Gå til innhold

norges ambassade i syria i brann


Gjest ¤bella¤

Anbefalte innlegg

Gjest Bellatrix
om du leser innleggene mine, så har jeg sagt noen ganger allerede at jeg tar avstand fra reaksjonene som når har kommet.

men fra det, til å dømme alle muslimer, er avstanden for meg ganske stor.

selv om den ikke er det for deg.

Vi dømmer ikke alle muslimer, ikke jeg i hvert fall. Jeg vet at det finnes muslimer som ikke støtter vold. Men vi må ta avstand fra volden. Det er ikke greit at de brenne ambassader og at de nekter hjeplearbeidere å jobbe i kriserammede land. Man kan reagere og være sinna, for all del, men det er ikke alle reaksjoner som er ok. Dette går jo utover en masse uskyldige mennesker.

Det lages vitser og parodier om Bibelen og kristendommen til stadighet, men det er da ikke greit at kristne kaster bomber og granater for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix
Jeg synes ikke det går an å forsvare slike reaksjoner som vi har sett i dag. Disse ekstreme muslimene har virkelig oppnådd å få oppmerksomhet, samt å skape større splid mellom muslimer og vestlige- det er vel det de vil de som har oppfordret til disse aksjonene.

Er det ekstremt å tegne en tegning av en mann med skjegg og skrive "Muhammed" under, når man ikke selv er muslim? Er det respektøst? Jeg synes ikke det, særlig når forbudet mot å avbilde Allah og Muhammed gjelder for muslimer. Hvorfor skal vi som ikke er muslimer rette oss etter noe som (egentlig ikke) står i koranen, en lærebok i en religion vi ikke tilhører? Av respekt? Respekterer de ekstreme muslimene kristne og andre vestlige mennesker tilbake? Jeg har ihverfall ikke sett noen tegn til det, særlig ikke i kveld.

Enig. I bibelen står det at man ikke skal misbruke Guds navn. Men det gir meg ikke rett til å true de som banner eller ler av Gud. At muslimene ikke skal avbilde Muhammed er så, men ikke alle er muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse folkene tar jo helt av ! det er IKKE ok å brenne bygninger, flagg, og true land på livet - bare fordi noen tegninger ble trykt! De er bare ikke helt gode! Det er skremmende at de overreagerer slik - og jeg blir redd med tanken på at det kanskje ender opp med krig dette her.

Nei, dette har gått for langt! Vi skal føye oss etter dem, og så skal de få gjøre som de vil, skremme og true mennesker. Disse reaksjonene er jo helt ville ! Det er på tide at regjeringen tenker på hvem de slipper inn idette landet - snart er vi i mindretall, og da er vi solgt.

Jeg håper virkelig at dette blir stoppet i utlandet - for nå er det i ferd med å bli demonstrasjoner og bråk her i landet også. Håper man slår hardt ned på dem som truer landet vårt - og markerer at slikt finner vi oss ikke i. DE får lære seg å ta hensyn til oss også, ikke bare vi til dem. Jeg synes at man burde hatt forbun mot slør her i landet. Reiser vi til deres land - så kan man bli arrestert om man ikke bruker slør. Hvorfor skal de få styre og bestemme i vårt land?

Nei- jeg må si at jeg får mer og mer mot dem, etter som dette utvikler seg. Det skremmer meg. Og jeg er redd når jeg ser at dette vokser i norge også. jeg vil ikke ha krig. Vi må sette ned foten NÅ- få en slutt på dette før det tar helt av.

Hadde vi begynt på noe slikt der nede, hadde vi blitt klubbet ned og arrestert for lenge siden. Vi har ytringsfrihet her i landet - de tegningene var jo bare morsomme - og jeg mener at muslimene overreagerer. Dette er bare helt sprøtt. De brenner flagg, og det er en hån mot landet vårt. Nå truer de også en på livet, som ikke har noe med det å gjøre en gang. Det må være skremmende for de som er midt oppe i dette. Jeg håper at alt ordner seg, at det ikke blir farlig her i landet.

