Gå til innhold

norges ambassade i syria i brann


Gjest ¤bella¤

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det som synes  åpenbart er da at  den gruppen kriste som har trykket disse tegningene og deres tilhengere er en mye  mindre gruppe enn den grupperingen av muslimer som tydligvis har gått helt bananas over noen tegninger. Reaksjonen er på ingen måte naturlig utifra "krenkelsen" som  er funnet sted.

Dette blir kun brukt  som unnskyldning av å ty til vold. Mine fordommer mot islam er ihvertfall styrket ( for ikke å si bekreftet)  etter dette oppstyret.

og dermed har den lille ekstreme kristne gruppen oppnådd hva de var ute etter, har de ikke?

ja, reaksjonen er for oss lang mer en naturlig utifra krenkelsen, men vi evner heller ikke å sette oss inn i kulturen og landenes struktur der det reagerer sterkest.

så selv om det for oss ikke er en reaksjon satt opp imot krenkelsen, så ser vi heller ikke at krenkelsen for mange er mye større en vi synes den er.

dessverre ser vi ikke nok til alle de muslimene som tar avstand til reaksjonene, på tross av at norske imamer og andre muslimer i norge, står frem og tar avstand fra reaksjonene og oppfordrer til fredelig oppførsel, så ser mange nordmenn bare de som "roper høyest", slik de som roper høyest kun hører de som roper høyest hos oss.

forstår vi ikke snart at både religion og friheten til å si og gjøre nøyaktig hva vi vil, uansett hvordan det rammer, fungerer helt annerledes andre steder i verden?

ser vi på reaksjonene på noe vi ser på som "en liten krenkelse", så bør det gå opp for oss snart at det for andre ikke var snakk om en liten krenkelse.

synd at flere ikke legger merke til de muslimene som ikke reagerer slik vi ser på tv, blant annet de muslimene som er nærmest oss, norske muslimer.

se at dette er noe som ikke forteller noe om en så stor gruppe som alle muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og dermed har den lille ekstreme kristne gruppen oppnådd hva de var ute etter, har de ikke?

ja, reaksjonen er for oss lang mer en naturlig utifra krenkelsen, men vi evner heller ikke å sette oss inn i kulturen og landenes struktur der det reagerer sterkest.

så selv om det for oss ikke er en reaksjon satt opp imot krenkelsen, så ser vi heller ikke at krenkelsen for mange er mye større en vi synes den er.

dessverre ser vi ikke nok til alle de muslimene som tar avstand til reaksjonene, på tross av at norske imamer og andre muslimer i norge, står frem og tar avstand fra reaksjonene og oppfordrer til fredelig oppførsel, så ser mange nordmenn bare de som "roper høyest", slik de som roper høyest kun hører de som roper høyest hos oss.

forstår vi ikke snart at både religion og friheten til å si og gjøre nøyaktig hva vi vil, uansett hvordan det rammer, fungerer helt annerledes andre steder i verden?

ser vi på reaksjonene på noe vi ser på som "en liten krenkelse", så bør det gå opp for oss snart at det for andre ikke var snakk om en liten krenkelse.

synd at flere ikke legger merke til de muslimene som ikke reagerer slik vi ser på tv, blant annet de muslimene som er nærmest oss, norske muslimer.

se at dette er noe som ikke forteller noe om en så stor gruppe som alle muslimer.

Ja og jeg synes det er synd at disse muslimene ikke har fått med seg at det bare er en liten avis de fleste nordmenn knapt har hørt om engang som har trykket tegningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se hva Ayaan Hirsi Ali mener om dette:

http://www.dagsavisen.no/kultur/article1937293.ece

Hun er på Magasinet på TV2 nå, hør hva hun sier.

jeg nekter ikke på at det er (sikkert også mye) kvinneundertrykkelse og maktgalskap og reaksjoner som jeg personlig tar avstand fra, i mange land med muslimsk tro.

jeg fikk dessverre ikke med meg hennes innslag nå, om det har blitt sendt enda.

men har det noe med at jeg synes at de ekstremt kristne som satte ut dette burde skjønt reaksjonen?

