Gå til innhold

Jeg er for engasjert på studiet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan lære meg å holde litt mer munn? 

På videregående og tiden etter har jeg vært veldig nervøs og har ikke turt å snakke i klassen. Jeg har ikke turt å ha presentasjoner eller være synlig på noen måte. Jeg tok senere en bachelorgrad i et annet språk, og jeg merket at jeg kan fint ha presentasjoner på andre språk enn mitt eget. Men jeg har likevel hatt vanskeligheter med å snakke foran andre. Bachelorgraden min har ikke ført noe sted, og jeg har nå begynt på en ny utdanning i litt eldre alder - som jeg elsker. Jeg føler jeg endelig har funnet noe jeg trives med og jobber også innen det aktuelle yrket.

Men. Jeg er veldig engasjert og i overkant interessert i alt vi har i timene. Det går ikke èn økt uten at jeg har sagt det jeg skal. 

Tidligere denne uken hadde vi en presentasjon, og jeg var naturligvis nok litt nervøs,- men ja, klarte ikke roe meg da heller. 

I gruppearbeid prøver jeg å få andre til å ta initiativ og ta litt ansvar, men mange av dem er tilbakeholdne og stille, og jeg takler det ikke og siden ingen gjør det, blir jeg automatisk sånn lederrolle. Personlig har jeg ingenting imot å ordne dette, men jeg er litt redd for hva andre tenker om meg og at lærerne skal tenke at jeg overtar og at jeg må prøve å dempe meg. 

Foreløpig har jeg fått gode tilbakemeldinger av lærerne, men jeg kjenner at jeg likevel er litt usikker. 

Jeg skulle ønske jeg greide å sette meg litt tilbake. 

Det er et par til som også er veldig engasjert og ikke klarer å holde munn, men det er vi tre som alltid har noe å si. Men jeg kjenner på det. Vil ikke være hun irriterende, men jeg brenner jo for dette her ..

Såå... Tips til å greie å dempe seg litt ? Er det egentlig en dårlig egenskap ? For min egen del og egen growth er jo dette positivt, men jeg vil jo gjerne være en person fremtidige kollegaer trives å jobbe med og være rundt...

Anonymkode: 4aef3...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan lære meg å holde litt mer munn? 

På videregående og tiden etter har jeg vært veldig nervøs og har ikke turt å snakke i klassen. Jeg har ikke turt å ha presentasjoner eller være synlig på noen måte. Jeg tok senere en bachelorgrad i et annet språk, og jeg merket at jeg kan fint ha presentasjoner på andre språk enn mitt eget. Men jeg har likevel hatt vanskeligheter med å snakke foran andre. Bachelorgraden min har ikke ført noe sted, og jeg har nå begynt på en ny utdanning i litt eldre alder - som jeg elsker. Jeg føler jeg endelig har funnet noe jeg trives med og jobber også innen det aktuelle yrket.

Men. Jeg er veldig engasjert og i overkant interessert i alt vi har i timene. Det går ikke èn økt uten at jeg har sagt det jeg skal. 

Tidligere denne uken hadde vi en presentasjon, og jeg var naturligvis nok litt nervøs,- men ja, klarte ikke roe meg da heller. 

I gruppearbeid prøver jeg å få andre til å ta initiativ og ta litt ansvar, men mange av dem er tilbakeholdne og stille, og jeg takler det ikke og siden ingen gjør det, blir jeg automatisk sånn lederrolle. Personlig har jeg ingenting imot å ordne dette, men jeg er litt redd for hva andre tenker om meg og at lærerne skal tenke at jeg overtar og at jeg må prøve å dempe meg. 

Foreløpig har jeg fått gode tilbakemeldinger av lærerne, men jeg kjenner at jeg likevel er litt usikker. 

Jeg skulle ønske jeg greide å sette meg litt tilbake. 

Det er et par til som også er veldig engasjert og ikke klarer å holde munn, men det er vi tre som alltid har noe å si. Men jeg kjenner på det. Vil ikke være hun irriterende, men jeg brenner jo for dette her ..

Såå... Tips til å greie å dempe seg litt ? Er det egentlig en dårlig egenskap ? For min egen del og egen growth er jo dette positivt, men jeg vil jo gjerne være en person fremtidige kollegaer trives å jobbe med og være rundt...

Anonymkode: 4aef3...bd2

Alt med måte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les litt om belbins roller. Finn dine svakheter og styrker, og få et annet perspektiv for hvordan dine medelever jobber, blant annet deres styrker og svakheter.