Hilsen en som er redd at vi nå mister kontrollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gaja ii

må si meg enig med den norske imamen som forundret seg over at da amerikanerne spylte koranen ned i do kom det ingen slike protester. Da amerikanerne satte barn i fangeleirer kom det ingen slike protester. Da amerikanerne publiserte tegninger av Muhammed som pedofil, kom det ingen slike protester.

men nå, når det er to bittesmå land uten militære som trykker noen tegninger, da brenner ambassadene.

Jeg tror det eneste vi kan gjøre er å bryte de få båndene vi har til slike land. Trekke oss helt ut. Det nytter ikke å få slike folk til å fatte fornuft. Kutt nødhjelpen osv. Muslimene i Norge oppfører seg jo stort sett som folk. Det er jo ikke noe mening i å la det gå utover dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg karl marx som hevdet at religion er opium for folket. Her ser det jo virkelig ut som ( ikke alle men en skremmende stort antall ) er på en kollektiv tripp.

Aline:

Hvordan man til de grader kan være så politisk korrekt som du er i dette tilfellet er for meg helt uforstående. Det hjelper ikke at du sier du fodømmer handlingene da du aksepterer at de har rett til å fæøle en berettiget harme for den krenkelsen de har blitt utsatt for.

Hadde vi vært like ille som den jevne mulim hadde vi vært på barrikadene og hengt opp det idiotiske muhammadtegningene overalt. Stormet ambassadene deres eller truet muslimske næringsinteresser i norge. Når man ikke ser slike reaksjoner så er det for meg et godt bevis på at islam er en religion som bidrar til en tankemåte som er på god vei til å føre oss inn i en evig voldsspiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingenting er så galt at det ikke er godt for noe.

Fikk en sms :

Hva med å henge opp bildet av mohammed på samtlige sosialkontor i dette landet ? Vil da muslimene boikotte sosialkontorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ingenting er så galt at det ikke er godt for noe.

Fikk en sms :

Hva med å henge opp bildet av mohammed på samtlige sosialkontor i dette landet ? Vil da muslimene boikotte sosialkontorene?

hmm..har du snakket med Liss? Hun spurte meg om akkurat det samme for et par timer siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Nostradamus får rett igjen...Skal ikke forundre meg at en eller aen verdenskrig begynner..Og denne gangen får iverfall ikke Tyskerene skylla.

Rett og slett idiotisk

Han spådde vel at 3 verdenskrig skulle komme i 1999.

men når det er sagt skulle jeg ikke bli overraskeet om dette vil føre til en krig av et eller annet slag. Er en syk verden vi lever i.. så om 3 verdenskrig blir utløst av noen tegninger vil i så fall ikke være så overraskende når vi ser på hva som skjer nå

var nok ikke det smarteste det han mannen gjorde vet å tegne disse tegningene og få dem trykket.. men den "regelen" om at muhammed ikke er lov til å avbilde gjelder vel kun muslimer..

skulle vi bli sinte og lage opptøyer dersom noen av en annen religon bryter ett av budene/reglene våre (vel nå er det vel neppe mange kristene/folk i den kristene verden som ikke bryter noen av budene heller da men,..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..har du snakket med Liss? Hun spurte meg om akkurat det samme for et par timer siden..

nei jeg kjenne r ingen Liss ;)

men tror denne går som en farsott rundt i det ganske land akurat nå. Har fått den fra 2 ulike kilder i løpet av kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikket inn en boikott-sms på sambos telefon her nettopp. Slikt synes jeg bare blir tåpelig. Muslimer i Norge er kanskje fornærmet over tegningene de også, men de har ikke truet andre nordmenn såvidt jeg har fått med meg. Jeg synes vi skal holde oss for gode til å la vårt sinne over ekstreme muslimers manglende respekt for ytringsfrihet og vestlig kultur gå utover innehavere av små kiosker og taxisjåfører her hjemme.

