Gå til innhold

Er nuggets med ris fullverdig middag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jabx skrev (42 minutter siden):

Så kylling kan ikke være middag?

Den ferdig nuggetsen fra butikken er det ikke mye kylling i. Bedre å lage nuggets selv. Er kjempelett og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er fullverdig måltid skal gi godt med næringsstoffer, vitaminer, fiber, osv.

Nuggets og ris er ikke et næringsmessig godt sammensatt måltid. Totalen i kostholdet bør fremme god helse. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har en diskusjon i familien om kyllingnuggets med ris en en ordentlig middag. Eller, det er mer snakk om nuggets i det hele tatt er middag, uavhengig av det en har ved siden av som ris , grønnsaker etc.

Hva synes dere?

Anonymkode: 4ff69...2b2

Kyllingnuggets er ofte MUK, maskinelt utbeinet kjøtt. Hyperprosessert og mangler mye næringsstoffer som barn i vekst trenger. En gang i blant er det greit, men ville ikke ansett det som fullstendig middag. 

Anonymkode: 706f2...639

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke, det er kosemat.

Anonymkode: e08ba...6c7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (7 minutter siden):

Hvorfor er hurtigris drit? Hvordan er den tiden mer usunn enn annen ris?

Risen er jo behandlet ulikt, og har ulikt næringsinnhold. Trodde det var allmennkunnskap.. At mat som er prossesert er mer "usunn" enn naturlige råvarer osv.. eksempel hurtigris vs fullkornsris:

image.thumb.png.671d5adf4e15137ba672d95947fdafe1.png
image.png.73cbfa42004ee099af9c7134060ff6bf.png

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja med en spenstig salat ved siden :) vesla lager nuggetsene selv !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shit, vi spiste brødskiver med makrell i tomat idag, og jeg definerte det som middag for måltidet fant sted kl 16. Glad vi ikke bruker tid og energi på hva som er perfekt, fullverdig eller riktig. Det var det som var middag idag. 

Anonymkode: 34fa8...399

Det er ikke middag eller fullverdig varmt middagsmåltid, spesielt for barn!!

Håper ikke det skjer ofte! 

Hadde ikke hatt samvittighet til å gi familien min det..

Anonymkode: 8e955...33a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det, nuggets er jo bare avfall som er frityrstekt? Frister ikke meg. Uansett burde det jo serveres grønnsaker og salat til, ikke bare ris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om ikke kyllingnuggets med ris og grønnsaker ikke er en bra nok middag, når spiser man nuggets da? 

Er ikke dette et kyllingblandingsprodukt, på samme måte som feks kyllingpanetter?

Spiser noen kyllingpanetter? Hvorfor ikke kjøpe kylling og kutte det i tynne skiver og steke det? 

Anonymkode: dfd30...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentamedtekopp
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har en diskusjon i familien om kyllingnuggets med ris en en ordentlig middag. Eller, det er mer snakk om nuggets i det hele tatt er middag, uavhengig av det en har ved siden av som ris , grønnsaker etc.

Hva synes dere?

Nei det synes ikke jeg. Avogtil jada kjør på, men nuggets er søppel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingnuggets kan være en del av en fullverdig middag så lenge det er sammen med en karbohydratkilde og grønnsaker. Hvor sunt det er kan vel diskuteres.. 

Hilsen en som ikke alltid spiser fornuftig sammensatt middag selv og kan kutte ut proteinkilde, karbohydrat eller grønnsaker. 

Anonymkode: a750e...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kyllingnuggets kan være en del av en fullverdig middag så lenge det er sammen med en karbohydratkilde og grønnsaker. Hvor sunt det er kan vel diskuteres.. 

Hilsen en som ikke alltid spiser fornuftig sammensatt middag selv og kan kutte ut proteinkilde, karbohydrat eller grønnsaker. 

Mat består av mer enn karbohydrat, protein og fett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan vel kalle all varmmat middag.

