Gå til innhold

norges ambassade i syria i brann

Anbefalte innlegg

Skrevet
Muslimer dømmer jo ALLE oss...og det pga. en karikaturtegning i en filleavis.

Pga. det er de villige til DREPE!!!!

Unnskyld meg, men heretter dømmer jeg ALLE muslimer og skjems ikke engang!

Er det rart det blir krig...

Videoannonse
Annonse
Gjest Aimable Amie
Skrevet

Kan du ikke heller si hvorfor det skal fortsette å være slik ? Har du lest det forrige innlegget mitt her ?

Leste et sted at oversettere av islamkritiske essaysamlinger ikke tør stå frem med navn, kunstmuseer fjerner kunstverk i frykt for muslimske reaksjoner og teater setter opp Bush-kritiske stykker på løpende bånd, men ikke tør ta i Osama bin Laden og hans allierte. Spesielt venstresida har gjort muslimer til en hellig ku det ikke er lov å tulle med. Det er en slags misforstått kulturrelativisme. Kristendommen har ikke hatt det samme vernet. Harselas over religion og helligdom er nytt for de islamske fundamentalistene. Om man ønsker at islam ikke skal utsettes for satire er man for forskjellsbehandling.

Forklart meg gjerne hvorfor du mener dette er riktig?

Skrevet

Kan noen fortelle meg hvor disse tegningene kom fra i førstningen - altså hvorfor de ble trykket?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Fordi en dansk forfatter skrev en barnebok om islam, men fikk ikke hjelp til å lage tegninger ettersom tegninger av Muhammed er forbudt.

Skrevet
Fordi en dansk forfatter skrev en barnebok om islam, men fikk ikke hjelp til å lage tegninger ettersom tegninger av Muhammed er forbudt.

Og...er det noen som vet hva det "symboliserer" hvis noen likevel lager tegninger av Muhammed? Ifølge troen deres, hva betyr det, hva kan en slik handling sammenlignes med hvis dere skjønner?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Vet ikke. En bruker på et annet forum sammenlignet det med banning for kristne. Men jeg vil tro det også kan sammenlignes med latterliggjøring av troen. Det finnes jo flere sider på nett som harselerer meg kristendommen, og jeg kan ikke se at det er noe bedre.

Skrevet

QUOTE(Gjest @ 04.02.2006 (23:40) )

Muslimer dømmer jo ALLE oss...og det pga. en karikaturtegning i en filleavis.

Pga. det er de villige til DREPE!!!!

Unnskyld meg, men heretter dømmer jeg ALLE muslimer og skjems ikke engang!

Er det rart det blir krig...

Det er stor forskjell på å KRIGE og ha dømmende tanker/meninger....(for her i Norge er det vel fortsatt lov å tenke og mene hva man vil??)

...og det er iallefall ikke rart det blir rasisme!!!

Gjest Aimable Amie
Skrevet

Magasinet på TV2 hadde ikveld en interessant reportasje om islam. Der ble det sagt at man er nødt til å sjokkere for å endre. Og det bør vel ikke være tvil om at islam er moden for endring.

Skrevet

Det er mulig at det har kommet til noen tegninger etterhvert som dette har økt på, men jeg må si at jeg skjønner at noen reagerer på dette. Der er en hvor en snakkeboble sier "stop we ran out of virgins" og en som jeg vil tro skal være et bilde av Mohammed med en bombe på hodet. Det synes jeg er en unødig. Religion er en personlig ting, så hvorfor skal det være så inni hampen vanskelig for noen å respektere det? Jeg tror også den lille høyrevridde kristne blekka trykket disse tegningene for å provosere og å skape oppmerksomhet om seg selv.

Reaksjonene med trusler og vold kan ikke forsvares i mine øyne, men det er heldigvis bare et fåtall ekstremister som står bak dette.

Dere som nå har "lagt muslimene for hat" og er så sure fordi de ikke går i lusekofte og spiser fenalår, hvordan kommer dere til å forholde dere til muslimene i nærmiljøet? Spytte på dem på gata, ta barna ut av skoleklasser hvor det er muslimer?

Skrevet
QUOTE(Gjest @ 04.02.2006 (23:40) )

(for her i Norge er det vel fortsatt lov å tenke og mene hva man vil??)

Selv om det går på bekostning av andre?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Vi har muslimer i nabolaget, og ungene har venner som er muslimer. Selvsagt har vi ikke tenkt til å gjøre noe med det. At ungene har venner på tvers av religion er bare positivt.

Gjest Aimable Amie
Skrevet

Kan du ikke forklare litt hva du mener ? Hva går på bekostning av andre ?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg lurer på om de følger lovene til alle andre religioner i Pakistan, jeg.

