtrent ingen som trengte hjelp med å få barn. Til jeg åpnet meg opp for noen venninner. Og det viste seg de hadde fått barn via IVF også. Så egentlig er rådet mitt: hvis du vil finne likesinnede, vær åpen; det er flere som går gjennom det man går gjennom, eller kjenner noen som gjør det, som man kan bli kjent med :) 

Anonymkode: e3539...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem ❤️ Jeg skjønner det er vanskelig å skulle være åpent om noe slik men åpenhet skaper også samhold, og det kan godt hende du da tiltrekker deg andre med samme erfaring. På min tidligere arbeidsplass var det ei som slet med å bli gravid, hun og hennes samboer prøvde i flere år, holdt på med ivf +++. Hun var åpen om det og det var flere kollegaer som da åpnet seg til henne om vanskene de hadde. 

Anonymkode: 15032...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trodde jeg var i tidlig overgangsalder, med AMH på 0,3 i en alder av 34 år. Har fått ett barn på natulig vis etterpå, og er gravid med mitt andre nå.

Hvordan vet du at du er i tidlig overgangsalder?

Anonymkode: 62e73...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reddit. Riktignok et internasjonalt forum med mange fra USA, men der kan man i det minste snakke med likesinnede og kanskje finne Facebook grupper. Jeg har selv funnet mye felleskap og trøst i grupper for min diagnose (diminished ovarian reserve).

Mange underforumer der, ville sjekket ut f.eks r/infertility først og brukt søkefunksjonen og søkt etter tidlig overgangsalder og ovariesvikt etter andre underforumer.

Anonymkode: a3688...755

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...