Noen er flink til å analysere, noen kan finne informasjon. Jobb med gruppe istedenfor å jobbe imot. Selv om man er forskjellige har man alle styrker! Lær om deg selv. :)

Litt info:

https://belbin-norge.no/komplimentaere-team/

 

Anonymkode: 48b6c...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (7 minutter siden):

Alt med måte 

Enig i dette. Det er selvfølgelig fint at noen stiller spørsmål og har kommentarer til det lærerne/foreleserne snakker om, men det kan også fort bli for mye av det gode. 

Husker vi hadde en eldre mann på siste studiet jeg gikk på, som også var i overkant ivrig. Skulle diskutere  ett eller flere tema hver eneste time, og hadde alltid noe å si, så vi andre ble ganske så lei etterhvert. Ble sånn «nå er han i gang igjen..». Alle tanker du måtte ha om temaene lærerne/foreleserne snakker om, trenger ikke å måtte sies høyt. 

Og angående gruppearbeid, høres det ut som at du skal ha det på din måte (for du takler ikke andre sine måter, og tolker det som at de er tilbakeholdne og stille), og dermed blir leder for å kunne styre gruppearbeidet slik du vil ha det. Så ts, det høres ut som at du kan være voldsom, liker best å ha ting på ting måte og kan fort ta helt overhånd. Neste gang kan du prøve å være mer åpen for andre sine tanker og ideer for gruppearbeidet, istedenfor å ta styringen med en gang. 
 

Det du kan tenke over neste gang du føler for å måtte si alt det du føler du må si, er om du heller kan spare disse tankene til drøfting i neste oppgave dere skal levere inn. Eller du kan notere dem for deg selv, og tenke skikkelig igjennom om disse tankene dine faktisk er noe du bør ta opp i timen. Og kanskje kan du og de tre andre som snakker mye danne deres egen kollokviegruppe, der dere blant annet kan diskutere det som snakkes om i fagene dere har?

Anonymkode: a07a4...0c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en direkte tilbakemelding: Jeg har studert mye og kan skrive under på at lite er så irriterende som litt eldre studenter som tar over og bare mååå få sagt det og det. Mulig dere ikke forstår det, men systemet er ikke lagt opp rundt at nettopp dere skal få komme med deres ekstremt intelligente kommentarer. Og du har ingen rett til å overstyre gruppedynamikken og bestemme hvordan de andre skal fungere så lenge de tar sin del av oppgavene. Hva du kan gjøre? Vær skikkelig streng med deg selv. For hver gang du vil åpne munnen, tenk over om det virkelig er nødvendig og om det tilfører noe positivt. Ikke? La være å si noe. Jeg er streng nå, jeg vet det, men hvis ikke du begynner å kontrollere munnen din kommer du til å bli veldig dårlig likt på studiet. Både av forelesere og medstudenter. Engasjement er supert, men du bruker det feil. 

Anonymkode: 28c67...f16

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her kommer en direkte tilbakemelding: Jeg har studert mye og kan skrive under på at lite er så irriterende som litt eldre studenter som tar over og bare mååå få sagt det og det. Mulig dere ikke forstår det, men systemet er ikke lagt opp rundt at nettopp dere skal få komme med deres ekstremt intelligente kommentarer. Og du har ingen rett til å overstyre gruppedynamikken og bestemme hvordan de andre skal fungere så lenge de tar sin del av oppgavene. Hva du kan gjøre? Vær skikkelig streng med deg selv. For hver gang du vil åpne munnen, tenk over om det virkelig er nødvendig og om det tilfører noe positivt. Ikke? La være å si noe. Jeg er streng nå, jeg vet det, men hvis ikke du begynner å kontrollere munnen din kommer du til å bli veldig dårlig likt på studiet. Både av forelesere og medstudenter. Engasjement er supert, men du bruker det feil. 

Anonymkode: 28c67...f16

Jeg er ikke TS, men går inn for å støtte TS. Jeg kan også skrive under på det motsatte, nemlig at det finnes ikke noe verre enn patetiske, stille-mus som deg, som vil ha det "stille" til tross for at foreleseren åpner opp for at man skal si en mening.

Greit nok hvis TS bør begrense seg litt hvis foreleseren IKKE har åpnet opp for kommentarer, men i mine forelesninger gjør forelesere ofte det. Noen minutter er absolutt satt til å diskutere hver eneste fuckings gang. 