Skrevet

Jeg mener at det er viktig å ikke miste perspektivet her.

Av verdens nærmere en millard muslimer, er det bare et fåtall som står bak vold og trusler, så hvorfor legge et helt folkeslag for hat for noe en gruppe ekstremister står bak.

Jeg har endel muslimske venner og selv om noen har reagert på disse tegningene, fordømmer de alle bruken av vold og mener at det ikke er måten å komme til enighet på.

Gjest wienerpølse
Skrevet

Jeg har et par venner nede i Italia og de sier at i enkelte områder har muslimske grupper begynt å forlange at krusifikser(den katolske kirke står som kjent svært sterkt i Italia) blir fjernet fra klasserommene fordi det strider mot Islam.

Skrevet
Jeg har et par venner nede i Italia og de sier at i enkelte områder har muslimske grupper begynt å forlange at krusifikser(den katolske kirke står som kjent svært sterkt i Italia) blir fjernet fra klasserommene fordi det strider mot Islam.

Det er vel å dra det litt langt. Jeg mener selv at jeg har respekt for andre religioner og folkeslag, men det kunne ikke falle meg inn å f.eks. be skolene fjerne kors, koraner, bibler eller hva det nå måtte være fordi det strider mot mitt livssyn.

Skrevet

Hva jeg tenker og mener går ikke på bekostning av NOEN andre.

Tanker og meninger er ikke det samme som handlinger.

Jeg har hatt et åpent sinn til innvandring lenge, altfor lenge egentlig.

De skjærer oss over en kam, så hvorfor skal ikke vi gjøre det samme. Jeg har aldri visst om at den aktuelle avisen eksisterer engang, og langt mindre at den har tenkt å trykke disse tegningene, likevel er det mitt land sitt flagg de brenner og mitt land de retter draps- og terrortrusler mot! Det er JEG som faktisk begynner å bli bekymret i mitt eget land!! Skal jeg bare synes det er helt greit??

Skrevet
Er det så vanskelig å la være å gjøre det da?

Ingen skal komme og fortelle oss at vi ikke kan kritisere islam!!

Gjest den undrende
Skrevet
Og...er det noen som vet hva det "symboliserer" hvis noen likevel lager tegninger av Muhammed? Ifølge troen deres, hva betyr det, hva kan en slik handling sammenlignes med hvis dere skjønner?

Muslimer har skal ikke ha bilder eller figurer, da det kan føre til avgudsdyrkelse. Dette gjelder for profeten selv. Man skal "dyrke" profeten, ikke et bilde av han. I tillegg så kan ingen menneske til det fulle avgi et godt nok bilde av profeten, dermed blir et portrett uperfekt, som må være en fornærmelse av den gudommelig, perfekte profeten.

Videre er det helt tragisk at det tikker inn sms om å boikotte muslimske butikker og varer. Det er så utrolig bak mål! Og det viser mer hva dere egentlig er, som vil synke ned på det samme nivå.

Å si at dette rettferdiggjør å dra alle muslimer over en kam er, er helt usakelig. Dere som gjør det har allerede stigmatisert alle muslimer, dette er bare en "god" unnskyldning for dere å stå frem med deres fremmedfrykt.

Likevel vil jeg som tidligere si at avisene - og hvem som helst - bør få trykke samme hva slags bilder de vil av Muhammed, så lenge det er i en grei ytrings ånd. Og disse bildene var det. Var det noen som satte på spissen problemene med ismal? Ja. Men man må og skal få si at det er problem med fundamentalister, hellig krig og kvinneundertrykking i islam. Ingenting i samfunnet, heller ikke i det internasjonale samfunnet, bør være en hellig ku. Og spesielt ikke om det faktisk er problemer med kua.

Til dere som forsvarer reaksjonene i de ulike muslimske miljøene, så føler jeg dere har misforstått tanken om å beskytte religionsfriheten. Det minner meg litt om slik det er i USA, der ingen vil gripe inn i disse lukkede mormonersamfunnene med flerkoneri. Alle er redde for å støte de kristne, og dette samfunnet reagerer også svært lite bra på kritikk rettet mot de. Men kritikk og innsyn er det slike samfunnet så sårt trenger, selv om de ikke ønsker det selv.

Skrevet (endret)
Magasinet på TV2 hadde ikveld en interessant reportasje om islam. Der ble det sagt at man er nødt til å sjokkere for å endre. Og det bør vel ikke være tvil om at islam er moden for endring.

Jeg syntes hun er veldig modig, og gjør det helt riktige.

:klappe:

Endret av Utenriksmedister

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...