at hun synes det bør være helt greit å vise disse tegningene, er også helt greit.

jeg er ikke enig, fordi det ikke bare er en politiker som sier at bildene ikke er fine (slik det fremstilles i denne reportasjen), det er endel av religionen for mange andre muslimer en henne at man ikke avbilder mohammed.

man kan være enig eller uenig, og synes det bør være lov eller ikke, men kan man ikke respektere det når det helt tydelig er så mange som reagerer sterkt på å drite i ønsket om å ikke gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja og jeg synes det er synd at disse muslimene ikke har fått med seg at det bare er en liten avis  de fleste nordmenn knapt har hørt om engang som har trykket tegningene.

noe jeg har sagt meg enig med deg i for lenge siden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg nekter ikke på at det er (sikkert også mye) kvinneundertrykkelse og maktgalskap og reaksjoner som jeg personlig tar avstand fra, i mange land med muslimsk tro.

jeg fikk dessverre ikke med meg hennes innslag nå, om det har blitt sendt enda.

men har det noe med at jeg synes at de ekstremt kristne som satte ut dette burde skjønt reaksjonen?

at hun synes det bør være helt greit å vise disse tegningene, er også helt greit.

jeg er ikke enig, fordi det ikke bare er en politiker som sier at bildene ikke er fine (slik det fremstilles i denne reportasjen), det er endel av religionen for mange andre muslimer en henne at man ikke avbilder mohammed.

man kan være enig eller uenig, og synes det bør være lov eller ikke, men kan man ikke respektere det når det helt tydelig er så mange som reagerer sterkt på å drite i ønsket om å ikke gjøre det?

Men skal de sette dagsorden for hva man skal tolerer her i landet ?? Ytringsfriheten gjelder da også upopulære ytringer og i likhet med at vi har av og på knappen på tven kan jo muslimene dersom de føler seg så krenket bare la være å se på disse tegningene.

respekt må da gå begge veier. det er det vist ikke mange muslimer som skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessverre ser vi ikke nok til alle de muslimene som tar avstand til reaksjonene, på tross av at norske imamer og andre muslimer i norge, står frem og tar avstand fra reaksjonene og oppfordrer til fredelig oppførsel, så ser mange nordmenn bare de som "roper høyest", slik de som roper høyest kun hører de som roper høyest hos oss.

forstår vi ikke snart at både religion og friheten til å si og gjøre nøyaktig hva vi vil, uansett hvordan det rammer, fungerer helt annerledes andre steder i verden?

ser vi på reaksjonene på noe vi ser på som "en liten krenkelse", så bør det gå opp for oss snart at det for andre ikke var snakk om en liten krenkelse.

synd at flere ikke legger merke til de muslimene som ikke reagerer slik vi ser på tv, blant annet de muslimene som er nærmest oss, norske muslimer.

se at dette er noe som ikke forteller noe om en så stor gruppe som alle muslimer.

Er det ikke alltid sånn at det er de som gjør mest vesen av seg som blir hørt og sett?

Det er et problem, for det gir oss alltid feil oppfatning.

Sånn rent bortsett ifra det, så hjelper det så lite hva muslimer i Norge mener og sier, eller i resten av verden for den saks skyld, for disse som nå har satt fyr på ambassadene her og der gjør det de gjør uansett, og det skader uskyldige mennesker... Akkurat som de som fløy inn i de to tårnene 11/9.

Noen få mennesker klarer å gjøre så utrolig mye skade. Og noe må faktisk gjøres....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette beviser de enorme vanskelighetene vi står overfor i fremtiden da det blir enda flere muslimer i europa. Kulturene er for forskjellig til å kunne eksistere i harmoni sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette beviser de enorme vanskelighetene vi står overfor i fremtiden da det blir enda flere muslimer i europa. Kulturene er for forskjellig til å kunne eksistere i harmoni sammen.

Det er jo som hun sier, den nederlandske politikern som jeg aldri klarer å huske navnet på: Islam er en middelaldersk religion som ikke har endret seg på noe plan i de tusen årene den har eksistert. Og Koranen gir ikke folket mulighet til å tenke selv, den skal følges bokstavelig uten unntak.