Liker du stille-piss, så anbefaler jeg deg å ta nettstudie-piss der du kan sitte helt alene bak en skjerm og så kan du ha din egen shut-the-fuck-up tilværelse der du også kan fise mens du ser på nettstudiene dine. 

Vi alle andre derimot, som gjerne er engasjert, men også utsultet på mer kontakt med andre likesinnede etter den jævla, brutale pandemien der alle måtte ta en tvunget jerk-off nettstudier-tilværelse, vi møter opp på forelesninger og vil helst si noe, spesielt når foreleseren åpner opp for det. Sånn er det vet du! 

 

Anonymkode: 2ae31...433

  • Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har selvsagt lov til å snakke i timene, men hvis du synes det blir for mye, så er det jo noen triks man kan benytte seg av.

Hvis det feks er spørsmål eller samtaler så må du være bevisst på å la andre svare først. Det er ganske mange som er allergisk mot stillhet og hopper inn i det øyeblikket det blir stille. Men om man bare hadde ventet, så ville kanskje noen andre tatt ordet - man må bare tåle å stå litt i den ubehagelige stillheten for å slippe andre til. Når de som trenger litt tid på seg til å finne ordene og de som ikke tåler stillhet er i samme rom, så er det lett at den ene blir overkjørt. Så øv på å tåle stillheten. Også den pinlige stillheten. Du skal ikke alltid fylle den. 

Anonymkode: d7a57...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høyt rangerte skoler er det vanlig med engasjerte studenter som var enere på sine forhenværende skoler. Når de så kommer til eks MIT er de plutselig midt på treet. De er vant til å ta plass, men her nytter ikke det om man skal følge tradisjonell undervisning. Løsningene varierer litt fra skole til skole, men noen steder er det vanlig at studentene står for 80-90% av undervisningen i timene (eks HBS). Pensum kan man tross alt lese på egenhånd. Lærerne er der mest for å sørge for at samtalene går i konstruktiv retning 

Andre steder forventes det at elevene holder tyst i timene, men så er det til gjengjeld satt av en time etter undervisning som går på å diskutere det som har blitt snakket om i timen. 

En mellomting fungerer svært sjeldent. Dersom det i hovedsak er læreren som skal prate i undervisningen får elevene holde tyst. Dersom det ikke er satt av tid til diskusjoner etterpå kan man heller skrive en blogg. Det kan være greit å ha på CVen når man søker jobb senere

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ti10

Alt med måte, og så kommer det an på HVA du sier.

Forelesere pleier å sette pris på engasjement, men hvis du avbryter forelesere eller medstudenter, kupper forelesningen og belærer foreleser eller studenter, gjentar det noen andre har sagt, eller sier ting som er feil eller irrelevante, bør du dempe deg eller rett og slett slutte med det.

Og når du sier at du har noe å si, betyr det at du svarer på det foreleseren spør om, eller snakker du på eget initiativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange gode tanker om dette selv TS, ønsker bare å komme med et lite innspill..

Husk at det kan sitte mange der som er slik du var, redde for å si noe og ta plass, og som kanskje trenger litt tid etter et spørsmål er stilt mens de har en kamp i hodet sitt med "skal-skal ikke." Dersom du er kjapp på å ta ordet hver gang så rekker de kanskje aldri å få utfordret seg. Jeg sier ikke at du ikke skal si noe hvis det er helt tyst og ingen er interessert i klassen din, men vil utfordre deg på å tåle stillheten en liten stund, kanskje må læreren gjenta spørsmålet og det enda være stilt litt til, før noen tar motet til seg og svarer. Gi de i allefall muligheten. 

Anonymkode: 6777b...f60

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Les litt om belbins roller. Finn dine svakheter og styrker, og få et annet perspektiv for hvordan dine medelever jobber, blant annet deres styrker og svakheter.

Noen er flink til å analysere, noen kan finne informasjon. Jobb med gruppe istedenfor å jobbe imot. Selv om man er forskjellige har man alle styrker! Lær om deg selv. :)

Litt info:

https://belbin-norge.no/komplimentaere-team/

 

Anonymkode: 48b6c...121

Takk, skal sjekke det ut❤️

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Enig i dette. Det er selvfølgelig fint at noen stiller spørsmål og har kommentarer til det lærerne/foreleserne snakker om, men det kan også fort bli for mye av det gode. 