Nuggets kan vel være greit det. Er det kyllingfilet og ikke kyllingkjøttdeig, så smaker det best. Er ikke alltid ungene spiser grønnsaker til middag, men de får det likevel i seg i løpet av dagen.

Anonymkode: 3a4bf...492

Trenger da ikke være varmt for å være middag. 

Anonymkode: 8bb50...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiskepinner og nuggets er vel greit innimellom. Blir dog ingen middag for meg om ikke halve tallerkenen er full av grønnsaker.

Anonymkode: e818f...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mat består av mer enn karbohydrat, protein og fett. 

Jeg sa vel ikke det heller? Da hadde jeg vel ikke trengt å nevne grønnsakene… 

men forenklet så kommer man langt hvis man sørger for at middagen består av en karbohydratkilde, en proteinkilde og grønnsaker. Fett får man ofte i proteinkilden. I et godt kosthold bør ikke proteinkilden og karbohydratkilden være kyllingnuggets og hvit ris hver dag, men man får i seg karbohydrater, fett og proteiner. Med rikelig med grønnsaker ved siden av vil man også få i seg fiber og vitaminer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiser noen kyllingpanetter? Hvorfor ikke kjøpe kylling og kutte det i tynne skiver og steke det? 

Anonymkode: dfd30...6b0

Ja og det er drit lett å panere selv med egg, mel og griljermel

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy fader, så mye dårlig kosthold rundt omkring! Kjøpenuggets og hurtigris ER søppelmat! Noe annet hvis man lager fra bunnen selv og legger til grønnsaker. 

Flaut når voksne omtrent bare lever på og serverer "gatekjøkkenmat", ultraprosessert mat og dropper alt av grønnsaker. Dog en sjelden gang er det ok med slik mat.

Blir så flau på andres vegne når de har så dårlig matkultur, når søppelmat er standarden. Og "liker ikke grønnsaker" er det dummeste jeg hører. Det er haugevis av ulike grønnsaker som smaker ulikt og som kan tilberedes ulikt. Vasne, overkokte gulrøtter er selvfølgelig ikke godt, men f eks ovnsbakt smaker gulerøtter annerledes. 

Min definisjon av middag er varmmat og skikkelig middag er ikke gatekjøkkenmat.

Dere som lever på hurtigmat og gatekjøkkenmat, serverer dere dette til gjester og?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke det, nuggets er jo bare avfall som er frityrstekt? Frister ikke meg. Uansett burde det jo serveres grønnsaker og salat til, ikke bare ris. 

Ikke hvis man lager det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 time siden):

Risen er jo behandlet ulikt, og har ulikt næringsinnhold. Trodde det var allmennkunnskap.. At mat som er prossesert er mer "usunn" enn naturlige råvarer osv.. eksempel hurtigris vs fullkornsris:

image.thumb.png.671d5adf4e15137ba672d95947fdafe1.png
image.png.73cbfa42004ee099af9c7134060ff6bf.png

Aldri tenkt at det gikk an å prosessere ris. Tenkte ris var ris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fy fader, så mye dårlig kosthold rundt omkring! Kjøpenuggets og hurtigris ER søppelmat! Noe annet hvis man lager fra bunnen selv og legger til grønnsaker. 

Flaut når voksne omtrent bare lever på og serverer "gatekjøkkenmat", ultraprosessert mat og dropper alt av grønnsaker. Dog en sjelden gang er det ok med slik mat.

Blir så flau på andres vegne når de har så dårlig matkultur, når søppelmat er standarden. Og "liker ikke grønnsaker" er det dummeste jeg hører. Det er haugevis av ulike grønnsaker som smaker ulikt og som kan tilberedes ulikt. Vasne, overkokte gulrøtter er selvfølgelig ikke godt, men f eks ovnsbakt smaker gulerøtter annerledes. 

Min definisjon av middag er varmmat og skikkelig middag er ikke gatekjøkkenmat.

Dere som lever på hurtigmat og gatekjøkkenmat, serverer dere dette til gjester og?

Lager du ris fra bunnen altså? 😄 Jeg er imponert! 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...