Det er klart at dette ikke kan kombineres med vår frie verden. Men det er også sånn at ikke alle muslimer er fundamentalistiske, noen av dem har et like avslappet forhold til sin religion som jeg har til kristendommen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, reaksjonen er for oss lang mer en naturlig utifra krenkelsen, men vi evner heller ikke å sette oss inn i kulturen og landenes struktur der det reagerer sterkest.

Her tror jeg aline er inne på noe av det vesentlige: Vi har forskjellig målestokk for hva som er akseptabelt. En nordmann ser ikke noe galt i en avbildning - hos oss er det jo faktisk en tradisjon å avbilde guddommer. For (en del) muslimer er det fullstendig uakseptabelt. Siden vi ikke ser noe galt i avbildningen oppfatter vi reaksjonene som svært overdrevne. I deler av den muslimske verden er det å reagere med vold ikke akkurat uvanlig så da vil jeg tro at det å reagere med vold på noe som oppfattes som blasfemi ikke er så utenkelig - for dem.

I tillegg til disse kulturkollisjonene, så regner jeg med at ekstremister på begge sider griper anledningen til å piske opp stemningen (les: hatet) i ekstra stor grad. Er det da rart at det blir opptøyer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange fokuserer på de norske kristenfundamentalister (hvis noe sånt finnes), men hva med imamene som gikk ned med tegningene? Hva ville de oppnå?

Rust opp forsvaret og tren opp snipere til evt. terroraksjoner. Tror det bare er et spørsmål om tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal de sette  dagsorden for  hva man skal tolerer her i landet ?? Ytringsfriheten gjelder da også upopulære ytringer og  i likhet  med at vi har av  og på knappen på tven kan jo muslimene dersom de føler seg så krenket bare la være å se på disse tegningene.

respekt må da gå begge  veier. det er det vist ikke mange muslimer som skjønner.

ja, dersom vi gjør ting de ikke liker, så kan de bare skru av tv eller slutte å prate med folk som såres over at det skjer.

det betyr også at dersom vi ikke likte at de brant norske flagg i gatene, så kunne vi bare skrudd av tv eller latt være å høre på det om noen fortalte oss det.

for hva de gjør i sine land, skal vi ikke bry oss med. (så lenge de/vi ikke skader noen)

norge og danmark reagerte sterkt allerede før disse siste hendelsene fant sted.

vi følte noe da de brant tegninger av flagget vårt, vi reagerte da varer fra våre land ble bedt om å bli boikottet.

dette var reaksjoner vi da bare kunne latt være å reagere på, for vi trenger da ikke sette på dagsorden hva man skal reagere på og tolerere i andres land.

for det går begge veier, skal ikke de få reagere på hva vi gjør mot deres land/religion, så får vi la være å bry oss om hva de gjør tilbake.

og klart det er mange muslimer som skjønner det, det er bare ikke dem du ser.

Er det ikke alltid sånn at det er de som gjør mest vesen av seg som blir hørt og sett?

Det er et problem, for det gir oss alltid feil oppfatning.

Sånn rent bortsett ifra det, så hjelper det så lite hva muslimer i Norge mener og sier, eller i resten av verden for den saks skyld, for disse som nå har satt fyr på ambassadene her og der gjør det de gjør uansett, og det skader uskyldige mennesker... Akkurat som de som fløy inn i de to tårnene 11/9.

Noen få mennesker klarer å gjøre så utrolig mye skade. Og noe må faktisk gjøres....

jo, det er stort sett alltid slik, og det er synd.

det er enda mer synd at folk ikke ser at det alltid er slik. at folk ikke ser at det er de man ser og ikke alle de som ikke reagerer slik.

og ja, noe må gjøres.

å begynne å hate eller være redd alle muslimer kun fordi de er muslimer, hjelper derimot ikke verken den ene eller den andre veien.