link til tema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikket inn en boikott-sms på sambos telefon her nettopp. Slikt synes jeg bare blir tåpelig. Muslimer i Norge er kanskje fornærmet over tegningene de også, men de har ikke truet andre nordmenn såvidt jeg har fått med meg. Jeg synes vi skal holde oss for gode til å la vårt sinne over ekstreme muslimers manglende respekt for ytringsfrihet og vestlig kultur gå utover innehavere av små kiosker og taxisjåfører her hjemme. 

link til tema

Enig. Det er synd at ekstreme grupperinger(på begge sider) skal greie å skape enda større splid ved måten de håndterer ting på. Hvem her hadde hørt om Magazinet før disse tegningene? Jeg tviler for at den blekka er representativ for hele Norges kristne befolkning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du leser innleggene mine, så har jeg sagt noen ganger allerede at jeg tar avstand fra reaksjonene som når har kommet.

men fra det, til å dømme alle muslimer, er avstanden for meg ganske stor.

selv om den ikke er det for deg.

Muslimer dømmer jo ALLE oss...og det pga. en karikaturtegning i en filleavis.

Pga. det er de villige til DREPE!!!!

Unnskyld meg, men heretter dømmer jeg ALLE muslimer og skjems ikke engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor?

fordi vi ikke ser de som ikke er voldelige og fæle?

hvordan ville vi reagert på å bli utstengt totalt fra ett land kun fordi vi var kristne?

og hvordan i alle dager skal det la seg gjøre?

har man skrevet ned i passet eller andre papirer hvilken religion man hører til?

eller skal vi bare slutte å ta inn utlendinger i det store og hele?

norge for nordmenn?

Det virker som om du er en ekte muslim, og du skriver noe som bør kommenteres.

Men først vil jeg si at jeg er sterkt i mot all form for blasfemi overfor alle religioner. Jeg kan kalle noe eller noen for avguder, men det er kun ut fra min tro, og ikke for å fornærme eller gjøre narr av noen. For det ser jeg på som umoral.

Og det muslimene nå skriker opp for , en ingenting i sammenligning med alt det idiotiet som kristne har måttet tåle. Men som sagt, jeg er sterkt i mot også dette.

Men når du nevner å bli utestengt fra et land fordi en er kristen, da er det noe som ikke harmonerer helt.

I enkelte muslimske land, kan det være farlig å bringe med seg sin egen Bibel, og en bør helst ikke fortelle noen at en er kristen.

Og det bør ikke være ukjent for noen at tusenvis av kristne er blitt drept i flere muslimske land.

Det kunne vært spesielt interessant å vite hva som gjør at muslimer kan leve blant alle folkeslag, inkludert blant jøder i Israel, men at ikke jøder kan få leve blant muslimer på deres områder.

Jeg ser kun en fordel med det som nå har skjedd: Alle kan nå se hva jødene har hatt å kjempe mot i de siste tiårene siden Arafat kom til makten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem her hadde hørt om Magazinet før disse tegningene? Jeg tviler for at den blekka er representativ for hele Norges kristne befolkning....

Det tviler jeg på også, men dessverre så tror ekstreme muslimer i Syria og andre land som protesterer og truer med drap etc at det som står i Magazinet representerer Norges offisielle syn, de er ikke vant til ytringsfrihet, media der nede er kontrollert av staten. I tillegg vil jeg tror at ekstreme grupperinger velger å formidle slike nyheter på en slik måte at det hisser opp massene, og utnytter dette for å skape splid og uro slik at de får kanalisert sitt hat mot vesten gjennom folket.

Alt dette unnskylder uansett ikke at de velger å reagere på denne måten. Å angripe andre lands ambassader er uakseptabelt, og det er på grensen til å være en krigserklæring, og må tas svært alvorlig.

Endret av Rosin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette unnskylder uansett ikke at de velger å reagere på denne måten. Å angripe andre lands ambassader er uakseptabelt, og det er på grensen til å være en krigserklæring, og må tas svært alvorlig.

