Gå til innhold

Etnisk norske som vokste opp på østkanten i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det står mye om innvandrere som vokser/har vokst opp på østkanten i Oslo i leiligheter, men lite om etnisk norske.

Har selv vokst opp i leilighet I Grorud dalen med ungdomstid på 2000 tallet. 

Flere som meg? Hva er deres erfaringer og bor dere fortsatt på østkanten? Har dere også opplevd å bli sett litt ned på grunnet "hvor man kommer fra"?

 

 

Anonymkode: 4e3ca...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vokste opp på Ammerud i en flott enebolig på 90 tallet. Fin plass den gang . Men når jeg fikk barn og det nærmet seg skolestart valgte jeg å flytte vekk av diverse årsaker.

Jeg er stolt av å være 100% groruddøling og aldri blitt "sett ned på" .😀

Anonymkode: 36328...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokst opp på Holmlia. Trivdes best frem til ungdomskolen, merket at det var et veldig røft miljø. Var fast bestemt på å flytte vekk så fort jeg hadde muligheten. Det gjorde jeg også, aldri sett meg tilbake. 

Anonymkode: 2634b...341

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vokst opp på Holmlia. Trivdes best frem til ungdomskolen, merket at det var et veldig røft miljø. Var fast bestemt på å flytte vekk så fort jeg hadde muligheten. Det gjorde jeg også, aldri sett meg tilbake. 

Anonymkode: 2634b...341

Litt som deg.. var også fast bestemt på å flytte vekk så fort jeg hadde muligheten. Kommer aldri til å "returnere". 

Anonymkode: 4e3ca...08f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet langt vekk. Gikk fra å elske østkanten, til å bli lei…

Nå er jeg helt motsatt politisk enn det jeg var når jeg vokste opp der

Dessverre, elsker Oslo Øst, men har lite tilfelles med innvandrere

Anonymkode: c5d46...f62

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stolt groruddøl og arbeiderklassekvinne her og. Vil prøve å ikke la meg fordrive, men redd for at evt. framtidige barn skal vokse opp med overdreven  «wollah» og «ghetto trash» stil som jeg ser mange unge her fremme og forherlige. Virker som at de tror dette er The Bronx og «loyalty is everything» jallaopplegg. Mye rølp og livets harde skole blant oss etnisk norske. Synes bare folk overdriver så mye.

Anonymkode: 37f0f...789

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppveksten min i Groruddalen som etnisk norsk i en blokk var, ærlig talt, ikke spesielt stimulerende verken på skolen eller i borettslaget. Det var en overveldende andel innvandrere som ofte ga uttrykk for at hvite var "pottetter" og jentene ble kalt "horer". Å være uenig med dem førte til å bli stemplet som rasist, og truet med bank så det var alltid best å holde seg lavt.

Jeg husker også de stadige konfliktene og den generelle frustrasjonen, både blant etnisk norske og innvandrere. Slåsskamper var ikke uvanlig, og alle samlet seg da i en stor ring hvor det ble mye bråk og oppstyr. Det var dessverre også vanlig å høre om folk som ble utsatt for overgrep eller vanskjøttet hjemme. Det var heller ikke "kult" å være flink på skolen - da ble man kalt en "nørd".

Jeg har mange ganger lurt på hvorfor mine foreldre valgte å bosette seg der, og jeg har vært ganske bitter over det. Jeg har ofte fundert på hvordan livet mitt ville vært i et tryggere og mer positivt miljø, men det vil jeg dessverre aldri få vite. Flyttet så fort jeg var myndig, og kommer aldri tilbake dit. 

Anonymkode: 4e3ca...08f

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på Holmlia på 90-tallet og tidlig 2000-tallet. Jeg hadde en veldig fin og trygg oppvekst. Jeg kan få litt negative reaksjoner fra folk når jeg forteller hvor jeg er fra. Jeg misunner ofte venner som er fra mer "nøytrale" steder og som slipper å nærmest forsvare eget hjemsted. Jeg har venner som har vokst opp på bygda som beskriver en langt røffere oppvekst med mye rus, alkohol, vill bilkjøring (gjerne i påvirket tilstand) og hvor det var helt innafor at en mann på 22 ble sammen med en jente på 14. Likevel er det stort sett jeg som får negative reaksjoner på hvor jeg er fra. Jeg bor fortsatt på østkanten, men mer sentralt. Stortrives!

Anonymkode: b005d...73b

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom oss heldigvis bort mens jeg var tidlig i tenårene. Har snakket med venner fra den tiden og ungdomsskolen var helt håpløs, med reinspikka idiot-oppførsel fra unge gutter med "minoritetsbakgrunn".

Anonymkode: d151f...5a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me nordmenn som er godt opp i åra hugsar godt korleis austkanten var på 60-talet. Det var ikkje fritt for det var røft den gongen òg med mykje arbeidarklasseungdom, men det var noko heilt anna enn det er i dag. Eg veit ikkje kva som gjekk av politikarane våre då dei sette i gong dette sosiale eksperimentet dei kallar innvandring, det låg vel i tida og som nordbuarar flest har me vanskeleg for å gå mot straumen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bosatte meg i Furuset bydel i 2015. Dummeste jeg har gjort. Bodde i nord før, og var ikke godt nok opplyst om forholdene i de ulike bydelene. Hadde inntrykk av at alle bydeler "hadde sitt". 

Flyttet så snart jeg ble gravid. 

Anonymkode: 14454...d2b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

vokst opp på bygda som beskriver en langt røffere oppvekst med mye rus, alkohol, vill bilkjøring (gjerne i påvirket tilstand) og hvor det var helt innafor at en mann på 22 ble sammen med en jente på 14.

Som noen som har oppvokst på og besøkt forskjellige bygdemiljø i ungdommen: høres ikke helt ukjent ut... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff og huff, helt forferdelig og helt søppel med leiligheter over 5 mill og hus 10 mill, folk som ikke har jobber og bor på trygd der, når gjennomsnittslønn er ca 600k.  (Ironi). 

Anonymkode: 5eb8f...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Holmlia. Hadde en veldig fin barndom og ungdomstid. 
bor ikke der nå, flytter ikke tilbake, måtte blitt etter barna er blitt store og flyttet ut.

kunne vel kjøpt meg en fin leilighet med utsikt over Oslo og fjorden. 
vakkert på Holmlia. Nærhet til sjøen og mange steder der har fantastisk utsikt og nye sol. Liker også toget. Har mange gode togminner fra ungdomstiden på vei inn til Oslo, nydelig utsikt på toger 🌅

Anonymkode: 4b231...1d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...