Husker vi hadde en eldre mann på siste studiet jeg gikk på, som også var i overkant ivrig. Skulle diskutere  ett eller flere tema hver eneste time, og hadde alltid noe å si, så vi andre ble ganske så lei etterhvert. Ble sånn «nå er han i gang igjen..». Alle tanker du måtte ha om temaene lærerne/foreleserne snakker om, trenger ikke å måtte sies høyt. 

Og angående gruppearbeid, høres det ut som at du skal ha det på din måte (for du takler ikke andre sine måter, og tolker det som at de er tilbakeholdne og stille), og dermed blir leder for å kunne styre gruppearbeidet slik du vil ha det. Så ts, det høres ut som at du kan være voldsom, liker best å ha ting på ting måte og kan fort ta helt overhånd. Neste gang kan du prøve å være mer åpen for andre sine tanker og ideer for gruppearbeidet, istedenfor å ta styringen med en gang. 
 

Det du kan tenke over neste gang du føler for å måtte si alt det du føler du må si, er om du heller kan spare disse tankene til drøfting i neste oppgave dere skal levere inn. Eller du kan notere dem for deg selv, og tenke skikkelig igjennom om disse tankene dine faktisk er noe du bør ta opp i timen. Og kanskje kan du og de tre andre som snakker mye danne deres egen kollokviegruppe, der dere blant annet kan diskutere det som snakkes om i fagene dere har?

Anonymkode: a07a4...0c6

Jeg tror du har misforstått litt, jeg trenger aldeles ikke ha ting på min måte, men problemet med mange i klassen er at de er helt stille og sier samme for meg. Som om det er vgs. Så da ender det med at tiden går og noe må gjøres, så jeg foreslår. Og siden det er samme for dem, så sier de jo ja da.. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har selvsagt lov til å snakke i timene, men hvis du synes det blir for mye, så er det jo noen triks man kan benytte seg av.

Hvis det feks er spørsmål eller samtaler så må du være bevisst på å la andre svare først. Det er ganske mange som er allergisk mot stillhet og hopper inn i det øyeblikket det blir stille. Men om man bare hadde ventet, så ville kanskje noen andre tatt ordet - man må bare tåle å stå litt i den ubehagelige stillheten for å slippe andre til. Når de som trenger litt tid på seg til å finne ordene og de som ikke tåler stillhet er i samme rom, så er det lett at den ene blir overkjørt. Så øv på å tåle stillheten. Også den pinlige stillheten. Du skal ikke alltid fylle den. 

Anonymkode: d7a57...289

Er nok litt det det er at jeg synes det er kleint med stillhet. Heldigvis er det flere som kommer meg i forkjøpet.

ti10 skrev (4 timer siden):

Alt med måte, og så kommer det an på HVA du sier.

Forelesere pleier å sette pris på engasjement, men hvis du avbryter forelesere eller medstudenter, kupper forelesningen og belærer foreleser eller studenter, gjentar det noen andre har sagt, eller sier ting som er feil eller irrelevante, bør du dempe deg eller rett og slett slutte med det.

Og når du sier at du har noe å si, betyr det at du svarer på det foreleseren spør om, eller snakker du på eget initiativ?

Jeg svarer på det foreleseren spør om, rekker selvsagt opp hånden. Hender jeg har spørsmål også på slutten.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har mange gode tanker om dette selv TS, ønsker bare å komme med et lite innspill..

Husk at det kan sitte mange der som er slik du var, redde for å si noe og ta plass, og som kanskje trenger litt tid etter et spørsmål er stilt mens de har en kamp i hodet sitt med "skal-skal ikke." Dersom du er kjapp på å ta ordet hver gang så rekker de kanskje aldri å få utfordret seg. Jeg sier ikke at du ikke skal si noe hvis det er helt tyst og ingen er interessert i klassen din, men vil utfordre deg på å tåle stillheten en liten stund, kanskje må læreren gjenta spørsmålet og det enda være stilt litt til, før noen tar motet til seg og svarer. Gi de i allefall muligheten. 

Anonymkode: 6777b...f60

Godt tips. Tror jeg må trene litt på den vanskelige stillheten , den kan bli litt ubehagelig ja 😅

Anonymkode: 4aef3...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg var også sånn da jeg studerte. Satt alltid helt fremst og rakk opp hånda til alle spørsmål! Jeg elsket å studere. Og jeg og en annen student var hele tiden oppe på kontorene til foreleserne for å stille de spørsmål. Jeg tenkte aldri at det var flaut. Flauere å være den som alltid sitter bakerst og ikke følger med i det hele tatt. Jeg var engasjert, aktiv og fikk gode karakterer!

Anonymkode: 7e83e...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...