Dette beviser de enorme vanskelighetene vi står overfor i fremtiden da det blir enda flere muslimer i europa. Kulturene er for forskjellig til å kunne eksistere i harmoni sammen.

har du lagt merke til hvordan norske muslimer har reagert?

har du ikke sett at disse så grusomme imamene, her i norge har tatt avstand fra reaksjonene som nå kommer?

at de oppfordrer muslimene de kan nå, å opptre fredelig?

klart det er enorme forskjeller mellom norge og mange andre land, det kommer av så mangt, mye mer en islam som enefaktor. penger, krig, militærkupp etc etc.

islam er ikke en kultur, islam er en religion, så å si at kulturene ikke kan leve sammen blir feil.

du kan jo mene at religionene er for forskjellige, men da får du si det, ikke blande inn kulturen, for den kommer an på hvilke land man kommer fra og hva kulturen utover religion er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nulltoleranse trengs.

hvorfor?

fordi vi ikke ser de som ikke er voldelige og fæle?

hvordan ville vi reagert på å bli utstengt totalt fra ett land kun fordi vi var kristne?

og hvordan i alle dager skal det la seg gjøre?

har man skrevet ned i passet eller andre papirer hvilken religion man hører til?

eller skal vi bare slutte å ta inn utlendinger i det store og hele?

norge for nordmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aline - lukker du øyne og ører og ikke ser drapstrusslene og volden?

Man kan ta inn hva som helst - men ikke flere muslimer. De er kraftig overrepresentert blant de vi tar inn uansett.

Ta heller inn hinduer, katolikker, jøder, ja alle som kan oppføre seg blandt folk som ikke har deres religion.

Endret av Utenriksmedister
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimable Amie
ja, dersom vi gjør ting de ikke liker, så kan de bare skru av tv eller slutte å prate med folk som såres over at det skjer.

det betyr også at dersom vi ikke likte at de brant norske flagg i gatene, så kunne vi bare skrudd av tv eller latt være å høre på det om noen fortalte oss det.

for hva de gjør i sine land, skal vi ikke bry oss med. (så lenge de/vi ikke skader noen)

norge og danmark reagerte sterkt allerede før disse siste hendelsene fant sted.

vi følte noe da de brant tegninger av flagget vårt, vi reagerte da varer fra våre land ble bedt om å bli boikottet.

dette var reaksjoner vi da bare kunne latt være å reagere på, for vi trenger da ikke sette på dagsorden hva man skal reagere på og tolerere i andres land.

for det går begge veier, skal ikke de få reagere på hva vi gjør mot deres land/religion, så får vi la være å bry oss om hva de gjør tilbake.

og klart det er mange muslimer som skjønner det, det er bare ikke dem du ser.

jo, det er stort sett alltid slik, og det er synd.

det er enda mer synd at folk ikke ser at det alltid er slik. at folk ikke ser at det er de man ser og ikke alle de som ikke reagerer slik.

og ja, noe må gjøres.

å begynne å hate eller være redd alle muslimer kun fordi de er muslimer, hjelper derimot ikke verken den ene eller den andre veien.

har du lagt merke til hvordan norske muslimer har reagert?

har du ikke sett at disse så grusomme imamene, her i norge har tatt avstand fra reaksjonene som nå kommer?

at de oppfordrer muslimene de kan nå, å opptre fredelig?

klart det er enorme forskjeller mellom norge og mange andre land, det kommer av så mangt, mye mer en islam som enefaktor. penger, krig, militærkupp etc etc.

islam er ikke en kultur, islam er en religion, så å si at kulturene ikke kan leve sammen blir feil.

du kan jo mene at religionene er for forskjellige, men da får du si det, ikke blande inn kulturen, for den kommer an på hvilke land man kommer fra og hva kulturen utover religion er der.

Tull aline - hva med muslimene i København ? Hva med Krekar og hans likemenn ... eller tror du han er enestående ?

Synes det er direkte skremmende at muslimer i vestlige land reagerer sånn. Alle muslimer som reagerer som Krekar, ungdommene i København, osv .. skulle blitt sendt på hodet hjem - og vi bør stoppe enhver overføring til disse landene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...