Gå til innhold

Hva er sunnet av meierismør og margasin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Eg brukar meierismør fordi smørsyre er anti-inflammatorisk. Så satser på at betennelsane som eg har fleire stader i kroppen blir betre av det :)  

Men! Alt med måte, sjølvsagt

Anonymkode: 92dfc...402

Spiser du harskt smør?

Anonymkode: c8f47...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smør er godt.

Margarin smaker dritt. 

  • Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker meierismør fordi jeg liker smaken best og ikke tror at jeg har vondt av det. 

Myndighetene sine råd tror jeg nesten må være basert på dagens bilde av befolkningen. En fet befolkning der 2/3 er overvektige og en stadig økende trend i hjerte- og karrelaterte sykdommer. Når man har omtrent ubegrenset tilgang til meierismør (og andre mettede fettkilder) så tror jeg at folk som sliter med overvekt (som jo er majoriteten av nordmenn) med fordel kan kutte ned på mettet fett da det (bokstavelig talt) er smør på flesk for dem. 

Kort oppsummert, er man slank uten hjerte- og karsykdommer så får man nok noe flere helsegevinster av meierismør enn av margarin. Sliter man derimot med overvekt og hjerte- og karsykdommer så tror jeg at et bedre valg for helsen sin vil være å kutte ned på mettede fettkilder (og da er f.eks. margarin og lette meieriprodukter et alternativ)

Anonymkode: c8f47...a90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

Patetisk. Du forsøker å underminere kritikken av moderne diett ved å peke på lengre levealder og bagatellisere termen "ultraprosessert" som et nytt og ubetydelig begrep. Imidlertid overser dette fullstendig det faktum at økt levealder primært skyldes fremskritt innen medisin og helsevesenet, ikke bedre ernæring. Faktisk kan mange av de sykdommene vi behandler i dag, direkte eller indirekte, knyttes til det ultraprosesserte kostholdet.

Ordet "ultraprosessert" er kanskje relativt nytt, men de helsemessige konsekvensene av et slikt kosthold er godt dokumenterte og alvorlige. Å avfeie kritikk av ultraprosessert mat som elitistisk eller influenserdrevet er ikke bare en forenkling, men en farlig ignorering av vitenskapelig forskning som tydelig viser sammenhengen mellom kosthold og helse.

Anonymkode: c206e...2ba

Det er vanskelig å vite om det er maten eller levemåten som framkaller sykdom. Jeg tenker først på metabolsk syndrom, altså kombinasjon av fedme, diabetes2 og høyt kolestrol. Det var et ikkeproblem for forfedrene våre som løp opp og ned fjellsider etter sauer og jobbet hardt året rundt.

Det er sannsynlig at både mat og livsstil spiller inn, men jeg er ikke den som vet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Myndighetene (altså Helsedirektoratet) anbefaler matoljer, flytende margarin eller myk margarin fremfor smør. Fordi smør inneholder mer mettet fett og mindre umettet fett sammenlignet med de fleste vegetabilske og marine fettkilder. Men det er mer komplisert enn som så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 19.46):

Rådene spriker i alle retninger. Selv har jeg trua på at naturlige råvarer er best derfor foretrekker jeg ekte meierismør fremfor den ultraprosesserte smørerstatningen man kaller margarin.

Helsedirektoratet snakker om mettede og umettede fettsyrer og kolesterol og greier. Om det tenker jeg at vår kropp og fordøyelse har utviklet seg gjennom hundretusener av år og tilpasset seg en diett basert på kjøtt, fett, melk, frukt og bær. At vi plutselig nå ikke lenger skal tåle kjøtt og mettet fett fra dyr, det synes jeg virker ulogisk og merkelig.

Min farfar spiste poteter, kjøtt og stekt flesk minst to ganger om dagen. Ofte sammen med ost, melk, fløte og brød. Han ble nesten 100 år.

Anonymkode: e0531...b61

I utgangspunktet deler jeg ditt syn ang ekte råvarer, men det siste avsnittet der... Min morfar røyka verre enn en svamp i flere tiår, han ble 99 år. Friskere enn få, og døde av alderdom. Du ser poenget mitt?

Anonymkode: b2351...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meieri smør er ødelagt melk.

Anonymkode: 261bb...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi ekstremt allergiske mot alle kumelkeprodukter. Tarmene greier ikke fordøye det. 

Mennesker fra Asia, Sør-Amerika og Afrika er det 30-90 % som har laktoseintoleranse/melkeproteinallergi 

Anonymkode: 1d8ee...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 17.37):

Spiser du harskt smør?

Anonymkode: c8f47...a90

?

Anonymkode: c40a5...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 19.30):

Plantemargarin inneholder kun Omega 6, og det får vi alt for mye av i kosten. Forholdet mellom Omega 6 og Omega 3 bør være tilnærmet 3:1, men alt for mange av oss har over 20:1. Ergo bør vi vel heller redusere litt på plantefett. Evt spise mer olivenolje som inneholder omega 3 og 9 

Anonymkode: 6e543...e64

  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 6.44):

Meieri smør er ødelagt melk.

Anonymkode: 261bb...8ab

Da er jeg nysgjerrig på hva du mener at margarin er. Personlig ville jeg sagt ødelagt planteolje, pga. prosessen som de i utgangspunktet flytende oljene gjennomgår for å få fast konsistens. I tillegg inneholder margarin fargestoff og (kunstig) aroma, samt soyalecitin (emulgator). For ikke å snakke om at f.eks. Vita Hjertego' inneholder en stor mengde solsikkeolje, som har et høyt innhold av Omega 6, som er betennelsesfremmende.

