Gå til innhold

Male taket i samme farge som veggene på soverom?


oslomaraton

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal male soverommet i mørk blå/grå farge. Fargen heter "Hule" fra Lady. Jeg vurderer å male taket i samme farge , for å skape litt dyp og varmt inntrykk. Vet ikke om jeg tør. Noen som har erfaring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er fint i det hele tatt.

Anonymkode: e63ba...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort litt klaustrofobisk følelse i slike rom, der taket også helt mørkt og veggene, om ikke rommet er ganske stort eller høyt under taket. Vanligvis er norske soverom ganske små. Jeg tror ikke jeg ville malt taket og veggene i en så mørk farge. Det hadde holdt med kun veggene.

Men hvorfor ikke bare gjøre det og prøve det ut? Har du lyst, har du lov. Det verste som kan skje, er at du må ut og kjøpe et spann med hvitmaling senere, og male over det igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo male over igjen etterpå...?

Kunne tenkt meg å male taket, men kommer ikke til å orke det.. male tak suger. Usikker på om jeg ville hatt helt mørkt tak selv om jeg tenker det er kult. Har selv en mørkblå i ene enden av rommet. Både rolig og varm farge. Resten av rommet har fremdeles en mørk rosa og lilla farge, tenker å ta resten blått etterhvert. Det er nokså mørkt, med andre ord, allerede. Føles ikke klaustrofobisk foreløpig. Oh jeg tror ikke det hadde blitt så ille med taket mørkere. Jeg skal uansett bare sove eller ha sex der. Viktigst er å ha et mørkt rom når jeg sover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags rom er det? Hule er en veldig mørk farge. Hvis du har veldig god takhøyde og mye lys inn i rommet så kan det gå. Ellers i «vanlige» rom med typ 240 takhøyde, så ville jeg valgt en noe lysere farge på tak. 

Anonymkode: f5244...582

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørkt tak på soverom er supert,  har det selv og syntes ikke det gjør takhøyden lavere.

Anonymkode: e87db...8e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har malt tak og vegger i samme farge og er superfornøyd!

Det er et soverom så det kan godt oppleves mørkt for min del. Synes det er lunt og fint, og soverommet er jo faktisk det ene rommet der man ligger en del og titter i taket.. fint å ha en farge å se på da.

Har vanlig takhøyde, rommet virker ikke klaustrofobisk. Har skyvedørsgarderobe med speil da. Og gardiner som går fra tak til gulv hjelper å "løfte" rommet.

Anonymkode: df8d2...148

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det! Værste som kan skje er jo bare at du må male over det. :)

Anonymkode: 15fc9...3b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Jotun evening green på både vegger og tak på soverommet, elsker det! Det er så mye mer behagelig å slippe se rett opp i hvitt tak fra senga, og romfølelsen er mye mer harmonisk. Synes ikke takhøyden (2,60) oppleves noe mindre. 

Anonymkode: d3ff9...fbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lik farge på vegg og tak på soverommet. Var slik da jeg flyttet inn. Har ikke orket å male om. Er en helt OK farge, ikke noe jeg hadde valgt selv men helt OK.

Tok meg 2 år å oppdage det. Føler rommet er mer... koselig? Varmt? Aner ikke, men fælt er det ikke. 
Irriterer meg mest at listene er malt i samme farge, de burde ha vært hvite. Regner med forrige huseier kom borti taklisten og bestemte seg for å bare lik så godt male hele skiten. Vindu og dørkarm er fortsatt hvit, og gulvlisten er hvit. 

Når jeg skal male om, når jeg orker å prioritere det som vil si om 15+ år hvis jeg fortsatt bor her (tvilsomt). Så vil jeg gå for en behagelig blåfarge, og male taket i samme farge, men male listen i taket hvit. Litt fint med noe annet for en gang skyld. 

Anonymkode: 1941d...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tak og taklister i samme farge som veggen, og vi elsker det. Blir ikke for mørkt, vi har jo lys ved hjelp av lamper når vi har behov for det. Rommet føles heller ikke mindre, eller taket lavere. Tvert i mot føles det større nå, enn da alt var kritthvitt.

Anonymkode: e31af...4fb

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har coastal blue på vegger og tak på to soverom. Det ene har 260 under tak, det andre har fra 280-400 (skråtak), så det er god takhøyde. Rommene er 13 og 18 m2 store. Begge soverommene har to store vinduer også, så i utgangspunktet er det lyst og luftig. Men jeg synes likevel det blir FOR mørkt, og kommer til å male i en annen farge. Kommer fortsatt til å ha samme farge på vegg og tak, da jeg synes det blir mest helhetlig.

 

Anonymkode: 79e41...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har tak og taklister i samme farge som veggen, og vi elsker det. Blir ikke for mørkt, vi har jo lys ved hjelp av lamper når vi har behov for det. Rommet føles heller ikke mindre, eller taket lavere. Tvert i mot føles det større nå, enn da alt var kritthvitt.

Anonymkode: e31af...4fb

Samme erfaring her. Sterke og til dels mørke farger i alle rom. Med tak i annen farge synes jeg det skiller seg fra veggene, og gjør mer ut av seg. Forsvinner og virker høyere når det er i samme farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Vi har industrial blue på vegger og tak i soverom (lister også, bortsett fra vinduslist)  elsker det☺️ resten av huset er også malt på samme måte, men i lysere farger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 18.32):

Gjør det! Værste som kan skje er jo bare at du må male over det. :)

Anonymkode: 15fc9...3b6

Det er et styr å male tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt fantastisk flott når tak er malt i samme farge som vegg. Evnt tapet i taket. Det er wow! 

Anonymkode: 4d57b...d81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

VetAlt skrev (7 timer siden):

Det er et styr å male tak.

Nei da, gjort på en helg. 

Anonymkode: f5244...582

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempefint! Og ganske vanlig? Tror jotun har det i sine egne brosjyrer liksom. Men jeg hater å male, så jeg lever fint med taket sånn det kom fra butikken 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...