Naturligvis. Nå synes imidlertid også at det var svært unødvendig at disse tegningene kom på trykk i førstningen. Jeg vil tro at dette ble gjort utelukkende for å provosere og det synes jeg er unødvendig fordi jeg mener at religion er en dypt personlig ting og enkelte ting bør vi holde oss for gode til å spøke med.

Uansett så synes jeg det er synd at vi nå har to ekstremistiske grupper som skaper enda større splid mellom muslimer og kristne(vestlige). Utfra min egen omgangskrets så vil jeg påstå at de fleste vanlige folk er interessert i å leve i fred og fordragelighet med hverandre og at det derfor er synd at handlingene til disse to gruppene skal bli fremstilt som om at hele landet har samme syn på saken og dermed bidra til økt fiendtlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Heiseflagg

De brente vårt flagg.... Jeg heiser det på nytt: :flagg:

Dette flagget blir vanskelig å brenne! :Hehe:

Synd at hele Norge skal bli berørt pga av et blad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimable Amie

Jeg er helt sjokkert over endel av innleggene her. Skal islam være en hellig ku som ikke skal kunne spøkes med ?

Leste et sted at oversettere av islamkritiske essaysamlinger ikke tør stå frem med navn, kunstmuseer fjerner kunstverk i frykt for muslimske reaksjoner og teater setter opp Bush-kritiske stykker på løpende bånd, men ikke tør ta i Osama bin Laden og hans allierte. Spesielt venstresida har gjort muslimer til en hellig ku det ikke er lov å tulle med. Det er en slags misforstått kulturrelativisme. Kristendommen har ikke hatt det samme vernet. Harselas over religion og helligdom er nytt for de islamske fundamentalistene. Om man ønsker at islam ikke skal utsettes for satire er man for forskjellsbehandling.

Mener dere virkelig det dere skriver ? Er dere for en sånn en forskjellsbehandling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært spesielt interessant å vite hva som gjør at muslimer kan leve blant alle folkeslag, inkludert blant jøder i Israel, men at ikke jøder kan få leve blant muslimer på deres områder.

Jeg ser kun en fordel med det som nå har skjedd: Alle kan nå se hva jødene har hatt å kjempe mot i de siste tiårene siden Arafat kom til makten.

Når det gjelder det første her så har situasjonen vært annerledes før i tida: Jødene i Spania hadde det mye bedre da det var muslimsk styre der (maurere?) enn under de kristne - for lenge siden, altså. Og muslimer/isralske arabere blir vel også diskriminert, i tillegg til at akkurat i Palestina oppleves nok jødiske bosetteres nærvær seg som okkupasjon..

Utover det er jeg faktisk litt enig med deg i det siste du skriver her; det har vært lett for oss som sitter trygt her i Norge å mene at Israel burde handle annerledes, mer humant, inngå dialog osv - men det er jo tydelig at NOEN er det umulig å diskutere saklig med. Dette er selvsagt skremmende og truende, selv om de utgjør et bittelite mindretall. Ellers mener jeg fortsatt vi er trygge i Norge, selv om det sikkert kan komme til enkeltepisoder av vold fordi det tross alt finnes en del idioter. Og jeg mener også at man ikke gjør ting bedre ved å diskriminere og bruke militærmakt - eller annen vold, enten man er kristen, muslim eller jøde.

(og fordel - det er i hvert fall ingen fordel for palestinere om vestlige representanter for hjelpeorganisasjoner, FN, regjeringer, presse osv blir kjeppjagd. Kun for de ytterliggående grupperingene er det fint å ikke bli overvåket. Kan hende de tok med dette i beregninga, for å kunne bedrive mer maktmisbruk ovenfor sin egen befolkning?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sjokkert over endel av innleggene her. Skal islam være en hellig ku som ikke skal kunne spøkes med ?

Er det så vanskelig å la være å gjøre det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...