Anonymkode: dc9df...cdb

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/15/2024 at 6:00 PM, somler said:


Myndighetene (altså Helsedirektoratet) anbefaler matoljer, flytende margarin eller myk margarin fremfor smør. Fordi smør inneholder mer mettet fett og mindre umettet fett sammenlignet med de fleste vegetabilske og marine fettkilder. Men det er mer komplisert enn som så..

De anbefaler vel fortsatt poter og melk også. Kanskje litt utdatert de.

Anonymkode: b35c6...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at meierismør er sunnere.

Det fordi margarin er laget av oppvarmede behandlede plantefettstoffer, som da forandrer de gode plantefettstoffene til transfett.

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

exictence skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at meierismør er sunnere.

Det fordi margarin er laget av oppvarmede behandlede plantemargarin, som da forandrer de gode plantefettstoffaene til transfett.

"Gode plantefettstoffer"? De bruker vanligvis rapsolje, som er en veldig usunn olje. Den inneholder mye linolsyre (en omega-6-fettsyre) som er en veldig ugustig fettsyre vi ikke vil få i oss noe særlig av. Alt fettet vi spiser brukes til å bygge celler og linolsyre i cellemembranen kødder til forbrenningen til mitokondriene gjennom protonlekkasje. Og linolsyre oksiderer til enda verre stoffer, som HODE.

Så man tar en usunt produkt (frøoljer som for eksempel rapsolje) og gjør dem enda verre.

Så ja, smør er definitivt sunnere enn margarin.

Anonymkode: c40a5...4c9

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

"Gode plantefettstoffer"? De bruker vanligvis rapsolje, som er en veldig usunn olje. Den inneholder mye linolsyre (en omega-6-fettsyre) som er en veldig ugustig fettsyre vi ikke vil få i oss noe særlig av. Alt fettet vi spiser brukes til å bygge celler og linolsyre i cellemembranen kødder til forbrenningen til mitokondriene gjennom protonlekkasje. Og linolsyre oksiderer til enda verre stoffer, som HODE.

Så man tar en usunt produkt (frøoljer som for eksempel rapsolje) og gjør dem enda verre.

Så ja, smør er definitivt sunnere enn margarin.

Anonymkode: c40a5...4c9

Ja, de bruker nok varmebehandlet rapsolje som er veldig usunt.

 

Derimot er kaldpresset rapsolje sunt:

https://afb.no/artikler/rapsolje

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte smør foran margarin 7 av 7 dager i uka. 

Det er ingenting å tenke på. 

Derfor bruker jeg kokosfett når jeg steker, istedenfor planteoljer, siden jeg ikke tåler melk.

Fordi omega 3/6/9-balansen i planteoljer er uheldig, og mange planteoljer tåler ikke særlig høy varme. Da blir en del av oljen fordervet og ender opp som skadelige, oksiderte fettsyrer.

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 3/15/2024 at 1:16 PM, I Grosny said:

Individenes utfordringer kan avvike fra befolkningen generelt. Jeg tror f.eks. at de som har for høyt kolestrol bør velge rapsolje og olivenolje i stedet for smør, mens de som ikke har slike problemer fint kan velge smør.

Der er vi enige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (3 minutter siden):

Ja, de bruker nok varmebehandlet rapsolje som er veldig usunt.

Derimot er kaldpresset rapsolje sunt:

https://afb.no/artikler/rapsolje

Nei, kaldpresset rapsolje inneholder fortsatt mye linolsyre. Og erukasyre. Det glemte jeg å nevne.

https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/uonskede-stoffer-i-mat/biologiske-gifter/plantegifter-plantetoksiner/dette-er-de-mest-kjente-plantegiftene

Sitat

Erukasyre er en enumettet omega-9 fettsyre som finnes i oljerike frø fra Brassicaceae-familien av planter, spesielt i rapsfrø og sennep. Den kommer hovedsakelig inn i næringskjeden når rapsolje brukes i industriell matproduksjon og hjemmekokkelering i noen land. Data viser også at rapsolje  og fiskeolje er hovedkildene til eruka syre i fôr til oppdrettsfisk. Eruka syre -innholdet øker med totalt fettinnhold, både hos oppdretts- og ville fisk, og det er spesielt høyt i fiskelever, fiskeolje og fet fisk, som makrell.

Erukasyre kan knyttes til hjerte-, kar- og leverskader.

Dagens rapsolje inneholder ca 25% linolsyre! Og hele 2% erukasyre, som er en ekstremt skadelig fettsyre.

Anonymkode: c40a5...4c9

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/16/2024 at 6:49 AM, AnonymBruker said:

Her er vi ekstremt allergiske mot alle kumelkeprodukter. Tarmene greier ikke fordøye det. 

Mennesker fra Asia, Sør-Amerika og Afrika er det 30-90 % som har laktoseintoleranse/melkeproteinallergi 

Anonymkode: 1d8ee...b3c

Aldri hørt at melkeproteinallergi er så høyt i de landene, men definitivt laktoseintoleranse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, kaldpresset rapsolje inneholder fortsatt mye linolsyre. Og erukasyre. Det glemte jeg å nevne.

https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/uonskede-stoffer-i-mat/biologiske-gifter/plantegifter-plantetoksiner/dette-er-de-mest-kjente-plantegiftene

Dagens rapsolje inneholder ca 25% linolsyre! Og hele 2% erukasyre, som er en ekstremt skadelig fettsyre.

Anonymkode: c40a5...4c9

Som du selv siterte, så er det linoleum syre også i fiskeolje, og det er linolsyre i omega3. Så om det er litt i kaldpresset rapsolje tror jeg ikke det er så ille sammenlignet med mye annet. Det er mange plantestoffer som er vi spiser som det faktisk står at er giftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...